Elikkäs onko täällä ketään muita MGSV The Phantom Painia pelaavia/kokeilleita? Mikäli näin, niin mikä on teidän mielipiteenne kyseisestä pelistä?
Itse en ole varmaan vielä koskaan törmännyt toiseen peliin, joka herättäisi minussa yhtä ristiriitaisia tuntemuksia. Se on pelillisesti sarjansa paras osa, visuaalisesti upea, ihan käsittämättömän koukuttava, yllättävän monipuolinen suoraviivaisesta perusrakenteestaan huolimatta, sekä omaa alkumetreillä mukaansa tempaavan tarinan ja tavoittaa niin pelisarjan aiemmat fanit, kuin uudet tulokkaatkin. Erityistä kiitosta täytyy antaa Combat Buddy-järjestelmälle, joka toi kokonaan uuden ulottuvuuden pelin vihollisalueille soluttautumiseen, kun voit valita itsellesi partnerin neljän mahdollisen apurin välillä, joilla on kaikilla erilaiset kykynsä ja toimintamallinsa. Lisäksi peli on luonnollisesti ladattu Metal Gearien tyylille uskollisella kornilla huumorilla pahvilaatikkoineen, kakkavitseineen ja bikinimallijulisteineen.
Toisaalta peli on myös ilmiselvästi keskeneräiseksi jäänyt sillisalaatti, jonka tahditus on varsinkin loppupuoliskolla aika ajoin ihan missä sattuu. Muutenkin pelin tarina koukuttavasta pohjustuksestaan ja kunnianhimoisesta toteutuksestaan huolimatta jää ihan liian ohueksi ja suppeaksi tavoittaakseen paitsi pelin omaa massiivista skaalaa, myös pelisarjan aiempien osien tarinasektorin korkeaa standardia; tämä saa myös pelin tehtävärakenteen tuntumaan pelillisestä viihdyttävyydestään huolimatta ikävän tasapaksulta, kun kaikki vaikuttavimmat juonelliset hetket ovat harvassa ja niiden välillä on ihan liikaa erilaisia pohjustus- ja täytetehtäviä, mikä tuntuu erityisen ikävästi takapakilta intensiivisestä ja tiiviistä tarinankerronnasta tunnetussa pelisarjassa. Niin ikään myös erilaisia pomo-taisteluita on Phantom Painissa harmittavan vähän ja niistäkin korkeintaan muutama yltää aiemmista osista tuttujen ikonisten pomovastusten tasolle. Peli sisältää myös lukuisia elementtejä, joiden ainoa tarkoitus vaikuttaisi olevan kiusata pelaajia näyttämällä vilauksia kaikista ideoista jotka pelissä jätettiin käyttämättä ja kuinka paljon laajempi pelin alkuperäinen visio oli lopputulokseen verrattuna. Sitten on tietysti vielä se kävelevän tankin kokoinen ongelma, että peli loppuu käytännössä kesken; pelin loppupuolisko koostuu lähinnä erinäisten irrallisten juonikaarien sulkemisesta ilman että ne muodostaisivat mitään yhtenäistä koherenttia kokonaisuutta. Kaiken kukkuraksi viimeinen välienselvittely tämän kertaisen Metal Gearin, sekä sen varastaneen (monien pelisarjan vanhempien fanien, mukaan lukien allekirjoittaneen rakastaman) kauhukakaran kanssa on leikattu pelistä kokonaan pois, vaikka kyseisen tilanteen tarpeelliseksi tekevä kaksijalkaisen atomipommi-tankin kaappauskohtaus pelistä yhä löytyykin. Sitten on tietysti vielä se pelin varsinaisen lopetuskohtauksen hirmuinen juonenkäänne, joka muiden juonitehtävien läpäisyn jälkeen vain ilmestyy tehtävävalikkoon pelin prologitehtävän vaihtoehtoisen uusintaversion muodossa ilman minkäänlaista ennakoivaa juonellista pohjustusta. Olen aika varma että kyseiselle paljastukselle oli alun perin pyhitetty ikioma juonikaarensa, mutta niin monen muun tarinanosan ohella se päädyttiin saksimaan pois.
Kaikista näistä valituksenaiheistakin huolimatta en kuitenkaan voi olla suosittelematta Metal Gear Solid viitosta kaikille pelisarjan aiemmille faneille, sekä hiiviskely- ja toimintapelien ystäville. Se on selvästi silvottu ja hieman nääntynyt versio Hideo Kojiman visiosta viimeiselle Metal Gear-pelilleen, enkä menisi itse todellakaan väittämään että se olisi suosikkini ko. lempipelisarjassani, mutta siinä missä se onnistuu, se onnistuu kuitenkin ihan pirun hyvin.
Metal Gear Solid 5 The Phantom Pain, mielipiteitä?
5
304
Vastaukset
- EiSpoilereita
En voi suositella. Tehtäviä kierrätetään loppua kohden armotta ja mother basen rakentaminen ei koskaan pääse kulminoitumaan sille tasolle, että kokisi siitä olleen jotain merkittävää hyötyä. Lisäksi kohtaus missä snake ja skullface istuvat autossa toisiaan tuijottaen huono teinipoppi taustalla soiden on yksi mauttomimpia koskaan!
- Jackal_5on
"Tehtäviä kierrätetään loppua kohden armotta"
Juu, tuo oli varmaan yksi pelillisesti kaikista isoimmista miinuksista, että loppupuolen tehtävistä iso osa oli pelkkiä haasteellisempia revansseja aiemmista tehtävistä ja ainoat näistä uusintatehtävistä, jotka oikeastaan lisäsivät pelaamiseen mitään varsinaista viihdearvoa, olivat kaksi extra-vaikeutettua pomomatsia. Itselleni tuo uusintatehtävien tekeminen ei tosin ollut mikään varsinainen dealbreakkeri, koska palasin suurimpaan osaan pelin päätehtävistä vielä uudelleen pelailuni myöhemmässä vaiheessa kokeillessani erilaisia kommervenkkeja ja pelatessani tarinaa uudelleen läpi, mutta myönnän että se oli turha ja melko laiskan oloinen yritys kehittää pelin loppupuoliskolle lisäsisältöä. Itseäni tosin rasitti varmaan enemmän se pelillisesti todella outo ratkaisu, että suurin osa juonta eteenpäin vievistä tehtävistä oli pelin loppupuoliskolla sivutehtäviä, joita ei voi pelata enään kertaläpäisyn jälkeen uudelleen ja näin ollen juonessa on useampia tilanteita, joihin on jälkikäteen mahdoton palata hävittämättä ensin kokonaan aiempaa tallennustiedostoa.
"mother basen rakentaminen ei koskaan pääse kulminoitumaan sille tasolle, että kokisi siitä olleen jotain merkittävää hyötyä."
Tuosta minun on pakko olla eri mieltä. Ehkä se johtuu osin siitä, että keskitin jo alkuvaiheessa Mother Basen kehittämiseen melko lailla aikaa ja vaivaa, mutta sen kehittäminen avasi koko liudan erillaisia hyödyllisiä, hauskoja ja pelityylien variaatioita laajentavia välineitä pelin edetessä ja itse yksinkertaisesti nautin siitä saavutuksen tunteesta kun pystyin omakohtaisesti seuraamaan paikanpäältä miten oma palkka-armeijani ja tukikohtani kasvoivat ja laajenivat.
"Lisäksi kohtaus missä snake ja skullface istuvat autossa toisiaan tuijottaen huono teinipoppi taustalla soiden on yksi mauttomimpia koskaan!"
Kyseinen kohtaus tuntuu jakavan runsaasti ihmisten mielipiteitä. Itselläni ei ole mitään varsinaista ongelmaa sen kanssa, vaikka pystynkin näkemään miten osa ihmisistä pitää sitä hoopona. Itse rehellisesti sanottuna jopa pidin siitä; toi mieleeni Snake Eaterin ammoisen tikapuukohtauksen. Ja vaikka musiikkimaku onkin yksi niistä asioista, mistä näen hirveän vähän järkeä käydä minkäänmoista väittelyä, on pakko vielä lisätä, että Donna Burken laulaman Sins of the Father-kappaleen nimittäminen "huonoksi teinipopiksi" on kyllä aika paksua.
- Youfeelittoodontyou
Todellakin phantom pain koska jätti kyllä erittäin tyhjän fiiliksen. Pelasin pelin melkein 98 prosenttisesti mutta en jaksanut kukkia keräillä koska 100 prosentin pelin peluu ei olisi ollut mitenkään palkitsevaa. Tarina oli ontto verrattuna sarjan aiempiin osiin. Pelimekaniikka on parasta jota on tullut vastaan mutta muuten peli jättää haikeaksi. Liian helppo. Mutta tuo haastetta jos ottaa kaikki reflex modet ja markingsit pois ja hudit yms. Pelasin muinoin mgs 4 extreme moodilla 2 otteesen läpi saadakseni big boss emblem:in, siinä oli jo haastetta kuten myös aiemmissa peleissäkin.
- Jackal_5on
Itse onnistuin läpäisemään pelin 100-prosenttisesti ja se on yksi niistä muutamasta pelistä, josta olen jopa vaivautunut unlockaamaan kaikki trophyt, mutta pakko olla kyllä samaa mieltä tuosta, että tämä on ensimmäinen Metal Gear Solid jonka läpäiseminen jättää pitkälti tyhjän ja epätyydyttävän fiiliksen. Itse koen ehkä isoimmaksi syyksi sen, ettei pelissä ole ollenkaan todellista kliimaksia. Lähimmäksi sellaista pääsevät varmaan "Quiet Exit", joka sulkee tyydyttävästi yhden pelin parhaista sivutarinakaarista ja tarjoaa yhden pelin muistettavimmista toimintakohtauksista, sekä "Shining Lights, Even in Death", joka on monien mielestä pelin tunnevetoinen huippukohta, mutta muuten koko tarinan kakkos-vaihe on lähestulkoon pelkkää laskevaa toimintaa ja rehash-tehtäviä ilman mitään Metal Geareille ominaista juonen aaltoilua, mindfuck-tilanteita, äkkinäisiä juonenkäänteitä (poissulkien pelin ns. todellisen lopetuksen "the Man Who Sold the Worldissa", joka ei kytkeydy muuhun loppujuoneen millään kunnollisella tavalla), tai edes minkäänlaista loppupomoa. Tarinan laimeneminen loppupuoliskolla ei millään riitä pilaamaan peliä kokonaisuutena, mutta se jättää kyllä surullisen fiiliksen, kun näet selvästi sekalaisista juonenpätkistä koostuvan naruvyyhdin läpi miten paljon parempi pelistä olisi tullut, jos se olisi saatu viimeisteltyä kunnolla.
- failedattempt
Keskeneräinen raakile, hyvä esimerkki siitä miten peliä ei pidä tehdä. Witcher 3 tehtiin pienemmällä budjetilla kuin tämä tekele. Kuka vitun pälliaivo päätti palkata saatanan kalliin Hollywood-näyttelijän puhumaan pääosan rooliin??? Eipä ihme ettei enää "auto-osiossa" skullin kanssa juttu lentänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529