Tänään se tuli, nimittäin TM nelivetovertailu!

Kaksjapuolineliveto

Tiesin jo odottaa että Subarunei kärjessä ole tuolla CVT feikkipakoloiset nelivedollaan, Audi se vei johtopaikan parhaalla nelivedollaan vaikka maavara siinä olematon! Ei nämä uudet CVT nelivedot enää ole mitään kovin erikoisia ja varsinkaan ylivoimaisia.
Kyllähän sillä pääsee samoin kuin muillakin ns. Nelivedoilla MUTTA kyllä ne entiset Subarut oli näihin elektroniikka himmeleihin nähden ylivertaisia, omakin Outbackkini kun on manuaali lootalla pesee tuommosen Levorkin mennentullen! Tietysti nykyisetkin riittää maantiekäytössä hyvin ja onhan näillä automaateilla mukava ajella että ei niin huonoa jottei hiukka hyvääkin! Lämmityslaite rintamalla Subbe on tyydyttävän ja heikon rajamailla, vaikka kyllä omassani persepalaa jos tehokkaammalta asennolla kauan istuu! No olihan se tulos loppujenlopuksi 8,6 joten ei ihan paha! Harmitti vaan kun nuo klonkswagen merkit oli kärjessä.

25

3024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSIDSGNoxCo2

      Minäkin uskon maailmanrauhaan ja joulupukkiin....

    • AWDCVT

      Subaru se vaan mainostaa tänäänkin ylivoimaista symmetristä nelivetoa, ehkä olisi syytä panostaa tuohon ylivoimaisuutensa hieman enemmän kun lukee noita autolehtien testejä? AWD ja CVT ei ole kaikkein paras yhdistelmä jos ajattelee etenemiskykyä, mukavuus ja helppous onkin sitten jo eriasia joissa tuo CVT pärjää paremmin!

    • Vanhallapääsee

      Onneksi voi ajaa vielä kauan mekaanisella no ilman elektroniikkaa olevalla turbolla. On aina päällä vaikka akun kantaa pois niin on awd.

    • melko.yksipuolista

      Tyypillistä VAG-TM-konsernin tuotosta.

    • Todistetustihyvä

      No esim. Subaru CVT Outback tuli kyllä toiseks tuoreessa Teknikens Värld lehden nelivetoisten dieselfarkkujen vertailussa nro. 5. 1/2016.
      Subarun jatkuvaa CVT nelivetoa kehuttiin.
      Audi A4 oli vasta 4.
      Mazda6 nelivetofarkku voitti.
      Viimeinen oli Mersu C220. Hännillä oli myös muutkin eurooppalaiset kuten Volvo V60 ja Bmw 320 ja Ford Mondeo.
      Subaru Forester 2,0 CVT XS taasen voitti myös samaisella CVT vaihteistollaan koko katumaasturivertailun viimekeväänä Vi Bilägare lehden katumaasturivertailussa. Taakse jäi monta merkkiä, mm. VW Tiguan. Ja siinäkin vertailussa kehuttiin Subarun jatkuvaa CVT nelivetoa.

    • 184838

      Ei se CVT laatikko missään nimessä huono ole. Hinaushommissa jopa parempi kuin manuaalivaihteisto. Manuaalivaihteisessa bensakoneellisessa joutuu luistattamaan kytkintä bensamoottorin ohuen alaväännön johdosta. Kytkin on kovilla ja kuluu nopeasti.
      CVT vaihteisessa on momentinmuunnin, ja moottori käy aina ihannekierroksilla, kytkinongelmia ei ole eikä tule. Kestävyys on hyvä.
      Se CVT vaihteisto on ketjutyöntöinen vaihteisto. Mitään vanhanajan variaattorivaihteiston kuminauhamaisuutta siinä ei ole. CVT vaihteistolla varustettu auto myös kuluttaa vähemmän kuin manuaalivaihteinen.
      Voimanjako on 60% eteen / 40% taakse. Lähdössä ja tarv. on voimanjako 50/50. Se on siis aina nelivetoinen, eikä vain tarvittaessa kuten useat kilpailijansa. Ristiriipuntaan se ei jää, kun autoa osaa käyttää. Esim. luistonesto pois päältä.
      Aikoinaan TM katumaasturi vertailussa TM ei poistanut Foresterista luistonestoa toista autoa liukkaaseen ylämäkeen hinatessa (käyttöohjekirjan vastaisesti, perustelivat, että kaikille autoille samat säädöt autosta riippumatta?) Tämä väärinkäyttö sai järjestelmän väliaikaisesti ylikuumenemaan ja se vaati hetken jäähdyttelyä. Muutenhan sen etenemiskykyä kehuttiin.

      • Subaruvaiei

        Voisitteko Subaru-tuntijat hieman selventää vaihteistojen eroja, kiitos! Olen nimittäin aikeissa ostaa käytetyn Foresterin tai Outbackin (bensiini 2009-2015) ja ihmettelen näitä erilaisia kommentteja eri foorumeilla. Manuaali vai CVT? Onko manuaali jotenkin "parempi" kuin CVT vaihteisto? Entä vuosimallien erot ero vaihteistoissa ja automallissa? Kiitos asiallisista vastauksista!


      • Tarinointia

        Manuaalilaatikossa se voimanjako on kokoajan se 50/50. CVT vaihteisstollisissa se 60/40 ja voi vaihdella 50/50. Jatkuva neliveto on siis molemmissa vaihteistovaihtoehdoissa. CVT vaihteisto on portaaton ja se on varustettu myös perinteisellä momentinmmuuntimella, josta tuolla aiemmin olikin jo selvitystä. CVT vaihteistossa on elektroniikan ohjaama monilevykytkin, joka ohjaa momenttia sinne minne sitä tarvitaan. CVT taisi tulla vasta joskus -13 tai-14. Sitä aiemmin oli käytössä perinteinen pykälällinen momentinmuuntimellinen automaattilaatikko. Vahemmissa bensamalleissa löytyi aikoinaan alennusvaihteistokin. Nykyisistä malleista sitä ei enää löydy. Dieseleistä se alennusvaihteisto puuttui, kuten puuttui myös automaattivaihteistovaihtoehtokin dieseleistä. Saatavana oli siis aiemmin vain manualivaihteisia dieseleitä, toisin kuin nykyään.
        Sitä alennusta siinä alennusvaihteistossa ei ollut kovinkaan paljoa. Eihän noita ole tarkoitettukkaan varsinaiseksi maastoautoksi. Lukot ja alennusvaihteet puuttuvat. Elektroniikka kyllä auttaa mm. jarruttelemalla sutivaa pyörää, jolloin voima menee pitävälle pyörälle. Subaru (Forester, Outback, XV) on hyvä huonontien auto. Jos on perille edes jonkinlainen tie, niin sinne kyllä useimmiten Subarulla etenmiskyvyllä pääsee. Kiitos hyvän nelivedon ja kunnollisen maavaran.
        Nykyisessä Foresterissa on peräti 22cm. maavara. Outbackilla ja Subaru XV maavara myös hyvä 20 cm. Useimmissa kilpailevissa katumaastureissa on näitä pienempi maavara.
        Henkilöauto Audi A4 Quattro, joka siis voitti TM talviautotestin 2016, on muuten 12 cm. maavara! Hyvä maavara parhaaksi valitulle talviautolle?
        Subarun CVT vaihteistollisissa (ei halvimmassa varustemallissa) on vielä lisänä X-Mode toiminto, joka säätää auton asetuksia paremmin huonolle tielle hitaaseen ajoon sopivaksi. Alamäkihidastin ym. sisältyy siihen toimintoon. Subarun sivuilta löytyy asiasta lisää selvitystä.
        Ruotsalaisessa Teknikens Värld lehdessä (1/2016 nro. 5.) oli 4x4 dieselfarkkujen vertailu.
        Mazda 6 voitti ja Subaru Outback CVT automaatti oli toisena, 3. oli Seat Leon, 4. oli Audi A4 Quattro, jaetulla 5.sijalla olivat Bmw 320 X-drive ja Volvo V60 Cross Country, 6. oli Ford Mondeo ja hännänhuippuna oli 7.Mercedes C220 4matic. Vertailussa keskityttiin melkopitkälti nelivedon toimintaan.
        Subarusta kerrottiin, että se on aina osannut tehdä nelivedon ja Outback CVT vaihteistolla lähti vähän liukkaammin rullilta kuin esim. Audi A4 Quattro.
        Audin Quattro kauppanimen alle sisältyy keskenään aivan erillaisia nelivetoratkaisuja. Useimmat on Torsen tyyppisiä, mutta joissain pienemmissä poikittaismoottorisissa malleissa on myös Haldexiin perustuvia nelivetoja. Ne ovat etuvetoisia, mutta takaveto kytkeytyy päälle vasta silloin päälle kun etupyörä alkaa sutimaan ja se havaitsee pyörimiseroja etu ja takapyörien välillä. Nykyään kytkeytyminen on todella nopeaa. Haldexiin perustuvat ovat yleensä polttoaineenkulutuksen suhteen säästeliäämpiä. Torsenissa taas on jatkuva neliveto.


      • 4X4-veteraani
        Subaruvaiei kirjoitti:

        Voisitteko Subaru-tuntijat hieman selventää vaihteistojen eroja, kiitos! Olen nimittäin aikeissa ostaa käytetyn Foresterin tai Outbackin (bensiini 2009-2015) ja ihmettelen näitä erilaisia kommentteja eri foorumeilla. Manuaali vai CVT? Onko manuaali jotenkin "parempi" kuin CVT vaihteisto? Entä vuosimallien erot ero vaihteistoissa ja automallissa? Kiitos asiallisista vastauksista!

        Lyhyesti, Subarun nelivetoja on noin viimeisen 10 vuoden aikana ollut neljää eri tyyppiä:

        - kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa. Keskitasauspyörästössä on viskolukko.

        - Kaikki (ei CVT) automaatti-Foresterit ja 2.5l automaatti Legacyt ja Outbackit ovat "vanhanaikaisella" 4 vaihteisella perinteisellä automaattilaatikolla. Näissä on sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletuksena menee 60 eteen ja 40 taakse. Tuo voi vaihdella 50-50 tilanteeseen asti tilanteen vaatiessa.

        - 3 litran kuutosbokserilla varustetuissa automaatti Outbackeissa ja Legacyissa on 5v perinteinen automaatti ja sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletus voimanjako on 45 eteen, 55 taakse, mutta maksimissaan 100% voi siirtyä kummalle tahansa akselille. Lisäksi Outbackissä on viskolukko takaakselilla. Omasta kokemuksestani tämä on paras nelivetoratkaisu millä olen ajanut (omasta parkkiruudusta on vuosien varrella löytynyt mm. Toyota Land Cruiser HJ60, 4runner, Jeep Cherokee 4.0, Land Rover Freelander, Subaru Outback 3.0R, VW Touareg ja Land Rover Freelander 2).

        - viimeinen vaihtoehto on nuo CVT versiot, joissa tietääkseni voimanjako on toteutettu samoin kuin noissa 4-portaisissa automaateissa (korjatkaa jos olen väärässä).


      • CVTvaihteisto
        4X4-veteraani kirjoitti:

        Lyhyesti, Subarun nelivetoja on noin viimeisen 10 vuoden aikana ollut neljää eri tyyppiä:

        - kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa. Keskitasauspyörästössä on viskolukko.

        - Kaikki (ei CVT) automaatti-Foresterit ja 2.5l automaatti Legacyt ja Outbackit ovat "vanhanaikaisella" 4 vaihteisella perinteisellä automaattilaatikolla. Näissä on sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletuksena menee 60 eteen ja 40 taakse. Tuo voi vaihdella 50-50 tilanteeseen asti tilanteen vaatiessa.

        - 3 litran kuutosbokserilla varustetuissa automaatti Outbackeissa ja Legacyissa on 5v perinteinen automaatti ja sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletus voimanjako on 45 eteen, 55 taakse, mutta maksimissaan 100% voi siirtyä kummalle tahansa akselille. Lisäksi Outbackissä on viskolukko takaakselilla. Omasta kokemuksestani tämä on paras nelivetoratkaisu millä olen ajanut (omasta parkkiruudusta on vuosien varrella löytynyt mm. Toyota Land Cruiser HJ60, 4runner, Jeep Cherokee 4.0, Land Rover Freelander, Subaru Outback 3.0R, VW Touareg ja Land Rover Freelander 2).

        - viimeinen vaihtoehto on nuo CVT versiot, joissa tietääkseni voimanjako on toteutettu samoin kuin noissa 4-portaisissa automaateissa (korjatkaa jos olen väärässä).

        Tietääkseni automaatti Foresterit on nykyään kaikki CVT laatikolla, ja ehkäpä Outbackitkin. Perinteistä pykälällistä automaattia ei ole enää tarjolla. Itse pidän cvt.tä hyvänä laatikkona ja neliveto toimii niinkuin pitääkin. Onhan tuo saanut kehujakin lehdissä.


      • 4x4-veteraani
        CVTvaihteisto kirjoitti:

        Tietääkseni automaatti Foresterit on nykyään kaikki CVT laatikolla, ja ehkäpä Outbackitkin. Perinteistä pykälällistä automaattia ei ole enää tarjolla. Itse pidän cvt.tä hyvänä laatikkona ja neliveto toimii niinkuin pitääkin. Onhan tuo saanut kehujakin lehdissä.

        Nin, kirjoitinkin, että "viimeisen 10v aikana". Joku voi olla käytetyistäkin kiinnostunut ;-). Tuo on totta mitä kirjoitat uusista.


      • jkkjhkjhj

        AInut vaan että et tiennyt mitä kirjoitat. Foreja on myyty 10/90 suhteellakin tosin nämä kaikki olivat manuaaleja.


      • LegacynExOmistaja
        4X4-veteraani kirjoitti:

        Lyhyesti, Subarun nelivetoja on noin viimeisen 10 vuoden aikana ollut neljää eri tyyppiä:

        - kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa. Keskitasauspyörästössä on viskolukko.

        - Kaikki (ei CVT) automaatti-Foresterit ja 2.5l automaatti Legacyt ja Outbackit ovat "vanhanaikaisella" 4 vaihteisella perinteisellä automaattilaatikolla. Näissä on sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletuksena menee 60 eteen ja 40 taakse. Tuo voi vaihdella 50-50 tilanteeseen asti tilanteen vaatiessa.

        - 3 litran kuutosbokserilla varustetuissa automaatti Outbackeissa ja Legacyissa on 5v perinteinen automaatti ja sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletus voimanjako on 45 eteen, 55 taakse, mutta maksimissaan 100% voi siirtyä kummalle tahansa akselille. Lisäksi Outbackissä on viskolukko takaakselilla. Omasta kokemuksestani tämä on paras nelivetoratkaisu millä olen ajanut (omasta parkkiruudusta on vuosien varrella löytynyt mm. Toyota Land Cruiser HJ60, 4runner, Jeep Cherokee 4.0, Land Rover Freelander, Subaru Outback 3.0R, VW Touareg ja Land Rover Freelander 2).

        - viimeinen vaihtoehto on nuo CVT versiot, joissa tietääkseni voimanjako on toteutettu samoin kuin noissa 4-portaisissa automaateissa (korjatkaa jos olen väärässä).

        Nyt täytyy hieman korjata. Esim. 2008 manuaalivaihteisessa diesel Legacyssä vetosuhde on kiinteä 45/55, ei mainitsemasi "kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa". Myös keskitasauspyörästö puuttui, kun veto takarenkaille lähti suoraan vaihdelaatikosta visko-monilevykytkimen avulla.


    • NoVagina

      Jep. TM on VAG. Katso vaan ne muiden lehtien vertailut ja tee sitten ne johtopäätökset.

      • Nelivetojenykkönen

        Moottori (nykyisin Suomen suurin autolehti) ja mitenkäs se Audi taas voittikaan. ;)


      • BratwurstitPaaliinSäätiö

        Silti audi on vain puolivalmiste Bratwursti lukuisine vikoineen ja öljynsyöntineen. Kovallakaan rahalla ei siis saa sitä tärkeää luotettavuutta.


    • TMpuolueettomuutta

      TM oli myös aiemmin katumaasturivertailussa laskenut Foresterin pisteet väärin yhteen. Se menetti yhden sijan sen johdosta. TM kuittasi asian kirjoittamalla nettilehteen oikaisun myöhemmin! Paperilehdessä, jota suuri yleisö lukee ei ollut asiasta mitään mainintaa.
      Että näin vagiikanmaailmassa.

    • Sevoittaa

      Kun autoilla on ajettu 250 tkm mikä noista on saavuttanut puolimatkan elinkaarta luotettavimmin?

      • paalaja

        Subaru on silloin jo paalissa.


      • voivoiiii

        Vai puolimatkan salli mun nauraa. Hyvällä bensayksilöllä vois päästä lähelle 400 tkm


    • 4x4-veteraani

      Yksi olennainen juttu, mikä tuntuu aina noissa nelivetovertailuissa joko unohtuvan, tai jäävän vaille isompaa huomiota on se, että kokoajan vetävien pyörien määrä vaikuttaa olennaisesti ajamisen vakauteen esim. sohjossa tai irtolumessa ajettaessa. Itsekin tällä hetkellä Haldex-pohjaisella nelivedolla liikkuvana olen huomannut, että moisissa olosuhteissa auton etupää rupea "venkoilemaan" jos vauhti kasvaa liiaksi, eli auto käyttäytyy kuin tyypillinen etuvetoinen. Toinen juttu on kaarreajo. Kun eteenpäin työntävä voima jakautuu neljälle pyörälle kahden sijasta, jää jokaiselle pyörälle enemmän sivuttaispitoa. Voimahan on vektorisuure, eli jokaisella pyörällä on vain tietty määrä " kitkaa käytössä". Mitä enemmän sitä käytetään vetoon, sitä vähemmän jää sivuttaispidolle.

      • hlkkh

        Nyt ollut todella hyviä kelejä vertailuun. 40/60 fore ja 10/90 muu merkki.
        PK seutu testiratana, välillä paljon jäätä ja välillä 15cm loskaa. Hyvin huomaa 10/90 heikkouden noilla keleillä, liikkeelle päästään kyllä hienosti mutta esim loskassa auto venkoilee, puskee ja tuntuu muutenkin olevan epälooginen ajettava. Subaru taas menee kuin juna, käytös on erittäin loogista, kaasulla pystyy ohajailemaan menosuuntaa ja vetosuhteen muutoksen viivettä ei käytännössä ole.

        Liikkeelle lähdoissä kanssa erittäin iso ero, 10/90 jää joka risteykseen hetkeksi sutimaan kaasun käyttö vaan huonontaa tilannetta. Subarulla lähtee välittömästi ja kaasun lisääminen laittaa auton sladiin ;)


    • jlkjl

      Tavalliselle ihmiselle joka ei ole niin kriittinen tai ei ole ajanut kiinteää nelikkoa tuollainen 10/90 riittää varsin hyvin. Onhan sekin kuitenkin aivan eri luokkaa kuin etu tai takavetoinen. 10/90 ja 50/50 eron näkee parhaiten ottamalla luistoneston pois, siinä erot tulevat helpommin esiin.

    • Seitsämänpäivää

      No nämä lehtien testit ovat vain testaajien mielipiteitä. Niihin mielipiteisiin voi vaikuttaa moni asia...
      Parhaiten asia selviää omalla koeajolla, olosuhteissa joissa itse tulet autoa käyttämään.

      • tyhhmmää

        Aivan ja kun vielä TM testejä lukiessaan muistaa, että ne ovat vain huvitusta ja tuloksiin vaikuttaa mainosrahat, testaajien omat autot jne. niin iloahan niistä testeistä vain voi etsiä, ei mitään totuutta. Usein voittaja löytyy tai järjestetään MUTU pisteillä kuten ajotuntuma, penkkienmiellyttävyys jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe