Miten ihmeessä välttää kyllästyminen?

Neuvoton_Nina

En käsitä miten suhteen saa kestämään. Olen ollut ollut kahdesti naimisissa (7v ja 15v). Ennen ensimmäistä liittoani (olin itse silloin vasta 19v) ehdin seurustella muutaman kerran.
Ongelma on, että suhde kuin suhde vain alkaa tuntua minusta vaihtelevan pituisen ajan mittaan tyhjältä, epäkiinnostavalta. Jokin puuttuu. Alan vetäytyä ja kaivata yksinoloon. Joskus vetäytymiseen/irtautumiseen menee kuukausia, joskus on mennyt vuosia, koska en ole halunnut loukata toista. En ole ehkä kokenut täydellistä kumppanuutta kenenkään miesystäväni kanssa. Voin sanoa aidosti rakastaneeni vain yhtä miestä elämässäni, mutta valitettavaksi hän ei ollut kumpikaan aviomiehistäni, eikä tuolla suhteella ollut siinä maailmanajassa mahdollisuuksia jatkoon. En ole jättänyt ketään miestä toisen vuoksi. Suhteen loppumisen syy on aina ollut se, että minä en enää vain ole kestänyt suhdetta.

Seksiin kyllästyn yleensä alle vuodessa, vaika se olisi ollut miten ihanaa alkuun. Sen jälkeen se on käytännössä pakkopullaa, satunnaisia innostuksen puuskia lukuunottamatta. Miten siinäkin pidetään tulta yllä? Nykyäänhän haluttomuudesta on tehty lähinnä sairaus, johon on jos jonkin näköistä tököttiä, lelua ja terapiaa tarjolla.

Vuosi viimeisimmän avioliittoni jälkeen tapasin mukavan oloisen miehen, jonka tiesin ennestään harrastuksen parista ja olemme tapailleet reilun vuoden verran.
Olen kuitenkin alkanut vieraantua henkisellä ja fyysisellä tasolla miehestä, joka on rehti ja ihana ja haluaisi viettää enemmän aikaa kanssani. Mielestäni suhteesta kuitenkin puuttuu rakkaus. Olen kironnut näitä fiiliksiäni, arjen ja kyllästymisen pelkoa, kyvyttömyyttäni kestää toista ihmistä, sielunkumppanin menetystä (ainoa rakkauteni) ja muitakin vääriä valintoja elämässäni.
Mennäkö luolaan miestiskelemään ja korjaamaan itseäni vuodeksi vai mitä pitäisi tehdä?? Miten te pidätte yllä suhteita vuodesta toiseen ja löydätte syitä olla tyytyväisiä? Eikö kellekään tule pakonomaista tarvetta ottaa hatkat, kun elämä toisen kanssa käy umpiarkiseksi?

52

3771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestämään

Miten siinäkin pidetään tulta yllä?
      # asenteella, pc-lihasten jumpalla ja vaihtelulla
      # yllätä uusissa paikoissa, tilanteissa ja kontrolloimatta

• 850429

Ei sen liekin ole loputtomasti tarkoituskaan leiskua. Lapset on tarkoitus saattaa alulle, ja loppu meneekin sitten velvollisuudentunnolla.

• itsekkyyden-mitta

Hämmentävä kirjoitus.
      Tuosta saa helposti sen kuvan, että koska yksi mies jäi sinulta kokematta, sinä haikailet hänen peräänsä yhä vieläkin jonain täydellisenä "sielunkumppaninasi" joka olisi jotakin niin järisyttävän erilainen kuin kaikki muut miehet...
      Uskomatonta naiviutta, jos asia todellakin olisi niin.
      Mutta tietysti jos päässä on se fiksaatio, että sen yhden kanssa elämä olisi ollut aivan erilaista kuin kenenkän muun, alusta hautaan saakka, niin eipä siinä muilla ole silloin mitään mahdollisuuksia tehdä sinua onnelliseksi.
      En kuitenkaan usko, että on kyse niin vahvasta fiksaatioista ensinkään. Oletpahan vain ilmeisen taipuvainen kuvittelemaan, että elämän pitäisi olla jotain muuta kuin arkea.
      No, totuus kuitenkin on, että elämä tapahtuu nimenomaan arjessa. Arki on yhtä kuin elämä ja sitä värittämään tulee erinäisiä sunnuntaita.
      Et kertonut onko sinulla lapsia. Esim. lapsen syntyminen yleensä lähentää pariskuntia toisiinsa aivan luonnollisesti, kun on uusi yhteinen projekti. Lapsen puuttuminen parisuhteesta mahdollistaa aivan erilaisen itsekkyydenkin.
      Mitä sinun mielestäsi on rakkaus? Ainakin sitä kannattaa joskus miettiä oikein urakalla, sekä sitä, miten realistinen oma kuva rakkaudesta on, vai perustuuko se kenties kuvitelmiin, joilla ei ole varsinaista todellisuuspohjaa.

