Linux Mint Debian

olisiko_vaihtoehto

Onko kokemuksia?
Kuinka toimii käytössä? Tunnistaako uuden koneen
(Yritin debiania asentaa mutta ei tunnistanut näyttöä ollenkaan vaan antoi pelkästään yhden kuvalukeman joka ei toiminut.)
Onko epävakaa Ohjelmien suhteen?

29

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihateubuntu

      Mistä sitä kukaan tietää mitä tekee koska kone, mikä lie, on varmaan suurikin salaisuus.
      Kuitenkin noiden "harrastelijaviritys"Debianien kanssa on tultu toimeen jo pidemmän aikaa ja aikomus on tulla toimeen edelleenkin.
      Ohjelmien epävakaudesta ei yleensä kysellä, kysellään ennemminkin toimivuudesta.
      Sellaisiin Uehfi- ja Sökeröbootteihin löytyy kyllä ohjeita.

    • olisiko_vaihtoehto

      Koneen tiedot:
      HP Pavilion500-582no
      Suoritin:AMD A8-6500 APU with Radeon(tm) HD Graphics × 4
      Näyttö HP EliteDisply E231
      Grafiikka: Gallium 0.4 on AMD ARUBA (DRM 2.43.0, LLVM 3.6.2)

    • ihateubuntu

      Kai se LMDE2 tuossakin toimii koska tässä HP:n -08-09 läppärissäkin toimii.
      Emännän pöytäkoneessa on tavallinen Mint.

      Mutta pistä medialle ja kokeile livenä ensin.

      • käyttäjänvirhe

        "Jahas, pyyhin efi-osion pois, tein uudestaan, ja nyt lähti rullaamaan, perusjärjestelmä jo asentunut."

        Linkistä.

        Mikähän tämänkin linkityksen tarkoitus on?


      • Uefibiosontaa
        käyttäjänvirhe kirjoitti:

        "Jahas, pyyhin efi-osion pois, tein uudestaan, ja nyt lähti rullaamaan, perusjärjestelmä jo asentunut."

        Linkistä.

        Mikähän tämänkin linkityksen tarkoitus on?

        Ja mikä hyöty käyttää efibiostilaa? Jos bios sallii, älä käytä sitä!
        Toimii varmemmin!
        Sen käyttö on vain tietoturvariski.


      • käyttäjänvirhe
        Uefibiosontaa kirjoitti:

        Ja mikä hyöty käyttää efibiostilaa? Jos bios sallii, älä käytä sitä!
        Toimii varmemmin!
        Sen käyttö on vain tietoturvariski.

        Mitäs sitä minulle selität? Minä vaan oikeastaan pottuilin lukutaidottomalle linkittäjälle..


    • Ubuisbest

      Ensinnäkin Debian asennus on vähän vaikee.. Joten puhdasta debiaa ei voi suositella aloittevalle!
      Moni kehuu Minttiä, mutta itse olen huomannut että se ei ole yhtään niin hyvä kuin sen alkuperä, eli Ubuntu!

      Ubuntun unity on upea ja nopea käyttää, sen oppii nopeesti, ekä tarvitse leikkiä enään pudotusvalikoissa surfaamisella. http://www.ubuntu-fi.org/

      Deepin on HTML5 työpöytäähyödyntävä hivenen applemainen ulkoasu, Erittäin vakaa ja hyvin kaikkea lisäjuttujatukeva jakelu http://www.deepin.org/

      Eli tossa kaksi helppoasenteista ja hyvää ja vakaata järjestelmää. Laiteille joissa pyörii mm win 7 -> win10.

      Lataa image, polta levylle
      Käynistä levyltä livetilaan tai asenna...

      Asennuksessa valitse lisäosat ja päivitykset, niin käynistyvä järjestelmä on heti valmis.

      • U2xY4WWt

        > Ensinnäkin Debian asennus on vähän vaikee..
        Miten niin vaikea? Normaali ihminen osaa valita kielen ja tietää nimensä. Salasanakaan keksiminen ei tuota ylivoimaisia vaikeuksia.


