Panin tuossa syksyllä multaan hevoskastanjoita ja tammenterhoja. En ihan kokonaan peittänyt. Olleet parvekkeella. Nyt kaikki valkoisessa homeessa. Voiko asialle tehdä mitään ja jos voi, niin mitä? Boorin piti olla homeelle myrkkyä, mutta ei ainakaan booraksi mitään vaikuttanut.
Home sweet home
12
204
Vastaukset
- tikkerperi
Hevoskastanjat ja tammenterhot ovat tainneet olla liian kylmässä, jos idättään aioit. Mikä päämäärä tuolla homeen poistolla?
- mikäkumikääneionnistu
Idättää aion. Ja kuulemma tarvitsevat kylmäkäsittelyn itääkseen. Minusta vain tuntuu, ettei se home tee hyvää siemenille. Voin kyllä olla väärässäkin. On minulla muutama vaahteran siemenkin mullassa. Ne ei ole homehtuneet.
- tikkerperi
mikäkumikääneionnistu kirjoitti:
Idättää aion. Ja kuulemma tarvitsevat kylmäkäsittelyn itääkseen. Minusta vain tuntuu, ettei se home tee hyvää siemenille. Voin kyllä olla väärässäkin. On minulla muutama vaahteran siemenkin mullassa. Ne ei ole homehtuneet.
Kylmäkäsittelyksi rittää kun siemeniä pidetään vaikka jääkaapissa alle 5 asteen lämpötilassa muutaman kuukauden. Siemenet laitetaan astiaan tai pussiin kosteaan turpeesen tai hiekkaan. Ilmanvaihtoreikä pitää olla. Kunnollinen perunakellari käy myös hyvin. Tammenterhot voi laittaa ulos maahan syksyllä ja peittää paksusti havulla yms. Jos kylvää ulos, tulee varauta myyriin ja hiirin. Mitä enemmän pakkasta sitä epävarmempaa itäminen on.
- mikäkumikääneionnistu
Sittenpä ensi syksynä saan yrittää uudestaan paremmilla opeilla. Oli jo -30 asteessa...
Entisen kirurgin lohduttavin sanoin potilaalle: "51 kertaa olen tämän leikkauksen jo tehnyt. Joskus sen on vain onnistuttava"! - tikkerperi
Netistä löytyy googlaamalla ohjeita kylmäkäsittelyyn.
- Tammenterho123
Itse istutin hevoskastanjat syksyllä, kaivoin vaan kastanjoita maahan ja keväällä lähti. Sinuna kippaisin ruukun sisältöineen pieneen kuoppaan aurinkoiseen paikkaan. Hyvinkin voivat sieltä lähteä.
- Tammenterho123
Ja siis, onhan luonnossa -30, eli liian kylmässä tuskin ovat olleet. :)
- mikäkueimikäänonnistu
KOLME noin sadasta vaahteran siemenestä on itänyt!
Ei yhtään noin sadasta tammenterhosta.
Ei yhtään noin sadasta hevoskastanjasta.- mikäkueimikäänonnistu
Nyt yksi noista kolmesta kuoli. Kaksi vaahteraa sadasta simenestä siis on taimella, sadasta tammesta ei yksikää edes itänyt ja sadasta hevoskastanjasta ei yksikään. Just nettiohjeitten mukaisesti kylmäkäsittelin.
Onko KAIKKI nettiohjeet tosiaankin yhtä luotettavia??? - nokkoset_kukkivat
mikäkueimikäänonnistu kirjoitti:
Nyt yksi noista kolmesta kuoli. Kaksi vaahteraa sadasta simenestä siis on taimella, sadasta tammesta ei yksikää edes itänyt ja sadasta hevoskastanjasta ei yksikään. Just nettiohjeitten mukaisesti kylmäkäsittelin.
Onko KAIKKI nettiohjeet tosiaankin yhtä luotettavia???Oletko sama henkilö kuin aloittaja? Ymmärsin, että aloittaja oli pitänyt niitä tammenterhoja parvekkeella talven. Onko netissä ollut tuon kaltainen ohje? Tammenterhot voi laittaa syksyllä kosteaa hiekkaa ja säilyttää niitä jääkaapissa. Keväällä terhot istutetaan. Terhot voi myös haudata kompostiin lehtikasaan. Kun laittaa terhot ulos talveksi, niin kannattaa laittaa verkkoa ympärille.
- tikkerperi
Tammenterhot eivät säily luonnossa kolmenkymmenen asteen pakkasessa itämiskykyisinä. Vaan esim. oravat kätkevät terhoja maahan, lehtiä ja sammalia peitoksi. Maa antaa lämpöä, niin että terhot voivat oleilla talven alle kymmenessä pakkasasteessa, vaikka mittarissa ja siellä avonaisella parvekkeella olisikin pakkasta 30 astetta.
Toin hevoskastanjan siemenkotia 3 vuotta sitten syksyllä etelänaapurista, ruukutin ne , kaikki 6 ja panin ruukkuineen perennapenkkiin talveksi.Jos on myyriä ja hiiriä, voi laittaa jotain verkkoa päälle. Keväällä nousi joka ruukusta terhakka taimi. Vaatii vaan suureksi kasvaessaan laajan tilan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569