• Neuvoton_Nina

Niin. Minä jätin aikoinaan myös tuon elämäni rakkauden, koska järkeilin parhaaksi tehdä niin. Päästin hänestä irti, sillä en pystynyt antamaan hänelle lapsia, joita hän halusi. Suorastaan työnsin hänet pois elämästäni, etten olisi ollut rajoittamassa hänen toiveitaan. Minusta se olisi ollut nuorelle miehelle liian suuri uhraus, sillä hän olisi halunnut olla kanssani kaikesta huolimatta. Minusta irtipäästäminen oli rakkaudenteko - tai siten ajattelin. Olen kyllä miettinyt teinkö oikein, mutten sinänsä haikallut.
        Sittemmin olen kuitenkin mielestäni antanut aina mahdollisuuden parisuhteissani. En myöskään usko, että toinen ihminen voi tehdä ketään onnelliseksi, enkä sellaista ole odottanut sitten teinivuosien ymmärtämättömyyden. Kyllä onnellisuus on ihan itse luotava olotila. Veikkaisin, että jokainen, joka vilpittömästi pystyy sanomaan toiselle ihmisellä "mä rakastan sua", tietää kyllä, mitä rakastaminen on. Ei siinä sen kummempaa kuvitelmaa.
        Mutta olet oikeassa siinä, että en jaksa arjen taistoja. Nyt kun ajattelee, olen kyllä ratkaissut monet ongelmat lähtemällä. Siitä huolimatta, en ole koskaan lähtenyt hetken mielijohteesta (työpaikasta, koulusta, maasta, suhteesta) vaan olen yrittänyt, analysoinut, päätellyt ja etsinyt vastauksia niin ystävien kanssa keskustellessa, parisuhdeterapiassa, kuin lukemalla kymmeniä opuksia filosofiasta mietiskelyyn ja harjoittamalla sitä. Olen omasta mielestäni pistänyt itseni aina tiukille ja vaatinut itseltäni paljon. Melko varmasti olen aina vaatinut liikaa myös läheisiltäni. Mutta harmittavan usein hiljaisesti, eli en ole osannut keskustella. Sepä se.

• Lasten saaminen saattaa lähentää. Moni tosin tutkimuksissa kertoo onnellisuutensa ja parisuhteensa heikenneen lasten myötä. Koskaan ei erota niin paljon kuin pikkulapsiaikana. Että sellaista lähentymistä tilastojen mukaan.

Tässä 15 vuotta lapsettomassa suhteessa eläneenä en allekirjoita tuota itsekkyyttäkään. Ei syntymättömät lapset jossain huuda haluten syntyä juuri sinun tai kenenkään muunkaan kohdusta. Kyllä niitä lapsia tehdään aivan yhtä itsekkäistä syistä kuin jätetään tekemättäkin. Omien geenien jatkaminen, hoivavietin tyydyttäminen, yhteisön arvostuksen saaminen jne...

• Kevättähtimö
        Neuvoton_Nina kirjoitti:

Niin. Minä jätin aikoinaan myös tuon elämäni rakkauden, koska järkeilin parhaaksi tehdä niin. Päästin hänestä irti, sillä en pystynyt antamaan hänelle lapsia, joita hän halusi. Suorastaan työnsin hänet pois elämästäni, etten olisi ollut rajoittamassa hänen toiveitaan. Minusta se olisi ollut nuorelle miehelle liian suuri uhraus, sillä hän olisi halunnut olla kanssani kaikesta huolimatta. Minusta irtipäästäminen oli rakkaudenteko - tai siten ajattelin. Olen kyllä miettinyt teinkö oikein, mutten sinänsä haikallut.
        Sittemmin olen kuitenkin mielestäni antanut aina mahdollisuuden parisuhteissani. En myöskään usko, että toinen ihminen voi tehdä ketään onnelliseksi, enkä sellaista ole odottanut sitten teinivuosien ymmärtämättömyyden. Kyllä onnellisuus on ihan itse luotava olotila. Veikkaisin, että jokainen, joka vilpittömästi pystyy sanomaan toiselle ihmisellä "mä rakastan sua", tietää kyllä, mitä rakastaminen on. Ei siinä sen kummempaa kuvitelmaa.
        Mutta olet oikeassa siinä, että en jaksa arjen taistoja. Nyt kun ajattelee, olen kyllä ratkaissut monet ongelmat lähtemällä. Siitä huolimatta, en ole koskaan lähtenyt hetken mielijohteesta (työpaikasta, koulusta, maasta, suhteesta) vaan olen yrittänyt, analysoinut, päätellyt ja etsinyt vastauksia niin ystävien kanssa keskustellessa, parisuhdeterapiassa, kuin lukemalla kymmeniä opuksia filosofiasta mietiskelyyn ja harjoittamalla sitä. Olen omasta mielestäni pistänyt itseni aina tiukille ja vaatinut itseltäni paljon. Melko varmasti olen aina vaatinut liikaa myös läheisiltäni. Mutta harmittavan usein hiljaisesti, eli en ole osannut keskustella. Sepä se.

Ymmärrät, ettei onni tule toisesta, mutta silti tunnut odottavan sitä. Jos kaipaat yksinoloa, ota aikaa siihen. Kysyt, miten välttää kyllästyminen. Entäpä, jos sitä ei voikaan, ei ole tarkoituskaan kokonaan välttää? Jos yrittäisit oppia tulemaan toimeen sen kanssa? Pidetään ikävää! Kyllästyminen on tunne ja se voi mennä ohi, jos siihen ei takerru. Tylsyyttä voi myös torjua tekemällä asioita toisin.

• ödlklköld
        Ratikkakuski kirjoitti:

Lasten saaminen saattaa lähentää. Moni tosin tutkimuksissa kertoo onnellisuutensa ja parisuhteensa heikenneen lasten myötä. Koskaan ei erota niin paljon kuin pikkulapsiaikana. Että sellaista lähentymistä tilastojen mukaan.

Tässä 15 vuotta lapsettomassa suhteessa eläneenä en allekirjoita tuota itsekkyyttäkään. Ei syntymättömät lapset jossain huuda haluten syntyä juuri sinun tai kenenkään muunkaan kohdusta. Kyllä niitä lapsia tehdään aivan yhtä itsekkäistä syistä kuin jätetään tekemättäkin. Omien geenien jatkaminen, hoivavietin tyydyttäminen, yhteisön arvostuksen saaminen jne...

Kyllä, pikkulapsiaikana tai heti sen jälkeen erotaan huomattavan paljon, MUTTA pisimmät liitot ovat myöskin niillä, jotka ovat pikkulapsiajasta selvinneet. Eli lapsettomissa liitoissa ajan kuluessa ero tulee suuremmalla todennököisyydellä. (Lukuunottamatta neljättä liittoa, joka tilastojen valossa on liitoista se kestävin. Mutta usein tällaiset liitot ovat uusperheliittoja, eli eivät lapsettomien liittoja. Lapsettovat eroavat siis ajan myötä herkemmin. Niille joilla on lapsia, suurin erivaara on 1. pikkulapsiaikana sekä toisessa liitossaan.)

• ödlklköld kirjoitti:

Kyllä, pikkulapsiaikana tai heti sen jälkeen erotaan huomattavan paljon, MUTTA pisimmät liitot ovat myöskin niillä, jotka ovat pikkulapsiajasta selvinneet. Eli lapsettomissa liitoissa ajan kuluessa ero tulee suuremmalla todennököisyydellä. (Lukuunottamatta neljättä liittoa, joka tilastojen valossa on liitoista se kestävin. Mutta usein tällaiset liitot ovat uusperheliittoja, eli eivät lapsettomien liittoja. Lapsettovat eroavat siis ajan myötä herkemmin. Niille joilla on lapsia, suurin erivaara on 1. pikkulapsiaikana sekä toisessa liitossaan.)

Jep, asiassa on aina kaksi puolta. Kunhan vain yritin sanoa, että on parempi etsiä kumppani, jolla on samanlaiset tulevaisuuden suunnitelmat. Kuuluupa siihen lapsia tai ei, niin varmimmin ero tulee, jos asiasta ollaan eri mieltä.

• Anonyymi

Voi jeesus mitä sanoinkuvaamatonta paskaa kirjoitat. Ei ekämän kuulu mitän pelkkää arkea olla, kuka hullu tuhlaa ainutkertaisen elämänsä johonkin latteuteen? Ja ettei sielunkumpaneita ei muka ole?! Kyllä kuule ON, tiedän sen itse kokeneena, et sinä voi millän latteuksilla selittää pois tuollaisia asioita. Se vasta on naiivia.

• amandaB

Mitä ihmettä oikein odotat suhteeltasi? Täydellistä kumppania sinulla ei ole ollut siksi, koska kenelläkään ei ole. Kaikissa ihmissuhteissa on hyvä heti aluksi olla tietoinen sekä omasta että toisen epätäydellisyydestä.

Sanot ettet kestä toista ihmistä. Miksi et kestä? Näetkö heissä kenties omat virheesi ja puutteesi? Näinhän usein on. Tuo vaikuttaa myös sitoutumiskammolta, jonka arki sinussa herättää. Käytät ilmaisua "umpiarkinen", jolla tiettävästi tarkoitat tylsää elämää, epämukavaa. Se arjen tylsyys on sinussa itsessäsi. Arki on juuri sellaista millaiseksi sen itse tekee. Ihan tavallisesta arjesta voi nauttia täysin rinnoin. Asennekysymys.

• Olen amandan kanssa samaa mieltä. Lisäksi minua kiinnostaisi tietää, mitä parisuhteessa oleminen mielestäsi _estää_ sinua tekemästä. Kerroit alkavasi kaivata yksinäisyyttä - koetko siis, että parisuhteessa sinulla ei ole lupa olla myös yksin, lähteä jonnekin (matkoille tai vaikka lammaspaimeneksi erakkomökille)? Menetätkö jotenkin itsenäisyytesi parisuhteessa ollessasi? Onko sinun pakko parisuhteessa asua yhdessä vai voisitko ajatella olevasi vakiintuneessa suhteessa, jossa asutaan erillään?

Tuo elämäsi ainoa rakkaus on mielessäsi ainoa rakkaus vain siksi, että siinä suhteessa et ehtinyt kokea kyllästymistä.

Ei parisuhteessa ole pakko olla, mutta ennen kuin laitat hyvän suhteen poikki niin suosittelisin kokeilemaan sitä, että olet itsenäisempi, otat itse vastuun siitä millaiseksi arjen teet ja mitä elämältä haluat ja saat. Ei parisuhde estä menemästä sinne "luolaan mietiskelemään"eli ottamasta myös omaa aikaa.

• Anonyymi
        helka kirjoitti:

Olen amandan kanssa samaa mieltä. Lisäksi minua kiinnostaisi tietää, mitä parisuhteessa oleminen mielestäsi _estää_ sinua tekemästä. Kerroit alkavasi kaivata yksinäisyyttä - koetko siis, että parisuhteessa sinulla ei ole lupa olla myös yksin, lähteä jonnekin (matkoille tai vaikka lammaspaimeneksi erakkomökille)? Menetätkö jotenkin itsenäisyytesi parisuhteessa ollessasi? Onko sinun pakko parisuhteessa asua yhdessä vai voisitko ajatella olevasi vakiintuneessa suhteessa, jossa asutaan erillään?

Tuo elämäsi ainoa rakkaus on mielessäsi ainoa rakkaus vain siksi, että siinä suhteessa et ehtinyt kokea kyllästymistä.

Ei parisuhteessa ole pakko olla, mutta ennen kuin laitat hyvän suhteen poikki niin suosittelisin kokeilemaan sitä, että olet itsenäisempi, otat itse vastuun siitä millaiseksi arjen teet ja mitä elämältä haluat ja saat. Ei parisuhde estä menemästä sinne "luolaan mietiskelemään"eli ottamasta myös omaa aikaa.

No ei se kyllä noinkaan ole. Etkö ymmärrä ettei kaikkia ihmisiä kohtaan vain rakkaus syty, ei todellakaan? Että se todellakin on nimenomaan siitä ihmisestä kiinni, syttyykö rakkaus? Kyllähän niitä on pilvin pimein esimerkkejä sielunkumppaneista, jotka ovat viettäneet vuosikymmeniä yhdessä toistensa kanssa, silti koskaan kyllästymättä toisiinsa? Joihinkin harvoihin ihmisiin sitä kokee ainutlaatuista sielun yhteyttä. Tälläinen ihminen on hyvin, hyvin samanlainen kuin mitä itse. Juuri siitä se rakkaus syttyykin.

• Ehkä tuo kyllästyninen on asenteen lisäksi myös luonnekysymys, jolle on vaikeaa tehdä mitään, vaikka halujakin olisi. Tai voihan olla, että arjensieto paranee iän ja elämänkokemuksen myötä.

Aloittajan tuntemukset saavat minut tuntemaan suurta kiitollisuutta, että avioliittoni on ylittänyt kaikki odotukseni. En ole kyllästynyt eikä edes ole ollut koskaan sen enempää ylä- kuin alamäkiäkään. Aina vain on mennyt hyvin. Ehkä parinvalinta on tällä kertaa mennyt nappiin, koska toisenlaisiakin kokemuksia historiassa on ollut.

• ullaVW

En usko tuohon, että kyllästyminen on mitenkään luonteeseen kirjoitettu. Kaikkea, asennetta, ajatuksiaan voi halutessaan treenata. Vähän niin kuin ylipaino: jos syö liikaa, liikkuu minimaalisesti ja valittaa ylipainoaan, niin ainoa tapa päästä siitä eroon on syödä huomattavasti vähemmän ja lisätä liikuntaa. Ei auta, jos sanoo lihavuutensa johtuvan geeneistä.

• ullaVW kirjoitti:

En usko tuohon, että kyllästyminen on mitenkään luonteeseen kirjoitettu. Kaikkea, asennetta, ajatuksiaan voi halutessaan treenata. Vähän niin kuin ylipaino: jos syö liikaa, liikkuu minimaalisesti ja valittaa ylipainoaan, niin ainoa tapa päästä siitä eroon on syödä huomattavasti vähemmän ja lisätä liikuntaa. Ei auta, jos sanoo lihavuutensa johtuvan geeneistä.

Voihan sitä aina yrittää. Tosin luulen sen olevan yhtä vaikeaa kuin vaikkapa mustasukkaisuuden kitkeminen omasta persoonastaan.

• jeejeejee__

No, on kahdenlaista mustasukkaisuutta, sairasta ja normaalia. Normaalia voi toppuutella, pitää kuosissa. Sairaalloinen mustasukkaisuus sen sijaan tuhoaa väkisin suhteen, ellei sille tee mitään. Se on myös kumppanin kannalta ehdottomasti keljumpaa kuin pelkkä kyllästyminen.

• Kaapissakolisee

Onko sulla käynyt mielessä jos olisitkin naisiin kallellaan, kun tunnut vieraantuvasi miehistä fyysisesti?

• JuhaNaapurista
    • ullaVW

Vierivä kivi ei sammaloidu. Ole aktiivinen oman elämäsi suhteen. Tee asioita, joihin tunnet kiinnostusta ja joista koet iloa. Houkuttele mies johonkin mukaan. Keskustele hänen kanssaan, suunnittele mitä kaikkea voitte tehdä yhdessä. Tärkeää on myös se, mitä ette tee yhdessä. Molempien omat jutut. Näyt kaipaavan yksinäisyyttä, siispä vetäydy yksinäisyyteen. Minäkin tulisin hulluksi, ellen saisi olla ja tehdä eri asioita yksin. Tai sitten ystävien kanssa. Puoliso ei ole koko elämä, vaikka tärkeä osa elämää onkin. Itse uskon, että kyllästyt, koska odotat parisuhteelta "koko elämää".

• Neuvoton_Nina

Ratikkakuski: minäkin epäilen, että olen luonteeltani kyllästyvää sorttia. En esim. tee monestikaan samoja ruokia, en lue samaa kirjaa uudelleen, en katso samaa leffaa uudelleen, tyyli vaihtuu usein, en voisi kuvitellakaan lomailevani samassa paikassa jne.
      Helka: kiitos näkökulmasta, koen kyllä jonkinasteista syyllisyyttä siitä, että haluan omaa tilaa ja yksinäisyyteen. Olen aina viimeiseen asti vältellytkin yhteen muuttamista. Ensimmäisen mieheni kanssa muutin yhteen n. kk ennen häitä, toisen kanssa puoli vuotta ennen häitä. Olen yrittänyt nimenomaan pitää tämän nykysuhteenkin tuoreena siten, että yhteisasumista ei tapahdu, korkeintaan pari vuorokautta kerrallaan ja vain viikon, parin välein.
      Kaapissakolisee: en tunne minkäänlaista vetoa naisiin. Sekin itsediagnoosi tehty.

Mutta nämä omat ajatukseni siitä, että kohta alkaa mennä huonosti, kohta en enää siedä tuon naamaa, juttuja, kosketusta. Kyllähän ne ruokkii itseään, se on selvä. Ja sitoutumiskammo, allekirjoitan sen, mutta olen kyllä myös yrittänyt aika sinnikkäästi voittaa sen.
      Hyviä kommentteja tullut ja ajattelemisen aihetta. Itsehän nämä asiat on itsensä kanssa selvitettävä, mutta joskus tarvitsee näkökulmia ja ravistelua.

• Täällä on tosiaan tullut paljon hyviä näkökulmia ja miettimisen aihetta. Myös psykoanalyyttista lähestymistapaa kannattaa harkita: onko sinulle tapahtunut historiassa jotakin, mikä saa sinut pelkäämään arkea/arkistumista? Millaisen parisuhteen mallin olet saanut kotoa? En ole terapeutti, mutta tällaiset asiat ovat usein parisuhdeongelmien taustalla. Asiat, jotka eivät liity mitenkään nykyiseen suhteeseen.

• 87567887

"...minäkin epäilen, että olen luonteeltani kyllästyvää sorttia. En esim. tee monestikaan samoja ruokia, en lue samaa kirjaa uudelleen, en katso samaa leffaa uudelleen, tyyli vaihtuu usein, en voisi kuvitellakaan lomailevani samassa paikassa jne."
        Eihän nuo mistään "kyllästymisestä" kerro.
        Itse olen samanlainen ja ajattelen, että se mikä on nähty ja koettu, on nähty ja koettu. En voi käsittää, että mieheni saattaa katsoa saman elokuvan esim. kuukauden sisään kahdesti! Mutta hän saattaa näin tehdä ja se on minulle ok, kunhan minun ei tarvitse katsoa.
        Mieheni kanssa olen ollut yli 22v yhdessä eikä kyllästymisen merkkejä ole näkyvissä, rakastan häntä mielettömästi! Tämä meidän liittomme on vielä se "eroherkkä" toinen avioliitto.

• Yksilöllistä

Miten parisuhteen saa kestämään on hyvin henkilökohtainen kysymys ja vastauksia siihen on varmasti yhtä monta kuin on parisuhteessa elävää ihmistäkin. Vaikeaa siis kuvitella, että avioliitto myöskään kaatuisi yksinomaan toisen osapuolen toimesta. Jotain se kumppanikin on tehnyt ja jättänyt tekemättä että kaiken lopputulos on avioero.
      Miksi ihminen syyllistää itsensä parisuhteensa kaatumisesta, miten hän sen itselleen selittää, on sekin hyvin henkilökohtaista. Taustasyitä niille selityksille saattaa olla moniakin, joten myöskään jotain yhden selityksen ratkaisua tuskin kannattaa etsiä.

• 7267

Ratkaiseekohan itsekkyyden aste? Kaikissa parisuhteeseen liittyvissä asioissa. Kun arki sujuu niin kipinäkin pysyy.

• Anonyymi

Höpöhöpö! Ai se on muka sitten sitä "epäitsekkyyttä" kun vaan TYYTYY, valheeseen jopa, on epärehellinen itselleen ja tuntemuksilleen, tukahduttaa omat epäilyksensä ja vaan suorittaa arkea?? Hahhah.

• jeejeejee__

Tuossa tilanteessasi ei ole niinkään kysymys kyllästymisestä, vaan rakkaudesta, toisen kunnioittamisesta, arvostamisesta, luottamuksesta. Koska niitä ei ole, ei ole mitään. Sehän voikin jo kyllästyttää.

• ääääääätttttttiiiiiii

Minä olen sinun vastakohtasi. En tiedä onko vastauksestani apua, mutta onpahan erilainen näkökulma.;)

Myös minulla on takana kaksi aiempaa liittoa, 6v ja 8v. Suhteellisen nuorina molemmat. Ja nyt olen elänyt 9 vuotta uusperheessä nykyisen puolisoni kanssa.

Minä en ole koskaan kyllästynyt kehenkään kumppaniini. Itseasiassa minä en erityisemmin pidä siitä suhteen alkuvaiheesta, jossa ollaan vielä vähemmän tuttuja, hieman jännittää, molemmat väkisinkin esittää jotakin ja ei saa edes pieruhuumoria harrastaa, kun ei vielä kehtaa. Pidemmässä suhteessa olen aina tuntenut olevani onnellinen siltä osin, mitä tulee siihen, että kumppani on tullut tutuksi. Erot ovat johtuneet aivan muista syistä kuin kyllästymisestä. (Ensimmäinen suhde kaatui siihen, että halusimme elämässä loppujen lopuksi hyvin eri asioita, esimerkiksi minä halusin lapsia ja mies ei. Toisessa mies oli petturi, aiemmin jo muillekin kuin minulle. Minä lopetin molemmat suhteet.) Mutta siis siihen arkeen en koskaan kyllästynyt, enkä ole kyllästynyt nykyisessäkään liitossani. Se arki on aina ollut se kantava voiva, jota olen elämääni halunnut. Kumppani, jonka kanssa voi olla oma itsensä.

Minä en myöskään erityisemmin kaipaa omaa tilaa, mutta sitä on jokaisessa suhteessani tullut luonnostaan, koska kaikki puolisoni ovat jonkin verran reissanneet töiden takia. Nykyinen puolisono reissaa yleensä joka toinen viikko n. 3 päivää, vähintään. Tätä kautta minulla on siis "kämppä minulla", ja toki myös lapsilla. Mutta ei ole siis toista aikuista, jota pitäisi huomioida. Ehkä tämä on syy siihen, miksi erikseen en omaa aikaa ole kaivannut. Meillä on molemmilla mahdollisuus harrastaa omia juttuja yms, ja jonkin verran niin myös teemme. Mutta olemme molemmat hieman kotihiiriä, joten mahdollisuuksien mukaan tykkäämme molemmat touhuta kotona.

Mutta kotona touhutessamme emme toki ole koko ajan vierekkäín. Mies voi olla vaikkapa autotallissa ja minä siivoilen sisällä, tai mitä millonkin. Välillä sitten tehdään asioita yhdessä, joko kaksin tai koko perhe.

Seksissä on toki ollut välillä rauhallisempia kausia ja välillä tiiviimpiä -se on luonnollista. Mutta silloin kun ei pidempään pätkään ole mieli tehnyt, niin voi herätellä omia fiiliksiä esimerkiksi tietoisesti ajattelemalla kiihottavia asioita, katsomalla pornoa tms. Toimii minulla, ja sinulla voi toimia kenties jokin muu. Minun puolisoni kanssa seksi on laadullisesti todella hyvää, ja juurikin siksi koska olemme todella tuttuja ja pitkässä suhteessa, löytyy myös uskallusta kokeilla asioita, ja hommassa säilyy mielekkyys. Oletko sinä koskaan fantasioinut mistään, mitä et ole viitsinyt kokeilla? Miksi et? Pitkässä parisuhteessa voi kokeilla. Jos ei ole kivaa, niin voi jättää siihen yhteen kertaan.:)

Tietenkin puolisossa voi olla piirteitä, jotka voivat joskus ärsyttää. Mutta niitä plussia on aina monin verroin enemmän, joten ei kannata takertua yksityiskohtiin vioissa. Minussakin on vikoja, ja puolisoni arvostaa minua sellaisena kuin olen.

Sinusta saa sellaisen vaikutelman, että koet kadottavasi itsesi suhteessa. Miksi? Koetko että sinun täytyy vuodesta toiseen esittää jotakin? Sellaista en pidemmän päälle jaksa. Siksi olisi todella tärkeää, että suhteessa saa olla oma itsensä. Saa ottaa tilaa, saa olla tukka pystyssä, saa olla yrittämättä mitään, saa yrittää jotain ja epäonnistua, jne... Mutta se sama mahdollisuus on tarjottava myös puolisolle, ilman että siitä ärsyyntyy. Sitä mukaan kun sinulla kumppanit ovat laskeneet "esitystään" ja vapautuneet sinun seurassasi, sinä olet heidät tuominnut. Se ei ole hyvä.

• Neuvoton_Nina

Tämä oli hauska lukea - todellakin olet vastakohtani ja annoit paljon miettimisen aihetta. Kiitos!

• irtiottoja_arjesta

Aito ja ainoa oikea rakkaus on toisesta välittäminen ja huolehtiminen toisen hyvinvoinnista eri tavoin. Intohimoinen rakkaus loppuu ajan kanssa miltei kaikilla ja väitän, että kaikilla.
      Pieniä huomion ja hellyyden osoituksia arjessa, kirjelappusia, kiitoksia enemmän kuin moitteita jne..
      Pitää suunnitella ja keksiä yhteisiä kiinnostuksen aiheita, yhdessäolon hetkiä, tunteja ja päiviäkin. Mistä molemmat nauttisi.
      Yhteiset ääneen nauramisen hetket ovat tärkeitä - ainakin meille.
      Pitää suunnitella kahden keskeisiä molempia kiinnostavia reissuja , lapset ei mukana jos lapsia on.
      Irtiottoja arjesta yhdessä. Teatteria, elokuvia, ruokailua, näyttelyitä, rock-konsertteja, kylpylälomia, lyhyitä tai pitempiä ulkomaan matkoja, kulttuurimatkoja, nähtävyyksiä. Itseämme ei kiinnosta mitkään rantalomat vaan kulttuuri, vanhat rakennukset , museot jne...ehkä noista löytyy sopivaa kenelle vaan.

• elämääpelissä
      • 7267

Eipä yllättänyt! Katsoimme TV-ohjelman osittain sen vuoksi, että O-P on entinen työ- ja treenikaverini. Istuimme jonkin aikaa samassa maisemakonttorissa ja huolimatta ikäerostamme olimme seura- ja salikavereita. Järjestin silloin myös jonkin verran "treenitukea" Espanjasta.
        Kun Hantta ja O-P aikanaan olivat yhdessä TV:n parisuhdeohjelmassa niin hämmästelin hänen parivalintaansa. Pidin, ja pidän vieläkin(?!) häntä fiksuna, miellyttävänä heppuna.

• 7267

Vaimo teki saman testin ja päätyi täsmälleen samaan pistemäärään. Puuttuvat pinnat tulivat yhdenmukaisesta seksielämää koskevasta näkemyksestämme. Aktiivisuutemme on eri paria joka sekin on yhteinen näkemyksemme.
        Sillä alueella on eräs selkeä "hidaste" ja minä en voi täydellisesti toteuttaa oikkujani.

• hjkio

Mitä merkitsee tuo kyllästyminen.
      Mielestäni perheessä on hyvin paljon erilaisia juttuja, joiden kanssa elämän ei toki pitäisi olla yksitoikkoista.
      Lapset kasvavat, työelämässä on aina uudet kujeet vuosi , suoden jälkeen. Joten mikä kyllästyttää ja minkä vuoksi. Etkö itse kaksi yhtään mitään kivaa annettavaksi perheellesi.
      Se puolison kanssa keskinen on vain osa elämää ja siihenkin sinulta oikein odotetaan kivoja uusia asioita, enkä tarkoita yksinomaan seksiä, sillä se on vain osanen parisuhdetta.

No odotuksia meillä kaikilla on niistä pilvilinnoista, joita meille syötetään joka kanavalta ja se kaikki perustuu meidän rahastukseen. Tähän asiaan meidän pitää osata suhtautua kriittisesti, kaikkea emme voi saada ja monet ovat täyttä fiktiota.
      Kauppa on bisnestä ja siihen meidän ei pidä mennä mukaan, vaan sen verran minkä on varoja ja tarvetta.
      Eteemme tuodaan kiiltokuva elämää, se ei ole todellista, vaan sillä yritetään saada meidät tuhoamaan oma elämämme.

Omasta perheestä pitää osata nauttia ja elää ja luoda siihen iloa.

• Mieseitiedämitähaluaa

Mitä turhaan yrität miehen kanssa ,joka pettää sinua.

• Et ole ainoa. Tuo kyllästyminen kauhistuttaa ja pelottaa minuakin.

• 7267

Sopivasti yhteisä tavoitteita, haasteita, epäonnistymisten pettymyksiä ja onnistumisten iloa sekä halua tehdä parhaansa kumppanin hyvinvoinnin eteen niin elämä tuntuu elämisen arvoiselta.

Mitä nuo asiat kullekin merkitsevät niin sen voi vain itse kukin tietään!

• luolaanvaan

"...Mennäkö luolaan miestiskelemään ja korjaamaan itseäni vuodeksi vai mitä pitäisi tehdä??"

Tuo on hyvä ajatus. Käännä katseesi sinne missä kyllästymisongelma oikeasti on, sisäänpäin. Eihän esim. alkoholi ole alkoholistin todellinen ongelma, vaan ongelma on hänen sisällään vaikuttava "sisätauti".

Ensimmäinen askel on ongelman tiedostaminen, joka ei suinkaan ole sitä että vain ulkoluet jostain ongelman kuvauksen, vaan sitä että ongelma oikeasti tavoittaa tietoisuutesi. Ja sitä ei kukaan ulkopuolinen voi puolestasi tehdä, ainoastaan tuoda viestin.

Vanha itämainen sanonta kuuluu jotenkin näin: "Kun oppilas on valmis, opettaja saapuu."

