SITTENKÖ HYVÄ KUN EI OLE RUOKAA, EIKÄ TYÖTÄ ?

HALAPAAULOKOO

Voitaisiin tietysti panna kaikki pillit pussiin tiloilla ja maksaa työttömyyskorvaukset. Maatalous työllistää noin 250- 300 000 ihmistä kaikkineen sivuvaikutuksineen. Ulkomainen ruoka ehkä sitten noin 20-30 000? Nykyisten 300 000 työttömien menot ovat noin 2.7 -3.0 miljardia vuodessa. Olisiko parempi maksaa se lisä noin 2 miljardia vastikkeetonta työttömyysmenoa, samalla noin 6-10 miljardin ruokalasku ulkomaille ja jäädä saamatta se miljardi sitä EU-tukea? Se maatalouden suora kustannus,2,9 miljardia, jäisi myös pois. Jonnekin se on tuloa pyörittämään omalta osaltaa talouden rattaita?! Laskisiko vai kasvaisiko Suomen BKT ostamalla tuoka ulkoa??

42

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viimeinenrivi

      Virallisia lukuja talousarviosta hallinnonaloittain:

      Maatalous- 2,8 mrd

      Valtiovarain ministeriö- 6,87 mrd

      Opetus- 6,98 mrd

      puolustus- 2,4 mrd

      sosiaali- ja terveydenhoito hurjat 14,1 mrd

      • Joo, joo. Näistä luvuista puuttuu miljardikaupalla maataloustukia:
        - maatalouseläkkeet
        - maatalouseläkkeen kaltaiset etuudet
        - maatalouslomat
        - luopumiskustannukset
        - sairaus- ja tapaturmakulut
        - MUIDEN ELÄKVAKUUTUSYHTIÖIDEN MAKSAMAT YLI 110 MILJ€
        - erilaiset ympäristö- investointi jne. tuet.

        Luuletko, että me olemme niin tyhmiä kun sinä luulet?
        Valehtele vielä suomalaisen ruuan puhtaudesta.... tällaiset puolitotuudet ja suoranaiset valeet vahvistavat sen EI IKINÄ SUOMALAISTA RUOKAA


      • KauKesss

        Jos nuo Viimeinenrivi talousarviot pitää paikkansa, niin jotenkin kummaksuttaa tuo vasemmiston jatkuva hyökkäys maataloustukien kimppuun. Kun ne menee kuuden puolueen viljeliöiden käyttöön. Vaikkakin keskusta on niistä suurin, niin kokoomuksella ja ruotsalaisilla on suurimmat tilat. Sossut perssut ja vihreet sitä keskikastia.
        Kun puhdasta Suomalaista ruokaa syömme jokapäivä. Maidon ja lihanjalostus, sekä kuljetukset työllistää ainakin 300,000 SAKn vasuria, niin miksi MT tuki kalvaa. Miksi ette hyökkä yhtä raivoisasti, vaikka puolustusvoimien päälle. Kun menoerät ovat lähes yhtäsuuret. Kun ruokaa tarvitsemme joka päivä, mutta puolustusvoimia ei ole tarvittu 70 vuoteen.
        Olin pakotettu vetämään näinkin räikeän vastakohdan tuohon sossuja kalvavaan, MT tukeen. Itse pidän selviönä että meillä on armeija ja hyvä sellainen. Mutta sossut eikös siellä pitkän rajan takana ole teidän sukulaisia.
        Toiseksi tuo suurinmenoerä 14,1 miljardia, ei näytä sossuja huolettavan, mistäköhän syystä. No niiden käyttäjistä ylivoimainen enemmistö on sossu vasureita. Joten kun rahat menee vasureille se ei maksa kellekkään mitään.
        Ymmärsinkö oikein ????????


      • soosoosossutaako
        KauKesss kirjoitti:

        Jos nuo Viimeinenrivi talousarviot pitää paikkansa, niin jotenkin kummaksuttaa tuo vasemmiston jatkuva hyökkäys maataloustukien kimppuun. Kun ne menee kuuden puolueen viljeliöiden käyttöön. Vaikkakin keskusta on niistä suurin, niin kokoomuksella ja ruotsalaisilla on suurimmat tilat. Sossut perssut ja vihreet sitä keskikastia.
        Kun puhdasta Suomalaista ruokaa syömme jokapäivä. Maidon ja lihanjalostus, sekä kuljetukset työllistää ainakin 300,000 SAKn vasuria, niin miksi MT tuki kalvaa. Miksi ette hyökkä yhtä raivoisasti, vaikka puolustusvoimien päälle. Kun menoerät ovat lähes yhtäsuuret. Kun ruokaa tarvitsemme joka päivä, mutta puolustusvoimia ei ole tarvittu 70 vuoteen.
        Olin pakotettu vetämään näinkin räikeän vastakohdan tuohon sossuja kalvavaan, MT tukeen. Itse pidän selviönä että meillä on armeija ja hyvä sellainen. Mutta sossut eikös siellä pitkän rajan takana ole teidän sukulaisia.
        Toiseksi tuo suurinmenoerä 14,1 miljardia, ei näytä sossuja huolettavan, mistäköhän syystä. No niiden käyttäjistä ylivoimainen enemmistö on sossu vasureita. Joten kun rahat menee vasureille se ei maksa kellekkään mitään.
        Ymmärsinkö oikein ????????

        Miksi tosiaan noin hurja menoerä kuin 14,1 miljardia, sosiaalikulut ja terveyden hoito. Ei nosta hätä kommenteja vasemmiston suusta. Kyllä se täytyy niin olla että demari vasurit tuon valtavan summan myös käyttävät, lähes kokonaan.
        Silti he ilkeävät hyökätä tuon pikkuisen maataloustuen kimpuun jatkuvasti. Vaikka se menee kuutta eri puoluetta äänestävien viljeliöiden auttamiseksi. Jotka taas työllistävät 3--4 sataatuhatta vasemmisto työläistä tuolla jalostuksen puolella ja kuljetuksissa.


    • Tuottajahinnatsamat

      Mistä ne "huomattavasti halvemmat" elintarvikkeet tuotaisiin? Saksa / Ranska- akselilta ehkä n 10 % halvemmalla vai Puola / Unkari- suunnalta, 20- 30 % halvemmalla vai kehitysmaista? Emme elä EU:ssa avoimessa taloudessa. EU:n ulkopuolisille maataloustuotteille on suojatullit yms rajoitteet, yms interventio-systeemin osat. Olemme mukana täysin YMPissä ( yhteisön maatalouspolitiikassa = CAP)

      • Kysymys ei ole pelkästään hinnasta, vaan myös maataloustuista. Ja sillä voin olla myös merkitystä, että Sipilä hallituksineen on ottanut palkansaajat päävihollisekseen.
        Tietysti elättisuomen pahin vihollinen on heidät elättävä elättäjäsuomi.
        Kaiken maaliman konttiyliopistot jäivät leikkausten ulkopuolelle, mutta Suomen ainoa huippuyliopisto, Aalto- sai sellaisen tapporuiskun ettei muut kun ääriänkyräkepu voisi tehdä niin epäisänmaallista tekoa.

        Sipilä saa niin paha jälkeä kansantalouteen, ettei sitä ole nähty sitten Eskon Ahon hallituksen. niilä non yhtenäisyyksiä...katos vaan.


      • Mistäajatus
        osmium1 kirjoitti:

        Kysymys ei ole pelkästään hinnasta, vaan myös maataloustuista. Ja sillä voin olla myös merkitystä, että Sipilä hallituksineen on ottanut palkansaajat päävihollisekseen.
        Tietysti elättisuomen pahin vihollinen on heidät elättävä elättäjäsuomi.
        Kaiken maaliman konttiyliopistot jäivät leikkausten ulkopuolelle, mutta Suomen ainoa huippuyliopisto, Aalto- sai sellaisen tapporuiskun ettei muut kun ääriänkyräkepu voisi tehdä niin epäisänmaallista tekoa.

        Sipilä saa niin paha jälkeä kansantalouteen, ettei sitä ole nähty sitten Eskon Ahon hallituksen. niilä non yhtenäisyyksiä...katos vaan.

        "palkansaajat pääviholliseksi" heidäthän juuri yritetään pelastaa ja työttömyys laskuun..


    • allahuagbar

      Se demarien ja vihervasurien viesti siitä, että suomessa ei tarvita maataloutta on suunnattu kateellisille ja VÄHÄ ÄLYISILLE TOLLOILLE ja niitähän riittää "taviksien" vaalikarjassa.