    • Tarkoitettu kokeneille käyttäjille (= osaat itse korjata ongelmat), sillä ottaa Debianin kehitysversioista paketteja ja siihen sitten Mintin omat työpöydät ja on sitten rolling release. On siis epävakaa, ihan tarkoituksella.

      Jos haluaa vakaan niin ota ennemmin se Debian. Siinä on Cinnamon, Mate jne. työpöydät ja se on vakaa ja hyvin toimiva.

      • ihateubuntu

        Aina kannattaa mainostaa Ubuntua, epämukava mikä epämukava.
        Tämä on tietysti minun mielipiteeni ja muut mielipiteet asiasta ovat mitä ovat.


      • vakaajaluotettava

        "Jos haluaa vakaan niin ota ennemmin se Debian. Siinä on Cinnamon, Mate jne. työpöydät ja se on vakaa ja hyvin toimiva."

        Joo onhan se vakaa ja luotettava. Mutta M-Kar "unohti" taas mainita että nuo muut työpöydät asennetaan net-install medialta ja jos esim: nettiyhteys on wlan takana pelkästään, niin Debian:in virallisessa net-install medialla ei ole kaikkea ajureita wlan-korteille koska kaikki on open source:a

        Tällöin tarvii hankkia unofficial media josta löytyy noi non-free ajurit yms..
        http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/


      • vakaajaluotettava

        Ja ennen kuin TAAS M-Kar pääsee pätemään, niin löytyy kde lxde ja xfce4 työpöydistä media versiot Debian sivuilta, mutta täytyy taas muistaa, että niissäkään ei ole kuin open source ajurit wlan yhteydelle ja ne ei välttämättä kaikki toimi wlan yhteyttä hakiessa.


      • uwdkf
        vakaajaluotettava kirjoitti:

        "Jos haluaa vakaan niin ota ennemmin se Debian. Siinä on Cinnamon, Mate jne. työpöydät ja se on vakaa ja hyvin toimiva."

        Joo onhan se vakaa ja luotettava. Mutta M-Kar "unohti" taas mainita että nuo muut työpöydät asennetaan net-install medialta ja jos esim: nettiyhteys on wlan takana pelkästään, niin Debian:in virallisessa net-install medialla ei ole kaikkea ajureita wlan-korteille koska kaikki on open source:a

        Tällöin tarvii hankkia unofficial media josta löytyy noi non-free ajurit yms..
        http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/

        Muita työpöytiä ei ole pakko asentaa netinstall mediaa käyttämällä. Eikä Debiania ole pakko asentaa netinstall mediaa käyttämällä.

        Firmwareja tarvittaessa ei ole pakko käyttää "unofficial" mediaa. Firmwaret voi laittaa USB-tikulle.


      • vakaajaluotettava kirjoitti:

        "Jos haluaa vakaan niin ota ennemmin se Debian. Siinä on Cinnamon, Mate jne. työpöydät ja se on vakaa ja hyvin toimiva."

        Joo onhan se vakaa ja luotettava. Mutta M-Kar "unohti" taas mainita että nuo muut työpöydät asennetaan net-install medialta ja jos esim: nettiyhteys on wlan takana pelkästään, niin Debian:in virallisessa net-install medialla ei ole kaikkea ajureita wlan-korteille koska kaikki on open source:a

        Tällöin tarvii hankkia unofficial media josta löytyy noi non-free ajurit yms..
        http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/

        "Joo onhan se vakaa ja luotettava. Mutta M-Kar "unohti" taas mainita että nuo muut työpöydät asennetaan net-install medialta"

        Mitä sitten mistä asennetan?

        " ja jos esim: nettiyhteys on wlan takana pelkästään, niin Debian:in virallisessa net-install medialla ei ole kaikkea ajureita wlan-korteille koska kaikki on open source:a"

        Laittaa sitten johdon kiinni asennuksen ajaksi.


      • vakaajaluotettava kirjoitti:

        Ja ennen kuin TAAS M-Kar pääsee pätemään, niin löytyy kde lxde ja xfce4 työpöydistä media versiot Debian sivuilta, mutta täytyy taas muistaa, että niissäkään ei ole kuin open source ajurit wlan yhteydelle ja ne ei välttämättä kaikki toimi wlan yhteyttä hakiessa.

        Saan sen yhteyden asennuksen ajaksi myös LAN:lla.


      • mintin_käyttäjä
        ihateubuntu kirjoitti:

        Aina kannattaa mainostaa Ubuntua, epämukava mikä epämukava.
        Tämä on tietysti minun mielipiteeni ja muut mielipiteet asiasta ovat mitä ovat.

        Ihmettelen, miten Ubuntu on muka epämukava? Ei ole yhtään epämukava, vaan Unity pöytä on hyvä ja nopea, mutta on makuasia, mitä kukakin haluaa käyttää. Mulla on kaksi konetta, toisessa on Mint ja toisessa Ubuntu ja ne on aika samantasoisia.

        Olen käyttänyt Ubuntua vuodesta 2007 ja siksi ehkä se tuntuu mukavammalta.


    • DebMintJees

      Mint.iä kokeilin, loistava, kevyt, toimi jopa 3G mokkula/4G ja WLAN , kokeilu koneessa tuplaydin atom, 1Gb muistia jne.....

      • ihateubuntu

        Hyvä niin.
        Vaikka saivathn nuo asianvierestä jauhajat taas aikaiseksi monta turhaa viestiä.


    • olisiko_vaihtoehto

      http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/
      Tuo osoite oli kullanarvoinen minulle. Sain sieltä vieläpä ison kdellä. Minä kun tykkään kdestä kun sen työpöytää voi muokata toisin kun ubuntun.
      Nyt läppärissä on debian mutta tuohon uuteen pöytäkoneeseen ei mennyt jostain syystä joten siinä sitten käytän linuxminttiä cinnamolla.
      Kiitoksia avusta!

    • koneilija

      Minulla ei Debian Cinnamon toiminut vuoden 2008 läppärissä.Valitti näytönohjaimesta ja latautumisongelmista.

      Moni muu jakelu on toiminut hyvin tässä,kuten Windows 10 64 bit.

      Mint Cinnamon myös toimi tässä hyvin,kunnes tuo iso aiempi Windows 10 päivitys yritti poistaa sen "turhana" ohjelmana.
      Nyt W10 rinnalla on Lubuntu.

    • mintin_käyttäjä

      Sain Mint depianin kyllä livenä koneelle ja jopa levykuvasta asennettua, mutta päivityksissä tuli ongelmia. Mikä versio on uusin?

      • ihateubuntu

        LMDE2 on uusin.

        "Linux Mint Debian Edition
        LMDE2 'Betsy' running Cinnamon 2.8

        Linux Mint Debian Edition (LMDE) uses a Debian package base instead of Ubuntu.[41] LMDE was originally based directly on Debian's Testing branch, rather than Ubuntu, but is designed to provide the same functionality and look and feel as the Ubuntu-based edition.[42] After the release of LMDE 2 on May 27 2015 LMDE became based on Debian Stable, but received automatic updates to the latest versions of MintTools and the latest version of the installed Desktop Environment before they were released into the Main edition of Linux Mint.[14][15] LMDE is available with the MATE and Cinnamon desktop environments.[42]

        LMDE originally had a semi-rolling release development model. Debian Testing is a "real" rolling release that constantly receives updates; while older LMDE version periodically introduced “Update Packs” which are tested snapshots of Debian Testing.[42]

        LMDE lists its advantages and disadvantages over the Ubuntu-based distribution:[43]

        Installing Update Packs keeps LMDE current, without the need to reinstall the system every six months as with Ubuntu-based distros. LMDE has its own package repositories. As of July 2015, LMDE 2
        is the current version, and it tracks Debian Jessie (the stable version of Debian). As of May 17, 2015, it has an upgrade path from LMDE 1 to LMDE 2.[44]
        LMDE is faster and more responsive than Ubuntu-based editions.[45]
        LMDE requires a deeper knowledge and experience with Linux, dpkg and APT.
        Debian is less user-friendly and desktop-ready than Ubuntu, with some rough edges" Wikipedia
        ,

        Mint sivusto taitaa olla kumossa eilisen tietomurron takia.


    • DebianEdition

      Asensin yhteen läppäriin LMDE:n. Kyllä se toimii ja on pitkälti samanlainen kuin perusversio Mintistä. Sopii hyvin niille, jotka eivät luota Ubuntuun tai siihen perustuviin jakeluihin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että se ei ole yhtä aloittelijaystävällinen. Esim. osiointi pitää tehdä asennuksen aikana manuaalisesti, mikä luultavasti karsii jo monet Windows-käyttäjät pois.

      • ihanhelppoa

        Mitäs vaikeaa siinä manuaalisessa osioinnissa on. Itse olen käyttänyt Windowsia ikäni, mutta nyt kun touhu on mennyt vakoiluksi, niin rupesin kokeilemaan Linuxia. Tein heti triplabootin, kaikki osioinnit manuaalisesti. Sitä ennen kutisin Windowsin Gpartedilla. Helppoa kuin heinän teko. Grubin järjestyksen muuttaminen onnistui kuin leikkiä vain terminaalia käyttäen.


      • DebianEdition
        ihanhelppoa kirjoitti:

        Mitäs vaikeaa siinä manuaalisessa osioinnissa on. Itse olen käyttänyt Windowsia ikäni, mutta nyt kun touhu on mennyt vakoiluksi, niin rupesin kokeilemaan Linuxia. Tein heti triplabootin, kaikki osioinnit manuaalisesti. Sitä ennen kutisin Windowsin Gpartedilla. Helppoa kuin heinän teko. Grubin järjestyksen muuttaminen onnistui kuin leikkiä vain terminaalia käyttäen.

        Joillekin se on helppoa, toisille ei. Jos on siirtynyt suoraan Windows-maailmasta Linux-jakeluihin, niin termit kuten root, swap ja home osiointivaiheessa pelottavat jo monet pois. Sitten kun pitää vielä tietää osioden sopiva kokokin, niin vaikeaksi menee, kun ennen on vain tottunut asennusvaiheessa klikkaamaan "seuraava" kunnes asennus on valmis.


      • tietoalöytyyhelposti
        DebianEdition kirjoitti:

        Joillekin se on helppoa, toisille ei. Jos on siirtynyt suoraan Windows-maailmasta Linux-jakeluihin, niin termit kuten root, swap ja home osiointivaiheessa pelottavat jo monet pois. Sitten kun pitää vielä tietää osioden sopiva kokokin, niin vaikeaksi menee, kun ennen on vain tottunut asennusvaiheessa klikkaamaan "seuraava" kunnes asennus on valmis.

        Mutta kaikkihan selviää, kun lukee ohjeita ennen toimenpiteitä. Nuo ovat hyvin yksinkertaisia asioita, kunhan ensin lukee niistä edes vähäsen. Ylipäätään ihmettelen, miksi ihmiset eivät nykyään osaa etsiä, lukea ja noudattaa ohjeita.


    • v....v....v....v....v

      Debianissa hyvä on yhteisötuen ja tradition laajuus. Huonoa on vaikeampi asentamisprosessi ja se että se ei ole alkuunkaan käyttäjäystävällinen. Pelkkä "vakaus" ei voi korvata sen näitä ikäviä puolia. En ole koskaan käyttänyt pitemmän aikaa Debiania.

      • LMDE2

        Kannattaisiko tutustua asiaan ennenkuin höpöttää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe