Suzukin myynti?

KalleKeila

Luin Ruotsalaisesta johtavasta autojulkaisusta juttua kärkimerkkien myyntiluvuista euroopassa ja mainittiinhan lopussa Suzukikin, tosin ei mitenkään positiivisessa mielessä. Kyse oli Vitara ja S Cross malleista, jotka ovat lähestulkoot sama auto, toinen on kulmikkaampi ja toinen pari senttiä pidempi ja tekniikka sama lähestulkoon molemmissa. Lisäksi kumpikin esitelty kolmen vuoden sisällä. Kun Suzuki esitteli Vitaran kovasti kehuen, niin se saikin mukavasti myyntiä maailman laajuisesti ja Euroopassakin hyvin, mutta huvittavaa tässä on se, että S Crossin myynti pieneni juuri saman verran, mitä Vitaraa myytiin?
Miksi ihmeessä pitää tuoda markkinoille lähes identtiset uutuus mallit? Toyotalla se on toiminut Corollan ja Auriksen osalta kutakuinkin, koska Corollaa on saanut porrasperäisenä ja Auris taasen on nykymuodin mukaisesti tylppäperäinen.
Itselläni nyt viides uutena ostamani Suzuki, jotka kaikki ovat pelaneet kerrassaan hienosti, mutta seuraava auto ei ole Suzuki, koska enään ei saa Suzukia pelkästään etuvetoisena. En kaupunkilaisena maksa yli neljää tonnia lisä hintaa, että saa toisen takapyörän avustamaan liukkaassa risteyksessä muutaman kerran talvessa. Ja sanoo luvut mitä tahansa, niin kulutus on reilun litran suurempi nelikossa myös, kuten huoltokulut 40 tuhannen välein vaihdettavien voimansiirron öljyjen johdosta.

Toivon tähän keskusteluun pelkästään trolleja kommenteiksi ja muutakin asiaan kuulumatonta sontaa;=)

30

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalainen__

      Kannattaako maksaa jos on maalainen vai onko kaksikko hyvä?

      • lihava_runkku

        Miten maksaa kannatetaan? Ainakin sonnin maksaa kannattaa lihalautanen kaupan lihatiskillä. Kaksikko on hyvä maultaan, tosin hieman suolainen.


    • seataudiskodaVWsama
    • maalaiskuski

      Kun kaikki harrastukset menee metsään, niin kannatti maksaa nelivedosta.

      Minäkin haikailin pelkästään etuveto Vitarasta, mutta onneksi se pöljyys ei kohdallani toteutunut, ja kolmen kuukauden talvikeliajon jälkeen paluuta etuvetomallistoon ei enää ole.

      • KalleKeila

        Jep, juuri omat ajotottumukset ja harrastukset sekä asuinpaikka kannattaa ottaa huolella huomioon autoa valittaessa. Nämä kaikki huomioiden olen valinnut yhden nelivetoisen jälkeen jo kolmannen etuvetoisen ja paluuta nelivetoon ei tule. Muutoinkin puhe ja kerskuminen nelivetoisesta autosta on lähinnä huvittavaa, kun noissa nyky nelikoissa vetää kerralla vain kaksi pyörää, yksi edessä ja yksi takana, siis kaksivetoinenko? Etuvetoisessa vetää kerralla vain yksi pyörä, niin olisiko kyseessä yksivetoinen? Ei taida montaa oikeaa nelivetoista olla markkinoilla, ainakaan suositussa citymaasturiluokassa?


      • maalaiskuski

        Onko harrastuksilla jalat, kun ne menee metsään?


      • SX4
        KalleKeila kirjoitti:

        Jep, juuri omat ajotottumukset ja harrastukset sekä asuinpaikka kannattaa ottaa huolella huomioon autoa valittaessa. Nämä kaikki huomioiden olen valinnut yhden nelivetoisen jälkeen jo kolmannen etuvetoisen ja paluuta nelivetoon ei tule. Muutoinkin puhe ja kerskuminen nelivetoisesta autosta on lähinnä huvittavaa, kun noissa nyky nelikoissa vetää kerralla vain kaksi pyörää, yksi edessä ja yksi takana, siis kaksivetoinenko? Etuvetoisessa vetää kerralla vain yksi pyörä, niin olisiko kyseessä yksivetoinen? Ei taida montaa oikeaa nelivetoista olla markkinoilla, ainakaan suositussa citymaasturiluokassa?

        Niihän se on, että etuvetoisessa autossa käy juuri noin, että kun toinen etupyörä on jäällä sutimassa niin pitävämmällä pinnalla oleva rengas ei pyöri. Samoin käy useiden katumaastureiden nelivetomallien, että edessä yksi pyörä pyörii ja takana yksi kun ollaan liukkaala, mutta tämä ei päde autoihin joissa tasauspyörästönlukko niinkuin useimmissa kunnon maastureissa. Silloin kaikki neljä pyörää vetävät. Suzukin vitarasta ja sx4:n nelivetomalleissa tämä lukko löytyy, siksi ne käyttäytyvät kuten aito maasturi. Vaikkakin lukko on toteutettu "kevyemmin" kuin noissa 100.000e maksavissa maastoautoissa.


      • avaaja
        SX4 kirjoitti:

        Niihän se on, että etuvetoisessa autossa käy juuri noin, että kun toinen etupyörä on jäällä sutimassa niin pitävämmällä pinnalla oleva rengas ei pyöri. Samoin käy useiden katumaastureiden nelivetomallien, että edessä yksi pyörä pyörii ja takana yksi kun ollaan liukkaala, mutta tämä ei päde autoihin joissa tasauspyörästönlukko niinkuin useimmissa kunnon maastureissa. Silloin kaikki neljä pyörää vetävät. Suzukin vitarasta ja sx4:n nelivetomalleissa tämä lukko löytyy, siksi ne käyttäytyvät kuten aito maasturi. Vaikkakin lukko on toteutettu "kevyemmin" kuin noissa 100.000e maksavissa maastoautoissa.

        Löytyykö tähän lukkoon jostain avain?


    • oudoksi_mennyt_merkki

      Ilmeisesti Suzukit eivät muuten ole kilpailukykyisiä niin sitten yritetään luoda tällainen keinotekoinen "etu" että mallit ovat vain nelivetoisena tarjolla.
      Saa nähdä kun Suzuki julkaisee tulevan Balenon että tuleeko Suomeen ollenkaan ja jos tulee niin tuleeko vain nelivetoisena...

      • Täys_idiootti

        Millään laskuopilla ei saa yhtälöä, että jokin automerkki myisi yksittäisessä maassa enenpi nelivetoisena, kuin neli- sekä etuvetoisina. Kilpailevat mallit täällä suomessa, esim opel, nissan ja tojo takovat kovia myyntilukuja etuvetoisilla malleilla, joista on myös saatavilla nelivetomallit. Nissanilla kymmenestä myydystä citymaasturista 8 on etuvetoisia. Tätä yksinkertaista asiaa eivät suzukin maahantuojalla ymmärretä. Vai pelottaako heitä mahdollinen lisä työ ja rasitus, kun autoja menisi reilusti enenpi.


      • böööööööööö

        töttörööööööööö!!


      • kevyttäpuuhastelua
        Täys_idiootti kirjoitti:

        Millään laskuopilla ei saa yhtälöä, että jokin automerkki myisi yksittäisessä maassa enenpi nelivetoisena, kuin neli- sekä etuvetoisina. Kilpailevat mallit täällä suomessa, esim opel, nissan ja tojo takovat kovia myyntilukuja etuvetoisilla malleilla, joista on myös saatavilla nelivetomallit. Nissanilla kymmenestä myydystä citymaasturista 8 on etuvetoisia. Tätä yksinkertaista asiaa eivät suzukin maahantuojalla ymmärretä. Vai pelottaako heitä mahdollinen lisä työ ja rasitus, kun autoja menisi reilusti enenpi.

        Ilmeisesti Suzukin maahantuonti on mukavan leppoisa eläkevirka :D


      • Vitaraon

        Osta sitten opel ,nissan tai tojo jos etuveto riittää piste


      • Vitara

        Nyt sinulta puuttui piste lauseen lopusta.


      • Vitaraon
        Vitara kirjoitti:

        Nyt sinulta puuttui piste lauseen lopusta.

        Mikä on "puuttui piste"


      • eiSittenkäänOutoMerkki

      • myynnin_nostaja

        Paljnko myynti painaa?


      • Läski_hullu
        myynnin_nostaja kirjoitti:

        Paljnko myynti painaa?

        "Paljnko"??????????? Jokin uusi sana kenties.


      • napunapu
        myynnin_nostaja kirjoitti:

        Paljnko myynti painaa?

        Sinä olet varmaan se venttiilinnostaja joka aina vaan naputtaa...


      • Vittmiäs
        napunapu kirjoitti:

        Sinä olet varmaan se venttiilinnostaja joka aina vaan naputtaa...

        Paljnko?


    • Yksiplus

      Kahta en vaihda. Turun sinappi ja etuveto-auto :)

      • maalaiskuski

        Sinappia ja etuvetoa et siis vaida, mutta mikä on tuo "kahta" jota et myöskään vaihda?


      • maalaiskuski

        Mutta mikä on tuo "vaida"?


      • perseläpi_olen
        maalaiskuski kirjoitti:

        Mutta mikä on tuo "vaida"?

        Mikä on "on tuo"


    • Nakit.Pitää.Olla

      Takavedolla pääsee sinne minne minä haluan !

    • Kolmeplushksi

      Itse ajelen suzukilla mutta jos ei muutaman vuoden päästä ole hybridiä tarjolla niin merkki vaihtuu. Saa olla toki neliveto mutta perinteistä bensa-autoa en osta muutaman vuoden päästä.

    • takatakatakataka

      Isuzu ja Suzuki taitavat molemmat olla General Motorsin japsimerkkejä. Mulla ei ole Suzukista muuta esimerkkiä kun perämoottorin osalta. Buster R.ssä oli aikoinaan 28hv Suikki. ihan tehokas peli ja kärjetön sytytys jo vuonna -79 niinkun Johnsonissa ja Evinrudessa.

    • yksiplus

      GM on hyvä ja niin on suzuki.

      • General_Manager

        Missä olen hyvä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      249
      9670
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      54
      8005
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      202
      6933
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      174
      3767
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      291
      2005
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      105
      1975
    7. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1768
    8. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      117
      1611
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1417
    10. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      87
      1414
    Aihe