      • Osmium176

        Kato kato kuka ja missä on noin sanonut? Kepuvaleita ja kepuänkyrätotuuksia, vai kuinka.
        Varmasti saat viljellä vaikka kuinka paljon ja vaikka 3 satoa vuodessa, mutta kysymys on MAATALOUSTUISTA. Nyt 10 € panoksella saamme vajaan 3€ tuloksen.

        Tänään kun tulin naisystävän luota kävin Li kaupan sijan S-kaupassa, laiskuuttani. Olin muutaman päivän retkellä ja olin ottaa Valion juustoa, mutta sitten muistin kepulaisten jutut syksystä lähtien ja käännyn takaisi vein valion juuston ja päätin etten sitten osta juustoa, mutta mitä minun korvani näkivätkään, hyvää tuontijuustoa.

        Kyllä tämän saitin kepulaisten vihan, kaunan ja kateuden kylvö tuottaa hedelmää.


      • juujuuTukipummilla

        pitää olla pulska elintaso,
        vaik'ei älyä ole vähääkään...


      • Osmium761

        Anna tulla lisää tappouhkauksia kuten kepulaiset sen vuoksi että tiedän varmasti enemmän elintarvikkeiden kemiasta kuin sinä.
        En ole saanut koskaan mitään tukia, lapset tietysti lapsilisät, mutta tulot olivat niin suuret ettei edes aravaa lisälainasta puhumattakaan.

        Kovan rahan lainat. Arvaas mikä oli helibor korko Esko Ahon hallituksen aikaan?

        Esko Aho päästi ryöstötalouden myös pankkeihin. Veli perheinen vaihtoi työnantajaa ja tarvitsin lainaa, heidän asunto heillä oli. Arvaas vuotuinen korko? Se oli 22%. Näin toimii Maalaisliitto.

        Samanlainen roisto on Juha Sipilä. Hän ajaa Suomeen ennen näkemättömän lakkoaallon kun haluaan päästää taas ryöstökapitalismin valtaan. Näin tekee aina Maalaisliitto.

        Jos näkisit kuinka paljon olen maksanut korkoja sen vuoksi, että en ole aivan pienipalkkainen.

        Syöttiläille lisää 300 000 000 € ja kaikilta muilta pois.


      • hyväkeskusta
        Osmium176 kirjoitti:

        Kato kato kuka ja missä on noin sanonut? Kepuvaleita ja kepuänkyrätotuuksia, vai kuinka.
        Varmasti saat viljellä vaikka kuinka paljon ja vaikka 3 satoa vuodessa, mutta kysymys on MAATALOUSTUISTA. Nyt 10 € panoksella saamme vajaan 3€ tuloksen.

        Tänään kun tulin naisystävän luota kävin Li kaupan sijan S-kaupassa, laiskuuttani. Olin muutaman päivän retkellä ja olin ottaa Valion juustoa, mutta sitten muistin kepulaisten jutut syksystä lähtien ja käännyn takaisi vein valion juuston ja päätin etten sitten osta juustoa, mutta mitä minun korvani näkivätkään, hyvää tuontijuustoa.

        Kyllä tämän saitin kepulaisten vihan, kaunan ja kateuden kylvö tuottaa hedelmää.

        Se on aivan sama mistä kaupasta kaltaisesi "turha uuno" ruokansa ostaa.
        Sinä et ole koskaan tehnyt mitään oikeaa työtä, sinut on yhteiskunta ruokkinut aina.
        Mitään muuta ei ole mielessä kuin hirveä katkeruus siitä kun näkee, että nyt on oikeat miehet maan johdossa ja tajuaa itse olleensa väärässä.


    • Maalla.on.mukavaa

      Turha keskustan ja vasemmiston on riidellä kakun jaosta, kun osakkeenomistajat ja keinottelijat vievät Kokoomus-RKP akselilla rahat Suomesta.
      Heillä onkin hyvä keino niitä rahoja. Laitetaan Keskusta ja SDP toistensa kimppuun, että saadaan olla hallituksessa ja kurjistaa pääomapolitiikalla koko hyvinvointisuomi.
      Keskustakin on saatu niin oikeistolaiseksi kun pienet tilat on lopetettu jopa Keskustan omasta toimesta.
      Nyt Keskustassakin on lähdetty kaupunkiin. Siellä oikeistopolitiikka jyrää maaseutuväestön. Suomen maaseutu köyhdytetään ja ihmiset "pakkosiirretään" ruuhkasuomeen.
      Siellä Kokoomuksen kiinteistöjopparit rahastavat köyhät maaltamuuttajat. Töitä kyllä on, mutta vain pätkä tai osatuntitöitä.

      MAASEUTUA EI VOI TUODA KAUPUNKIIN.

      • Maaseutua ei voi tuoda kaupunkiin ja maalla voi olla mukavaa kuten väität. Tätä en halua lähteä kiistämään ja se mitä sanot, voi olla ihan totta myös minun mielestäni.

        Kyse on kuitenkin arvovalinnasta. Haluammeko kehittää Suomea niin, että elintaso nousisi ja kiva ja mukava tulisi sen kautta. Vai haluammeko luopua talouden kasvusta ja asettaa nämä maaseutumaiset elämänarvot edelle.

        Maaseutua ei köyhdetä tietoisesti ja päämäärähakuisesti. Kyse on siitä, että talous on vain kehittynyt kaupunkeja suosivaan suuntaan. Teollistuminen aloitti tämän kehityksen ja nyt on siirrytty ns. jälkiteolliseen vaiheeseen, mikä on edelleen vahvistanut kehitystä. Tämä ei ole suomalainen ilmiö vaan maailmanlaajuinen. Itse asiassa Suomi on kulkenut kehityksen jälkijunassa länsimaita vertailtaessa.

        Näyttää vahvasti siltä, että ihmisten ylivoimainen enemmistö on asettanut taloudellisen hyvän saavuttamisen etusijalle. Halutaan rahaa ja sitä kautta vapaus valita, mihin rahansa kuluttaa. Maaseutumaisessa elämässä (esim. 1930-luvulla) rahan merkitys oli paljon vähäisempi. Riitti kun saatiin ruokaa, asunto (usein itse rakennettu) ja lämpö. Kaikki nämä perustuivat laajaan omavaraisuuteen. Elämä rajoittuikin sitten kansan enemmistöllä niihin. Useimmille tämä ei kuitenkaan riittänyt vaan kansa alkoi ponnistella paremman elintason toivossa, mikä sitten johti mm. kaupungistumiseen.


      • Jakomäki
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Maaseutua ei voi tuoda kaupunkiin ja maalla voi olla mukavaa kuten väität. Tätä en halua lähteä kiistämään ja se mitä sanot, voi olla ihan totta myös minun mielestäni.

        Kyse on kuitenkin arvovalinnasta. Haluammeko kehittää Suomea niin, että elintaso nousisi ja kiva ja mukava tulisi sen kautta. Vai haluammeko luopua talouden kasvusta ja asettaa nämä maaseutumaiset elämänarvot edelle.

        Maaseutua ei köyhdetä tietoisesti ja päämäärähakuisesti. Kyse on siitä, että talous on vain kehittynyt kaupunkeja suosivaan suuntaan. Teollistuminen aloitti tämän kehityksen ja nyt on siirrytty ns. jälkiteolliseen vaiheeseen, mikä on edelleen vahvistanut kehitystä. Tämä ei ole suomalainen ilmiö vaan maailmanlaajuinen. Itse asiassa Suomi on kulkenut kehityksen jälkijunassa länsimaita vertailtaessa.

        Näyttää vahvasti siltä, että ihmisten ylivoimainen enemmistö on asettanut taloudellisen hyvän saavuttamisen etusijalle. Halutaan rahaa ja sitä kautta vapaus valita, mihin rahansa kuluttaa. Maaseutumaisessa elämässä (esim. 1930-luvulla) rahan merkitys oli paljon vähäisempi. Riitti kun saatiin ruokaa, asunto (usein itse rakennettu) ja lämpö. Kaikki nämä perustuivat laajaan omavaraisuuteen. Elämä rajoittuikin sitten kansan enemmistöllä niihin. Useimmille tämä ei kuitenkaan riittänyt vaan kansa alkoi ponnistella paremman elintason toivossa, mikä sitten johti mm. kaupungistumiseen.

        Tiedä häntä nyt tuosta kaupunkien hyvyydestä..

        http://static.mvlehti.net/uploads/2016/02/Diversity-is-imported-conflict.jpg


      • KauKesss
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Maaseutua ei voi tuoda kaupunkiin ja maalla voi olla mukavaa kuten väität. Tätä en halua lähteä kiistämään ja se mitä sanot, voi olla ihan totta myös minun mielestäni.

