Mitä loppukausi tuo tullessaan? Tuon tässä oman näkemykseni esille ja toivon muiden tuovan omansa myös. Itse näen, että loppukautta ajatellen eräs keskeisistä kysymyksistä on NHL-lakko. Se vaikuttaa osaltaan myös SM-liigaan, koska kovan luokan pelaajia voi tulla vahvistamaan jotain seuraa ja näin ollen keikuttaa sitä voimasuhdetta, joka nyt on vallalla.
Jos NHL-lakko loppuu, niin itse olen sitä mieltä, että mestaruus on Kärppien. En halua väheksyä HPK:ta, Jokeraita, TPS:ää tai HIFK:ta. Uskon vain, että Kärpät on selvästi vahvin näistä joukkueista, no ehkei niin selvästi, mutta pidän Kärppien tasaisuudesta ja annan kovasti painoarvoa sille, että joukkue on jo kertaalleen mestaruuden voittanut, pitkälti samalla ryhmällä.
Kärpillä on omat uhkatekijänsä. Super Six turnaus tuo joukkueelle ylimääräistä matkustelua ja kolme peliä lisää, mikä tarkoittaa, että 41 päivän sisään Kärpät tahkoaa 17 peliä. Aiemmista vuosista on kokemuksena se, että niin Jokerit kuin TPS kuluttivat paljon voimiaan vastaavissa turnauksissa ja joukkueiden menestys liigassa kärsi selvästi siitä. Uuvuttaako Kärpät itsensä Pietarissa? Se on hyvinkin mahdollista.
HPK on melkoinen yllätyskortti, joka voi tehdä sensaation ja viedä kannun Hämeeseen. Joukkue on tasavahva ja neljästä ketjusta kaikki pystyy ratkaisuihin. Joukkueessa on tarvittava määrä taitoa, liikettä ja kovuutta. Mielenkiintoista on, että joukkue tuntuu kovemmalta, kun profiilipelaajat puuttuu.
Jokerit on myös vahva ryhmä. Jortikalla on käsissään selvästi viime vuotista parempi joukkue ja valmentajan taktinen osaaminen on liigan huippua. Jokereiden heikkous on ehkä siinä, että joukkue ei ole sittenkään kovin leveä materiaaliltaan. Metropolitin ympärille saadaan sarjan huippua oleva tehonyrkki ja toinenkin ketju pystyy ratkaisuihin, mutta entäs kolmos- ja nelosketjut? Mikäli peluutus antaa runsaasti jääaikaa tehonyrkille, niin muut kentät eivät juuri ehdi pelissä lämmetä ja pudotuspeleissä se voi olla ratkaisevaa. Viime vuonna Kärpät voitti niin Jokerit kuin HIFK:n nimenomaan tasokkaampien kolmos- ja nelosketjujen ansiosta. Mikäli NHL:ää ei pelata, niin silloin Jokerit on vahvoilla. Selänne on huikea vahvistus ja Jokereilla riittää kyllä varaa tilkitä kokoonpanoa useammallakin pelaajalla, joten Jokereita ei sovi unohtaa ja aliarvioida. Katson kuitenkin, että Jokerit on suosikki mikäli NHL:ää ei pelata.
HIFK on hienoinen kysymysmerkki. Harkinsin ketju on liigan paras. Joukkueen ongelma onkin ollut toisen tehoketjun löytäminen. Yhdellä ketjulla ei pärjätä. Pirjetä ei toistaiseksi ole tuonut apua tähän kysymykseen. Hänen on löydettävä tehonsa ja luotava HIFK:lle sen kipeästi kaipaama toinen tehovitja. Ulkomaalaiskiintiö on täynnä, joten ulkomaalaisvahvistuksia ei joukkueeseen enää tule, näillä on pärjättävä. Löytyykö mistään kotimaisia tehopelaajia? Jos SaiPa, Pelicans tai Blues dumppaa pelaajiaan kuun lopulla, niin näistä seuroista ei juuri apua löydy.
Entäs TPS, Koivu tuo joukkueeseen paljon taitoa ja tahtoa. Jos TPS vielä saa Recchin, niin kyllä silloin TPS kilvoittelee kovastikin kannusta. Tosin kysymysmerkkinä voidaan pitää, että ehtiikö joukkue hitsautua yhteen. Vahvistukset voi tulla liian myöhään mestaruutta ajatellen.
Tappara ja Ilves on syytä huomioida myös. Kummallakin on edellytyksiä mitaleille, mutta kummastakin joukkueesta puuttuu jotain. Ilveksen hyökkäys on hyvä, mutta puolustus on selvästi heikompi. Yksi tai kaksi vahvistusta puolustuspäähän ja Ilves voi olla hyvinkin vahva. Tapparan kokoonpano on myös sarjasijoitustaan parempi. Tosin joukkue ei pelaa taitojensa mukaan, vaan sortuu turhan usein tehottomuuteen. Tappara kaipaa myös maalivahtia menestyäkseen.
Tässäpä näin pikaiset arviot liigasta.
Loppukausi
7
269
Vastaukset
- Minä vain
NHL on ehdottoman suuri tekijä näissä kinkereissä, sillä se tuo paljon vahvistuksia mukanaan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kausi ei ala, niin pattitilanteessa ollaan ja sitä punaista lankaa ei tunnu löytyvän. Saattaisi olla parempi niin, sillä silloin olisi aikaa setvitellä rauhassa nämä taloudelliset koukerot. Plelaamattikin on jäänyt kauhea määrä pelejä, että kannattaako enää?
Jos taas hienoinen ihme tapahtuu ja kausi alkaa niin moni NHL tähti jää tähdenlennoksi Koivua ja Selännettä myöten. Myös HPK:lta häviäisi pari tärkeää työmyyrää ja huippuluokan molke. Ei oltaisi ainoita. Silloin vahvimmilla olisivat ne, jotka ovat tulleet hyvin toimeen ilmankin.
Tähdenlentoja ollaan nähty kaikesta huolimatta Maddeneineen päivineen. Syynä on ollut liika pimeys ja huono TV tarjonta. Selityksiä, selityksiä ja silloin joutavat mennäkin. Jonkinlainen vastuu täytyy pelaajalla olla sopimusta leivottaessa.
Tasaisuutta painotan minä! Tai ainakin uskon sen voimaan. Jos on neljä vahvaa ketjua, jotka pystyvät ratkaisuihin niin korkealla ollaan. Sarjataulukko kertoo jo jonkin verran. Kärpät ja HPK ovat tasaisia joukkueita ilman mitään spektaakkelimaisia tähtiä ja ovat siis korkealla. Tähän vaaditaan myös hyvä molkepariskunta.
Silloin kun joukkue on tasainen, se pystyy ratkaisuihin vaikka joku/jotkut hyvät miehet sairastuvalla olisivatkin. Se on elinehto, sillä lätkässä ei voi välttyä loukkaantumisilta. Tasaisuus jakaa myös vastuuta koko joukkueen kesken, eikä siellä peluuteta vain yhtä ketjua maalien toivossa.
Jos joukkue nojaa vain yhteen tai kahteen pystyvään ketjuun, se ei tule pärjäämään loppupeleissä. Siihen vaaditaan ehdottomasti koko joukkueen osaamista. Tietysti kaikilla on kultakypäränsä, niin pitääkin, mutta kokonaisuus!
Jokerit keikkuvat kieltämättä kärjessä, mutta peluuttavat alvariinsa Thomasta ja se tasaisuus uupuu. Se saattaa koitua heidän ja monien muiden samasta asiasta kärsivien kohtaloksi. Saas nähdä.NHL-kausi kannattaa pelata vaikka tynkänäkin. Työsulun pahin ja kauaskantoisin seuraus on fanien katoaminen muiden lajien katsomoihin. Tätä kautta pienenee fanituotemyynti ja ne ovat juuri sellaisia rahavirtoja, joiden menetys on vaikea saada takaisin.
NHL-seurat tuottavat tappiota, tämä lienee faktaa, ainakin useassa lähteessä niin on kerrottu. Kuitenkin NHL-seuroilla on tytäryhtiöitä, joiden tulokset eivät näy emäyhtiön kirjanpidossa. Vasta oli yhdessä lehtijutussa, että eräässä kaupungissa pelkät pysäköintimaksut tuottavat kaudessa noin miljoona dollaria. Tähän kun lisätään fanituotemyynti, joka saattaa olla seurasta irrallaan, baarien ja ravintoloiden peli-iltojen tuotot TV-oikeuksista maksettavien korvausten menetys, niin rahallinen tappio on paljon suurempi kuin mitä pelkät pääsylipputulot ovat. Jos jääkiekko menettää urheilulajina asemiaan (USA:ssa), niin niiden asemien valtaaminen takas vie aikaa vuosia ja mikään ei takaa, että ne saavutetaan.
SM-liigasta myös hieman. Itsellä unohtui tuo loukkaantumisten huomioiminen aloituksessani. Seurat on tässäkin asiassa hieman eri lähtöviivalla. Jokereilla on Thomasin parivaljakkona todella mainio Pasi Häkkinen, joka jo viime kaudella osoitti olevansa pätevä vahti. Kyse on heidän kohdallaan vain siitä, että molemmilla pidetään pelituntumaa yllä.
Viime kaudella Jokerit kärsi loukkaantumisista. Tällä kaudella uskoisin Jokereiden kestävän paljon paremmin yksittäisten pelaajien poissaolon. Jokerit on selvästi laadukkaampi joukkue kuin viime kaudella.
HIFK:n katsoisin olevan paljon arempi loukkaantumisille, etenkin jos niitä tulee ykköskentän pelaajille. HIFK:sta pitää myös muistaa se ikä tahtoo unohtua. Heidän puolustuksensa on liigan laadukkain. Aravirta tuntuu rakentaneen joukkueensa puolustuksen kautta ja sille osa-alueelle ei sarjasta löydy vertaa.- Minä vain
rosewater kirjoitti:
NHL-kausi kannattaa pelata vaikka tynkänäkin. Työsulun pahin ja kauaskantoisin seuraus on fanien katoaminen muiden lajien katsomoihin. Tätä kautta pienenee fanituotemyynti ja ne ovat juuri sellaisia rahavirtoja, joiden menetys on vaikea saada takaisin.
NHL-seurat tuottavat tappiota, tämä lienee faktaa, ainakin useassa lähteessä niin on kerrottu. Kuitenkin NHL-seuroilla on tytäryhtiöitä, joiden tulokset eivät näy emäyhtiön kirjanpidossa. Vasta oli yhdessä lehtijutussa, että eräässä kaupungissa pelkät pysäköintimaksut tuottavat kaudessa noin miljoona dollaria. Tähän kun lisätään fanituotemyynti, joka saattaa olla seurasta irrallaan, baarien ja ravintoloiden peli-iltojen tuotot TV-oikeuksista maksettavien korvausten menetys, niin rahallinen tappio on paljon suurempi kuin mitä pelkät pääsylipputulot ovat. Jos jääkiekko menettää urheilulajina asemiaan (USA:ssa), niin niiden asemien valtaaminen takas vie aikaa vuosia ja mikään ei takaa, että ne saavutetaan.
SM-liigasta myös hieman. Itsellä unohtui tuo loukkaantumisten huomioiminen aloituksessani. Seurat on tässäkin asiassa hieman eri lähtöviivalla. Jokereilla on Thomasin parivaljakkona todella mainio Pasi Häkkinen, joka jo viime kaudella osoitti olevansa pätevä vahti. Kyse on heidän kohdallaan vain siitä, että molemmilla pidetään pelituntumaa yllä.
Viime kaudella Jokerit kärsi loukkaantumisista. Tällä kaudella uskoisin Jokereiden kestävän paljon paremmin yksittäisten pelaajien poissaolon. Jokerit on selvästi laadukkaampi joukkue kuin viime kaudella.
HIFK:n katsoisin olevan paljon arempi loukkaantumisille, etenkin jos niitä tulee ykköskentän pelaajille. HIFK:sta pitää myös muistaa se ikä tahtoo unohtua. Heidän puolustuksensa on liigan laadukkain. Aravirta tuntuu rakentaneen joukkueensa puolustuksen kautta ja sille osa-alueelle ei sarjasta löydy vertaa.Minä en vaan henkilökohtaisesti pidä koko NHL:sta enkä sen moraalittomuudesta:
Kaikki pyörii niin paljon, oikeastaan kokonaan rahan ympärillä, muusta viis. Paljonkohan maksaa lippu siellä peliin? Minä maksan 6e mokomasta. Se koko organisaatio on pelkkää rahaa, urheilusta viis.
Pelaajat vastustavat palkkakattoa, miksi? Eikö pari milliä per peli riitä vai? Sinne mennään vain ja ainoastaan rahan takia. Raha ei kuulu urheiluun. Ei ole koskaan kuulunut. Ahneet pukumiehet tekivät siitä aikoinaan bisneksen. Pappani pelasi liigaa ilmaiseen, harrastusmielessä ja oli viittä vaille voittaa mestaruuden. Samat sävelet toistuivat maajoukkuekutsuissakin.
Nykyään Kiprusoffit tovereineen kieltäytyvät pesteistä yksi toisensa jälkeen. Mikä mahtaa olla syy? Arvaatkos? Epäurheilijamaista käytöstä.
Urheilu/urheilijat, jotka pyörivät noin vahvasti rahan ympärillä eivät saa minun kannatustani. Kanadalaisista voisi moni ottaa mallia. Heitä vie eteenpäin joku ihan muu tekijä kuin raha. Minä vain kirjoitti:
Minä en vaan henkilökohtaisesti pidä koko NHL:sta enkä sen moraalittomuudesta:
Kaikki pyörii niin paljon, oikeastaan kokonaan rahan ympärillä, muusta viis. Paljonkohan maksaa lippu siellä peliin? Minä maksan 6e mokomasta. Se koko organisaatio on pelkkää rahaa, urheilusta viis.
Pelaajat vastustavat palkkakattoa, miksi? Eikö pari milliä per peli riitä vai? Sinne mennään vain ja ainoastaan rahan takia. Raha ei kuulu urheiluun. Ei ole koskaan kuulunut. Ahneet pukumiehet tekivät siitä aikoinaan bisneksen. Pappani pelasi liigaa ilmaiseen, harrastusmielessä ja oli viittä vaille voittaa mestaruuden. Samat sävelet toistuivat maajoukkuekutsuissakin.
Nykyään Kiprusoffit tovereineen kieltäytyvät pesteistä yksi toisensa jälkeen. Mikä mahtaa olla syy? Arvaatkos? Epäurheilijamaista käytöstä.
Urheilu/urheilijat, jotka pyörivät noin vahvasti rahan ympärillä eivät saa minun kannatustani. Kanadalaisista voisi moni ottaa mallia. Heitä vie eteenpäin joku ihan muu tekijä kuin raha.Minä taas pidän NHL:stä ja kovasti. Tosin sen seuraaminen täällä on vaikeaa.
Tässä pitää nähdä asiat sellaisina kuin ne ovat. NHL:ssä on organisaatiot (seurat), joille jääkiekko on bisnestä ja nämä organisaatiot tekevät bisnestä omistamillaan joukkueilla. Joukkueet taas tavoittelevat urheilullista menestystä, eivätkä useinkaan ole tekemisissä talouden kanssa, paitsi palkansaajina.
NHL-pelaajat saavat ruhtinaallisen korvauksen pelaamisestaan. Verrattuna 20 vuoden takaisiin tienesteihin palkat ovat nousseet paljon. Palkkojen nousu alkoi siitä, että palkat tulivat julkisiksi. Tällöin monet palkkakuopassa olleet pelaajat siirtyivät paremmin maksaviin seuroihin. Tästä hyvä esimerkki on Edmonton, josta pelaajat lähtivät joukolla (mm Kurri) USA:n puolelle. Monet heistä päätyivät Rangersiin.
Toinen palkkojen nousua vauhdittava tekijä on vapaille agenteille tarjotut muhkeat sopimukset. Pelaajia houkutellaan muista seuroista rahalla. Osa NHL-organisaatioista on rikkaita ja nämä sitten törsäävät rahaa säästämättä kootakseen hyvän joukkueen tai nimekkään joukkueen. Tällaisia "häirikkö"-seuroja ovat mm Rangers, Flyers, Stars, Red Wings ja Maple Leafs ainakin. Unohtaa ei sovi pelaajien agentteja palkkojen nousun syitä etsittäessä. Neuvotteluja eivät seurojen kanssa käy pelaajat, vaan pelaajien sitä varten maksamat agentit. Agentit työskentelevät ymmärtääkseni provisio-palkalla eli mitä parempia sopimuksia he neuvottelevay, sitä paremman korvauksen he saavat. Agentit kyllä sitten kilpailuttavat seuroja sen minkä sielu sietää.
Ei raha sinänsä huono asia ole. Raha mahdollistaa ammattilaisuuden. Suomalaisenkin kiekkoilun edellytys on se, että pelaaja voi keskittyä täysillä pelaamiseen ja harjoitteluun. Vielä 80-luvulla monet pelaajat tekivät sivilitöitä pelaamisen ohella. Voi vain kuvitella kuinka raskasta se on ollut.
Se mistä voi olla huolestunut, on sitten se, että edetäänkö me urheilun vai bisneksen ehdoilla. Itse ymmärrän hyvin esimerkiksi maajoukkuekieltäytymiset. Euro-hockey tour käsittää 4 turnausta. Jos pelaaja osallistuu esimerkiksi Worls-Cupiin, Euro-hockey tourin kaikkiin turnauksiin ja vielä keväällä MM-kisoihin, niin se on runkosarjan otteluiden ja play-offsien lisäksi sellainen määrä otteluita, ettei se enää ole järkevää.
Minusta olisi hyvä kysyä, että onko jääkiekkoa tarjolla liikaa. Minun puolesta esimerkiksi Euro-Hockey tou voitaisiin lopettaa turhana. Kuitenkin se on kansallisille jääkiekkoliitoille oikeastaan ainoa tulonlähde ja he haluavat pitää siitä kiinni. (anteeksi, ei ainoa, MM-kisat tuo rahaa myöskin, mutta niitä tulee kullekin maalle aika harvoin) Mikä moraali tässäkin on? Jääkiekkoilijat ovat ammattilaisia eli pelaaminen tuo elannon perheelle. Kuitenkin näihin turnauksiin pitäisi osallistua päivärahakorvauksilla, palkkaa maajoukkuepeleistä ei saa. Itse olen miettinyt, että jos Kärpät maksaa pelaajille palkan, niin mieluummin minä katson näitä pelaajia Kärppä-peleissä kuin joissakin puolivillaisissa maajoukkuturnauksissa.
Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Alasarjoissahan pelaajat pelaavat pelaamisen ilosta. Samoin A-nuorten SM-sarja on iloista ja taitavaa jääkiekkoa, jonka pelaajia ei raha ole vielä pelannut. Aitoa asiaakin on tarjolla sitä haluaville.- Minä vain
rosewater kirjoitti:
Minä taas pidän NHL:stä ja kovasti. Tosin sen seuraaminen täällä on vaikeaa.
Tässä pitää nähdä asiat sellaisina kuin ne ovat. NHL:ssä on organisaatiot (seurat), joille jääkiekko on bisnestä ja nämä organisaatiot tekevät bisnestä omistamillaan joukkueilla. Joukkueet taas tavoittelevat urheilullista menestystä, eivätkä useinkaan ole tekemisissä talouden kanssa, paitsi palkansaajina.
NHL-pelaajat saavat ruhtinaallisen korvauksen pelaamisestaan. Verrattuna 20 vuoden takaisiin tienesteihin palkat ovat nousseet paljon. Palkkojen nousu alkoi siitä, että palkat tulivat julkisiksi. Tällöin monet palkkakuopassa olleet pelaajat siirtyivät paremmin maksaviin seuroihin. Tästä hyvä esimerkki on Edmonton, josta pelaajat lähtivät joukolla (mm Kurri) USA:n puolelle. Monet heistä päätyivät Rangersiin.
Toinen palkkojen nousua vauhdittava tekijä on vapaille agenteille tarjotut muhkeat sopimukset. Pelaajia houkutellaan muista seuroista rahalla. Osa NHL-organisaatioista on rikkaita ja nämä sitten törsäävät rahaa säästämättä kootakseen hyvän joukkueen tai nimekkään joukkueen. Tällaisia "häirikkö"-seuroja ovat mm Rangers, Flyers, Stars, Red Wings ja Maple Leafs ainakin. Unohtaa ei sovi pelaajien agentteja palkkojen nousun syitä etsittäessä. Neuvotteluja eivät seurojen kanssa käy pelaajat, vaan pelaajien sitä varten maksamat agentit. Agentit työskentelevät ymmärtääkseni provisio-palkalla eli mitä parempia sopimuksia he neuvottelevay, sitä paremman korvauksen he saavat. Agentit kyllä sitten kilpailuttavat seuroja sen minkä sielu sietää.
Ei raha sinänsä huono asia ole. Raha mahdollistaa ammattilaisuuden. Suomalaisenkin kiekkoilun edellytys on se, että pelaaja voi keskittyä täysillä pelaamiseen ja harjoitteluun. Vielä 80-luvulla monet pelaajat tekivät sivilitöitä pelaamisen ohella. Voi vain kuvitella kuinka raskasta se on ollut.
Se mistä voi olla huolestunut, on sitten se, että edetäänkö me urheilun vai bisneksen ehdoilla. Itse ymmärrän hyvin esimerkiksi maajoukkuekieltäytymiset. Euro-hockey tour käsittää 4 turnausta. Jos pelaaja osallistuu esimerkiksi Worls-Cupiin, Euro-hockey tourin kaikkiin turnauksiin ja vielä keväällä MM-kisoihin, niin se on runkosarjan otteluiden ja play-offsien lisäksi sellainen määrä otteluita, ettei se enää ole järkevää.
Minusta olisi hyvä kysyä, että onko jääkiekkoa tarjolla liikaa. Minun puolesta esimerkiksi Euro-Hockey tou voitaisiin lopettaa turhana. Kuitenkin se on kansallisille jääkiekkoliitoille oikeastaan ainoa tulonlähde ja he haluavat pitää siitä kiinni. (anteeksi, ei ainoa, MM-kisat tuo rahaa myöskin, mutta niitä tulee kullekin maalle aika harvoin) Mikä moraali tässäkin on? Jääkiekkoilijat ovat ammattilaisia eli pelaaminen tuo elannon perheelle. Kuitenkin näihin turnauksiin pitäisi osallistua päivärahakorvauksilla, palkkaa maajoukkuepeleistä ei saa. Itse olen miettinyt, että jos Kärpät maksaa pelaajille palkan, niin mieluummin minä katson näitä pelaajia Kärppä-peleissä kuin joissakin puolivillaisissa maajoukkuturnauksissa.
Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Alasarjoissahan pelaajat pelaavat pelaamisen ilosta. Samoin A-nuorten SM-sarja on iloista ja taitavaa jääkiekkoa, jonka pelaajia ei raha ole vielä pelannut. Aitoa asiaakin on tarjolla sitä haluaville.Nykyajan meininki on pelata ammatikseen, tottakai. Se on heidän työtä. Toisaalta, tämä on sellainen ammatti, että se loppuu lyhyeen kun ikä alkaa painamaan. Sitten on keksittävä jotain muuta.
Lähinnä kritisoisin sitä, että asiat pyörivät liikaa rahan ympärillä. Tekeekö raha onnelliseksi? Rohkenen epäillä. En sano, että pitäisi pelata ilmaseen niinkuin sillon joskus, vaan että pienemmätkin summat riittäisivät elämiseen. Pitääkö jääkiekolla tienata enemmän kuin presidentti? Menee liiallisuuksiin.
Raha toi mukanansa dopingin autuaan maailmaan. Toki halutaan suurempia ja parempia suorituksia ja siihen tarvitaan muutakin kuin poronsarviuutetta. Kiekkoilijatkin ovat kärähtäneet mutta vaikeammin kun kyseessä on joukkuelaji. Ei kukaan testaa pelaajia joka otteluun, ei ainakaan kaikkia.
Eikös siinä maajoukkue jutussa (Euro hockey tour) ole semmoinen sääntö, että ei voi edustaa maataan kuin tietyn verran, että tulee huiliakin? Tiedän kuitenkin faktana, että ollaan kieltäydytty edustuksista kun on ollut tarjolla vain joku hikinen henkilökohtainen menestys.
Pääpointtini on kuitenkin se, että ei sitä rahaa tarvitse niin paljon olla, että siihen hukkuu. Se ei tuo onnea vaan "joku toinen kuitenkin sen ryyppää aikanaan". Sitä ei mukaansa saa. Siitä voi nousta vielä kaameat kiistat. Työsulkukin on päällä vain ja ainoastaan rahan takia.
Siis -> KOHTUU KAIKESSA! Minä vain kirjoitti:
Nykyajan meininki on pelata ammatikseen, tottakai. Se on heidän työtä. Toisaalta, tämä on sellainen ammatti, että se loppuu lyhyeen kun ikä alkaa painamaan. Sitten on keksittävä jotain muuta.
Lähinnä kritisoisin sitä, että asiat pyörivät liikaa rahan ympärillä. Tekeekö raha onnelliseksi? Rohkenen epäillä. En sano, että pitäisi pelata ilmaseen niinkuin sillon joskus, vaan että pienemmätkin summat riittäisivät elämiseen. Pitääkö jääkiekolla tienata enemmän kuin presidentti? Menee liiallisuuksiin.
Raha toi mukanansa dopingin autuaan maailmaan. Toki halutaan suurempia ja parempia suorituksia ja siihen tarvitaan muutakin kuin poronsarviuutetta. Kiekkoilijatkin ovat kärähtäneet mutta vaikeammin kun kyseessä on joukkuelaji. Ei kukaan testaa pelaajia joka otteluun, ei ainakaan kaikkia.
Eikös siinä maajoukkue jutussa (Euro hockey tour) ole semmoinen sääntö, että ei voi edustaa maataan kuin tietyn verran, että tulee huiliakin? Tiedän kuitenkin faktana, että ollaan kieltäydytty edustuksista kun on ollut tarjolla vain joku hikinen henkilökohtainen menestys.
Pääpointtini on kuitenkin se, että ei sitä rahaa tarvitse niin paljon olla, että siihen hukkuu. Se ei tuo onnea vaan "joku toinen kuitenkin sen ryyppää aikanaan". Sitä ei mukaansa saa. Siitä voi nousta vielä kaameat kiistat. Työsulkukin on päällä vain ja ainoastaan rahan takia.
Siis -> KOHTUU KAIKESSA!Aravirran aikaan oli sellainen herrasmiessopimus, että yksittäinen pelaaja ei osallistu kuin korkeintaan kahteen turnaukseen. Aiemmilta vuosilta oli huonoja kokemuksia, kun osa pelaajista kiersi kaikki turnaukset ja olivat sitten liigaseuroissaan väsyneitä ja liigaseurat maksaa pelaajien palkat.
Itse asiassa oli lähellä ettei seurat kieltäneet pelaajien osallistumisen maajoukkueeseen. Osa seuroista katsoi, että jatkuvat maajoukkuekomennukset häiritsivät pelaajia ja sitä kautta heidän seurojaan liigamestaruuden tavoittelussa. Kuitenkin Aravirta keskusteltuaan liigavalmentajien kanssa löysi kumpaakin tahoa palvelevan kompromissin. Summanenhan sitten kritisöi tätä kovasti ja taisi olla, että Summasen aikaan joku pelaaja osallistui kolmeen turnaukseen.
Käytäntö on ollut, että Tshekin turnaukseen osallistuu nuorehko joukkue, maajoukkueeseen vasta tuloaan tekeviä pelaajia. Karjala turnaukseen valitaan mahdollisimman hyvä joukkue, koska kotiturnauksessa halutaan näyttää mahdollisimman hyvä Leijona-joukkue. Moskovaan lähtee taas nuorehko joukkue tai maajoukkuetasolla kokematon. Tänä vuonna tällaisia kokeneempia pelaajia olivat esimerkiksi Pasi Tuominen ja Teemu Virkkunen Ässistä, joille maajoukkuepelit olivat kuitenkin ensimmäiset. Näin hekin saivat mahdollisuuden näyttää ja heidän tasonsa tuli mitatuksi kansainvälisesti. Ruotsin turnaus onkin jo MM-kisoja ajatellen valmistava turnaus ja sinne valitaan sellainen joukkue, jossa on mahdollisimman paljon itse MM-kisoihin valittavia pelaajia.
Koska näitä turnauksia on neljä, niin on selvää, että kieltäytymisten määräkin on kasvanut. Ennen oli vain joulunaikaan pelattu Izvestija turnaus, johon mielellään osallistuivat kaikki kynnelle kykenevät pelaajat, tosin silloinkin veteraanipelaajat hieman kynsin hampain, koska Moskova ei kaupunkina hirveästi houkutellut.
Kieltäytymisiä maajoukkueesta tapahtuu aika vähän nykyään. NHL-pelaajilla niitä tulee, mutta siihen on syynä joko se, että pelaaja on loukkaantunut, eikä halua riskeerata uraansa pelaamalla maajoukkueessa tai sitten pelaajan sopimus on loppunut ja sopimuksettomassa tilassa ei haluta osallistua maajoukkueeseen. Loukkaantuminen MM-kisoissa voi heikentää neuvotteluasemaa tai kenties jättää pelaajan kokonaan ilman sopimusta.
Kuten sanoit, pelaajat tienaa paljon. Enemmän kuin yli oman tarpeen, se on totta. Kannattaa kuitenkin muistaa pari tekijää. Ensinnäkin pelaajat maksavat varsin kovat verot. Toiseksi ura on lyhyt, jonka jälkeisestä ansiotasosta ei ole mitään takeita. Kolmanneksi myös kulut ovat varsin kovat. Eläminen vieraassa maassa maksaa, kun pitää ostaa asunnot ja autot ja yleinen elämäkin aiheuttaa omat kulunsa.
Joulun alla Keskisuomalaisessa oli aika hieno Sami Kapasen haastattelu. Hän kertoi siinä, että aika monen pelaajan vaimo harrastaa turhautuneena shoppailua. Sami sitten kertoi samalla, että onneksi hänen vaimonsa on tältä välttynyt ja jotain jää säästöönkin. Tämä ihan vain anekdoottina tähän loppuun.- Minä vain
rosewater kirjoitti:
Aravirran aikaan oli sellainen herrasmiessopimus, että yksittäinen pelaaja ei osallistu kuin korkeintaan kahteen turnaukseen. Aiemmilta vuosilta oli huonoja kokemuksia, kun osa pelaajista kiersi kaikki turnaukset ja olivat sitten liigaseuroissaan väsyneitä ja liigaseurat maksaa pelaajien palkat.
Itse asiassa oli lähellä ettei seurat kieltäneet pelaajien osallistumisen maajoukkueeseen. Osa seuroista katsoi, että jatkuvat maajoukkuekomennukset häiritsivät pelaajia ja sitä kautta heidän seurojaan liigamestaruuden tavoittelussa. Kuitenkin Aravirta keskusteltuaan liigavalmentajien kanssa löysi kumpaakin tahoa palvelevan kompromissin. Summanenhan sitten kritisöi tätä kovasti ja taisi olla, että Summasen aikaan joku pelaaja osallistui kolmeen turnaukseen.
Käytäntö on ollut, että Tshekin turnaukseen osallistuu nuorehko joukkue, maajoukkueeseen vasta tuloaan tekeviä pelaajia. Karjala turnaukseen valitaan mahdollisimman hyvä joukkue, koska kotiturnauksessa halutaan näyttää mahdollisimman hyvä Leijona-joukkue. Moskovaan lähtee taas nuorehko joukkue tai maajoukkuetasolla kokematon. Tänä vuonna tällaisia kokeneempia pelaajia olivat esimerkiksi Pasi Tuominen ja Teemu Virkkunen Ässistä, joille maajoukkuepelit olivat kuitenkin ensimmäiset. Näin hekin saivat mahdollisuuden näyttää ja heidän tasonsa tuli mitatuksi kansainvälisesti. Ruotsin turnaus onkin jo MM-kisoja ajatellen valmistava turnaus ja sinne valitaan sellainen joukkue, jossa on mahdollisimman paljon itse MM-kisoihin valittavia pelaajia.
Koska näitä turnauksia on neljä, niin on selvää, että kieltäytymisten määräkin on kasvanut. Ennen oli vain joulunaikaan pelattu Izvestija turnaus, johon mielellään osallistuivat kaikki kynnelle kykenevät pelaajat, tosin silloinkin veteraanipelaajat hieman kynsin hampain, koska Moskova ei kaupunkina hirveästi houkutellut.
Kieltäytymisiä maajoukkueesta tapahtuu aika vähän nykyään. NHL-pelaajilla niitä tulee, mutta siihen on syynä joko se, että pelaaja on loukkaantunut, eikä halua riskeerata uraansa pelaamalla maajoukkueessa tai sitten pelaajan sopimus on loppunut ja sopimuksettomassa tilassa ei haluta osallistua maajoukkueeseen. Loukkaantuminen MM-kisoissa voi heikentää neuvotteluasemaa tai kenties jättää pelaajan kokonaan ilman sopimusta.
Kuten sanoit, pelaajat tienaa paljon. Enemmän kuin yli oman tarpeen, se on totta. Kannattaa kuitenkin muistaa pari tekijää. Ensinnäkin pelaajat maksavat varsin kovat verot. Toiseksi ura on lyhyt, jonka jälkeisestä ansiotasosta ei ole mitään takeita. Kolmanneksi myös kulut ovat varsin kovat. Eläminen vieraassa maassa maksaa, kun pitää ostaa asunnot ja autot ja yleinen elämäkin aiheuttaa omat kulunsa.
Joulun alla Keskisuomalaisessa oli aika hieno Sami Kapasen haastattelu. Hän kertoi siinä, että aika monen pelaajan vaimo harrastaa turhautuneena shoppailua. Sami sitten kertoi samalla, että onneksi hänen vaimonsa on tältä välttynyt ja jotain jää säästöönkin. Tämä ihan vain anekdoottina tähän loppuun.Muistinkin lukeneeni tuosta osallistumissäänöstä, mutta en tiennyt sen olleen Aravirran juttuja. Nyt kyllä ymmärtää helpommin nuo kieltäytymiset.
NHL oli samaan aikaan käynnissä MM-kisojen aikaan ja se esti tietenkin osaa pelaajista. Nyt on luultavasti toinen ääni kellossa johtuen työsulusta. Mitäköhän tästä vielä tulee, nimittäin jos työsulku jatkuu sen pari vuotta...
Jaa shoppaillaan sitä tylsyyteen? Sekö se onkin se kivin tapa saada aika kulumaan. Tuossa voi helposti tulla vauhtisokeaksi. Tiedät varmaan "vinguttaa visaa" -fraasin? Muoviläpykän kanssa ei tule niin helposti laskeskeltua. Varokaa visaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603325Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242779Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541857- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845