Miksi katolilaiset tekevät ristinmerkin toisinpäin kuin ortodoksit?
Kysymys???
9
1178
Vastaukset
- Arkimandariini
Ovat vasen kätisiä?
- Senja
odottaakin jotain tällaista vastausta...
-ei ku ihan aikuisten oikeesti!
Katoliset oikealta vasemmalle ja ortodoksit vasemmalta oikealle... - frank
Senja kirjoitti:
odottaakin jotain tällaista vastausta...
-ei ku ihan aikuisten oikeesti!
Katoliset oikealta vasemmalle ja ortodoksit vasemmalta oikealle...En tiedä, mutta kiinnostaisi.
Jumala toimii oikealla kädellään.
Ortodokseilla kihlasormus oikeassa nimettömässä.
Luterilaisilla vasemmassa, miten katolilaisilla? - Hyakinthos
frank kirjoitti:
En tiedä, mutta kiinnostaisi.
Jumala toimii oikealla kädellään.
Ortodokseilla kihlasormus oikeassa nimettömässä.
Luterilaisilla vasemmassa, miten katolilaisilla?Katolilaiset siirtävät avioliiton solmittuaan sormuksen vasemman käden nimettömästä oikeaan nimettömään. Tietääkseni tapa on yleinen saksalaisalueella (mukaan lukien Tanskan ja siihen tavan yleistyessä kuuluneen Norjan) sekä protestanteilla että katolilaisilla .
- Hyakinthos
Ei ole mitään miksi katolilaiset tekevät ristinmerkin toisinpäin kuin ortodoksit. Katoliset eivät tee ristinmerkkiä toisinpäin erottuakseen ortodokseista (tai ortodoksit erottuakseen katolisista). Teemme ristin oikealta vasemmalle, koska Jumalakin toimii oikealla kädellä.
Sivistynyt veikkaukseni katolisten ristinmerkin tekotavasta on uskontunnustus.
Jumala on korkeuksissa, joten risti aloitetaan päästä
Minä uskon jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan. Ja Jeesukseen Kristukseen, hänen ainoaan Poikaansa, meidän Herraamme, ka sikisi Pyhästä Hengestä,
Kristus laskeutui taivaista, joten siirrytään sydämeen (miehen tie sydämeen vie mahan kautta)
syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
Vasen olkapää tuonelaa
astui alas tuonelaan,
Ja lopulta siirrytään voiman ja vallan luokse (oikea olkapää) taivaisiin
nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet.
Loppu apostolisesta uskontunnustuksesta.
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän, yleisen seurakunnan, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamuksen, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Amen.
Ortodokseilla
Otsa (pyydetään siunausta ajatuksille ja teoille)
Sydän (pyydetään rakkautta)
Oikea olkapää (Jumala on oikeakätinen)
Vasen olkapää (risti suljetaan)
Kumarruksella kunnioitetaan äsken tehtyä ristiä.
Ristinmerkkiin liittyy paljon muutakin kulttuurihistoriaa (kuinka monta sormea käytetään, onko käsi ylös vai alaspäin, pidetäänkö kättä avoimena). Luterilaisilla on yleinen pappeus, mutta ristinmerkin tekee vain pappi. Ulkoiset seikat ovat toisarvoisia, olennaista on ristillä siunaaminen.
Jos Johannes ei tiedä, niin katolisella keskustelualueella tiedetään varmasti asiasta. Ristinmerkki opetetaan pienelle lapselle. Ortodoksien ristinmerkin taustalla saattaa olla paljon syvällisempää teologiaa, mutta tuolla tavalla se on minulle selitetty.- isä Tuomas
Hyakintos osasi antaa juuri oikean vastauksen. Netistä saa tarkan historiikin ristinmerkin tekotavan kehittymiseen, kun laittaa hakusanoiksi:
Catholic encyclopedia sign of the cross
Katolisen ristinmerkin symboliikalle annetaan tuolla juuri Hyakintoksen antama selitys.
Sen verran täydennän vastausta, että olkavarsien siunaamisella pyydetään ortodoksisessa kirkossa siunausta teoille, ja toki niiden ohjautumista oikeaan. Esim. kun pappi pukee ns. hihat jumalanpalveluspukuunsa, hän lausuu mm.
"Sinun kätesi ovat minut tehneet ja valmistaneet, anna minulle ymmärrys oppiakseni Sinun käskysi."
Ristinmerkin historiasta sen verran, että aluksi ristinmerkki tehtiin joko peukalolla tai etusormella ja vain kasvoihin. Siunaaminen kolme sormea yhdessä (peukalo, etusormi ja keskisormi) ja kaksi kämmenellä (nimetön ja pikkurilli) kehittyi kun alkoivat opilliset riidat koskien Kolminaisuutta ja Kristuksen luontoa. Oikean uskon korostamiseksi kolme sormea yhdessä viittaavat Kolminaisuuteen ja kaksi kämmenellä viittaavat Kristuksen kahteen luontoon: jumaluuteen ja ihmisyyteen.
Tämän kehityksen aikoihin (300-400 luvut) alkoi kehittyä myös tapa siunata laajemmalla ristinmerkillä. Aluksi ortodoksinen tapa oli vallitseva siis otsa rintakehä, oikea olkapää ja vasen olkapää.
Katolisen ensyklopedian mukaan läntinen tapa siunata avoimella kämmenellä ja vasemmalta oikealla kehittyi mystisen munkkilaisuuden myötä viimeistään keskiajalla (1200 luvulta on olemassa dokumentti, jossa nunnia kehoitetaan niin tekemään). Kuitenkin on oletettavaa, että tapa on kehittynyt länteen jo aikaisemmin.
Pyhällä ristinmerkillä voi siunata niin itsensä kuin jonkin esineen, ruoan, juoman, tai vaikka läheisensä. Ortodoksisessa kirkossa ero maallikon ja papin välillä on se, että maallikko siunaa edelläkuvatulla sormien asennolla, kun taas pappi muodostaa sormillaan kirjaimet IC XC = Jeesus Kristus.
Slaavilaista perinnettä noudattavissa ortodoksimaissa pappia tervehditään pyytämällä siunaus: kädet laitetaan päällekkäin kämmenet ylöspäin, pappi siunaa ristinmerkillä ja laskee käden siunatun kämmenelle, joka suutelee papin kämmenselkää so. Kristuksen kättä. Samalla tavoin pappi tervehtii piispaa, joka on hierarkisesti korkeammalla tasolla.
Kreikkalaisessa perinteessä tätä tapaa ei tunneta, vaan pappia tervehditään yksinkertaisesti tarttumalla käteen ja suutelemalla sitä. Samalla tavalla tervehditään kaikkia papiston jäseniä, myös diakoneja, sillä Kreikassa papit eivät saa automaattisesti ristiä kaulaansa, jolloin heitä ei erota diakoneista. Niinpä Kreikassa diakonitkin tavallaan siunaavat tämän suudelman kautta.
Yksi teoria slaavilaiselle tervehdystavalle on se, että se on laajentunut maailmalla kilvoittelevien käyttöön luostarimaailmasta. Mielestäni kyseessä ei ole kuitenkaan tapa, jonka pitäisi jotenkin kilpailla kreikkalaisen tavan kanssa. Molemmat tavat ovat omassa kulttuurissaan oikeita ja ilmaisevat ortodoksista uskoa.
Ristinmerkin teologia liittyy puhtaasti ristin merkitykseen kuoleman voittamisen, eli kristillisenä voiton merkkinä. Tästä ei kannata tähän enempää kirjoittaa, vastaus on jo muutenkin pitkä. Kirkkoisät kehoittavat siunaamaan ristinmerkillä päivän eri vaiheet: heräämisen, ruokailun, työn, levon jne...
isä Tuomas Järvelin
pastori Ortodoksisten Nuorten Liitto ONL ry - Senja
isä Tuomas kirjoitti:
Hyakintos osasi antaa juuri oikean vastauksen. Netistä saa tarkan historiikin ristinmerkin tekotavan kehittymiseen, kun laittaa hakusanoiksi:
Catholic encyclopedia sign of the cross
Katolisen ristinmerkin symboliikalle annetaan tuolla juuri Hyakintoksen antama selitys.
Sen verran täydennän vastausta, että olkavarsien siunaamisella pyydetään ortodoksisessa kirkossa siunausta teoille, ja toki niiden ohjautumista oikeaan. Esim. kun pappi pukee ns. hihat jumalanpalveluspukuunsa, hän lausuu mm.
"Sinun kätesi ovat minut tehneet ja valmistaneet, anna minulle ymmärrys oppiakseni Sinun käskysi."
Ristinmerkin historiasta sen verran, että aluksi ristinmerkki tehtiin joko peukalolla tai etusormella ja vain kasvoihin. Siunaaminen kolme sormea yhdessä (peukalo, etusormi ja keskisormi) ja kaksi kämmenellä (nimetön ja pikkurilli) kehittyi kun alkoivat opilliset riidat koskien Kolminaisuutta ja Kristuksen luontoa. Oikean uskon korostamiseksi kolme sormea yhdessä viittaavat Kolminaisuuteen ja kaksi kämmenellä viittaavat Kristuksen kahteen luontoon: jumaluuteen ja ihmisyyteen.
Tämän kehityksen aikoihin (300-400 luvut) alkoi kehittyä myös tapa siunata laajemmalla ristinmerkillä. Aluksi ortodoksinen tapa oli vallitseva siis otsa rintakehä, oikea olkapää ja vasen olkapää.
Katolisen ensyklopedian mukaan läntinen tapa siunata avoimella kämmenellä ja vasemmalta oikealla kehittyi mystisen munkkilaisuuden myötä viimeistään keskiajalla (1200 luvulta on olemassa dokumentti, jossa nunnia kehoitetaan niin tekemään). Kuitenkin on oletettavaa, että tapa on kehittynyt länteen jo aikaisemmin.
Pyhällä ristinmerkillä voi siunata niin itsensä kuin jonkin esineen, ruoan, juoman, tai vaikka läheisensä. Ortodoksisessa kirkossa ero maallikon ja papin välillä on se, että maallikko siunaa edelläkuvatulla sormien asennolla, kun taas pappi muodostaa sormillaan kirjaimet IC XC = Jeesus Kristus.
Slaavilaista perinnettä noudattavissa ortodoksimaissa pappia tervehditään pyytämällä siunaus: kädet laitetaan päällekkäin kämmenet ylöspäin, pappi siunaa ristinmerkillä ja laskee käden siunatun kämmenelle, joka suutelee papin kämmenselkää so. Kristuksen kättä. Samalla tavoin pappi tervehtii piispaa, joka on hierarkisesti korkeammalla tasolla.
Kreikkalaisessa perinteessä tätä tapaa ei tunneta, vaan pappia tervehditään yksinkertaisesti tarttumalla käteen ja suutelemalla sitä. Samalla tavalla tervehditään kaikkia papiston jäseniä, myös diakoneja, sillä Kreikassa papit eivät saa automaattisesti ristiä kaulaansa, jolloin heitä ei erota diakoneista. Niinpä Kreikassa diakonitkin tavallaan siunaavat tämän suudelman kautta.
Yksi teoria slaavilaiselle tervehdystavalle on se, että se on laajentunut maailmalla kilvoittelevien käyttöön luostarimaailmasta. Mielestäni kyseessä ei ole kuitenkaan tapa, jonka pitäisi jotenkin kilpailla kreikkalaisen tavan kanssa. Molemmat tavat ovat omassa kulttuurissaan oikeita ja ilmaisevat ortodoksista uskoa.
Ristinmerkin teologia liittyy puhtaasti ristin merkitykseen kuoleman voittamisen, eli kristillisenä voiton merkkinä. Tästä ei kannata tähän enempää kirjoittaa, vastaus on jo muutenkin pitkä. Kirkkoisät kehoittavat siunaamaan ristinmerkillä päivän eri vaiheet: heräämisen, ruokailun, työn, levon jne...
isä Tuomas Järvelin
pastori Ortodoksisten Nuorten Liitto ONL ryKiitos paljon, oli todella selventäviä vastauksia. =)
Siunausta ja hyvää vuoden jatkoa! - akanaja
Et eritellyt, millaista ristinmerkin tarkoitusta ja tekotapaa tarkoitit luterilaisten suhteen.
Peruslähtökohtana on se, että jokainen luterilainen voi tehdä ristinmerkin ja oikeastaan pitääkin; Luther on itse kehoittanut jokaista siunaamaan itsensä pyhällä ristimerkillä. Myöhemmät maallikoiden arkailut ristinmerkin tekemisen suhteen johtuvat kai arkailusta.
Siunaavassa tarkoituksessa (kirkossa tms. ympäristössä, toimitusten tms. yhteydessä) ristinmerkin tekevät vain papit ja piispat. - el-kirahwi
akanaja kirjoitti:
Et eritellyt, millaista ristinmerkin tarkoitusta ja tekotapaa tarkoitit luterilaisten suhteen.
Peruslähtökohtana on se, että jokainen luterilainen voi tehdä ristinmerkin ja oikeastaan pitääkin; Luther on itse kehoittanut jokaista siunaamaan itsensä pyhällä ristimerkillä. Myöhemmät maallikoiden arkailut ristinmerkin tekemisen suhteen johtuvat kai arkailusta.
Siunaavassa tarkoituksessa (kirkossa tms. ympäristössä, toimitusten tms. yhteydessä) ristinmerkin tekevät vain papit ja piispat.Vielä vähän luterilaisten ristinmerkistä... Kuulemani mukaan se jäi pois yleisestä käytöstä vasta joskus 1700-luvulla. Syistä en tiedä, mutta ehkä sitä alettiin pitää jotenkin "katolilaisena".
Tekotavasta meille opetettiin luterilaisessa rippikoulussa, että luterilaiset tekevät sen samassa järjestyksessä kuin katolilaiset. Käytännössä kuitenkin taitaa olla, että ortodoksisesta vaikutuksesta myös ortodoksinen järjestys on tavallinen Suomessa. Venäjän luterilaiset käyttävät havaintojeni mukaan lähes yksinomaan ortodoksista järjestystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789