        Kyse on kuitenkin arvovalinnasta. Haluammeko kehittää Suomea niin, että elintaso nousisi ja kiva ja mukava tulisi sen kautta. Vai haluammeko luopua talouden kasvusta ja asettaa nämä maaseutumaiset elämänarvot edelle.

        Maaseutua ei köyhdetä tietoisesti ja päämäärähakuisesti. Kyse on siitä, että talous on vain kehittynyt kaupunkeja suosivaan suuntaan. Teollistuminen aloitti tämän kehityksen ja nyt on siirrytty ns. jälkiteolliseen vaiheeseen, mikä on edelleen vahvistanut kehitystä. Tämä ei ole suomalainen ilmiö vaan maailmanlaajuinen. Itse asiassa Suomi on kulkenut kehityksen jälkijunassa länsimaita vertailtaessa.

        Näyttää vahvasti siltä, että ihmisten ylivoimainen enemmistö on asettanut taloudellisen hyvän saavuttamisen etusijalle. Halutaan rahaa ja sitä kautta vapaus valita, mihin rahansa kuluttaa. Maaseutumaisessa elämässä (esim. 1930-luvulla) rahan merkitys oli paljon vähäisempi. Riitti kun saatiin ruokaa, asunto (usein itse rakennettu) ja lämpö. Kaikki nämä perustuivat laajaan omavaraisuuteen. Elämä rajoittuikin sitten kansan enemmistöllä niihin. Useimmille tämä ei kuitenkaan riittänyt vaan kansa alkoi ponnistella paremman elintason toivossa, mikä sitten johti mm. kaupungistumiseen.

        Pankki veti taas asiallista tekstiä, kuten hänen tapansa on. Vaikka Itsekkin olen jo kymmeniä vuosia katuja kuluttanut, niin haluan silti maaseudun pysyvän asuttuna. Meitä on muitakin lähes miljoona noiden kauniiden järvenrantojen vapaaajan asukasta.
        Kun maaseutu pysyy nykyisellään asuttuna, on kaupunkilaisen mökille kurvailu paljon miellyttävämpää. Ei tarvitse katsella pelkkiä autiotaloja, vaikka niitä muutamia joukossa jo nytkin on. Vaan reheviä mansikkatiloja, joista itsekin saa ostaa tuoreet talven mansikat, jopa itse keräten halvenmalla.
        Lisänä viljan viljely ja omenan viljelytilat syksyisin mikä näky, siinä silmä lepää. Omenoita saa tosi edulliseti suoraan puusta ja maasta keräten. Tuo myös erittäin tärkeä asia mikkälaisia olisi mökkitiet ilman ilman viljeliöitä. Nehän kasvaisi kohta täysin unpeen heinää ja vesakkoa.
        Joten ainakin miljoonalle kaupunkilaiselle, kun vielä heidän kesävieraansa, lasketaan mukaan. Niin jopa kahdelle miljoonalle kaupunkilaiselle, maaseudun vireänä pysyminen on ensiarvoisen tärkeää. Kun vielä laskee sen että nuo kyseessä olevat kaupunkilaiset. On sitä kaupunkia parhaiten ylläpitävä voimavara, ja vapaaaikanaan huolehtivat myöskin siitä maaseudusta.


    • Koviajuttuja

      Tuosta ruuan ostosta ulkomailta on ollut useasti juttua ja arviota, mitä kenties seuraisi. Perinteisesti on sanottu, että valtio ei ole oikeasti itsenäinen, jos sillä ei ole omaa ruokahuoltoa ja armeijaa.

      • Mielipidepankki

        Mikään valtio ei taida asettaa esim. Japanin itsenäisyyttä kyseenalaiseksi. Japanissa enemmän kuin puolet maataloustuotteista tuodaan muualta, koska maan luonnonolosuhteet soveltuvat huonosti maataloustuotantoon. Japanin armeija on puolestaan aika nimellinen nykyisin, mikä perustuu toisen maailmansodan rauhansopimukseen.

        Monissa Euroopankin maissa oma armeija on kehnonlainen ja puolustus on ulkoistettu. Suomen armeija on selvästi vahvempi kuin monen naapurimaan Venäjää lukuunottamatta.


      • faktaapukkaa

        Tilanne suomessa on ollut ja tulee olemaan aina niin, että jos maa ja metsätaloudessa menee huonosti niin silloin menee duunarilla vielä huonommin.


    • kievari

      Kyllä meilläkin voi syödä edullisesti, esimerkiksi maitotuotteet ovat hyvinkin edullisia, pitää vain katsoa ettei purkin kyljessä lue Valio.

      • valinnanvapaus

        Ihan tuli katsottua, kun kuluttajahinnoista puhutaan, mitä maito maksaa.
        Kaupassa, jossa katsoin maidon hintaa, Valion litran kevytmaitotötterö oli yli euron ja vieressä alle 80 senttiä vastaava kevytmaitotötterö.
        Ostin sen halvemman, vaikka siinä ei ollut sitä mielestäni kätevää korkkisysteemiä.
        Nimen jätän mainitsematta sen halvemman osalta, sillä eikö palstoilla mainostaminen ole kielletty?


      • valinnanvapaus kirjoitti:

        Ihan tuli katsottua, kun kuluttajahinnoista puhutaan, mitä maito maksaa.
        Kaupassa, jossa katsoin maidon hintaa, Valion litran kevytmaitotötterö oli yli euron ja vieressä alle 80 senttiä vastaava kevytmaitotötterö.
        Ostin sen halvemman, vaikka siinä ei ollut sitä mielestäni kätevää korkkisysteemiä.
        Nimen jätän mainitsematta sen halvemman osalta, sillä eikö palstoilla mainostaminen ole kielletty?

        Voit vapaasti mainita ostamasi maidon meijerin nimen, sillä tulithan jo mainostaneesi Valion muovikorkkisysteemiä, mitä itse puolestani inhoan. Sitä paitsi kaikki meijerit suurten Valion ja Arla-Ingmanin ulkopuolelta ovat mainostamisen arvoisia. Siksi itse mainostan maitoa myyvistä seuraavia: Maitokolmio, Satamaito, Maitomaa ja Juustoportti.

        Lähinnä juustovalmistukseen keskittyneitä ei-valiolaisia meijereitä Suomessa on parikymmentä. Pistetään ne tähän vain linkkinä:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_juustoloista


      • PihiEläkeläinen

        Lidlin maito näyttää tulevan osuuskunta Maitomaasta Suonenjoelta ja S-ryhmän
        Kotimaista tuotemerkki tulee Sipoon meijeristä tai Hämeenlinnan Osuusmeijeristä, molemmat maksavat 0,80€
        Saksalainen maito Lidlissä maksaa 0,74€


      • onneksEiEnääOlla

        tukijussien pöhövaliomonopolin armoilla...


      • Oikea-hinta
        PihiEläkeläinen kirjoitti:

        Lidlin maito näyttää tulevan osuuskunta Maitomaasta Suonenjoelta ja S-ryhmän
        Kotimaista tuotemerkki tulee Sipoon meijeristä tai Hämeenlinnan Osuusmeijeristä, molemmat maksavat 0,80€
        Saksalainen maito Lidlissä maksaa 0,74€

        ihan vaan tiedoksi kotimainen kevytmaitopurkki Lidlissä maksoi 70senttiä


    • Piiraisetpihalle

      Meillä potkittiin juuri suomalaiset pihalle ja palkattiin virolaisia ammattimiehiä tilalle. Nyt kuljetuksen sujuvat.

      • sikaliisajunttilat

        takapihalle,
        meillä ostettiin ruis puolalaisilta ammattimiehiltä,
        nyt on ruista ranteessa,
        suomalaiset turvenuijat ei saa 5€.lla aikaan kuin eurolla rehua...


    • Avaus sisältää oletuksia, joita ei ole millaan lailla perusteltu. Kovin vaikuttavat hatusta vedetyiltä. Suomalaista maataloutta ei kukaan ole vaatinut koskaan lopetettavaksi. Riittäisi kun maataloustuista päästäisiin ainakin osittain eroon. Tällaisia turhia tukia ovat kansallinen maataloustuki, Suomen sisällä heikkotuottoisia alueita painottavat tuet, lomitustuet ja luopumistuet. Näistä leikkautuisi pari miljardia pois, minkä jälkeen Suomen tukitaso olisi muiden EU-maiden tasolla.

      Tällainen tukiremontti tarkoittaisi sitä, että jäljelle jäävien tilojen kannattavuus paranisi. Niiden kotimainen markkina-alue laajenisi ja niillä tuotannon tehokkuus olisi ihan toista luokkaa kuin arktisessa maataloudessa. Se tarkoittaisi varmaankin myös tuonnin kasvua, mikä halpuuttaisi kuluttajien ruokalaskua.

      Työllisyysvaikutukset ovat täysin keksittyjä. Maataloustuottajista voisi ehkä noin puolet jäädä työttömiksi, mutta säästyneillä maataloustuilla heidän työttömyyskorvauksensa maksettaisiin kevyesti, koska keskimääräinen maataloustuki on noin kymmenkertainen verrattuna keskimääräiseen työttömyystukeen. Muuttoin elintarvike-elinkeino ei välttämättä supistuisi lainkaan. Tuonti työllistäisi kuljetusalaa, jalostusta tarvittaisiin edelleen ja kauppa kävisi normaalisti. Mihin ihmeeseen perustee väitteesi siitä, että elintarvikealan työllisyys tippuisi kymmenesosaan nykyisestä. Täysin huuhaata.

      Suomen BKT tietysti nousisi, kun tuotannossa suosittaisiin markkinataloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa. Kyse on ihan samasta kuin vanhassa Neuvostoliitossa, missä kaikki talous oli tukitaloutta. Juuri sen vuoksi se ei menestynyt.

      • Maatalousloppuu

        jos tuet yksipuolisesti lopetetaan ja silloin katkeaa koko elintarvikeketju. Ei meille sikoja tuoda teudastettavaksi vaan valmiit vakuumit hyllyyn laitettavaksi, leivät leivotaaan jo nyt Virossa ja Hollannissa.
        Maataloussektori on kolmanneksi suurin työllistäjä maassammme ja niin hullua tahoa ei maastamme löydy joka yksipuolisesti lopettaisi maatalouden maastamme..


      • Muistuumieleeen

        kun itse Don Heinäluoma lupasi puuttua elintarviketjun välikäsiin lujalla kädellä, lopetti lyhyeeen kun huomasi että välikädet on SAK:n jäseniä !


      • Hyvähuomata

        että ruokaa tuottaa niin Vatran työntekijä kuin Atrian makaroonilaatikon vääntäjäkin, puhumattakaan Yarasta tai kuljetuksista..


    • Globaalisesti

      ruuan tuottamista kotimaassa voi perustella sillä, että maailmassa kuolee noin 24000 ihmistä nälkään joka päivä. Jos kaikki ruoka olisi tuontitavaraa, voisi olettaa, että se olisi pois joiltakin muilta ja nälkään kuolisi vielä enemmän?

      • KauKesss

        Globaalisesti, kommentti oli tämän palstan pysäyttävin.
        Haluaako sosialistit tosiaan sitä, että nälkään pitäisi kuolla ainakin 50,000 ihmistä. Eikö tuo 24000 nälkään kuollutta riitä heille kysyn, vakavalla naamalla.


      • sfdfdsfsdfffds
        KauKesss kirjoitti:

        Globaalisesti, kommentti oli tämän palstan pysäyttävin.
        Haluaako sosialistit tosiaan sitä, että nälkään pitäisi kuolla ainakin 50,000 ihmistä. Eikö tuo 24000 nälkään kuollutta riitä heille kysyn, vakavalla naamalla.

        Kalan fileet suomeen, kalastajille nahkat syötäväksi, sitä se on..


    • EIKUKAANNYT

      ESITÄ OMASTA MAATALOUDESTA LUOPUMISTA

      • Kylläesittää

        Pietarin trollit.


      • fgsdfgdsfgdfg
        Kylläesittää kirjoitti:

        Pietarin trollit.

        Heitä ei kukaan ota vakavasti..


    • Ruotsiinkaanpääse

      Maatalous työllistää noin 250- 300 000 ihmistä kaikkineen sivuvaikutuksineen. Ulkomainen ruoka ehkä sitten noin 20-30 000? Nykyisten 300 000 työttömien menot ovat noin 2.7 -3.0 miljardia vuodessa...

    • Loputmuihinhommiin

      Viljelijöistä tarvitaan n20% turvaamaan kotimainen tuotanto

      • Äläkuuleala

        ei meitä ole enää kuin 3 prosenttia ja koko suomelle tulee ruokaa..


    • Kannattaakotuota

      selventää, komukat odottaa ilmaista ruokaa pöytään..

    • HUUTAVA VALHEITÄ KOPSAAVA JA SPÄMMÄÄVÄ KEPUTROLLI JATKAA HÖLMÖILYJÄÄN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3219
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1965
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1523
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      128
      1423
    5. 80
      1095
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      254
      918
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      859
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      90
      763
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      751
    Aihe