Mahtaako ratikka kulkea ilman valtakunnaverkon eli siis Carunan apua ?
Ja paljonko käyttökustannukset tulevat nousemaan suunnitellusta , kun siis Caruna nostaa joka vuosi hintojaan ?
Riittääkö kaksinkertaiseksi ?
Ratikka ja Carunan sähkö
33
74
Vastaukset
- Mistäsikiää
No kerroppa.
- kriih-krääh-kriih
Ei kulje, koska sitä ei tehdä
- lapsonen-ohoi
Carunalla ei ole mitään tekemistä valtakunnanverkon kanssa. Ratikka on Tampereen Sähköverkko Oy:n alueella ja tulee maksamaan sille siirtomaksunsa.
- totuus.esiin.heti
Älä jauha paskaa. Itse olet niiden leivissä. Tietysti puhut juuri noin.
- Caruakieltä
Treen sähkölaitos saa jakamastaan sähköstä ydinvoimalaitoksista 23%, ja uusiutuvista energialähteistä 56 %. Näitä Tampereella ei ole kuin mitätön Tammerkoski.
Turve ja fossiiliset kattavat 21%, se saattaa löytyä. Jos siitä koskesta saadaan 5 % ja fossiilisista 21 %, niin noin 75% tulee valtakunnan verkosta.
Tampereen sähköverkon on se sähkönsä Carunan tapaisten siirtovälittäjien kautta ostettava, ja nykytietojen mukaan Caruna on vielä halvimmasta päästä.
Tästä tulee kyllä vähän isompikin piikki Tampereen veronmaksajille.
Ratikan sähkön kokonaishinta, ja sen Carunan tapaisista toimijoista johtuvat nousut laitetaan matkalippuihin ja Tampereen kokonaissähkönhinnan nousu laitetaan budjettiin. Sen budjetin rahoittajat varmaan tiedetään, ei sitä ainakaan yhteisöverolla enää täytetä.
Näin se menee. - mahdollista.on
Espoon Elvis, joka asuu kerrostalossa ja tuottaa parvekkeella olevalla aurinkopaneelilla sähköä, voi myydä ylijäämäsähkön Carunan verkkoon, josta se saattaa lopulta päätyä pyörittämään Tamperelaisen Skoda-raitiovaunun vetäviä pyöriä.
- Coronajengi
Caruakieltä kirjoitti:
Treen sähkölaitos saa jakamastaan sähköstä ydinvoimalaitoksista 23%, ja uusiutuvista energialähteistä 56 %. Näitä Tampereella ei ole kuin mitätön Tammerkoski.
Turve ja fossiiliset kattavat 21%, se saattaa löytyä. Jos siitä koskesta saadaan 5 % ja fossiilisista 21 %, niin noin 75% tulee valtakunnan verkosta.
Tampereen sähköverkon on se sähkönsä Carunan tapaisten siirtovälittäjien kautta ostettava, ja nykytietojen mukaan Caruna on vielä halvimmasta päästä.
Tästä tulee kyllä vähän isompikin piikki Tampereen veronmaksajille.
Ratikan sähkön kokonaishinta, ja sen Carunan tapaisista toimijoista johtuvat nousut laitetaan matkalippuihin ja Tampereen kokonaissähkönhinnan nousu laitetaan budjettiin. Sen budjetin rahoittajat varmaan tiedetään, ei sitä ainakaan yhteisöverolla enää täytetä.
Näin se menee.On tädillä mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin. Energianlähteistä puhuminen tässä yhteydessä on ihan höpön höpöä, sillä se ei liity siirtoverkkojen omistukseen mitenkään. Caruna laskuttaa sähkön siirtomaksuja siellä, missä sillä on omia linjoja, Tampereen alueella niitä ei ole, joten lopetetaan lässyttäminen.
- Caruasevaanon
Coronajengi kirjoitti:
On tädillä mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin. Energianlähteistä puhuminen tässä yhteydessä on ihan höpön höpöä, sillä se ei liity siirtoverkkojen omistukseen mitenkään. Caruna laskuttaa sähkön siirtomaksuja siellä, missä sillä on omia linjoja, Tampereen alueella niitä ei ole, joten lopetetaan lässyttäminen.
Minähän totesin, että Caruna on toistaiseksi halvimmasta päästä, ja jos 75 % Tampereen sähkövekon sähköstä jotakin siirtoverkkoa pitkin tulee, niin kuin tulee, niin varmasti samantasoiset korotukset tulee muiltakin välittäjiltä, eikä kulu kauakaan kun tulee...
- missäCaruna
totuus.esiin.heti kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Itse olet niiden leivissä. Tietysti puhut juuri noin.
Kerro ääliö missä kohtaa Tampereen kaupunkia on Carunan verkkoa.
- Voivaltavaasanonmä
Suuruurenhullua hommaa hommata Tampereelle ratikoita. Kuka helevetin järjenjättiläinen sen idean on keksinyt että oikein ratikka tampereelle.Onneks en elä ehkä enään silloin kun se ratikka alkaa kulkea jos sittenkään.
- olet-tollo
Taas joku järjen jättiläinen on tekstaillut avauksen asiasta mistä ei mitään tiedä. Valtakunnan verkko muodostuu 400 ja 220 kV johdoista ja ne omistaa suurimmaksi osaksi Fingrid Oy. Carunalla ei ole pätkääkään valtakunnan verkkoa.
Myöskään siirtomaksuasia eli Sähkömarkkinalaki ei koska valtakunnanverkkoa. Sähkölaitoksilla ja Fingridillä on aivan eri sopimukset. Siirtomaksu koskee vain tavallisia kuluttajia. Carunalla ei ole Tampereen Sähköverkko Oy:n alueella metriäkään omaa verkkoa eikä voisikaan olla koska kukin sähkölaitos on alueellaan verkon omistajana lakisääteinen monopoli.
Arvoisa avaaja voisi jatkossa pysytellä jollain muulla alalla ja olla höpisemättä asioista joista ei mitään tajua eikä tiedä. Carunalla ja Tampereen ratikoilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Jossain muussa kunnassa olisi mutta ei täällä.- caruna.ruotuun
"Valtakunnan verkko muodostuu 400 ja 220 kV johdoista"
Tuossa kuva verkosta, niin tiedät paremmin: http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Yritys/Voimansiirtoverkkokartta/2016/fingrid_verkkokartat_2016_syv_fin iso.jpg
"Siirtomaksu koskee vain tavallisia kuluttajia."
Siirtomaksu koskee myös yrityksiä. Siirtomaksun sisältämä sähkövero on esim. kasvihuoneilla tosin pienempi. - epätoivoosi
caruna.ruotuun kirjoitti:
"Valtakunnan verkko muodostuu 400 ja 220 kV johdoista"
Tuossa kuva verkosta, niin tiedät paremmin: http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Yritys/Voimansiirtoverkkokartta/2016/fingrid_verkkokartat_2016_syv_fin iso.jpg
"Siirtomaksu koskee vain tavallisia kuluttajia."
Siirtomaksu koskee myös yrityksiä. Siirtomaksun sisältämä sähkövero on esim. kasvihuoneilla tosin pienempi.Jokainen yritys, isokin, on tavallinen kuluttaja, se ei ole sähkölaitos eikä verkkoyhtiö.
- niinmiten
caruna.ruotuun kirjoitti:
"Valtakunnan verkko muodostuu 400 ja 220 kV johdoista"
Tuossa kuva verkosta, niin tiedät paremmin: http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Yritys/Voimansiirtoverkkokartta/2016/fingrid_verkkokartat_2016_syv_fin iso.jpg
"Siirtomaksu koskee vain tavallisia kuluttajia."
Siirtomaksu koskee myös yrityksiä. Siirtomaksun sisältämä sähkövero on esim. kasvihuoneilla tosin pienempi.Miten tuo liiittyy Carunaan?
- caruna.ruotuun
niinmiten kirjoitti:
Miten tuo liiittyy Carunaan?
Kommentti oli nimimerkki "tollo":lle, jolla näytti olevan sähkönsiirron perusasiat hukassa.
- karuasähköä
Carunan verkko ei onneksi yllä pirkanmaalle.
- tässäseon
Kyllä entinen Hämeen Sähkön verkko on Carunaa.
- VähänFaktaaVäliin
tässäseon kirjoitti:
Kyllä entinen Hämeen Sähkön verkko on Carunaa.
Ei kyllä ole, vaan on Eleniaa: http://www.elenia.fi/yritys/toimialuekartta
Tuolla näkyy Carunan alue: http://hairiokartta.caruna.fi/
Lähin Carunan alue on Sastamalassa, joten tämä ketju täällä Tampere-foorumilla voidaan sulkea tarpeettomana!
- Hervaland
Hervanta on aikeissa julistautua itsenäiseksi. Ratikka suunnitelmat on liikaa. Aiotaanko meidät tamperelaistaa kyselee paikallisen Itsenäisyyspuolueen sotilassiiven komentaja. Taisteluosastot asetetaan valmiustilaan.
- ei_halpuutusta
Uskokaa jo. Suomessa kaikki asiat ovat yksinkertaisia. Suomessa eläminen on varsin karua (latinaksi: carunaa).
Sama malli näkyy bensiini- ja dieselpumpuilla. Raakaöljy halpenee mutta kuluttajahinnat eivät.
Sähkön hinnoittelu ei juuri poikkea fossiilisten polttoaineiden hinnoittelusta.
Energia ei halpene laskunmaksajalle (kuluttajalle). Halpuutus ei koske energiahinnoittelua.- herää.todellisuuteen
No pöh. Kylläpähän bensan hinta on huomattavasti laskenut, sitä saa nykyään jo alle 1,30 euron, kun pari vuotta sitten litrahinta oli 1,60 tietämissä.
- bensalasku
Laskeskelin toissapäivänä polttoaine-palstalle bensan hintaa ja kyllä se aika lähellä totuutta on, kopsaan sen tähän:
---
Bloombergin mukaan lyijytön 95 olisi tällä hetkellä 0,95 taalaa / gallona, eli 1,12 eurokurssilla veroton litrahinta olisi 0,22 €.
Lasketaan 30000 litraa vetävän säiliöauton km-taksaksi 2€/km ja siirretään vaikka polttoaine Helsingistä Jyväskylään, eli säiliöautolle kilometrejä meno-paluussa 600. Jakeluaseman kate on 0,10€/l. Verottomaksi hinnaksi saadaan Jyväskylässä 36,4 snt/litra.
Kun ynnätään bensavero ja alv, niin päästään litrahintaan 1,296 €/l.
Se on aika lähellä Jyväskylän nykyistä hintaa. - kompassissa_vikaa
bensalasku kirjoitti:
Laskeskelin toissapäivänä polttoaine-palstalle bensan hintaa ja kyllä se aika lähellä totuutta on, kopsaan sen tähän:
---
Bloombergin mukaan lyijytön 95 olisi tällä hetkellä 0,95 taalaa / gallona, eli 1,12 eurokurssilla veroton litrahinta olisi 0,22 €.
Lasketaan 30000 litraa vetävän säiliöauton km-taksaksi 2€/km ja siirretään vaikka polttoaine Helsingistä Jyväskylään, eli säiliöautolle kilometrejä meno-paluussa 600. Jakeluaseman kate on 0,10€/l. Verottomaksi hinnaksi saadaan Jyväskylässä 36,4 snt/litra.
Kun ynnätään bensavero ja alv, niin päästään litrahintaan 1,296 €/l.
Se on aika lähellä Jyväskylän nykyistä hintaa."Se on aika lähellä Jyväskylän nykyistä hintaa."
Siis mitäh? Tämä on kuitenkin Tampereen palsta.
- Caruakieltä
Tähän onkin tullut ärhäköitä kommentteja. Ei olisi näköjään saanut paljastaa, että ratikan kanssa ollaan täydellisesti sähkönsiirtohuijareiden armoilla, ja joka vuosi tulee käyttökustannukset nousemaan .
Aika järjettömältä tuntuu, että nykytiedon valossa edes suunnitellaan jotain sähköllä kulkevaa joukkoliikennettä, ,kun naftan hinta on alhaalla ja pysyykin , mutta sähkön hinta nousee jatkuvasti.
Ratikkahan annettiin aikoinaan vihreille vastapalveluna tunnelituesta, se on sitä kunnallispolitiikkaa. Järjen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.- ooks-sekasin
Ei ratikkaa kannata/pidä vastustaa valein, niistä kun jää kiinni. Meinaan, että asiaperusteitakin vastustamiseen löytyy yltäkyllin, käytettäköön niitä.
Siis sähkönsiirto ratikkaan pelaa vain ja ainoastaan Tampereen Sähköverkko Oy:n kautta ja mikään ns. huijari ei pääse sille apajalle. Kuten kukaan ns. huijari ei pääse laskuttamaan Carunankaan asiakkaita.
Tollonkin luulisi tuon tajuavan. Mutta taidatkin olla ratikan kannattaja joka koetat mustamaalata vastustajia esittämällä päättömyyksiä ja jären vastaisuuksia. - äsdäsädäsäds
Niin tai näin, siirtohintahan on vain osa sähkölaskua, ja sen toisen puolen voi kilpailuttaa.
- Caruakieltä
Tämä onkin aika erikoinen kuvio , mitä tässä ajetaan.
Tampereen sähkölaitos tai sähköverkko, mikä lienee, yksityistetään, jotta saadaan rahaa ratikkaan.
Sitten maksetaan jatkuvasti nousevia ratikan sähkölaskuja tälle yksityiselle yhtiölle, joko ratikan pääsymaksuina tai sitten suoraan kunnan budjetista, jotta ratikka rullaa.
Yksityinen yhtiö kiikuttaa sitten rahat veroparatiisiin.
Joku voisi tätä pitää röyhkeänä veronmaksajien ryöstönä, mutta ei tamperelaiset vähäjärkiset.
Tästä voi jopa löytää sen perimmäisen syynkin, miksi se ratikka väkisinkin tulee.- skubdaplewäöpäöö
Etkö nyt mitenkään suostuisi ymmärtämään, että Tampereen ratikalla ja Carunan sähkönsiirtoverkolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Taidat olla aikamoinen trollaaja.
- Caruakieltä
Tampereen sähkölaitos tai sähköverkko, mikä sitten lieneekin on koko Suomen tuottavin julkisessa omistuksessa oleva firma joka on millä tahansa keinolla saatava lihoiksi,eli yksityistettävä ja tuotto saatava veroparatiiseihin.
Nyt sitten ovat jotkut hyödylliset idiootit keksineet tämän ratikkansa, ja sehän on paras mahdollinen tekosyy saada se Sähkölaitos lihoiksi.
Tästä on kysymys. - Skuruskoda
Caruakieltä kirjoitti:
Tampereen sähkölaitos tai sähköverkko, mikä sitten lieneekin on koko Suomen tuottavin julkisessa omistuksessa oleva firma joka on millä tahansa keinolla saatava lihoiksi,eli yksityistettävä ja tuotto saatava veroparatiiseihin.
Nyt sitten ovat jotkut hyödylliset idiootit keksineet tämän ratikkansa, ja sehän on paras mahdollinen tekosyy saada se Sähkölaitos lihoiksi.
Tästä on kysymys.Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä kuinka hedelmällistä on tasokas vuoropuhelu keskuspalstalla.
Nytkin ketjun päätteeksi löytyi yksinkertainen ja järkeenkäyvä syy siihen miksi Tampereelle rakennetaan ratikka.
Syy oli se, että se ratikka on tarpeellinen syy tuottavien sähköliiketoimintojen yksityistämiselle.
- Carunavero
Kuinka paljon on ratikan sähköliittymän kuukausimaksu, joka menee sellaisenaan ulkomaisille pääomasijoittajille?
Kotimaista suomalaisesta puusta tehdyllä biodieselillä kaikki bussit kulkevat 100% suomalaisin voimin ja kaikki rahat jäävät Suomeen, eli myös Tampereelle.- h.ö.p.ö.h.ö.p.ö
Tulit sitten vielä puolen vuoden kuluttua höpöttämään tänne asiattomuuksia. Carunalla ei edelleenkään ole mitään tekemistä Tampereen ratikan kanssa, joten mitään maksuja ei mene ulkomaille. Sitäpaitsi sopimukset isoilla sähkönkuluttajilla on aivan toisenlaiset kuin yksityisillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?2492226- 821866
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21751555Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o1231305Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun641180Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme531135Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht191066- 111064
Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m1980AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri
Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm13891