Ostaisinko suoraan Raymarinen oman AIS laitteen tai jopa VHF:n AIS ominaisuudella,
vai saako "vanhalla" NMEA:lla varustettuja laitteita toimimaan A-sarjan monitoiminäytön kanssa? Huomattavasti edullisempia ovat esim. Radio Ocean RO-4800 ja Navicom RT-550.
AIS Raymarinen monitoiminäyttöön
5
113
Vastaukset
- eiolisikannattanut
Minulta meni kaksi viikkoa asentaa ja asennuttaa vieras AIS Raymarineen. Olisin, jos olisin tiennyt, ostanut saman merkkisen AISin.
- seglare
Mulla meni Digital Yacht iAIS:n asennukseen Raymarine C80 plotteriin muutama tunti yhtenä iltana. Suurin osa ajasta kului kaapelin pujottamiseen sisätiloita ruorille.
Kannattaa harkita tuollaista WLAN-ominaisuudella varustettua, kun ovat nykyisin aika edullisia. Saa halutessaan kaikenlaista mukavaa tabletin tai puhelimen ruudulle (esim. suomalainen MID WiFi sovellus). En ole noin uuden kanssa kokeillut, mutta A50d-plotterin ja RO4800-VHF:n yhdistin muutama vuosi sitten. Enin aika meni kaapelivetoihin, itse kytkentä toimi melkein välittömästi (muistaakseni piti jokin liitos tarkistaa). Eli ainakaan yleisesti ei Raymarine vs. ei-Raymarine ole ongelma.
(Kaikkien merkkien kanssa ei ole näin vaivatonta. Ilmeisesti eri valmistajilla on vähän eri toteutuksia standardista. Ja siirtonopeudetkin voi vaatia sovitusta. En muista, pitikö sitä räplätä tuossa minun kokoonpanossani.)- aisari
Easy Ais napsahti "laakistaan" piuhojen kytkennällä A57 plotteriin
- Av36Hr
Itse hankin viime kesänä Raymarinen a65 WiFin. Siinä on tuki SeaTalk ng/NMEA 2000:lle, mutta ei NMEA 0183:lle. Eli tuo pitää huomioida AIS:n hankinnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437798
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 684363
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363163Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2433068Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452706Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262665- 372433
- 412006
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807