Matkalle Isl...

Jope

Kiinnostais lähtee Islantiin rekeilemään, tarkoituksena ratsastaa ja ehkä kalastaa perhovehkeillä. Onks kellään tietoo mihin vuodenaikaan kantsii mennä ja miten edullismmin pääsee. Onko omia kokemuksia? Onko joku menossa?

11

1411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koukkuun jäänyt

      Olen käynyt Islannissa useita kertoja. En tunne ratsastus- tai kalastusasioita erityisemmin, mutta tiedän, että kalastusturismi on merkittävä elinkeino ja siihen on panostettu. Ratsuhevosia on runsaasti.

      Kalastusluvat ovat tietääkseni aika kalliita, niinkuin kaikki muukin Islannissa! Esim. ruuan hinta on arviolta kaksinkertainen Suomeen nähden. Autonvuokraus on must, mutta bensa ei onneksi sentään ole sen kalliimpaa kuin täälläkään.

      Islannin sää on oikullinen, sanotaankin, että siellä voi olla neljä vuodenaikaa kahdessa tunnissa. Suosittelen matkustamista kesällä, jolloin on valoisampaa (Reykjavik on suunnilleen Vaasan korkeudella) ja lämpötila parhaimmillaan parinkymmenen paikkeilla. Talvella maan eteläosissa on enimmäkseen tuhnuista ja tihkuista nollakeliä, pohjoisrannikolla (Akureyri) sen sijaan on tiettävästi täysi talvi ja hyvät hiihto- ja laskettelumahdollisuudet. Itse en ole pohjoispuolella koskaan käynyt.

      Itse olen aina tehnyt matkat Icelandairin lennoilla, joita on säännöllisesti esim. Kööpenhaminasta, Oslosta ja Tukholmasta, ainakin viime kesänä myös suoraan Helsingistä.

      Islantilaiset ovat hienoja ihmisiä ja lähes kaikki (ainakin Reykjavikin seudulla) puhuvat erittäin hyvää englantia. Maisemat ovat karuudessaan henkäsapaavia ja koko elämänmeno jollakin tavoin koskettavan aitoa. "The way life was meant to be".

      Suosittelen.

      • Jope

        Kiitos näistä tiedoista! Ihmettelinkin vähän kun ei asia tuntunu ketään kiinnostavan, eikä kukaan ole aiemmin vastannut tähän kyselyyni.
        Se nyt tuntuu ainakin olevan selvää mihin vuodenaikaan Islantiin kantsii mennä. Siis kesällä, ja olenkin suunnitellut meneväni sinne joskus Juhannuksen jälkeen.
        Vielä kun joku kertois kalastusmahdollisuuksista jotain omakohtaista!


      • Koukkuun jäänyt
        Jope kirjoitti:

        Kiitos näistä tiedoista! Ihmettelinkin vähän kun ei asia tuntunu ketään kiinnostavan, eikä kukaan ole aiemmin vastannut tähän kyselyyni.
        Se nyt tuntuu ainakin olevan selvää mihin vuodenaikaan Islantiin kantsii mennä. Siis kesällä, ja olenkin suunnitellut meneväni sinne joskus Juhannuksen jälkeen.
        Vielä kun joku kertois kalastusmahdollisuuksista jotain omakohtaista!

        Taitaa tämä Islanti-palsta olla aika hiljainen. Itsekin osuin tänne enempi sattumalta.

        Kalastusasioissa en ikävä kyllä tosiaan osaa auttaa, tiedän vain, mitä viime reissulla kuulin kollegalta, joka kalasteli vapaa-aikoinaan paljonkin. Mutta omakohtaiset kokemukset minulta puuttuvat.

        Olet varmaankin jo tutustunut sivuihin osoitteessa http://www.islanti.fi/matkailu/ ? Sieltä löytyy kaikenlaista käyttökelpoista tietoa ja linkeistä löytyy lisää.

        Hauskaa matkaa ja kalaonnea!


    • tietoa islannista

      Olin itse viime kesänä kuukauden Islannissa ja ihastuin maahan!
      Lennoista vielä sen verran, että kannattaa myös selvittää että mikäli esim. SAS lentää edullisesti Osloon, voi myös sitä kautta päästä suht edullisesti Islantiin. Kaverini lensi halpalentoyhtiöillä Lontoon kautta Islantiin, eli vaihtoehtoja on...

      Toiveissa olisi, että sinne uudestaan pääsisin kenties jo ensi kesänä! Mukavaa olisi tällä palstalla jutella muiden Islannissa käyneiden kanssa!

      Ja vaikka en kalastuksesta tiedä, niin kuten jo vastaukseksi olet saanut, niin ratsastusta tarjoaa moni yrittäjä!
      IE.n matkat ovat kalliita, joten jos ratsastukselle mielit, niin pyydäpä esim. reykjavikin matkailupalvelusta suorat yhteystiedot ko. ratsastuksia tarjoavalle yritykselle! Teimme näin ja saimme räätälöidyn ratsastusreissun:D

      • Jope

        Kiitoksia vaan tiedoista! Ihan jokainen ei ilmeisesti ole Islannissa käynyt, mutta kaikki jotka siellä on olleet ovat yleensä tykänneet. Eli ensi kesäloman, tai ainakin osan, aion viettää siellä joko ratsastaen ja kalastaen tai sitten ei.


      • hanna
        Jope kirjoitti:

        Kiitoksia vaan tiedoista! Ihan jokainen ei ilmeisesti ole Islannissa käynyt, mutta kaikki jotka siellä on olleet ovat yleensä tykänneet. Eli ensi kesäloman, tai ainakin osan, aion viettää siellä joko ratsastaen ja kalastaen tai sitten ei.

        jos ette halua pahimapaan turistiaikaan sinne, kannattaa mennä alku- tai loppukesästä. itse kiertelin ympäri maata viime syyskuussa, oli lämmintä (noh, siis islannin oloihin lämmintä..) ja aurinkokin näyttäytyi useamman kerran. (eikä se sadekaan yleensä niin kauaa kestä..)
        lohijokia islannista löytyy roppakaupalla, kuulemma prinssi charles ja eric claptonkin käyvät siellä kalastamassa ;) mutta kalastusluvat on ihan älyttömän kalliita, jopa 2000 euroa!
        mutta kannattaa ehdottomasti kiertää saaren ympäri, vuokrata auto ja ajaa "ring road" ympäri. näkee paljon eikä se kuitenkaan vie kovin kauaa..
        mahtava maa, suosittelen!!!!!
        ja vaikka "mikään ei maksa mitään" siellä niin kannattaa se silti!:D


      • fan
        Jope kirjoitti:

        Kiitoksia vaan tiedoista! Ihan jokainen ei ilmeisesti ole Islannissa käynyt, mutta kaikki jotka siellä on olleet ovat yleensä tykänneet. Eli ensi kesäloman, tai ainakin osan, aion viettää siellä joko ratsastaen ja kalastaen tai sitten ei.

        Ratsastusmahdollisuuksia (islanninhevosella) on joka niemessä ja notkelmassa, missä asutusta on. Reykjavikin lähistöllä on vino pino hyviä paikkoja ja he hakevat ratsastajan kaupungista ja tuovat takaisinkin samaan hintaan. Ajat kannattaa varata AINA etukäteen 1-2 vrk aikaisemmin.

        Jos menet kauemmaksi Reykjavikista, moni asia on juohevampaa ja kauniimpaa ja halvempaa. Kalastus lienee kallista, mutta käytä aika fantastisiin maisemiin - se on halpaa huvia.

        Majoitus ja ruoka on kallista tai halpaa, riippuu sinusta itsestäsi ja tarpeistasi ja taidoistasi ja tottumuksistasi. Halpa vaihtoehto: makuupussi ja lakana, hostel ja tee ruoka itse. Tähän on Islannissa TODELLA hyvät mahdollisuudet. Mutta, mutta ... riippuu ajankohdasta, paikasta, onko ruuhkaa majoituksessa. Ja matkustaminen maassa on sitten oma kysymyksensä. Kuitenkin bussit liikkuvat.

        Ryyppäämään Islantiin ei kannata mennä, mutta miksi menisitkään !


      • Jope
        fan kirjoitti:

        Ratsastusmahdollisuuksia (islanninhevosella) on joka niemessä ja notkelmassa, missä asutusta on. Reykjavikin lähistöllä on vino pino hyviä paikkoja ja he hakevat ratsastajan kaupungista ja tuovat takaisinkin samaan hintaan. Ajat kannattaa varata AINA etukäteen 1-2 vrk aikaisemmin.

        Jos menet kauemmaksi Reykjavikista, moni asia on juohevampaa ja kauniimpaa ja halvempaa. Kalastus lienee kallista, mutta käytä aika fantastisiin maisemiin - se on halpaa huvia.

        Majoitus ja ruoka on kallista tai halpaa, riippuu sinusta itsestäsi ja tarpeistasi ja taidoistasi ja tottumuksistasi. Halpa vaihtoehto: makuupussi ja lakana, hostel ja tee ruoka itse. Tähän on Islannissa TODELLA hyvät mahdollisuudet. Mutta, mutta ... riippuu ajankohdasta, paikasta, onko ruuhkaa majoituksessa. Ja matkustaminen maassa on sitten oma kysymyksensä. Kuitenkin bussit liikkuvat.

        Ryyppäämään Islantiin ei kannata mennä, mutta miksi menisitkään !

        Kuvio alkaa olla selvä ja kesällä on tarkoitus lähteä. Kiitos sinulle ja muillekin jotka tähän kyselyyni ovat viitsineet vastata!


      • Saaga matkaaja
        Jope kirjoitti:

        Kuvio alkaa olla selvä ja kesällä on tarkoitus lähteä. Kiitos sinulle ja muillekin jotka tähän kyselyyni ovat viitsineet vastata!

        Islannissa on todella hienoja kalavesiä, itse kävin katsastamassa Sellfossin lähistöllä muutamia jokipaikkoja, mutta kalastuksesta ja kalastusluvista joutuu todellakin maksamaan kovia hintoja ja itse en löytänyt alle 100 € (n. 8000 isk) kalastuslupaa mistään.
        Ilman lupaa kalastamista en suosittele, koska kala on tärkeä asia Islantilaisille ja luvatta kalastaminen käy todella kukkarolle kalliiksi.
        Muuten Islanti on todella hieno paikka ja suosittelen käymään siellä edes kerran elämässä.
        Itsellä sydän ainakin jäi sinne ja suunnittelenkin jo uutta matkaa vaikka edellisestä tuli juuri vuosi aikaa kuluneeksi.

        Halpa ja todella hyvä majatalo Reykjavikissa, jota voin ainakin kokemuksesta suositella on Gudmundur Johansson Travel, Borgartun 34, 105 Reykjavik, Island , josta löydät lisää tietoa netistä.


      • Islantiin tuokokuussa
        Saaga matkaaja kirjoitti:

        Islannissa on todella hienoja kalavesiä, itse kävin katsastamassa Sellfossin lähistöllä muutamia jokipaikkoja, mutta kalastuksesta ja kalastusluvista joutuu todellakin maksamaan kovia hintoja ja itse en löytänyt alle 100 € (n. 8000 isk) kalastuslupaa mistään.
        Ilman lupaa kalastamista en suosittele, koska kala on tärkeä asia Islantilaisille ja luvatta kalastaminen käy todella kukkarolle kalliiksi.
        Muuten Islanti on todella hieno paikka ja suosittelen käymään siellä edes kerran elämässä.
        Itsellä sydän ainakin jäi sinne ja suunnittelenkin jo uutta matkaa vaikka edellisestä tuli juuri vuosi aikaa kuluneeksi.

        Halpa ja todella hyvä majatalo Reykjavikissa, jota voin ainakin kokemuksesta suositella on Gudmundur Johansson Travel, Borgartun 34, 105 Reykjavik, Island , josta löydät lisää tietoa netistä.

        Saaga matkaaja; mistä löytyy tietoa mainitsemastasi gueshousesta?? En löytänyt sitä netistä. Muistatko paljonko maksoi per yö?


    • Islantiin toukokuussa

      Minäkin haluaisin tietää seuraavia asioita, osaisikohan joku kertoa;
      - mikä on halvin autovuokraamo (mitä autovuokraamoja siellä edes on?)
      - kuinka kallista ruoka on kaupassa, jos ajattelee ostavansa aamupalavärkit kaupasta itse?
      - miten päästä edullisimmin lentokentältä yöpymispaikkaan (ei kuulu guesthousen hintaan)?

      Lentoja kannattaa todellakin vertailla. Me varattiin netistä SASslta Oulu-Tukholma ja IcelandAirilta Tukholma-Reykjavik, mikä oli paljon halvempi kuin Helsinki-Reykjavik. Ja Köpiksestä ja Tukholmasta menee myös IcelandExpress, mikä oli vielä halvempi, mutta ajat ei passannu meille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe