Jos kaikki puhuisivat eri kielellä

Ratkaisujaeiole

Onko koskaan ollut kenelläkään sellaista tilannetta, että kaikki puhuvat samasta asiasta mutta eri sanoin, niin että syntyy riita ja tolkuton sekamelska? Mitä silloin pitäisi tehdä, että luottamus yhteisiin tavoitteisiin täyttyisi ja kaikki jatkaisivat omalla tavallaan oikein tehden kohti yhteistä tavoitetta, edes jonkinlaisessa sovussa? Olen miettinyt asiaa, koska olen joutunut joskus keskelle sovittelemaan riitatilannetta jossa jokainen on lähestulkoon eri mieltä tai ainakin sitä mieltä että toinen on väärässä. Kukaan ei nykypäivänä tietenkään enää kuuluta suureen ääneen olevansa oikeassa, koska kaikki ovat niin kyynisiä omienkin mielipiteidensä kanssa ja yleensä vetäytyvät loppuvastuusta kun pitää alkaa argumentoida. Mietin, mitä tekisin, jos joutuisin tuollaisessa tilanteessa pitämään jonkinlaisen neuvonpidon. Aivan ensimmäiseksi kertoisin, että nyt on kyseessä erimielisyystilanne, jossa kaikki ovat eri mieltä. Katsoisin jokaista ja siten varmistaisin, että he todellakin ovat ymmärtäneet asian ja tietävät olevansa eri mieltä. Varmistaisin vielä, että kukaan ei lähtisi tekemään mitään liittoumia toisiaan vastaan esimerkiksi vanhan tuttavuuden tai muun epäolennaisen perusteella. Vain asia ratkaisee, ja asia olisi: "te olette kaikki eri mieltä". Sitten kertoisin hitaasti ja hyvinkin yksinkertaisin sanoin sen, kuinka asiat ovat. Jättäisin faktat olemaan, mutta en puuttuisi pikkutietoon koska asiat voi useinkin suurten kysymysten päälle rakentaa monin tavoin ja yhteneväisyyksiä löytyy jos vaan jätetään oma kapeakatseisuus pois. Tämän jälkeen sanoisin: "näinhän nämä asiat on aina olleet, ja näin minä ne itse tekisin ja olen aina tehnyt". Tämä siksi, että minä olen aina oikeassa, sille ei vain voi mitään. Tämän jälkeen kuuntelisin. Mikäli kysymykset olisivat järkeviä, vastaisin. Mikäli joku haastaisi minut, vastaisin edellisillä argumenteilla, muuttamatta niitä enää. Tämän jälkeen, mikäli vieläkin olisi epävarmuutta, epätietoisuutta ja kiistaa keskenään, syyttelyä tai muuta nillittämistä, sanoisin: "jos olette vielä eri mieltä, se on teidän ongelmanne, koska kaikkien pitäisi osata käyttäytyä siten että ei loukkaa tai satuta toista kiistellessään asioista joista ei faktoja tiedä satavarmasti kukaan, tai joissa kiistellään pikkuasioista". Jatkaisin: "te olette kuin riiteleviä lapsia, ja se on aivan kokonaan teidän ongelmanne, ei minun". Tämän jälkeen lähtisin, ja jättäisin heidät riitelemään, koska ongelma ei vain olisi enää minun. Ei minunkaan tarvitse itse asiassa olla oikeassa, mutta satunpahan vaan olemaan tällä kertaa ratkaisijan roolissa.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkeasämietitkin

      Yksi ainoa kysymys: mitä kirjoituksesi teki täällä? Vai ratkotaanko täällä työpaikkariitojakin jo nykyään?
      Eipä kiinnosta muiden mielipiteet kahdenvälisiin asioihin joten meitä on sit kaks uloskävelijää jos rupeaa näkymään kanamaista juoruilua ja jengeilyä. Liian mies sellaiseen, vaikka nainen olenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe