Onko pakko pitää lippua?

Kysyvä_ei_väylältä_eksy

Tuli jouduttua pitkään keskusteluun siitä, onko vesillä oltaessa pakko pitää veneen perässä pursilippua tai Suomen lippua, jos liikutaan suomalaisella veneellä Suomen aluevesillä. Miten mahtaa asian laita olla, laeista ei oikein löydy vastausta suuntaan tai toiseen? Miten sitten, jos liikkuu suomalaisella veneellä ulkomailla, lippua on ilmeisesti pidettävä Schengen-alueellakinP?

73

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se, että laeista ei tunnu löytyvän vastausta, on vastaus jo itsessään: jos lipun käyttö olisi pakollista, se olisi säädetty selkeästi "näkyviin".

      1) Suomen aluevesillä eli Suomen lain vaikutuspiirissä ei perälippu ole pakollinen sen enempää suomalaiselle kuin ulkomaalaisellekaan veneelle. RVL:n sivuilla taitaa olla suositus ulkomaalaisille, mutta hekin kyllä myöntävät, ettei se perustu lakiin.

      2) Kansainvälisillä vesillä mukaan tulee kansainvälinen laki. Sekään ei vaadi perälippua. Periaatteessa se antaa vastaantuleville sotalaivoille oikeuden pysäyttää ja tarkastaa veneen paperit sillä perusteella, että kansallisuus on epäselvä, mutta sekin peruste katoaa kipparin ilmoittaessa kansallisuuden tai viimeistään paperien tsekkauksen jälkeen. Itämerellä tällaista pysäyttämistä ei tapahdu, siitä voi olla 99,9% varma.

      3)Valtioiden aluevesillä pätevät sitten ko. valtion lait ja niissä voi olla lippuun liittyviä vaatimuksia. Ranskassa ja Portugalissa olen kuullut lippua vaadittavan ja Venäjällä voi olla samoin. Venäjää lukuunottamatta Itämerellä voi aivan taatusti liikkua ilman lippua tai vaikkapa EU-lippua käyttäen.

      Monilla on se virheellinen käsitys, että perälippu olisi pakollinen. Voi johtua osin siitä, että suuri osa on pursiseurojen jäseniä eikä ole hahmottanut siitä, että SPV:n liputussuositus ei perustu lakiin vaan enintään perinnäistapaan.

      • käytäntö.vs.pykälät

        "Monilla on se virheellinen käsitys, että perälippu olisi pakollinen."

        Kokeilkaapa purjehtia ilman perälippua! Huomaatte kyllä, miten asia on käytännössä. Rannikkovartiosto, tulli tai satamapoliisi haluavat tarkastaa veneenne paperit, ellei veneessä ole kansallisuutta osoittavaa perälippua.
        Viime vuonna suomalaisvene joutui pieniin vaikeuksiin Norjan länsirannikolla, koska se käytti perälippuna pursiseuran lippua. Venepoliisi pysäytti ja uhkasi sakottaa, koska se ei pitänyt seuralippua virallisena. Kippari selvisi nuhteilla, kun pystyi todistamaaan seuralipun olevan virallinen: "vastaisuudessa silti käytätte oikeaa perälippua".
        Kielin kanavan satamapoliisin kärsivällisyyttä tuskin kannattaa kokeilla ajamalla kanavassa ilman kansallisuutta osoittavaa perälippua. Jopa siitä on pysäytetty ja sakotettu, etteivät veneen nimi ja kotipaikka olleet luettavissa.

        EU:n ulkopuolella jopa kohtelaisuuslippu on sen verran "pakollinen", että maahantuloviranomaiset huomauttavat. Pelleily EU:n lipulla tai varsinkin jollain merirosvolipuilla on pelkkää vaikeuksien kerjäämistä. Jos viranomaisten kanssa kinastelee lakikysymyksistä, asia luultavasti siirtyy oikeuskäsittelyyn. Enpä haluaisi kokeilla.


      • lippupoliisi

        Enpä ole lippua Suomen vesillä koskaan käyttänyt eikä ole tarvinnut viranomaisten kanssa asioida. Onhan veneessä selkeästi näkyvä rekisteritunnus. Lipun käytöstä ei ole juurikaan hyötyä mutta sitäkin enemmän riesaa.


      • Käytännössä
        käytäntö.vs.pykälät kirjoitti:

        "Monilla on se virheellinen käsitys, että perälippu olisi pakollinen."

        Kokeilkaapa purjehtia ilman perälippua! Huomaatte kyllä, miten asia on käytännössä. Rannikkovartiosto, tulli tai satamapoliisi haluavat tarkastaa veneenne paperit, ellei veneessä ole kansallisuutta osoittavaa perälippua.
        Viime vuonna suomalaisvene joutui pieniin vaikeuksiin Norjan länsirannikolla, koska se käytti perälippuna pursiseuran lippua. Venepoliisi pysäytti ja uhkasi sakottaa, koska se ei pitänyt seuralippua virallisena. Kippari selvisi nuhteilla, kun pystyi todistamaaan seuralipun olevan virallinen: "vastaisuudessa silti käytätte oikeaa perälippua".
        Kielin kanavan satamapoliisin kärsivällisyyttä tuskin kannattaa kokeilla ajamalla kanavassa ilman kansallisuutta osoittavaa perälippua. Jopa siitä on pysäytetty ja sakotettu, etteivät veneen nimi ja kotipaikka olleet luettavissa.

        EU:n ulkopuolella jopa kohtelaisuuslippu on sen verran "pakollinen", että maahantuloviranomaiset huomauttavat. Pelleily EU:n lipulla tai varsinkin jollain merirosvolipuilla on pelkkää vaikeuksien kerjäämistä. Jos viranomaisten kanssa kinastelee lakikysymyksistä, asia luultavasti siirtyy oikeuskäsittelyyn. Enpä haluaisi kokeilla.

        Olen kolme kesää seilannut Suomenlahdella ilman lippua ja ketään ei asia ole kiinnostanut. Eli turha kapistus ainakin Suomessa.


      • EU-kansalainen
        Käytännössä kirjoitti:

        Olen kolme kesää seilannut Suomenlahdella ilman lippua ja ketään ei asia ole kiinnostanut. Eli turha kapistus ainakin Suomessa.

        13 kesää meni EU-lippua käyttäen, Suomen lisäksi Viron, Latvian, Puolan ja Ruotsin vesillä. Yksikään virkamies ei asiaan puuttunut edes passintarkastuksissa, tosin vaimon mukaan Lohusalossa olisi kerran Piirivalven kaveri katsellut laiturilta lippua ja puistellut päätään. Viimeiset kolme kesää on mennyt ilman lippua kokonaan, kun en ole viitsinyt hankkia uutta lipputankoa katkenneen tilalle (poijuköysi pääsi kerran takertumaan hankalassa rantautumisessa). Sinä aikana on tullut liikuttua Suomen, Ruotsin ja Viron vesillä eikä edelleenkään ole virkamiehiä kiinnostanut.

        Ainoa asiaan liittyvä ilmiö on ollut se, että pari kertaa johonkin satamaan ulkomailla tullessa on laiturilla köysiä vastaanottava satamaisäntä ollut epätietoinen, millä kielellä puhuttelisi. Ai juu, ja jossain satamassa Suomessa muistan kuulleeni altaan toisella puolen olleesta veneestä jonkun kommentoivan kaverilleen "kato, xxxxx ajaa EU-lipulla".

        Seuralippuakin tuli aikanaan käytettyä ja kai se jossain kaapin perukoilla on vieläkin. Saa pysyäkin, vaikka olenkin aktiivinen seuran jäsen edelleen ja seuran hallituksessakin.


      • 10-107
        käytäntö.vs.pykälät kirjoitti:

        "Monilla on se virheellinen käsitys, että perälippu olisi pakollinen."

        Kokeilkaapa purjehtia ilman perälippua! Huomaatte kyllä, miten asia on käytännössä. Rannikkovartiosto, tulli tai satamapoliisi haluavat tarkastaa veneenne paperit, ellei veneessä ole kansallisuutta osoittavaa perälippua.
        Viime vuonna suomalaisvene joutui pieniin vaikeuksiin Norjan länsirannikolla, koska se käytti perälippuna pursiseuran lippua. Venepoliisi pysäytti ja uhkasi sakottaa, koska se ei pitänyt seuralippua virallisena. Kippari selvisi nuhteilla, kun pystyi todistamaaan seuralipun olevan virallinen: "vastaisuudessa silti käytätte oikeaa perälippua".
        Kielin kanavan satamapoliisin kärsivällisyyttä tuskin kannattaa kokeilla ajamalla kanavassa ilman kansallisuutta osoittavaa perälippua. Jopa siitä on pysäytetty ja sakotettu, etteivät veneen nimi ja kotipaikka olleet luettavissa.

        EU:n ulkopuolella jopa kohtelaisuuslippu on sen verran "pakollinen", että maahantuloviranomaiset huomauttavat. Pelleily EU:n lipulla tai varsinkin jollain merirosvolipuilla on pelkkää vaikeuksien kerjäämistä. Jos viranomaisten kanssa kinastelee lakikysymyksistä, asia luultavasti siirtyy oikeuskäsittelyyn. Enpä haluaisi kokeilla.

        Kuten tuossa 10-14 mainitsi, Suomessa ei tarvitse käyttää lippua ja muissa maissa noudatetaan kunkin maan lakeja.

        Olen purjehtinut usein liputta, kauppalipulla ja seuralipulla. Kukaan ei ole Suomessa koskaan sen takia pysäyttänyt. Polliiisi pysäyttää silloin, kun harvoin on sitä tehdäkseen lipusta riippumatta.


      • odinin.sotilas

        Lippuasioissa pitää ottaa huomioon, että viranomaiset ovat yksilöitä. Useimmat eivät lipun käyttöön tai käyttämättömyyteen puutu, mutta hyvin voi kohdata senkin, joka suhtautuu hieman omavaltaisesti. Aivan kuin kolarin sattuessa, on aika laiha lohtu tietää, että olinpa oikeassa.


      • käytäntö.vs.pykälät
        10-107 kirjoitti:

        Kuten tuossa 10-14 mainitsi, Suomessa ei tarvitse käyttää lippua ja muissa maissa noudatetaan kunkin maan lakeja.

        Olen purjehtinut usein liputta, kauppalipulla ja seuralipulla. Kukaan ei ole Suomessa koskaan sen takia pysäyttänyt. Polliiisi pysäyttää silloin, kun harvoin on sitä tehdäkseen lipusta riippumatta.

        En väittänytkään lippuasian koskevan suomalaisia veneitä Suomen aluevesillä, vaan Itämeren ulkopuolella purjehtiessa. Mainitsin esimerkkeinä Kielin kanavan ja tapahtuman Norjan länsirannikolta. Kerroin myös lippukäytännöstä EU:n ulkopuolella.


      • käytäntö.vs.pykälät kirjoitti:

        En väittänytkään lippuasian koskevan suomalaisia veneitä Suomen aluevesillä, vaan Itämeren ulkopuolella purjehtiessa. Mainitsin esimerkkeinä Kielin kanavan ja tapahtuman Norjan länsirannikolta. Kerroin myös lippukäytännöstä EU:n ulkopuolella.

        Itse asiassa väitit, koska aloitit kirjoituksen yleisellä väitteellä etkä missään vaiheessa rajannut Suomen aluevesiä tai kansainvälisiä vesialuieita siitä pois. Se, että esimerkkisi olivat muiden valtioiden aluevesiltä, ei ole rajaus.

        Tämä siis eräänlaisena "kieliteknisenä" huomautuksena. Tosin minua kiinnostaisi tietää vähän lähdeviitteitä tai muita todisteita tuosta Norjan tapauksesta, koska se hieman hämmästyttää minua. Yritin vähän etsiä norjalaisen lainsäädännön määräyksiä, koska minulle on yllätys, että Norjan laki poikkeaisi noin paljon Suomen ja Ruotsin laista asiassa. Jotenkin pidän toistaiseksi todennäköisempänä, että virkaintoiset virkamiehet ovat tehneet virkavirheen. (Kauan eläköön tautologia! :) )


    • Suomessa veneen kyljessa oleva pakollinen rekisteritunnus jo kertoo suomalaiselle viranomaiselle etta kyseessa on suomalainen vene.

      Ulkomaillakaan peralippu ei ole pakollinen, mutta sen kaytto edesauttaa merkittavasti matkan etenemista. Mitaan perustetta jattaa lippu pois ei siten ole. Suomen lippu on oikeastaan aika hyva. Viranomaiset jattavat helpommin kokonaan rauhaan merella kun on epatietoisuutta venekunnan kielitaidosta ja lippumaan maine on hyva. Monta kertaa partiovene on antanut minun menna menojani ja kontrannut jonkun toisen veneen.

      Suomeen rekisteroitya purtta ei voida laillisesti velvoittaa kohteliaisuuslipun kayttoon missaan. Kohteliaisuuslippua kun ei Suomen laissa tai asetuksissa ole maaratty pakolliseksi. Tama tuli vangattya selvaksi kun portugalilainen partiovene tuli Espanjan rannikolla nuhtelemaan Espanjan kohteliaisuuslipun puuttumisesta. Vartin veivaamisen jalkeen partiovene haihtui merelle. Jos minulla olisi Espanjan kohteliaisuuslippu silloin ollut, toki se olisi ollut nostettuna.

      Itameren ulkopuolella ei kannata kayttaa sita seuralippua veneen perassa. Lippu eroaa liian paljon kauppalipusta, sita ei tunneta ja asiaan kiinnitetaan tarpeetonta huomiota. Seuralippu on ennemminkin paikallisesti kaytettavan veneen koriste kuin matkaveneen varuste.

      • "Mitaan perustetta jattaa lippu pois ei siten ole. "

        Noin ei voi sanoa. Itse kullakin voi olla omat perusteensa käyttää lippua tai olla käyttämättä. Jälkimmäiseen vaikkapa se, että ei halua käyttää mitään nationalistisia tunnuksia.


      • ReinnoF

        Enpä osaa oikein sanoa siitä kansallislipusta ... briteillähän on Union Jackinsa punaisella, sinisellä ja valkoisella pohjalla, mikä on nyt sitten se "oikea" lippu: Valkoinen jakki on kuulemma muuten se, jota Herramme käyttää liikkuessa vetten päällä, ainakin näin minulle kertoi muuan brittigentlemanni, joka sellaisen lipun alla seilasi Tukholmassa joitakin vuosia takaperin.


      • käytäntö.vs.pykälät

        Ariel37 mainitsi mm. "Suomeen rekisteroitya purtta ei voida laillisesti velvoittaa kohteliaisuuslipun kayttoon missaan. .."
        Käytännössä kohteliaisuuslipun puuttumisesta huomauttaminen on varmaankin vähäistä Euroopan alueella (en ole edes kokeillut, vaan mieluummin olen käyttänyt kohteliaisuuslippuja), mutta tilanne on erilainen Eurooppaa kauempana.
        Viranomaiset ovat usein byrokraattisen pikkutarkkoja ja haluavat osoittaa valtansa ulkolaisille purjehtijoille. On aivan turha kerätä itselleen vaikeuksia vaikkapa liputuskäytäntöä vastustamalla. Perälippua ei ole tapana laskea edes yöksi.

        Trinidadin maahantuloselvityksessä tuli lähes raivostunut reagointi siitä, että olin vahingossa laittanut yhden viidestä kalkkeeripaperista nurinpäin. Maahantulokaavakkeita piti täyttää kuutena kappaleena. Minua syytettiin "valtion omaisuuden tuhlaamisesta" ym. Jouduin täyttämään kaikki paperit uudelleen ja odottamaan uutta vuoroa. Toista purjehtijaa läksytettiin huonosta pukeutumisesta, koska oli avojaloin. Hänet lähetettiin pukeutumaan kunnollisesti ja jonottamaan vuoroaan uudelleen.
        Etelä-Afrikan viranomaisia varten piti olla musta kuulakynä. Sininen ei kelvannut. Myös aluksen leima oli pakollinen. Itse olin varautunut ostamalla valintamyymälästä lasten leimasimen, johon irtokirjaimilla olin laittanut veneen nimen, kotipaikan ja tunnuksen. Se kelpasi!
        En tavannut yhtään purjehtijaa, joka olisi jättänyt vallitsevan lippukäytännön noudattamatta. Tulli jäi toisinaan katsomaan, että kohteliaisuuslippu varmasti nostettiin heti, kun oli lupa laskea karanteenilippu tullauksen jälkeen.
        Brasiliassa rannikkovartioston vene kävi tarkistamassa veneiden kansallisuuden ja nimen. En tiedä, miten liputtomalle ja nimettömälle alukselle olisi käynyt. Käykää kokeilemassa ja kertokaa foorumille!


      • käytäntö.vs.pykälät kirjoitti:

        Ariel37 mainitsi mm. "Suomeen rekisteroitya purtta ei voida laillisesti velvoittaa kohteliaisuuslipun kayttoon missaan. .."
        Käytännössä kohteliaisuuslipun puuttumisesta huomauttaminen on varmaankin vähäistä Euroopan alueella (en ole edes kokeillut, vaan mieluummin olen käyttänyt kohteliaisuuslippuja), mutta tilanne on erilainen Eurooppaa kauempana.
        Viranomaiset ovat usein byrokraattisen pikkutarkkoja ja haluavat osoittaa valtansa ulkolaisille purjehtijoille. On aivan turha kerätä itselleen vaikeuksia vaikkapa liputuskäytäntöä vastustamalla. Perälippua ei ole tapana laskea edes yöksi.

        Trinidadin maahantuloselvityksessä tuli lähes raivostunut reagointi siitä, että olin vahingossa laittanut yhden viidestä kalkkeeripaperista nurinpäin. Maahantulokaavakkeita piti täyttää kuutena kappaleena. Minua syytettiin "valtion omaisuuden tuhlaamisesta" ym. Jouduin täyttämään kaikki paperit uudelleen ja odottamaan uutta vuoroa. Toista purjehtijaa läksytettiin huonosta pukeutumisesta, koska oli avojaloin. Hänet lähetettiin pukeutumaan kunnollisesti ja jonottamaan vuoroaan uudelleen.
        Etelä-Afrikan viranomaisia varten piti olla musta kuulakynä. Sininen ei kelvannut. Myös aluksen leima oli pakollinen. Itse olin varautunut ostamalla valintamyymälästä lasten leimasimen, johon irtokirjaimilla olin laittanut veneen nimen, kotipaikan ja tunnuksen. Se kelpasi!
        En tavannut yhtään purjehtijaa, joka olisi jättänyt vallitsevan lippukäytännön noudattamatta. Tulli jäi toisinaan katsomaan, että kohteliaisuuslippu varmasti nostettiin heti, kun oli lupa laskea karanteenilippu tullauksen jälkeen.
        Brasiliassa rannikkovartioston vene kävi tarkistamassa veneiden kansallisuuden ja nimen. En tiedä, miten liputtomalle ja nimettömälle alukselle olisi käynyt. Käykää kokeilemassa ja kertokaa foorumille!

        Se on toki totta, että etenkin EU:n ulkopuolella on suurikin riski törmätä virkamiehiin, jotka toimivat omavaltaisesti laeista piittaamatta. Jotenkin tuo Norja-esimerkkisi vaikuttaa juuri sellaiselta.


      • white.ensign
        ReinnoF kirjoitti:

        Enpä osaa oikein sanoa siitä kansallislipusta ... briteillähän on Union Jackinsa punaisella, sinisellä ja valkoisella pohjalla, mikä on nyt sitten se "oikea" lippu: Valkoinen jakki on kuulemma muuten se, jota Herramme käyttää liikkuessa vetten päällä, ainakin näin minulle kertoi muuan brittigentlemanni, joka sellaisen lipun alla seilasi Tukholmassa joitakin vuosia takaperin.

        “White ensign” merkitsee Englannin kuninkaallisen laivaston alusta. Huviveneissä sen käyttö on sallittua, jos kyseessä on Royal Navyn vene tai kippari on Royal Yacht Squadronin jäsen.

        http://www.crwflags.com/fotw/flags/gb-ensig.html


    • T.Umputtaja

      Joko tämä LIPPUKESKUSTELU TAAS ALKAA ????

    • JölliRoger

      Itse käytän merirosvolippua, lähinnä kuitenkin muksujen toiveesta. Nyt olen huomannut, että tämä humoristinen juttu ei kaikkia huvitakkaan, vaan on tultu pitämän jos jonkinmoista palopuhetta, siitä kuinka halveksin suomen liputussääntöjä, vaikka ei kuulemma ihan laitonta ole, mutta että harmaalla alueella mennään! Mielestäni tämä merirosvolipun käyttäminen on ihan hauska kevennys, välillä niin nirppanokkaiseen harrastukseen : )

      • Minusta on kaikkein käsittämättömintä, että KUKAAN katsoo oikeudekseen tulla puuttumaan jonkun toisen toimintaan tuollaisessa asiassa. Toki sekin on täysin järjetöntä, että joku närkästyy Jolly Rogerista, mutta vielä tolkuttomampaa, että se närkästyjä rupeaa vielä julkisesti avautumaan. Puristakoon nyrkkiä taskussaan tai purkoon hammasta, jos harmittaa.


      • 10-107
        10-14 kirjoitti:

        Minusta on kaikkein käsittämättömintä, että KUKAAN katsoo oikeudekseen tulla puuttumaan jonkun toisen toimintaan tuollaisessa asiassa. Toki sekin on täysin järjetöntä, että joku närkästyy Jolly Rogerista, mutta vielä tolkuttomampaa, että se närkästyjä rupeaa vielä julkisesti avautumaan. Puristakoon nyrkkiä taskussaan tai purkoon hammasta, jos harmittaa.

        Olen JR:n suhteen muuttanut näkemystäni. Pidin sitä aikaisemmin juurikin jonkinlaisena hieman kuluneena pilana, mutta kun Somalian rannikon oikeista merirosvoista ja siitä, mitä ne tekevät, tuli juttuja, aloin pitää sitä mauttomana.
        http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/piracy/

        Se kuitenkin edustaa todellista väkivaltaista ja rikollista toimintaa, joka aiheuttaa paljon pahaa. En myöskään laittaisi Isisin lippua salkoon, vaikka sekin varmasti tuntuisi jostakusta huvittavalta.

        Tämä on siis henkilökohtainen näkemykseni enkä missään nimessä puuttuisi lasten käyttämään merkkarilippuun. En puuttuisi myöskään aikuisten, mutta viestin ymmärtäisin eri tavalla.


      • mielikuvailu

        Tuskin somalimerirosvot tai muut nykyajan merirosvot käyttävät mustaa pääkallolippua? 1700-luvun merirosvotkin pelkäsivät punaista lippua käyttäviä Britannian kuninkaan kaapparilaivoja jotka eivät säästäneet ketään. Itämerikin oli keskiajalta aina 1800-luvulle täynnä hallitsijoiden nimissä toimivia merirosvoja kuin myös omissa nimissään toimivia merirosvoja, en tiedä käyttivätkö lippuja? ISIS tosin käyttää mustaa lippua, mutta siinä ei ole pääkalloa. Ei sovi sitten käyttää mitään mustia lippuja.


      • 10-107
        mielikuvailu kirjoitti:

        Tuskin somalimerirosvot tai muut nykyajan merirosvot käyttävät mustaa pääkallolippua? 1700-luvun merirosvotkin pelkäsivät punaista lippua käyttäviä Britannian kuninkaan kaapparilaivoja jotka eivät säästäneet ketään. Itämerikin oli keskiajalta aina 1800-luvulle täynnä hallitsijoiden nimissä toimivia merirosvoja kuin myös omissa nimissään toimivia merirosvoja, en tiedä käyttivätkö lippuja? ISIS tosin käyttää mustaa lippua, mutta siinä ei ole pääkalloa. Ei sovi sitten käyttää mitään mustia lippuja.

        Teitkö oikeasti sen johtopäätöksen, että koska JR ja Isiksen lippu on musta, niin mustia lippuje ei saa käyttää? On se jännä juttu :D

        Ymmärrän, että abstrakti ajattelu on haastavampaa kuin pelkkä värin tai muodon yhdistäminen. Siitä huolimatta kuvittelin kirjoittavani niin selkeästi, että ei tule väärinkäsityksiä. Kyse on siitä, mitä esineet symboloivat ei siitä miltä ne näyttävät.


      • Tervetulolippu

        Mustalla lipulla on positiivista symboliikkaa ISIS:in jäsenille, ja muutkin mustat liput ovat olleet positiivisia symboleja. Ei mikään estä tekemästä juhlaliputustakaan mustilla lipuilla, se on subjektiivinen kokemus.


      • pp2x
        mielikuvailu kirjoitti:

        Tuskin somalimerirosvot tai muut nykyajan merirosvot käyttävät mustaa pääkallolippua? 1700-luvun merirosvotkin pelkäsivät punaista lippua käyttäviä Britannian kuninkaan kaapparilaivoja jotka eivät säästäneet ketään. Itämerikin oli keskiajalta aina 1800-luvulle täynnä hallitsijoiden nimissä toimivia merirosvoja kuin myös omissa nimissään toimivia merirosvoja, en tiedä käyttivätkö lippuja? ISIS tosin käyttää mustaa lippua, mutta siinä ei ole pääkalloa. Ei sovi sitten käyttää mitään mustia lippuja.

        Ei ollut somalimerirosvoilla mitään lippua 28.04.1999, 22:30 UTC, paikassa 12*40,35N, 48*32,22E, kalshnikoveja kylläkin! Meillä oli Suomen lippu! Ei estänyt hyökkäystä!


      • 10-107 kirjoitti:

        Olen JR:n suhteen muuttanut näkemystäni. Pidin sitä aikaisemmin juurikin jonkinlaisena hieman kuluneena pilana, mutta kun Somalian rannikon oikeista merirosvoista ja siitä, mitä ne tekevät, tuli juttuja, aloin pitää sitä mauttomana.
        http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/piracy/

        Se kuitenkin edustaa todellista väkivaltaista ja rikollista toimintaa, joka aiheuttaa paljon pahaa. En myöskään laittaisi Isisin lippua salkoon, vaikka sekin varmasti tuntuisi jostakusta huvittavalta.

        Tämä on siis henkilökohtainen näkemykseni enkä missään nimessä puuttuisi lasten käyttämään merkkarilippuun. En puuttuisi myöskään aikuisten, mutta viestin ymmärtäisin eri tavalla.

        Jolly Rogerin liittäminen nykypäivän merirosvoihin osoittaa hyvin heikkoa historian ja yhteiskunnan tuntemusta. En mene tässä kovin syvälle detaljeihin, koska lähdeteoksia asiasta on maailma pullollaan ja jokainen voi tutkia niistä asioita itse. Totean vain, että Jolly Rogereita käyttäneiden merirosvojen yhteisöt olivat huomattavasti demokraattisempia ja tasa-arvoisempia kuin ko. ajankohdan valtiot ja toisaalta valtiot itse harjoittivat (ja harjoittavat usein edelleenkin) vähintään yhtä törkeää toimintaa. Jos siis pitää Jolly Rogerin käyttöä tuomittavana, täytyy logiikan nimissä tuomita ainakin kaikki toista maailmansotaa vanhemmat kansallisliput.


      • 10-107
        10-14 kirjoitti:

        Jolly Rogerin liittäminen nykypäivän merirosvoihin osoittaa hyvin heikkoa historian ja yhteiskunnan tuntemusta. En mene tässä kovin syvälle detaljeihin, koska lähdeteoksia asiasta on maailma pullollaan ja jokainen voi tutkia niistä asioita itse. Totean vain, että Jolly Rogereita käyttäneiden merirosvojen yhteisöt olivat huomattavasti demokraattisempia ja tasa-arvoisempia kuin ko. ajankohdan valtiot ja toisaalta valtiot itse harjoittivat (ja harjoittavat usein edelleenkin) vähintään yhtä törkeää toimintaa. Jos siis pitää Jolly Rogerin käyttöä tuomittavana, täytyy logiikan nimissä tuomita ainakin kaikki toista maailmansotaa vanhemmat kansallisliput.

        Jokainen tulkitsee asioita omien taustojensa kautta. Esimerkiksi vanha Intialainen symboli hakaristi voi toisille tuoda paljon myöhemmän ajan natsit. Samaten arjalaisuutta voi joku oppimaton pitää Hitlerin rotuoppina, vaikka todellisuudessa kyse on Persian alueella asuneista ihmisistä.

        Minulle merirosvolippu tuo assosiaation kaikkiin merirosvoihin enkä pidä kovin merkityksellisenä sitä, onko lippu juuri jonkun tietyn mallinen tai alkuparäisessä tarkoituksessaan symboloinut jotain muuta.

        On monia asioita, joiden merkitys on ajan saatossa muuttunut, kuten vaikka fasismi ja feminismi. Kansallismielisiä taloussosialistejakin kutsutaan äärioikeistoksi, vaikka politiikka on vasemmistolaista.


      • 10-107 kirjoitti:

        Jokainen tulkitsee asioita omien taustojensa kautta. Esimerkiksi vanha Intialainen symboli hakaristi voi toisille tuoda paljon myöhemmän ajan natsit. Samaten arjalaisuutta voi joku oppimaton pitää Hitlerin rotuoppina, vaikka todellisuudessa kyse on Persian alueella asuneista ihmisistä.

        Minulle merirosvolippu tuo assosiaation kaikkiin merirosvoihin enkä pidä kovin merkityksellisenä sitä, onko lippu juuri jonkun tietyn mallinen tai alkuparäisessä tarkoituksessaan symboloinut jotain muuta.

        On monia asioita, joiden merkitys on ajan saatossa muuttunut, kuten vaikka fasismi ja feminismi. Kansallismielisiä taloussosialistejakin kutsutaan äärioikeistoksi, vaikka politiikka on vasemmistolaista.

        Assosiaatiosi kertoo tietämättömyydestä. Loppukommenttisi vahvistaa arvion, koska et selvästikään ole aatehistoriaan perehtynyt. Kansallismielisyys on nimenomaan oikeistolainen arvo, vasemmiston arvot ovat aina olleet antinationalistisia. Oikeisto - vasemmistojaossa on kyse paljosta muustakin kuin talouspolitiikasta.


      • Kuttijälli
        10-14 kirjoitti:

        Minusta on kaikkein käsittämättömintä, että KUKAAN katsoo oikeudekseen tulla puuttumaan jonkun toisen toimintaan tuollaisessa asiassa. Toki sekin on täysin järjetöntä, että joku närkästyy Jolly Rogerista, mutta vielä tolkuttomampaa, että se närkästyjä rupeaa vielä julkisesti avautumaan. Puristakoon nyrkkiä taskussaan tai purkoon hammasta, jos harmittaa.

        Kukakohan se nyt närkästyy?? Pidä sinä vaan jatkossakin se käsi taskussa, ja jatka tumputtamista, sillä senhän sinä varmuudella osaat : )


      • mustalippu.symbolina
        10-14 kirjoitti:

        Assosiaatiosi kertoo tietämättömyydestä. Loppukommenttisi vahvistaa arvion, koska et selvästikään ole aatehistoriaan perehtynyt. Kansallismielisyys on nimenomaan oikeistolainen arvo, vasemmiston arvot ovat aina olleet antinationalistisia. Oikeisto - vasemmistojaossa on kyse paljosta muustakin kuin talouspolitiikasta.

        Musta lippu on ollut anarkistien symboli 1880-luvulta lähtien. Myöhemmin siihen liitettiin valkoinen renkaalla ympyröiry A-kirjan. Afganistanissa mustaa lippua on käytetty jo 1700-luvulla. Italian fasistipuolueen lippu oli musta, samoin saksalaisten sukellusveneiden lippu II maailmansodassa.
        1700-luvulta lähtien musta lippu, jossa saattoi olla symbolina pääkallo ja ristikkäiset luut (Jolly Roger) tai pääkallo ja ristikkäiset miekat (Calico Jack) nostettiin merirosvoaluksen mastoon silloin, kun se hyökkäsi. Merirosvojen musta lippu tarkoitti hyökkäystä ja ilmeisesti sitäkin, että hyökkäyksessä ollaan julmia.
        Mustaa lippua on länsimaissa käytetty surulippuna hautajaisten yhteydessä.

        Nykyisin Jolly Rogeria liehuttavat ilmeisesti vain sellaiset huviveneet, joissa on vanhoja merirosvoseikkailuja ihannoivia lapsenmielisiä vanhempia tai lapsia kyydissä. Yksikään Somalian merirosvoalus ei ole käyttänyt symbolia, josta sen voisi ntunnistaa merirosvoksi. Isisin musta lippu valkoisin tunnuksin ei onneksi ole tullut veneilymuotiin (vielä?).


      • 10-107
        10-14 kirjoitti:

        Assosiaatiosi kertoo tietämättömyydestä. Loppukommenttisi vahvistaa arvion, koska et selvästikään ole aatehistoriaan perehtynyt. Kansallismielisyys on nimenomaan oikeistolainen arvo, vasemmiston arvot ovat aina olleet antinationalistisia. Oikeisto - vasemmistojaossa on kyse paljosta muustakin kuin talouspolitiikasta.

        Jos puhutaan asioista oikeilla nimillä, niin fasistit olivat oikeistolaisia ja natsit nimensä mukaisesti vasemmistolaisia. Kansallismielisyys ei ole kiinni oikeistosta tai vasemmistosta, niitä löytyy molemmista laidoista.

        Kommunistisissa maissa on aina suhtauduttu omaan maahan ja rotuunkin vähintään samalla hartaudella (jos sanaa voi tässä yhteydessä käyttää :D) kuin oikeistodiktatuureissakin.

        Oikeiston ja vasemmiston jako tapahtuu yhteiskunnan hallinnon ja talousmallin perusteella. Lue vaikka Maon punainen, Pääoma tai Taisteluni. Se, että missään vasemmistomaassa ei ole koskaan toteutettu täydellistä kommunismia tai edes sosialismia ei tee niistä maista oikeistomaita. Eihän missään ole toteutettu täydellistä markkinatalouttakaan eikä ne maat silti ole kommunistisia :D

        Tunnen historiani ja ilmeisesti hieman syvällisemmin kuin uskottelet muille. Tämä on kuitenkin veneilypalsta, joten eiköhän jätetä Hitler ja muut sossut toiseen kertaan :D


      • 10-107 kirjoitti:

        Jos puhutaan asioista oikeilla nimillä, niin fasistit olivat oikeistolaisia ja natsit nimensä mukaisesti vasemmistolaisia. Kansallismielisyys ei ole kiinni oikeistosta tai vasemmistosta, niitä löytyy molemmista laidoista.

        Kommunistisissa maissa on aina suhtauduttu omaan maahan ja rotuunkin vähintään samalla hartaudella (jos sanaa voi tässä yhteydessä käyttää :D) kuin oikeistodiktatuureissakin.

        Oikeiston ja vasemmiston jako tapahtuu yhteiskunnan hallinnon ja talousmallin perusteella. Lue vaikka Maon punainen, Pääoma tai Taisteluni. Se, että missään vasemmistomaassa ei ole koskaan toteutettu täydellistä kommunismia tai edes sosialismia ei tee niistä maista oikeistomaita. Eihän missään ole toteutettu täydellistä markkinatalouttakaan eikä ne maat silti ole kommunistisia :D

        Tunnen historiani ja ilmeisesti hieman syvällisemmin kuin uskottelet muille. Tämä on kuitenkin veneilypalsta, joten eiköhän jätetä Hitler ja muut sossut toiseen kertaan :D

        Eipä näytä uskottavalta väitteesi historiantuntemuksestasi. Fasistit olivat alunperin Italian oikeistopuolueen (jonka johtaja Mussolini muuten alunperin väitti itseään sosialistiksi) nimi, mutta se on laajentunut kattamaan käytännössä kaikki oikeistosuuntaukset, natsit mukaanlukien. Vaikka natsien nimessä olikin hämäyksenä sana "sosialistinen", niin ei heidän politiikassaan mitään sosialistista tai vasemmistolaista ollut. Tai sanotaan tarkemmin näin: puolueen varsinaisessa politiikassa ja toiminnassa ei ollut eikä Hitler missään teksteissään tai puheissaan ollut millään tavalla vasemmistolainen. Puolueen alkuaikojen rivijäsenistössä saattoi ollakin ihmisiä, jotka asemoivat itsensä vasemmistoon eivätkä olleet oivaltaneet natsien politiikan sisältöä.

        Kansallismielisyys on nimenomaan fasistinen eli oikeiston arvo. Vasemmiston arvoihin se ei ole koskaan kuulunut. Ei tämä muuksi muutu siitä, että valitettavasti monet vasemmistolaisilla arvoilla valtaan päässeet puolueet ja johtajat ovat paljastaneet todellisen karvansa myöhemmin.


      • 10-107
        10-14 kirjoitti:

        Eipä näytä uskottavalta väitteesi historiantuntemuksestasi. Fasistit olivat alunperin Italian oikeistopuolueen (jonka johtaja Mussolini muuten alunperin väitti itseään sosialistiksi) nimi, mutta se on laajentunut kattamaan käytännössä kaikki oikeistosuuntaukset, natsit mukaanlukien. Vaikka natsien nimessä olikin hämäyksenä sana "sosialistinen", niin ei heidän politiikassaan mitään sosialistista tai vasemmistolaista ollut. Tai sanotaan tarkemmin näin: puolueen varsinaisessa politiikassa ja toiminnassa ei ollut eikä Hitler missään teksteissään tai puheissaan ollut millään tavalla vasemmistolainen. Puolueen alkuaikojen rivijäsenistössä saattoi ollakin ihmisiä, jotka asemoivat itsensä vasemmistoon eivätkä olleet oivaltaneet natsien politiikan sisältöä.

        Kansallismielisyys on nimenomaan fasistinen eli oikeiston arvo. Vasemmiston arvoihin se ei ole koskaan kuulunut. Ei tämä muuksi muutu siitä, että valitettavasti monet vasemmistolaisilla arvoilla valtaan päässeet puolueet ja johtajat ovat paljastaneet todellisen karvansa myöhemmin.

        Sanat ovat muuttaneet merkitystään käytössä. On hiukan ristiriitaista, että merirosvolipun osalta peräät historiantuntemusta, mutta poliittisissa suuntauksissa tukeudut nykyisiin merkityksiin.

        Fasistit olivat alunperin paikallisia maalaisliittolaisia ja oikeistoa. Natsit puolestaan olivat sosialisteja höystettynä rotuopilla. Jossain vaiheessa rasismista, rotuopista ja kansallismielisyydestä on tehty "äärioikeistolainen" ilmiö, vaikka poliittisesti se ei kuulu oikeistolle eikä vasemmistolle.

        Puolueen paikan oikeisto-vasemmisto kentässä pelkästään kansallismielisyyden perusteella ei kestä kriittistä tarkastelua. Todellisuudessa taustoilla on merkitystä, taloudellsella ajattelulla on merkitystä ja tavoitellulla yhteiskuntamallilla on merkitystä.

        Kotimaan politiikassa vasemmisto on kutsunut persuja äärioikeistolaiseksi liikkeeksi. Kuitenkin on selvää, että äänestäjät hyppivät demareiden ja persujen välillä. Väitätkö todella, että rasvanahkaduunarin poliittinen ajattelumalli on niin epävakaa, että sekä oikeisto että vasemmisto kelpaa :D

        Päätän selostukseni poliittisesta tilanteesta tähän.


      • Jfhjkk
        10-107 kirjoitti:

        Sanat ovat muuttaneet merkitystään käytössä. On hiukan ristiriitaista, että merirosvolipun osalta peräät historiantuntemusta, mutta poliittisissa suuntauksissa tukeudut nykyisiin merkityksiin.

        Fasistit olivat alunperin paikallisia maalaisliittolaisia ja oikeistoa. Natsit puolestaan olivat sosialisteja höystettynä rotuopilla. Jossain vaiheessa rasismista, rotuopista ja kansallismielisyydestä on tehty "äärioikeistolainen" ilmiö, vaikka poliittisesti se ei kuulu oikeistolle eikä vasemmistolle.

        Puolueen paikan oikeisto-vasemmisto kentässä pelkästään kansallismielisyyden perusteella ei kestä kriittistä tarkastelua. Todellisuudessa taustoilla on merkitystä, taloudellsella ajattelulla on merkitystä ja tavoitellulla yhteiskuntamallilla on merkitystä.

        Kotimaan politiikassa vasemmisto on kutsunut persuja äärioikeistolaiseksi liikkeeksi. Kuitenkin on selvää, että äänestäjät hyppivät demareiden ja persujen välillä. Väitätkö todella, että rasvanahkaduunarin poliittinen ajattelumalli on niin epävakaa, että sekä oikeisto että vasemmisto kelpaa :D

        Päätän selostukseni poliittisesta tilanteesta tähän.

        Älä hölötä hölmö. Isänmaallinen demari on persu ja epäisänmaallinen persu on demari.


      • tghy
        10-107 kirjoitti:

        Jokainen tulkitsee asioita omien taustojensa kautta. Esimerkiksi vanha Intialainen symboli hakaristi voi toisille tuoda paljon myöhemmän ajan natsit. Samaten arjalaisuutta voi joku oppimaton pitää Hitlerin rotuoppina, vaikka todellisuudessa kyse on Persian alueella asuneista ihmisistä.

        Minulle merirosvolippu tuo assosiaation kaikkiin merirosvoihin enkä pidä kovin merkityksellisenä sitä, onko lippu juuri jonkun tietyn mallinen tai alkuparäisessä tarkoituksessaan symboloinut jotain muuta.

        On monia asioita, joiden merkitys on ajan saatossa muuttunut, kuten vaikka fasismi ja feminismi. Kansallismielisiä taloussosialistejakin kutsutaan äärioikeistoksi, vaikka politiikka on vasemmistolaista.

        Hakaristilippuakin saa käyttää veneessä jos tykkää. Laki ei estä.


    • Eiolelippupakkoa

      Tähän on selkeä vastaus: Suomen aluevesillä kulkevan huvialuksen ei ole pakko käyttää lippua tai muitakaan kansallisuustunnuksia.

      • otaselvääkiitos

        Höpöhöpö.

        Copy-paste Finlexistä:

        Asetus Suomen alueen valvonnasta ja sen alueellisen koskemattomuuden turvaamisesta, 7 luku Erinäisiä säännöksiä

        22 §

        Kansallisuuslipun ja -tunnuksen käyttö

        Suomen alueella on jokaisen ulkomaisen aluksen käytettävä kansallisuuslippua auringon nousun ja laskun välisenä aikana sekä aina kulussa ollessaan.

        Suomen alueella on jokaisessa ulkomaisessa ilma-aluksessa oltava asianmukainen kansallisuustunnus.


      • Eiolelippupakkoa
        otaselvääkiitos kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Copy-paste Finlexistä:

        Asetus Suomen alueen valvonnasta ja sen alueellisen koskemattomuuden turvaamisesta, 7 luku Erinäisiä säännöksiä

        22 §

        Kansallisuuslipun ja -tunnuksen käyttö

        Suomen alueella on jokaisen ulkomaisen aluksen käytettävä kansallisuuslippua auringon nousun ja laskun välisenä aikana sekä aina kulussa ollessaan.

        Suomen alueella on jokaisessa ulkomaisessa ilma-aluksessa oltava asianmukainen kansallisuustunnus.

        Joo, hyvä korjaus.

        Tarkoitin toki suomalaista huvialusta. Eli Suomen lipun käyttäminen ei ole huvialukselle pakollista Suomen alueella.


      • otaselvääkiitos kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Copy-paste Finlexistä:

        Asetus Suomen alueen valvonnasta ja sen alueellisen koskemattomuuden turvaamisesta, 7 luku Erinäisiä säännöksiä

        22 §

        Kansallisuuslipun ja -tunnuksen käyttö

        Suomen alueella on jokaisen ulkomaisen aluksen käytettävä kansallisuuslippua auringon nousun ja laskun välisenä aikana sekä aina kulussa ollessaan.

        Suomen alueella on jokaisessa ulkomaisessa ilma-aluksessa oltava asianmukainen kansallisuustunnus.

        Otapa itse selvää. Lainaamasi asetus (1069/1989) on kumottu Valtioneuvoston asetuksella 16.11.2000/971. Ja tässä uudessa asetuksessa EI ole mitään vaatimuksia lipun tai kansallisuustunnuksen käytöstä.

        Näin ollen ulkomaalaisillakaan aluksilla ei ole mitään velvollisuutta käyttää lippua Suomen alueella.

        Ei muuten ole ensimmäinen kerta eikä asiayhteys, kun joltain on jäänyt huomaamatta, että säädökset ovat muuttuneet vuosia tai vuosikymmeniä sitten ja uskoo vanhojen säädösten olevan voimassa. Ja toimii ja odottaa muiden toimivan niiden mukaan.


      • noflag

        Joo, tuttua maalla ja tähän taisivat Venäjän joukot myös vedota kun Ukrainaan ilman tunnuksia marssivat.


    • allaston

      Alkuperäiseen vastaus:Lippu on pakko pitää muuten joutuu maksamaan tarkastusmaksun.

      • heemmi

        Tai ainakin armeijan suoja-alueilla voidaan tulla tarkastamaan, onko kotimainen miehistö.


      • päivittäkää.pykälänne
        heemmi kirjoitti:

        Tai ainakin armeijan suoja-alueilla voidaan tulla tarkastamaan, onko kotimainen miehistö.

        Suoja-aluesäännöt ovat muuttuneet, enää ei ole merkitystä sillä, minkä maalaista porukkaa veneessä on.


    • OldestSkönäri

      Herran jestas, että nää purjeveneilijät on pösilöä porukkaa!! Vuodesta toiseen jaksavat provosoitua tästä lippu jutusta ??? Jengi heittää piruuttaan tota merirosvolippubrovoa, ja johan on tunteet kuumina ; )

      • kumma.käsitys

        Jos purjeveneilijät provosoituvat täällä netissä, uhkaavat moottoriveneilijät tuolla elävässä elämässä tappaa samasta aiheesta. Kummat ovat pösilöitä?


      • Nyt.tais_mennä_pitkäksi
        kumma.käsitys kirjoitti:

        Jos purjeveneilijät provosoituvat täällä netissä, uhkaavat moottoriveneilijät tuolla elävässä elämässä tappaa samasta aiheesta. Kummat ovat pösilöitä?

        Milloin joku moottoriveneilijä on uhannut tappaa toisen veneilijän siksi, että tämä käyttää merirosvolippua tai jotain muuta uhkaajan mielestä vääränlaista lippua?


      • vielä.lippukin
        Nyt.tais_mennä_pitkäksi kirjoitti:

        Milloin joku moottoriveneilijä on uhannut tappaa toisen veneilijän siksi, että tämä käyttää merirosvolippua tai jotain muuta uhkaajan mielestä vääränlaista lippua?

        Lippua? Moottoriveneilijäthän haluavat tappaa pelkästään sen takia, että toinen haluaa purjehtia. Jos nyt sen lisäksi käyttäisi jotenkin vääränlaista lippua, mitä siitä seuraisikaan.


      • 5trettrtee
        vielä.lippukin kirjoitti:

        Lippua? Moottoriveneilijäthän haluavat tappaa pelkästään sen takia, että toinen haluaa purjehtia. Jos nyt sen lisäksi käyttäisi jotenkin vääränlaista lippua, mitä siitä seuraisikaan.

        En kyllä ole nähnyt kenenkään uhkaavan tappamisella vain siksi, että joku haluaa purjehtia. Aika kovaa kieltä kyllä niistä, jotka purjehtivat aiheuttaen toisille haittaa/vaivaa, esim. kapeikoissa luovimalla.


      • siis_
        5trettrtee kirjoitti:

        En kyllä ole nähnyt kenenkään uhkaavan tappamisella vain siksi, että joku haluaa purjehtia. Aika kovaa kieltä kyllä niistä, jotka purjehtivat aiheuttaen toisille haittaa/vaivaa, esim. kapeikoissa luovimalla.

        Eli haluavat purjehtia.


      • 5trettrtee
        siis_ kirjoitti:

        Eli haluavat purjehtia.

        Siellä on saariston ulkopuolella koko meri tilaa seeglata. Miksi pitää tunkea muiden jalkoihin ja tielle?

        Se olet muuten sinä, joka vetää yhtäläisyysmerkit purjehtimisen ja haitanteon välille.


      • mene.sinä
        5trettrtee kirjoitti:

        Siellä on saariston ulkopuolella koko meri tilaa seeglata. Miksi pitää tunkea muiden jalkoihin ja tielle?

        Se olet muuten sinä, joka vetää yhtäläisyysmerkit purjehtimisen ja haitanteon välille.

        Saariston ulkopuolella on koko meri ajella moottoorilla, eikä kukaan tai mikään ole tiellä, ei ole edes nopeusrajoitksia.

        Moottoriveneellä liikkuessani en ole havainnut haittaa purjehtijoista. Purjehtiessa pitää toista purjehtijaa kerran, pari vuodessa väistämään, mikä ei ole haitta, vain säännönmukaista toimintaa. Missä se haitanteko on?


    • urahuhhaheei

      Katottaan nyt, mitä ISIt käyttä, kunhan veneisiin asti pääsevät.

    • expurjehtija

      Lukekaa nyt tätä keskusteluketjua, ja miettikää, minkälaisen harrastajaporukan kanssa olette tekemisissä? Ei juuri idioottimaisempaa ole missään muualla tavattu! Ihme porukkaan nämä "purjehtijat"

      • nettihulluutta

        Ei oikeassa elämässä merellä ja rannoilla tapaa tällaisia turhasta vänkääviä purjehtijoita, en ole itse tavannut ainakaan, ja perustan käsitykseni siihen.


      • pata.vai.kattila

        Kysypä tuolta moottoripuolelta vaikka kierroslukumittarin kalibroinnista ja jää seuraamaan vänkäystä. Tule vasta sen jälkeen arvostelemaan muita.


      • oispa.asiaa

        Kyllä telfakatit ja snorkkelit on sentään oikeaa asiaa, sellaista on täältä turha toivoa.


    • seppomartti

      Yllä 10-14 väittää:" Italian fasistipuolueen lippu oli musta, samoin saksalaisten sukellusveneiden lippu II maailmansodassa. ". Saksalaisten sukellusveneiden lippu oli erikoinen muttei musta. Punainen pohja, musta risti kuin pohjoismaissa ja keskellä vino musta hakaristi. Liittyköhän väärä väite värikuvan puutteeseen ja tummaan pohjaväriin. Vai onko antautumisen jälkeen ja sodan loputtua laivastoa tuhotessa käytetty mustaa lippua?. Saksan toimintakyvyttömäksi lyöty sukellusvenelaivasto käsitti 450 venettä sodan lopussa!.
      Muutoin en välitä kommentoida päätöntä lippukeskustelua kuin, että mikä idea on yrittää toimia vastoin liputuskulttuuria?. Tai yleisemmin, mikä idea on etsiä poikkeavia toimintatapoja, joita ei nimenomaan ole huomattu kriminalisoida.

      • liputan

        Hyvin sanottu. Ehkä tuo turhan jauhaminen tästä asiasta loppuu.


      • 10-107

        Kulttuuri ei ole staattinen eikä se ole sama kaikille. En usko, että liputtaminen tai liputtamatta jättäminen olisi tulkittavissa aktiiviseksi kannanotoksi jotain kulttuuria kohtaan.
        Yhteiskunta on muuttunut suvaitsevammaksi ja monikulttuurisemmaksi. Se heijastuu myös tähän. Ei siitä pidä loukkaantua koska sen tarkoitus ei ole loukata eikä mitään lakeja rikota.


      • 99999999999999

        Muuten täsmälleen samaa mieltä, mutta huomautan, että kyllä se liputusratkaisu voi olla myös nimenomainen kannanotto. Lienee niin, että suurin osa käyttää Suomen lippua tai seuralippua ihan totuttuna tapana, mutta kyllä siihenkin voi sisältyä poliittinen (nationalistinen) kannanotto, tiedän mm. pursiseurojen jäseniä, jotka käyttävät kansallislippua seuralipun asemesta tarkoituksellisena viestinä.
        Ja toisinpäin taas kyseessä voi olla kannanotto nationalismia vastaan. Tunnen yhden kaverin, joka käyttää EU-lippua perälippuna ja kysyessäni syytä hän totesi, ettei hyväksy minkäänlaista nationalismia ja että hänen mielestään kansallisvaltiot tulisi täysin romuttaa.


      • mustalippu.symbolina

        Seppomartti, kirjoitin sen viestin mustan lipun symbolikäytöstä, jossa manitsin nuo italialaiset fasistit sekä natsien sukellusveneet. Se on otta, että saksalaisten sukellusveneiden "paraatilippu" oli punainen tunnukset.
        Kuitenkin sukellusveneet saattoivat pintaan noustessaan nostaa periskooppiin mustan lipun. Siitä kerrotaan kirjoissa ja löytyy myös linkkejä netistä:

        "U-1009 arrived on the surface flying a tattered black flag from its periscope as a sign that it was ready to surrender."
        http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/scotland/7479898/Mass-surrender-of-Nazi-U-boats-documented-in-new-book.html

        "To our shock and surprise a German U-boat rose menacingly to the surface, and slowly at the masthead she hoisted a black flag."
        http://www.bbc.co.uk/history/ww2peopleswar/stories/23/a4029923.shtml


      • seppomartti
        mustalippu.symbolina kirjoitti:

        Seppomartti, kirjoitin sen viestin mustan lipun symbolikäytöstä, jossa manitsin nuo italialaiset fasistit sekä natsien sukellusveneet. Se on otta, että saksalaisten sukellusveneiden "paraatilippu" oli punainen tunnukset.
        Kuitenkin sukellusveneet saattoivat pintaan noustessaan nostaa periskooppiin mustan lipun. Siitä kerrotaan kirjoissa ja löytyy myös linkkejä netistä:

        "U-1009 arrived on the surface flying a tattered black flag from its periscope as a sign that it was ready to surrender."
        http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/scotland/7479898/Mass-surrender-of-Nazi-U-boats-documented-in-new-book.html

        "To our shock and surprise a German U-boat rose menacingly to the surface, and slowly at the masthead she hoisted a black flag."
        http://www.bbc.co.uk/history/ww2peopleswar/stories/23/a4029923.shtml

        Saksalaisen sukellusveneen mustan lipun salaisuus siis paljastui vähän kuten arvelin: antautumisen jälkeen antautumislippuna. Kuinka laajaa sen käyttö oli, jäänee hämäräksi. Yleensähän on perinteisesti käytetty antautuessa tai neuvotellessa valkoista.
        Punapohjainen hakaristilippu ei ollut mikään paraatilippu vaan Krigsmarinen virallinen lippu koko ajan.
        Yo lehtiviitteet eivät ole ihan tarkkoja: 33 venettä ei voinut olla suurin sukellusvenekeräymä. Eikä lippuja varmaankaan nostettu periskooppiin vaan mastoon. Ja artikkelin antautunutta kuvaavassa sukellusveneessä ei ole mustaa vaan muu vaalea ristilippu.
        Pieni historiapläjäys Saksan antautumiseen liittyvää sukelusvenehistoriaa. Saksan romahtamisen varalta oli koodi (ehkä Viking?, en viitsi kaivaa esiin). Tarkoitus oli vetää jäljellä oleva sotavoima Norjaan, myös sukellusveneet. Antautumisen yhteydessä joku onneton laukaisi koodin. 120 Itämerellä olleesta veneestä osa pyrki ohjeen mukaan matalan Kattegatin läpi Norjaan ja muistaakseni 20 upotettiin. Jotkut veneet pyrkivät Eteläamerikkaan ja muutama pääsi perille. Näitä tankattiin huoltotarkoituksiin tehdyistä sukellusveneistä antautumisen jälkeen. Ilmeisesti "das Boot"- filmin esikuvana ollut (U-87?) mm. suoritti silloisen maailman pisimmän sukelluksen päästettyään osan miehistöstä Norjaan äänestyksen jälkeen. Sukelsi ohi Englannin keskelle Atlanttia tankkaukseen. Keskiatlantilla pintakulussa mutta loppumatkan sukellus päättyi satama-altaaseen nousuun ja veneen upotukseen.


      • Luepa vähän tarkemmin, ei ollut minun kirjoittamani tuo väite sukellusveneistä. Ja minullekin oli uutta, että ne olisivat mustaa lippua käyttäneet (mustalla tarkoitan kokomustaa). Muistelen nähneeni valokuvia, joissa satamaan palaavat sukellusveneet ovat käyttäneet JR:a koristeena. Ainakin tiedän brittisukellusveneiden sitä tehneen.

        Fasistienkaan lippu ei ollut kokomusta vaan mustapohjainen. Kokomusta lippu on ollut anarkistien tunnus jo 1800-luvulta.


    • eikötuoole

      ollut hyviä tapoja siitä mä olen näitä huomannut puuttuu lapsena opitut tavat

    • BillPearl

      Saaristomerellä törmäsin hakaristilippuun, jota n. 35 jalkainen purkkari, iloisesti perässään ulkoilutti!! mitäs mieltä tästä ? mielestäni on jo aikalailla mautonta, sen merirosvolipun nyt vielä jotenkin ymmärtää. Voisiko tähän jo viranomaiset puuttua?

      • Eipä viranomaisilla Suomessa tai kv. vesillä ole siihen mahdollisuuksia puuttua. Saksassa tuo olisi laiton.

        Minä en tosin puhuisi mauttomasta vaan olettaisin automaattisesti, että ko. henkilö on itsekin itsensä natsiksi määrittelevä ja sen ideologian (ja teot) täysin hyväksyvä. Eli "mauton" olisi aivan liian mieto ja hyväksyvä attribuutti.


      • BillPearl

        Olisiko kuitenkin niin, että menit tässä trollauksessa hiukan liian pitkälle 10-14?
        Asiaa ei paranna se, että käyt keskustelua itsesi kanssa.


      • BillPearl kirjoitti:

        Olisiko kuitenkin niin, että menit tässä trollauksessa hiukan liian pitkälle 10-14?
        Asiaa ei paranna se, että käyt keskustelua itsesi kanssa.

        Missä ihmeen trollauksessa???


    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Itse pidän seuran lippua ylpeänä veneessä aina kun olen veneellä tai liikenteessä.Suomen lippua pitävät yleensä ne jotka eivät kuulu pursiseuraan.

      • BillBear

        Ei mee trolli kaupaksi. Jos olet ylpeä lipusta, niin omasta nimestäsi et ole, koska et siitä ole edes nimimerkkiä tehnyt :D


      • Kekkoslippu

        Voisi hyvinkin käyttää enemmän mielikuvitusta noiden lippujen hankkimisessa.


    • yksipuhallusuranaikana

      Poliisivene ratsaa tai puhalluttaa ensiksi ilman lippua ajavat sitten suomenlippua liehuttavat ,pursiseuran lippua pitävät saavat yleensä mennä rauhassa.

      • eiNäyEiKuulu

        >>Poliisivene ratsaa tai puhalluttaa

        Voi kun puhaltaisivatkin. 30 vuoden veneilyuran aikana eivät poliisit ole kertaakaan puhalluttaneet eivätkä muutenkaan pysäyttäneet, vaikka noin 30000 mailista suurin osa on tehty ilman lippua ja loput suomilipulla. Harvoin edes olen poliisivenettä nähnyt purjehtiessa.
        Enemmän saisivat puhalluttaa ja tarkistaa veneilijöitä. Ja sakottaa niitä jotka satamien ohi ajaessaa tekevät turhia peräaaltoja.


      • liputa

        Käytä sitten Alkon perälippua. En toivo puhalluksia, olen puhaltanut useammankin kerran nollatuloksen. Haluan purjehtia rauhassa.


    • seppomartti

      Suomessa olen puhaltanut kolmesti veneessä perälipun mallista riippumatta. Autoillessa puhallusten määrää ei eää pysty arvioimaan. Yhden päivän ennätys on neljä kertaa. Muualla maailmassa en ole edes nähnyt puhallutettavan ketään vesillä tai tien päällä, vaikka aika paljon olen liikkunut maailmalla sekä autolla, että veneellä. Vähän sekalaisia ajatuksia tulee mieleen. Onko tämä kansa kykenemätön toimimaan järkevästi ilman jatkuvaa valvontaa?.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe