Minulle tehtiin syksyllä kaksi kertaa sydämen pallolaajennus. Olen miettinyt hartaasti toimenpiteiden jälkeen, että mikä on mennyt elämäntavoissa pieleen. Minulla todettiin 90 luvun puolivälissä laktoosiongelmia ja lopetin maidonjuonnin sekä vähensin maitotaloustuotteita. Olen syönyt nyt yli 20 vuotta kalkkitabletin joka aamu. Voisiko tällä ylimääräisellä kalkilla olla yhteys suonten tukkeutumiseen ? Onko kellään tullut vastaan esim lääkärin kanssa keskustellessa kalkin vaikutus sepelvaltimotaudin syntymiseen?Ikää nyt 50 v.
Sepelvaltimotauti ja liiallinen kalkin syönti
7
287
Vastaukset
- tietoaontarjolla
Sepelvaltimotauti = verisuonten kalkkeutuminen
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm - sydäntautisukua
Sukurasitus on kenties merkittävin sepelvaltimotaudin riskitekijä.
- eiolesuvunvika
Ei ole, vaan elintavat.
Luonnollisesti genetiikka vaikuttaa jonkin verran esimerkiksi sairauksien esiintyvyyteen, mutta järkevällä ruokavaliolla voidaan joidenkin arvioiden mukaan ”ohittaa” jopa 80 % perintötekijöistä.
- RAL
Syötkö myös K2 ja D vitamiinia?
http://ruohikolla.blogspot.fi/2007/09/vitamiini-joka-est-verisuonten.html- Koivu64
Syön D vitamiinia, mutta en erikseen K2 vitamiinia. Kolesterooliarvoni on 3:n paikkeilla. Tutustuminen lisäravinteiden ym maailmaan on vasta alussa. Välittämäsi sivu oli kyllä mielenkiintoinen, kiitos.
- pallotettu
Viitisen vuotta pallolaajennuksesta. Ensimäiseksi kysyttiin onko suvussa, poltanko, ja sitten vasta muita elintapoja tentattiin. Minulle lääkäri sanoi että sukurasite on suurin riski. (äidin puolen suku on täynnä sepelvaltimotautisia). Sanottakoon vielä, että ennen laajennustakin kaikki veriarvot olivat kohdallaan, (paitsi tietenkin sydänentsyymi oli noussut infarktin takia).
- eisuvunvikatämäkään
Ei ole suvun vika, vaan elintapojen.
60-luvulla syötiin aivan eri ruokaa kuin nykyää, vaikka moni syö huonosti myös nykyäänkin, vaikka kunnon ruokaa olisi tarjolla.
Ja mistään veriarvoista ei tiedä, onko suonet kalkkeutuneet vai eivät.
Kolesteroli ei ole kalsiumia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1931321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657