• VOISAATANASENTÄÄN

Hehhee... Vielä sitten kehtaat ihmetellä täällä? Pysy hyvä ihminen siellä luolassasi, se on kaikille osapuolille parasta. Jos jonkun löydät, niin onko joku helvetin pakko marssia heti alttarille?? Sinä rakastat vain rakastamisen tunnetta, muuten olet kylmä. Olet henkisesti kypsymätön ja suosittelen kallonkutistajaa. Vika on yksin sinussa, toivottavasti hiffaat ja sisäistät sen, että et ole ihan ok ihminen

• Höpönpöö

No tässäpä sitten vastaus kypsältä ja lämpimältä ihmiseltä.

• virkahenkilö

"Ongelma on, että suhde kuin suhde vain alkaa tuntua minusta vaihtelevan pituisen ajan mittaan tyhjältä, epäkiinnostavalta. Jokin puuttuu." "Seksiin kyllästyn yleensä alle vuodessa"

Vältät kyllästymisen, kun et ryhdykään parisuhteeseen. Parisuhde on sinulle ilmiselvästi liian tylsä tapa olla vuorovaikutuksessa. Ja harrastaa seksiä! Hyvä tavaton, jos kyllästyt jo vuodessa seksiin, ja sitten kärsit.

Unohda parisuhde. Solmi muunlaisia suhteita. Tai ala esim. parisuhteeseen, jossa ei asuta yhdessä. Niin minäkin tein pitkän avioliittoni jälkeen. Aivan fantastista :). Se on myös taloudellisesti hyvin kätevää. Minulla kun on tapana rakastua vain varattomiin miehiin... Rikkaat ovat liian usein täynnä itseään ja yhtä kiireisiä kuin minä; ei oikein aikataulut kohtaa.

• kihvelisentään

Aikataulut kohtaa kyllä, jos toisesta on tarpeeksi kiinnostunut. Se on pelkkä tekosyy ja selittelyä itselle. Ihminen ei ole aidosti tunteineen mukana, eikä uskalla rakastua toiseen ihmiseen, jos hän vuodessa kyllästyy toiseen. Normaalistihan tunteet syvenevät suhteen edetessä, jos ei nyt jotain muuta muulistavaa tapahdu. Pakolla, pinnistelemällä ja pakenemalla ei ole aitoa vuorovaikutusta.

• tyutrttt
        kihvelisentään kirjoitti:

Aikataulut kohtaa kyllä, jos toisesta on tarpeeksi kiinnostunut. Se on pelkkä tekosyy ja selittelyä itselle. Ihminen ei ole aidosti tunteineen mukana, eikä uskalla rakastua toiseen ihmiseen, jos hän vuodessa kyllästyy toiseen. Normaalistihan tunteet syvenevät suhteen edetessä, jos ei nyt jotain muuta muulistavaa tapahdu. Pakolla, pinnistelemällä ja pakenemalla ei ole aitoa vuorovaikutusta.

" Ihminen ei ole aidosti tunteineen mukana, eikä uskalla rakastua toiseen ihmiseen, jos hän vuodessa kyllästyy toiseen"

Mitäpä jos huomioisit, ettei kaikki odota suhteelta niitä asioita, joita sinä odotat? Rakastaa voi, vaikka miten paljon, mutta monet eivät silti halua viettää kaikkea aikaansa kumppanin kanssa. On muutakin elämää.

Ap: kyllästyt, koska et ole valinnut kumppaniasi oikein. Tai sitten kuten tuossa edellä hieman sanottiinkin; ehkei parisuhde sovi sinulle. Parisuhde ei ole mitenkään pakollinen. Joka tapauksessa jos alkaa parisuhteeseen, se voi päättyä. Syystä tai toisesta, ei suhteisiin saa takuuta. Jos yhden suhteen aloitat toisen, nauti siitä täysin rinnoin. Jos sitä ei jossain vaiheessa tunnu hyvältä jatkaa, eroa. Muista sekin, että myös mies voi jättää sinut, ja pitää sinua tylsänä. Tai ainakin pitää tylsänä, vaikkei haluakaan erota. Tai kyllästyä seksiin kanssasi. Useat miehet tosin kyllästyvätkin seksiin, heitä ei voi kiinnostaa. Mutta harvempi sen tähden eroaa. Miehet eivät jaksa ajatella moisia, koska usein naiset ajattelevat kaikkea liikaakin.

• kihvelisentään

Kertoisitkohan minulle, että missä kohtaa tekstissäni viittasin, että suhteessa olevien pitäisi viettää kaikki aika yhdessä? Älä vääristele sanojani ja lue kirjoitukseni uudelleen, jos et ymmärtänyt lukemaasi. Enköhän minä juuri todennut niin, että ap ei ole tunteiden mukaan sitoutunut kumppaniin eli ei rakasta tätä.
        Parisuhde on aluksi melko tiivis. Se on luonnollista sitä alkuhuuman aikaa, mutta joskus ihmetyttää ihmisten tekemät tulkinnat. Itsekin sain joskus aikoja sitten itselleni viestin, jossa eräs mies kuvitteli minun heti suinpäin syntäävän hänen elämäänsä ts. melkein luuli minun muuttavan luokseen. Kun itse jo esim. teini-iässä, kun silloisen kaveriporukkani ja poikakaverini kavereita meni kihloihin lyhyen tutustumisen jälkeen, ihmettelin suuresti moista touhua.

• ronjaZX
        kihvelisentään kirjoitti:

No eikö ap juuri sanonut, ettei ole rakastanut kumpaakaan miestään? Rakkaus on harvoin uskaltamisesta kiinni, vaan siitä, ettei rakasta. On valinnut kumppanin jollain muulla perusteella.

Sitoutuminen ei puolestaan ole rakkaudesta kiinni, vaan tahdosta. Niin kuin oikeastaan koko parisuhde.

• nbvn

Suhteen saa kestämään, kun pysyy suhteessa eikä kyllästy. Kyllästymisen välttää parhaiten, kun rakastaa. Kun rakastaa, kiintyy, eikä kyllästy. Näin se menee.

• ENOLEAINUT

Ihanaa! Uskon täysin ymmärtäväni mistä puhut ja uskoisin myös tietäväni sillä olen jutellut tästä useiden erimielisten ihmisten kanssa, että ne joilla ei ole tiettyä käsitystä, näkökulmaa ja filosofista ajatusmailmaa, eivät ehkä ymmärrä esittämääsi asiaa oikein.

Nähtyäni suhteita, tapailtuani erilaisia ihmisiä, oltuani lyhyissä ja pitkissä suhteissa, olen tullut siihen uskoon että pitkä suhde perustuu toisen sietämiseen eikä rakkaudella ole siinä mitään tekemistä. Välittää voi toisesta, mutta rakkaus on pikemminkin... suhteen honey moonin menopaluu lippu paratiisiin ja siinä se.

Yksinkertaisesti minä olen vaikea ihminen ja ne joiden kanssa olen ollut, eivät ole olleet niin siedettäviä ja kiinnostavia että olisin tahtonut olla heidän kanssa pitkään.

Omalta kohdaltani olen päättänyt luopua sellaisesta "Tuhkimo rakkaudesta" ja hyväksyä se tosiasia että yksinollessani oli kokonaidesti onnellinen ja että parisuheesta on vain luotu vääränlainen käsitys. Ehkä se on julkinen väärinkäsitys, ehkä vain minun päässäni oleva kieroutuma. Mutta, parisuhde on kuin maratoni: se joka kestää, pääsee maaliviivalle.

• sitoutumaton2

No rehellinen vastaus on, että en vaan halua olla parisuhteessa, koska enemmään minulle antaa satunnaiset suhteet, joissa ei ole sitoumusta :)

• bbbsbbb

Kukin tyylillään, ei tästä ketjusta voi muuta sanoa. :D

• Turnauskestävyyskoeteltu

Kaikki parisuhteet ovat kestävyyslajeja. Ne eivät onnistu, jos ei ole kestävä, jos ei jaksa, jos ei ymmärrä, jos ei jaksa kestää ...

• SylviJaSeveri

Jo pikkutyttönä sanoin äidille, että haluan vain lapsia, en miestä. No, kyllä vuosikymmenien aikana on tullut oltua 21, 8 ja 7 v päättyneissä suhteissa, sekä liuta lyhyempiä. Joskus se vain kuppi täyttyi, syitä sen enempi tässä selittelemättä. Viimeisen pitkän suhteen jälkeen olin lähes kaksi vuotta aivan yksin, yli vuoteen en käynyt yksilläkään treffeillä. Mietin, mitä kussakin pitkäaikaisessa miessuhteessani oli ollut hyvää ja huonoa, millaisen miehen kanssa voisin oikeasti olla onnellinen. Opettelin olemaan onnellinen yksin.

Nykyisen miesystäväni kanssa olen ollut pian 3 vuotta. Hänen kanssaan on hyvä olla. Uskon, että tämä suhde voi kestää, koska hän ei ripustaudu minuun kuten aiemmat miehet ovat tehneet. Mieheni ei oikeasti tarvitse minua sen enempää kuin minä häntäkään, mutta meillä on vaan mukavaa yhdessä ja hyvää seksiä, kaikin puolin meille tasapainoinen suhde. Tuskin koskaan tai aikaisintaan joskus vanhana rollaattori-iässä muutamme yhteen. Pidämme aina omat kotimme, joihin olemme oikeastaan aina tervetulleet toistemme luokse. Oikeastaan meillä on kaksi kotia molemmilla. Uskon, että kipinä säilyy juuri sillä, että parisuhteemme on oikeasti täysin vapaaehtoista, ei mitään "velvotteita". Olemme myös äärimmäisen avoimia keskenämme. Aikaisemmissa parisuhteissa pidin asiat sisälläni, nyt olen opetellut keskustelemaan rehellisesti ja avoimesti kaikesta.

Kerroin jopa viikko pari aikaa hänelle vähän samaa aihetta kuin mitä sinä aloitit: En tiedä, jaksanko olla kanssasi parisuhteessa, vai haluaisinko enemmänkin olla yksin ja jaksaisinko olla sinkkunakaan lopun elämääni, kaipaisinko kuitenkin jotakin ihmistä rinnalleni. Olin miettinyt näitä asioita yksikseni ja kerroin asiasta suoraan. Mietin silloin tällöin näitä ilman, että meillä olisi jotain riitaa tai hankausta suhteessamme. Jotenkin vaan tulee tunne, että olisi kiva olla aivan yksin. Keskustelimme asiasta ja se taas jäi pois mielestäni. Nyt kun emme taas ole viikkoon nähneet useamman viikon tiiviin yhdessäolojakson jälkeen, niin taas alkaa tuntua ihan kivalta suhteemme. Kaipaan vain omaa tilaa ja minun on sitä otettava. Onneksi mieheni on samanlainen. Joskin on huomattavissa, että meillä menee omantilantarve vähän eri tahtiin, mutta ymmärrämme molemmilla tämän tarpeen ja sopeudumme, jos toinen on vähän etäämpi välillä.

Ehkä siis lääkkeitä sinullekin voivat olla oma tila, oma koti ja avoimuus parisuhteessasi.

• Anonyymi

Ihan suoraan sanottuna olen sitä mieltä, ettei sille voi oikein mitään tehdä. Sinä et voi tunteitasi muuttaa, et voi väkisin rakastaa. Sinun pitää jotenkin vaan hyväksyä, että mies ei ole sinulle
      samanlainen sielunkumppani kuin aiempi rakkautesi, ja olla yrittämättäkään taistella sitä tosiasiaa vastaan. Ja jatkaa näin elämää. Tai sitten mikäli et pysty elämään sen asian kanssa, niin ei varmaan jää muuta vaihtoehtoa kuin erota..

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe