Skodalla kestävin hihna

simplistiClever

Skodan 1,6 TDI:n jakopään hihnan vaihtoväli on 210 000 km ilman aikarajaa !

Aika järkevää tehdä kestävä hihna-jakopää systeemi.

21

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5plus4

      Tuo samahan on ainakin myös v2012 vuosimallin Seatin Alteani 170 hv:n 2.0 TDI:ssä.
      Eli luultavasti kaikissa tai lähes kaikissa VW-konsernin käyttämissä moottoreissa.

    • Audi-öljynpoltin

      Eikös jakoketjun ja DSG:n pitänyt kestää auton iän? Ja kuinkakos sitten kävikään. Onneksi maahanatuoja tuli kuluissa vastaan - eikäkö eipäs tullutkaan ja siitäkös entiset asiakkaat tykkäsivät kyttyrää.

      • Hereillä_haloo

        Niin, huomasitko nyt olleen kyse hihnoista, ei ketjuista. Eikä varsinkaan DSG:stä.


      • Audi-öljynpoltin

        Ymmärrän tilannettasi, et osaa yhdistellä asioita. Jatka vain lapsenuskoasi 210 tkm/ikuiseen jakohihnaan. Hihnan täytyy kestää se minkä tehdas on kertonut.


      • röllipoltin

        Miksi jatkat epätoivosta kampanjaasi vuodesta toiseen? Monet merkit käyttävät vastaavaa vaihtovälisuositusta.


      • Hereillä_haloo
        Audi-öljynpoltin kirjoitti:

        Ymmärrän tilannettasi, et osaa yhdistellä asioita. Jatka vain lapsenuskoasi 210 tkm/ikuiseen jakohihnaan. Hihnan täytyy kestää se minkä tehdas on kertonut.

        Tietysti täytyy kestää. Eikö näin sitten tapahdu? En ole kuullut etteikö. Minulla ei ole kokemusta, kun vaihdan autoni huomattavasta aikaisemmin.
        Ei minulla kylläkään ole kokemusta ketjusta eikä dsg:stäkään. Sellaisia ei autoissani koskaan ole ollut. Enkä tosiaan taida ymmärtää näiden yhteyttä hihnaan enkä siten yhdistääkään näitä asioita. No moottorit ja muu auton tekniikka ei ole vahvimpia alueitani. Minä ostan aina auton kulkuvälineeksi, en pelkkää moottoria, hihnaa, ketjua, en muutakaan yksittäistä teknistä vimpainta. Toistaiseksi autohankintani ovat olleet onnistuneita.,

        Hihna kyllä tarkistetaan määräaikaishuollossa joskus noin sadantuhannen tms nurkilla. Kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei tällä ole mitään tekemistä lapsenuskon tai ylipäänsäkään uskon kanssa.


    • kuisOikeinOn

      Eikös noissa ole aikarajakin, ainakin huoltoliikkeiden sivuilta löytyy 210tkm/6vuotta.

      • simplistiClever

        Se tässä juuri on se juju : Ei aikarajaa ja 210 000 km.
        Siis Ocu 1,6 tdi ilman mitään DSG:tä, kun onmanuaali vaihteisto, niin kestää.

        Ei tarvii kuin öljyt vaihtaa imemällä öljytikun reiästä pois ja voi vaihtaa vähän useamminkin kuin 30 000 km välein, kun ei maksa ku halvat öljyt.


      • Se_juju_siinäkin
        simplistiClever kirjoitti:

        Se tässä juuri on se juju : Ei aikarajaa ja 210 000 km.
        Siis Ocu 1,6 tdi ilman mitään DSG:tä, kun onmanuaali vaihteisto, niin kestää.

        Ei tarvii kuin öljyt vaihtaa imemällä öljytikun reiästä pois ja voi vaihtaa vähän useamminkin kuin 30 000 km välein, kun ei maksa ku halvat öljyt.

        Joo vaihteisto kestää, mutta kaksoismassavauhtipyöriä on vaihdettu hyvinkin pienillä kilometreillä tuohon 1,6 litraiseen. No se maksaa vain pari tonnia, paitsi jos menee takuuseen.


      • simplistiClever

        Kun on mekaaninen vaihde ja käyttää riittävän pieniä vaihteita, niin säästää voimansiirtoa. En ole kuullut, että 1,6 TDI:hin olisi vaihdettu massapyöriä, jos on manuaalivaihde. Nyt on ite ajanu 150 000 km eikä ole oireita.


    • TällainenOnParempi

      On myös sellaisia auton moottoreita, joissa on jakopää kettingillä, ja jossa ei ole lainkaan vaihtoväliä. Eli siis kestävät moottorin oletetun käyttöiän. VWGroupin moottorit eivät kuulu tähän kategoriaan...

      • joskusNeLoppuu

        Ja kuitenkin ketjuja vaihdetaan ihan yleisesti kaikkiin merkkeihin.
        Kiristimet eivät ole ikuisia, eikä mikään ketju.


      • kaksitapaa
        joskusNeLoppuu kirjoitti:

        Ja kuitenkin ketjuja vaihdetaan ihan yleisesti kaikkiin merkkeihin.
        Kiristimet eivät ole ikuisia, eikä mikään ketju.

        Muihin merkkeihin niitä ketjuja vaihdetaan suunnitellusti. Vwllä pyytämättä ja yllättäen.


      • Mercedesisti
        joskusNeLoppuu kirjoitti:

        Ja kuitenkin ketjuja vaihdetaan ihan yleisesti kaikkiin merkkeihin.
        Kiristimet eivät ole ikuisia, eikä mikään ketju.

        Ei esim. Mercedeksen ketjua tarvitse vaihtaa ollenkaan vaan se on huoltovapaa. Tietysti mikään ei ole ikuista mutta mitään erillistä kilometrimäärää tai aikarajaa ketjun vaihdolle ei ole sen enempää kuin vaikka tuulilasin vaihdolle tai mäntien vaihdolle vaan kaikkia näitä voi käyttää niin kauan kuin kestää. Jos ketju kestää esim. 700.000km tai 800.000km niin se käytännössä kestää sen mitä koko muukin auto. Eivät moottorin mitkään muutkaan osat toki ole ikuisia vaan esim. laturi, jäähdytin, ruiskutussuuttimet tai vaikka kiertokanki voi kulua loppuun ja tulla tiensä päähän ja sitten vaihdetaan uusi jos halutaan vaihtaa tai sitten ostetaan vaikka kokonaan uusi auto tai uusi moottori mutta ketju ei poikkea tästä mitenkään siis. Hihna sen sijaan on huoltokohde joka tulee tarkastaa ja/tai uusia juuri esim. 6v. tai 120.000 km tai sitten vakka 210.000 km välein.


      • simplistiClever

        Mutta ketjun kiristin voidaan joutua vaihtamaan alle 200 000 km:n ajon varsinkin jos on kulunut lähes 10 vuotta. Skoda 1,6 TDI:n hihnan vaihtoväli on vasta 210 000 km:ssä.
        Jos imaset öljyt tikun kautta ja pystyt vaihtamaan suodattimen vaikkapa 25000 km:n välein, on 200 000km:ssä huoltoihin mennyt 8 x 50 euroa eli 400 !


      • japsikestääjasäästää

        Täällä 320 tkm ajettu samalla ketjulla ja kiristäjällä. Ei rallata. Eikä ole skooda.


      • Mercedesisti
        simplistiClever kirjoitti:

        Mutta ketjun kiristin voidaan joutua vaihtamaan alle 200 000 km:n ajon varsinkin jos on kulunut lähes 10 vuotta. Skoda 1,6 TDI:n hihnan vaihtoväli on vasta 210 000 km:ssä.
        Jos imaset öljyt tikun kautta ja pystyt vaihtamaan suodattimen vaikkapa 25000 km:n välein, on 200 000km:ssä huoltoihin mennyt 8 x 50 euroa eli 400 !

        Öljyjen ja öljynsuodattimen lisäksi vaihdetaan tuossa 200.000 km aikana useampaan kertaan moottorin ilmansuodatin, sisäilman suodatin, polttoainesuodatin, jarrunesteet ja sytytystulpat bensakoneessa tai dieselissä hiukkassuodatin. Sen lisäksi lasinpyyhkijät ja palaneet polttimot nyt ainakin. Ehkä jarrupalat ja jarrulevyt myös. Lisäksi mahdollisesti moniurahihna ja pyöränlaakereita yms. kuluvaa osaa. Realistisemmin sanottuna menee huoltoihin siis n. 200€ x 8 = 1600€ vähintään ja silloinkin vain niin jos huolto tehdään vain osat uusimalla, useinhan se huolto on sen lisäksi auton tarkastelemista joka maksaa toiset 200€ per tarkastuskerta eli sitten voikin arvioida jo yli 3000€ huoltoihin jos autoa huolletaan ohjeiden mukaan kaikkine tarkastuksineen yms. Se hihnakin pitää tarkastaa erikseen vaikka ei vaihdettaisi.


      • 10plus3
        Mercedesisti kirjoitti:

        Öljyjen ja öljynsuodattimen lisäksi vaihdetaan tuossa 200.000 km aikana useampaan kertaan moottorin ilmansuodatin, sisäilman suodatin, polttoainesuodatin, jarrunesteet ja sytytystulpat bensakoneessa tai dieselissä hiukkassuodatin. Sen lisäksi lasinpyyhkijät ja palaneet polttimot nyt ainakin. Ehkä jarrupalat ja jarrulevyt myös. Lisäksi mahdollisesti moniurahihna ja pyöränlaakereita yms. kuluvaa osaa. Realistisemmin sanottuna menee huoltoihin siis n. 200€ x 8 = 1600€ vähintään ja silloinkin vain niin jos huolto tehdään vain osat uusimalla, useinhan se huolto on sen lisäksi auton tarkastelemista joka maksaa toiset 200€ per tarkastuskerta eli sitten voikin arvioida jo yli 3000€ huoltoihin jos autoa huolletaan ohjeiden mukaan kaikkine tarkastuksineen yms. Se hihnakin pitää tarkastaa erikseen vaikka ei vaihdettaisi.

        Näinhän se. Ja tuossa luettelit normaalit vasta kuluvat osat. Jos jotain särkyy tuon 200.000km:n aikana niin ne kustannukset päälle.
        Rikkoutumisia saattaa jo 200.000 km:n aikana tulla, jopa todennäköistäkin monilla merkeillä.

        Auton omistaminen ja sillä liikkuminen ei ole ilmaista. Eikä tuo hihnan vaihtovälin pituus ole todellakaan ainoa kustannuksiin vaikuttava juttu ensimmäisen 200.000 km:n aikana.


      • simplistiClever
        Mercedesisti kirjoitti:

        Öljyjen ja öljynsuodattimen lisäksi vaihdetaan tuossa 200.000 km aikana useampaan kertaan moottorin ilmansuodatin, sisäilman suodatin, polttoainesuodatin, jarrunesteet ja sytytystulpat bensakoneessa tai dieselissä hiukkassuodatin. Sen lisäksi lasinpyyhkijät ja palaneet polttimot nyt ainakin. Ehkä jarrupalat ja jarrulevyt myös. Lisäksi mahdollisesti moniurahihna ja pyöränlaakereita yms. kuluvaa osaa. Realistisemmin sanottuna menee huoltoihin siis n. 200€ x 8 = 1600€ vähintään ja silloinkin vain niin jos huolto tehdään vain osat uusimalla, useinhan se huolto on sen lisäksi auton tarkastelemista joka maksaa toiset 200€ per tarkastuskerta eli sitten voikin arvioida jo yli 3000€ huoltoihin jos autoa huolletaan ohjeiden mukaan kaikkine tarkastuksineen yms. Se hihnakin pitää tarkastaa erikseen vaikka ei vaihdettaisi.

        ( 200x8 ) - ( 50x8)= 1200 euroa tuli eroa, mutta poltin ei maksa kuin 4 euroa eikä ilman suodatinkaan tarvikeliikkeessä montaa kymppiä maksa. Sitä paitsi Skodassa on huoltoväli 30 000 km, joten 8x50 euroa riittää noihin polttimiin ja ilmansuodattimiin sekä aineiden(ilmastointi,jarruneste..) eli 6x50 on 300 euroa ja silloin jää 100 euroa noihin polttimoihin ( 4eur ) sekä kerran joutuu sulan vaihtaan, mutta siinä se on Skodan huoltokustannukset 200 000 km:iin : 400 !


    • se-kestää-loppuun-asti

      Ja nyt on tullut öljyssä uiva hihna, ei ole vaihdettava, ajetaan romikselle asti.

      • Raija.Pi

        Nähtäväksi jää, mutta mielenkiintoinen ratkaisuna kyllä. Öjyyn tiivistyy monenlaista palamisjätettä, jotka eivät paranna kumihihnan elinikää. Ei edes vahvistetun hihnan. Öljyjä vaihdellaan auton eliniän aikana, mutta hihnan pitäisi kestää kaikki rikkihappokylvyt sun muut. Fordin 1,0T:stähän tässä puhutaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe