Ratsastajan painoraja?

Kymysys

Tuli mieleen, että kuinka painava ihminen voi ratsastaa suokilla? Itse siis painan n. 50kg, että enköhän voi suokilla ihan huoletta mennä? :) Aattelin vaa, et voiko esim. n.80kg painava ihminen mennä suokilla n.30min käyntiä, terapia mielessä? Kun terapia ratsunahan suokki on aika suosittu. :)

42

11707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hunny

      Tottakai voi!

    • Marja

      Televisiossa tuli ohjelma ratsastusterapiasta jossa vammaiset aikuiset saivat terapeuttista hoitoa ratsastamalla suomen hevosella. Hoitaja kertoi että myös hän nousi usein potilaan taakse hevosen selkään kun tämä tarvitsi tukea. Tämä nainen oli todella isokokoinen ja taatusti painoi 100 kg.

    • hebba

      Riippuu hevosen koosta ja iästä.

      • Diddi

        Tietysti voi. Mun veli on reilut 110kiloo ei se oo lihava vaan dsillä on pituutta melkein 2 metrii ja se on roteva. Se ratsasti joskus meiän suokilla joka oli sillon 7 vuotias ja se on 158cm varmaan. Ja hevonen meni kiitolaukkaa etässä. Eli tietty voit. Mutta ei minkään 3 vuotiaan varsan selkään voi 100 kilosta laittaa. Sillä meillä on 3 vuotinen suokkivarsa ja mun toinenisoveli painaa 60 jotakin ja ratsastaa sillä SATULAN kanssa pieniä kävelylenkkejä.


      • 80 kg
        Diddi kirjoitti:

        Tietysti voi. Mun veli on reilut 110kiloo ei se oo lihava vaan dsillä on pituutta melkein 2 metrii ja se on roteva. Se ratsasti joskus meiän suokilla joka oli sillon 7 vuotias ja se on 158cm varmaan. Ja hevonen meni kiitolaukkaa etässä. Eli tietty voit. Mutta ei minkään 3 vuotiaan varsan selkään voi 100 kilosta laittaa. Sillä meillä on 3 vuotinen suokkivarsa ja mun toinenisoveli painaa 60 jotakin ja ratsastaa sillä SATULAN kanssa pieniä kävelylenkkejä.

        niin kevennykset sit ravis.


    • ole mitään painorajoitusta, sekotatko shettiksiin, niillähän on. En tiedä muita hevosrotuja joilla olis painorajoitus!!

      • Fizz

        Hevosilla on usein painorajoitus esim. issikoilla se on sellainen että yli 80 kg painava tarvitsee pitkille vaelluksille toisen vaihtoratsun tai yli 100 kg ei voi mennä kuin vain käyntiä.

        Suomenhevosissa on myös pieniä hentoja yksilöitä joille on oltava painorajoitus varsinkin jos niillä hypätään! Eli tuskin satakiloinen voi hypätä hennolla ponikokoisella suokilla.

        Monilla kevytrakenteisilla ratsuilla (arabit ja sekoitukset) jalat ei kestä painoa ja siksi niillekin usein annetaan rajoitukset.


      • Kymysys

        En siis oo sekottanu, mietin vaa et onks jotain rajotuksii. Eihän hevonenkaa mahdottomii jaksa kantaa... :)

        -Kiitos vastauksista!-


    • passelisti

      Sun 50 kg ei hevoselle tietenkään ole ongelma eikä mikään, mutta jos mietit sitä 80 kg niin aika harva mies on kovin paljon alle sen ja kans väl. estekisoissa suurin osa ratsastajista on miehiä, joten kyllä sen painon täytyy yli 100 kg olla ennenkuin täytyy edes ajatella koko asiaa. Suomenhevoset ovat vakkoja, joten se ei ole ongelma täykkäreillä ja arabeilla on hennompi rakenne ja niillä kipeytyy taakasta selkä.
      Jotkut hevoset tosin eivät ole tottuneet saamaan miestä (ts painoa) selkäänsä ja mulkoilevat kauhistuneena, jos sellaista sattuu ;)

    • je!!!

      D`oh!!! Tietty tommonen ruipelo voi Suokilla ratsastaa!!!

      • ratsastaja1

        olen 159-160cm pitkä ja painan 58-60kg olenko liian painava ratsastamaan 147cm korkuisella ponilla?


      • Anonyymi
        ratsastaja1 kirjoitti:

        olen 159-160cm pitkä ja painan 58-60kg olenko liian painava ratsastamaan 147cm korkuisella ponilla?

        No et


    • suokin omistaja

      kyllä mä annan reilu sata kilosen isäni hepallani ratsastaa, se on hyvässä kunnossa ni ei ongelmaa. se on joskus hypännykin sillä jotai vajaa 50 cm yksittäisenä. ja se mene sen kaa yhtä innoissaan ja kovaa ku mulla... tietysti se onko hepalla ratsastettu vikuttaa, ei 80kg voi ratsatukseen tottumattomalla ravurilla mennä... selkä sillä raukalla kipeytyis... eli miettii terveellä järjellä, hevos kohtaisesti!

    • sotilas

      kyllähän hevosen selkä kestää!!
      Sota-aikana hevoset toimi kantojuhtina tiettömillä taipaleilla ja painoa oli hyvinki paljon selässä.

      • 34245252d

        Ota huomioon, että enää ei ole sota-aika. Hevosista on jalostettu kevyempiä ratsuhevos -tyyppisiä. Terveelle hevoselle siitä ei pitäisi olla mitään haittaa jos silloin tällöin selässä käy joku hiukan painavampi ihminen, mutta nuorilla hevosilla ja hevosilla joilla on vasta aloiteltu ratsukoulutus niin en suosittelisi, että hirveän painavaa taakkaa pistettäisiin selkään.


      • Ylpeä äiti!
        34245252d kirjoitti:

        Ota huomioon, että enää ei ole sota-aika. Hevosista on jalostettu kevyempiä ratsuhevos -tyyppisiä. Terveelle hevoselle siitä ei pitäisi olla mitään haittaa jos silloin tällöin selässä käy joku hiukan painavampi ihminen, mutta nuorilla hevosilla ja hevosilla joilla on vasta aloiteltu ratsukoulutus niin en suosittelisi, että hirveän painavaa taakkaa pistettäisiin selkään.

        Itselläni on kaksi suokkia kotopuolessa,joten tiedän mitä kirjoitan,ei ole sota-aika,mutta suomenhevosille on jäänyt suurimmaksi osaksi säikkymätön luonne,ja kyllä jaksaa kantaa 100 kiloista kokenut hevonen. Mutta,jos kuitenkin on paljon yli sen suositun ja turvallisuuden mukaisen sadankilon,voi itse miettiä että onko mitään järkeä. Kyllä ne hevoset sota-aikoinakin lastia kantoivat,muttei kuitenkaan yli sataa kiloa.Ja sitten muille tyttäreni on 11-vuotias ja hänellä on ylipainoa,painoa 70kg,ja itselläni 75kg.Tytär on jumpannut hevosen selässä,ja painokäyrät on alaspäin. Eli ylipainoiset jaksaa uskoa että normaalipainoisetkaan,eivät voi tehdä kaikkea,mihin vain ylipainoiset pystyvät. Tytär on nyt 12-vuotias,ja tykkää ratsastaa ja painaa n.60kg,harrastaa Zumbaa,vikellystä,hevosien kanssa puuhailua ja tietenkin ratsastusta.


    • Kimmi

      Olen n.80kg 40-vuotias nainen. Omistanu 16 vuotiaan suomenhevoruunan. Olen hyppinyt sillä esteitä, ja kisaillut, joten miksikäs tämmöinen minun kokoinen rössikkä ei voisi vahvalla suokilla ratsastaa!??

    • RoosaS

      Yleensä suomenhevosilla voi ratsastaa painavatkin ihmiset. Mutta en suosittele yli 100kg painoisia menemään lainkaan hevosen selkään, sillä hevonen ei välttämättä pidä liian painavasta ihmisestä selässä.

    • minä

      mä painan 37 kilooo ja mulla on vanha suokki ruuna meen kevyestii sillon tällön maasto lenkkeja kun suokki on niin vanha mut olen 11 vuotias

    • Pullukkahevostelija

      Jepsistä, mä olen yli satakiloinen ja olen ratsastellut eli uskallan kyllä mennä normaalin suokin selkään, mut suosittelen kyl että oikeasti lihavat, eli ei 'lihaksikkaat' ihmiset laihtuisivat normaalipainoonsa, kun silloin on apujen käyttäminen helpompaa, reagointi yllätystilanteissa turvallisempaa ja matka hepallekin miellyttävämpi.
      Aloin itsekin laihduttamaan nyt ja päätin että kun painan alle sata alan vauhdittamaan laihtumista säännöllisillä lenkeillä suokillani ja kun pääsen alle yhdeksänkymmenen, niin nousen sitten vasta lämppäreitteni kyytiin. Saavatpa näin pullalorvia vielä muutamia viikkoja.
      Olen ollut yli 20 vuotta yli satakiloinen(n.105-118kg), joten hevoset ovat erittäin hyvä kannustin laihduttamiseen. :)

      • roki_rakki

        Usein pulleiden ratsastajien oma kehonhallinta ja istunta on moninkertaisesti parempaa kun kevyempien. Uskallan väittää, että 60 kiloinen voi saada pahemman rasituksen aikaan heikolla painon jakautumisella jne, kun 100 kiloinen joka on ison kokonsa vuoksi joutunut pakostakin opettelemaan kehonhallintaa ratsailla.


      • Haloo,paksu pehonen
        roki_rakki kirjoitti:

        Usein pulleiden ratsastajien oma kehonhallinta ja istunta on moninkertaisesti parempaa kun kevyempien. Uskallan väittää, että 60 kiloinen voi saada pahemman rasituksen aikaan heikolla painon jakautumisella jne, kun 100 kiloinen joka on ison kokonsa vuoksi joutunut pakostakin opettelemaan kehonhallintaa ratsailla.

        Hmm Jotain rajaa paksukaiset. Kyllä se hevosen selkä kipeytyy..


    • suokkityttö

      Suomenhevonen jaksaa kantaa jopa 90kg selässään oikein hyvin, joten jos painat jotain 50kg, niin älä yhtään ole huolissasi, että voitko suokilla mennä.

    • YOLo

      Jep. Maalaisjärjellä pärjää. Olen mennyt kaverini kanssa vahvalla suomenhevosella kahtapäälle ja molemmat painamme 60kg. Hevonen menee eteenpäin kuin viimeistä päivää, joten ei näytä olevan liikaa painoa :D mutta toki piensuomenhevosella on eri juttu, ja riippuu muutenkin koosta ja kunnosta.

    • pöö

      Voiko teijän mielestä noin 95kg mennä noin 155-160cm suht hyvä kuntosella suokilla tunnin :D?

      • juliahan se tässä

        Ymmärrät jos sulla on järkee päässä:D. Mutta jos nyt niin tarvitset tietoo niin KYLLÄ!!!!xD


      • Anonyymi
        juliahan se tässä kirjoitti:

        Ymmärrät jos sulla on järkee päässä:D. Mutta jos nyt niin tarvitset tietoo niin KYLLÄ!!!!xD

        Ööh... onko ystävällistä? -


    • Tuuli93

      Itse painan yli tuon monien mainitseman sadan kilon ja olen mennyt myös suokeilla aika paljon. Mielestäni painoa tärkeämpää on se miten ratsastaja mukautuu hevosen liikkeisiin. Helposti kevyempi aloittelija aiheuttaa hevoselle tukalamman olon kuin kokenut painavampi ratsastaja. Itse olen ratsastanut noin 8 vuotta säännöllisesti nyt ollut pari viime vuotta hiukan harvempaa. Paino on noussut vuosien myötä, vaikka kuinka olen sitä yrittänyt pudottaa. Ymmärrän hyvin sen, etten esimerkiksi voisi mennä piensuokilla tai nuorella tai toisaalta todella vanhalla hevosella, mutta peruskokoinen terve suokki kyllä jaksaa kanssani mennä.

      • Anonyymi

        Itse painan myös yli tuon maagisen sadan kilon. Kerran kaksi viikossa käyn ystäväni suomenhevosella joko ratsastamassa tai kärryillä..ei ole ollut ongelmaa ja yleensä saan vielä hevoselta hellyyden osoituksia kiitokseksi hyvästä liikunnasta. Olen toki ratsastanut lapsesta asti muutamia taukoja lukuunottamatta mutta ei voi väittää ettenkö minäkin kasvata kuntoani ja tasapainoa ratsastuksen myötä. Ymmärrän myös senkin minkä paljon minkäkin kokoinen hevonen voi kantaa ilman että tulee selkä tai jalkaongelmia..ylipaino ei kuitenkaan ole este eikä edes hidaste ratsastusharrastukselle ellei sitä ole sairaalloisen paljon eli satoja kiloja ja silloinkin hepan rapsutus terapia on varmasti mitä mainioin asia. Tämä oli siis vain minun mielipiteeni. Järjen käyttö on sallittua.


    • TALLITYTTÖ

      Meillä on suokki ja mun äiti on ratsastanu sillä. äiti painaa n.64 kg

    • Suokkilove

      Yleensä 100kg pidetään kaikilla hevosilla painorajana. Tietysti suomenhevoset ovat palvelleet sotilaita sota-aikana, mutta niistä on jalostettu kevyempiäkin.

      Itse laittaisin ehdottomaksi maksimipainorajaksi enintään 110-120kg jollain todella rotevalla ja sopivassa iässä olevalle suomenhevoselle, mieluiten ruuna/ori, ovathan ne rotevampia kuin tammat yleensä.

      Mutta voithan kysyä esim. eläinlääkäriltä aina apua!

    • Liianpienihepo

      Up! Meillä on 1v suomenhevosvarsa joka on jäämässä tosi pieneksi, ehkä kasvaa n.150cm. Muutenkin hentorakenteinen ja etujalkojen väli aika ahdas.
      Stressaa kun itse olen 170cm ja 80kg että pystynkö ratsastamaan hevosella ollenkaan.. en tietenkään ensimmäisinä ratsastus vuosina selkään aio mutta voinko koskaan...

    • Anonyymi

      Kun painan 60kg voiko shettiksellä mennä😊

      • Anonyymi

        Ei voi, oot liian painava shettikselle :(


      • Anonyymi

        Minun mielestäni shettiksen kokopainoraja on jotain 30-40 kg en oo varma. Mun serkku on 31 kg ja menee 131 senttisellä shettiksellä.


      • Anonyymi

        No shettis on alunperin ollut vetohevonen eli kyllä se varmaan sinut jaksaa jos ei ole heikointa tyyppiä.😶


    • Anonyymi

      Olenko liian painava oon 9 ja painan vähä yli 65kiloo

    • Anonyymi

      voit. et ole liian painava.
      nimerkki La Playa.

    • Anonyymi

      kysyy suokkia ei shettistä! kaksi Ihan eri rotua! ei pidä sotkea niitä toisiinsa.
      nim.exhevostelija.

      • Anonyymi

        Vai exhevostelija...😶🙄


    • Anonyymi

      suokki on suomen ainut alkuperäinen hevosrotu. miksi sitä ei arvosteta tarpeeksi?!
      kilpailijatkit ratsastaa mielummin puokilla!
      nim.exhevostelija

    • Anonyymi

      voit toki huoletta mennä.
      nim. exhevostelija.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe