Syyrian ja Irakin pakolaisten kansainvaelluksen yhteydessä on hämmästyttävän vähän tarkasteltu julkisuudessa mahdollisuutta kokonaan uuden "Kotimaan", kotivaltion perustamisesta heidän oman kulttuurinsa maisemiin. Eikö olisi viisainta ja luontevinta ryhtyä rakentamaan kokonaan uutta turvallista kotipaikkaa sorretuille ja vaikkapa saman tien myös yritteliäille siirtolaisille heidän "omaan" kulttuuripiiriinsä arabikulttuurin alueelle? Projektin moottoreina olisivat YK, EU ja arabimaailma yksissä tuumin. Rahaa pitäisi riittää, kun sitä kerran piisaa turhempiinkin projekteihin. Ajatellaanpa, paljonko sotimiset maksaa tai jo pelkät armeijoitten varustelut tai kilometriset pilvenpiirttäjät arabimaissa tai tolkuttomam isot ureheilukisaprojektit, jne. Ensimmäinen kysymys lienee: Missä olisi sopiva paikka tuollaiselle uudelle "kodille"? Siinä onkin sopiva kysymys fundeerailtavaksi. Ehkä sinne Lähi-Idän väljiin maisemiin... Jakoivathan Iso-Britannia ja Ranska sen ottomaanienkin valtakunnan.
Uusi "Kotimaa" Lähi-Itään sorretuille
6
59
Vastaukset
- W.Leiriniekka
Tuo arabipakolaisten ja miksei muittenkin sorrettujen uusi "Kotimaa" voisi olla luonteeltaa pluralistinen ja humanistinen eli siellä vallitsisi uskonnovapaus, jonka ansiosta millään uskonsuunnalla ei olisi dominoivaa statusta. Hallintoa ei järjestettäisi edes Libanoninkaan tapaan. Libanonissahan mm. presidentin ja pääministerin tehtävät on "jyvitetty" eri uskontoryhmille. Voisiko olennaisessa määrin sekularistinen, maallistunut valtiojärjestys olla mahdollinen uudessa arabimaassa? Siis uskonnot ja valtio olisi erotettu toisistaan. Niin, eihän meillä Suomessakaan ole sellaiseen pystytty.
- miksiraijata
Afrikassa on tilaa perustaa pakolaisille uusi maa!
- ryssä_ja_eurooppa
Hyvä idea mutta ei ole mahdollista. Mitenkä sitten Euroopan asiat saataisiin päin puuta. No sotahan on vaihtoehto.
- rätätä_pum
Kaipa se on sama, missä he keskenään sotivat, kunhan eivät Suomessa.
- hysärienhalu
Ne ottaa valmiin, Suomen! Nuortenmiesten sotajoukko valmistelee!
- W.Leiriniekka
Kun nyt seuraamme Syyrian aseellisen konfliktin aselevon mahdollista toteutumista, niin sitäkin kautta voi avautua tilaisuus Lähi-Idän omalla maaperällä kelvollisen valtion syntyyn. Syyrian monet väestörymät saattaisivat oppia elämään keskenään sovussa ja rauhassa. Voisiko se olla realismia? Raunioille on aikaisemminkin kyetty rakentamaan uutta ja entistä ehompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329