Jos laittaa yläpohjan lämpöeristyksen vain puhallusvillalla, riittääkö esim. 20 cm kerros?
Kyseessä mökki, jossa ei olla talvisin.
Yläpohjan lämpöeristys puhallusvillalla
8
298
Vastaukset
- mökilläikävää
Riittää hyvin kesäkäyttöön, mutta kun kerran puhallat niin puhalla tuplaten - näin satunnaisilla talvikäyttöillä mökillä on mukavampaa ja kesälläkin parempi yläpohjan eristys pitää katon lämmöt poissa.
- sintsu123
Riittää, riittää, kunhan pysyt sieltä pois pakkasilla!
- rane2
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=31&t=13485
Tuota puhallusta paljon erilaista, puru-kutteri tai ekopaperi "villa" ne sopii hyvin kun kuivuvat vaikka ei välipohjassa olisi kunnon ilmansulku paperi/muoviakaan, tarkoititko uutta vai vanhaa yläpohjan eristystä ?- puhvilla7
Uusi yläpohjan eritys. Vanhat villat (olivat tosi huonot) on otettu kokonaan pois. Tarkoitus laittaa vain puhallusvillaa tillalle.
- kuka-tietää
Haluaisin tietää, miten toimii selainen malli, että ensin on lasivillaa välikatolla joku 10 cm, sitten puhallusvillaa ( termex) ja vielä SEN päälle lasivillaa? Siis onko paha, jos vielä puhallusvillan päälle muuta? vai pitäisikö sen olla ylimmäisenä? Onko ylipäätään HAITTAA siitä, jos mahdollisimman paljon eristettä? Vai onko siinä joku raja, mitä ei saa ylittää, että mahdollinen kosteus pääsee haihtumaan eristeestä?
Itsestä vähän tuntuu, että jos kovin paksusti eristettä, niin kosteus jäisi villoihin, johonkin niistä... huh.- raksaaja
Puhallusvillan päälle en ehkä laittaisi mitään muuta.
Kiinteät/palavillat alimmaiseksi.
vm56 talossa bongailin että kevättalvesta purujen päälle heitetyt lasivillapalat oli märkiä alapinnaltaan. Lasivilla kyllä päästää vesihöydyn haihtumaan kuivamaan lävitseen mutta kondensoitunut rakenteista läpi vuotanut kosteus valuu pisaroina lasivillan(ja kivivillan) alapinnalle.
Ekovillojen aj pellavavillojen ominaisuus on se että ne imevät tiivistyneen kosteuden itseensä eivätkä valuta vettä ennen kuin ovat läpeensä märkiä.
Esim. ekovillassa on homeenestoaineita, toisin kuin esim lasivillassa.
Ennen vanhan rakennuksen lisäeristämistä suositetlen yläpohjan huolellista tarkistamista ja ilmavuotojenn tiivistämistä.
Isomman remontin yhteydessä tulisi katto tiivistääa suintilan kautta, ullakon puolelta voi esim. pellavavillalla koettaa tukkia vuotokohtia. (omalla todo listalla on moista touhua, sitten lisää purua ja/tai ekovillaa) - raksaaja
Ja yläpohjan tuuletus pitää hoitaa kuntoon ja se että vesikate on tiivis. Kun sadevesi ei pääse sitään ja yläpohjan läpi tullut kosteus pääsee ulkoilmaan, yläpohja pysyy terveenä. Yläpohjan tuuletuksessa huomioitava ettei lumi pääse pyryttämään sisään. Aina sitä voi jokunen hiutale päästä, eikä se haittaa, kunhan ei "nietoksia",
- matalanmajanväkeä
Kiitos neuvoista.
Takan vaihto varmaan vielä ensi kesänä (muuraamalla tiileistä), niin samalla pääsee kunnolla käymään tarkistamaan sitten miten ne villat jakselee siellä. Vähän kiireellä tuli viime kesänä tehtyä, katon vaihdon yhteydessä, ja ei ole kummoinen se ryömintätila siellä. Päistä kyllä auki koko vintti, ilma kiertää, ja myös ns autotallitila samaa, luukku auki siellä alas ja tikkaat sisällä. Se on vaan varastona, auto ei siellä. Tulipalon kannalta olisi aika paha juttu kyllä, vapaasti ilma liikkuu läpi koko yläpohjan. Siellä sitten liikkuu vapaasti mitä vaan kevyttä, vaan ei mies.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279