Tiesin jo odottaa että Subarunei kärjessä ole tuolla CVT feikkipakoloiset nelivedollaan, Audi se vei johtopaikan parhaalla nelivedollaan vaikka maavara siinä olematon! Ei nämä uudet CVT nelivedot enää ole mitään kovin erikoisia ja varsinkaan ylivoimaisia.
Kyllähän sillä pääsee samoin kuin muillakin ns. Nelivedoilla MUTTA kyllä ne entiset Subarut oli näihin elektroniikka himmeleihin nähden ylivertaisia, omakin Outbackkini kun on manuaali lootalla pesee tuommosen Levorkin mennentullen! Tietysti nykyisetkin riittää maantiekäytössä hyvin ja onhan näillä automaateilla mukava ajella että ei niin huonoa jottei hiukka hyvääkin! Lämmityslaite rintamalla Subbe on tyydyttävän ja heikon rajamailla, vaikka kyllä omassani persepalaa jos tehokkaammalta asennolla kauan istuu! No olihan se tulos loppujenlopuksi 8,6 joten ei ihan paha! Harmitti vaan kun nuo klonkswagen merkit oli kärjessä.
Tänään se tuli, nimittäin TM nelivetovertailu!
25
3472
Vastaukset
- TSIDSGNoxCo2
Minäkin uskon maailmanrauhaan ja joulupukkiin....
- AWDCVT
Subaru se vaan mainostaa tänäänkin ylivoimaista symmetristä nelivetoa, ehkä olisi syytä panostaa tuohon ylivoimaisuutensa hieman enemmän kun lukee noita autolehtien testejä? AWD ja CVT ei ole kaikkein paras yhdistelmä jos ajattelee etenemiskykyä, mukavuus ja helppous onkin sitten jo eriasia joissa tuo CVT pärjää paremmin!
- Vanhallapääsee
Onneksi voi ajaa vielä kauan mekaanisella no ilman elektroniikkaa olevalla turbolla. On aina päällä vaikka akun kantaa pois niin on awd.
- melko.yksipuolista
Tyypillistä VAG-TM-konsernin tuotosta.
- Todistetustihyvä
No esim. Subaru CVT Outback tuli kyllä toiseks tuoreessa Teknikens Värld lehden nelivetoisten dieselfarkkujen vertailussa nro. 5. 1/2016.
Subarun jatkuvaa CVT nelivetoa kehuttiin.
Audi A4 oli vasta 4.
Mazda6 nelivetofarkku voitti.
Viimeinen oli Mersu C220. Hännillä oli myös muutkin eurooppalaiset kuten Volvo V60 ja Bmw 320 ja Ford Mondeo.
Subaru Forester 2,0 CVT XS taasen voitti myös samaisella CVT vaihteistollaan koko katumaasturivertailun viimekeväänä Vi Bilägare lehden katumaasturivertailussa. Taakse jäi monta merkkiä, mm. VW Tiguan. Ja siinäkin vertailussa kehuttiin Subarun jatkuvaa CVT nelivetoa. - 184838
Ei se CVT laatikko missään nimessä huono ole. Hinaushommissa jopa parempi kuin manuaalivaihteisto. Manuaalivaihteisessa bensakoneellisessa joutuu luistattamaan kytkintä bensamoottorin ohuen alaväännön johdosta. Kytkin on kovilla ja kuluu nopeasti.
CVT vaihteisessa on momentinmuunnin, ja moottori käy aina ihannekierroksilla, kytkinongelmia ei ole eikä tule. Kestävyys on hyvä.
Se CVT vaihteisto on ketjutyöntöinen vaihteisto. Mitään vanhanajan variaattorivaihteiston kuminauhamaisuutta siinä ei ole. CVT vaihteistolla varustettu auto myös kuluttaa vähemmän kuin manuaalivaihteinen.
Voimanjako on 60% eteen / 40% taakse. Lähdössä ja tarv. on voimanjako 50/50. Se on siis aina nelivetoinen, eikä vain tarvittaessa kuten useat kilpailijansa. Ristiriipuntaan se ei jää, kun autoa osaa käyttää. Esim. luistonesto pois päältä.
Aikoinaan TM katumaasturi vertailussa TM ei poistanut Foresterista luistonestoa toista autoa liukkaaseen ylämäkeen hinatessa (käyttöohjekirjan vastaisesti, perustelivat, että kaikille autoille samat säädöt autosta riippumatta?) Tämä väärinkäyttö sai järjestelmän väliaikaisesti ylikuumenemaan ja se vaati hetken jäähdyttelyä. Muutenhan sen etenemiskykyä kehuttiin.- Subaruvaiei
Voisitteko Subaru-tuntijat hieman selventää vaihteistojen eroja, kiitos! Olen nimittäin aikeissa ostaa käytetyn Foresterin tai Outbackin (bensiini 2009-2015) ja ihmettelen näitä erilaisia kommentteja eri foorumeilla. Manuaali vai CVT? Onko manuaali jotenkin "parempi" kuin CVT vaihteisto? Entä vuosimallien erot ero vaihteistoissa ja automallissa? Kiitos asiallisista vastauksista!
- Tarinointia
Manuaalilaatikossa se voimanjako on kokoajan se 50/50. CVT vaihteisstollisissa se 60/40 ja voi vaihdella 50/50. Jatkuva neliveto on siis molemmissa vaihteistovaihtoehdoissa. CVT vaihteisto on portaaton ja se on varustettu myös perinteisellä momentinmmuuntimella, josta tuolla aiemmin olikin jo selvitystä. CVT vaihteistossa on elektroniikan ohjaama monilevykytkin, joka ohjaa momenttia sinne minne sitä tarvitaan. CVT taisi tulla vasta joskus -13 tai-14. Sitä aiemmin oli käytössä perinteinen pykälällinen momentinmuuntimellinen automaattilaatikko. Vahemmissa bensamalleissa löytyi aikoinaan alennusvaihteistokin. Nykyisistä malleista sitä ei enää löydy. Dieseleistä se alennusvaihteisto puuttui, kuten puuttui myös automaattivaihteistovaihtoehtokin dieseleistä. Saatavana oli siis aiemmin vain manualivaihteisia dieseleitä, toisin kuin nykyään.
Sitä alennusta siinä alennusvaihteistossa ei ollut kovinkaan paljoa. Eihän noita ole tarkoitettukkaan varsinaiseksi maastoautoksi. Lukot ja alennusvaihteet puuttuvat. Elektroniikka kyllä auttaa mm. jarruttelemalla sutivaa pyörää, jolloin voima menee pitävälle pyörälle. Subaru (Forester, Outback, XV) on hyvä huonontien auto. Jos on perille edes jonkinlainen tie, niin sinne kyllä useimmiten Subarulla etenmiskyvyllä pääsee. Kiitos hyvän nelivedon ja kunnollisen maavaran.
Nykyisessä Foresterissa on peräti 22cm. maavara. Outbackilla ja Subaru XV maavara myös hyvä 20 cm. Useimmissa kilpailevissa katumaastureissa on näitä pienempi maavara.
Henkilöauto Audi A4 Quattro, joka siis voitti TM talviautotestin 2016, on muuten 12 cm. maavara! Hyvä maavara parhaaksi valitulle talviautolle?
Subarun CVT vaihteistollisissa (ei halvimmassa varustemallissa) on vielä lisänä X-Mode toiminto, joka säätää auton asetuksia paremmin huonolle tielle hitaaseen ajoon sopivaksi. Alamäkihidastin ym. sisältyy siihen toimintoon. Subarun sivuilta löytyy asiasta lisää selvitystä.
Ruotsalaisessa Teknikens Värld lehdessä (1/2016 nro. 5.) oli 4x4 dieselfarkkujen vertailu.
Mazda 6 voitti ja Subaru Outback CVT automaatti oli toisena, 3. oli Seat Leon, 4. oli Audi A4 Quattro, jaetulla 5.sijalla olivat Bmw 320 X-drive ja Volvo V60 Cross Country, 6. oli Ford Mondeo ja hännänhuippuna oli 7.Mercedes C220 4matic. Vertailussa keskityttiin melkopitkälti nelivedon toimintaan.
Subarusta kerrottiin, että se on aina osannut tehdä nelivedon ja Outback CVT vaihteistolla lähti vähän liukkaammin rullilta kuin esim. Audi A4 Quattro.
Audin Quattro kauppanimen alle sisältyy keskenään aivan erillaisia nelivetoratkaisuja. Useimmat on Torsen tyyppisiä, mutta joissain pienemmissä poikittaismoottorisissa malleissa on myös Haldexiin perustuvia nelivetoja. Ne ovat etuvetoisia, mutta takaveto kytkeytyy päälle vasta silloin päälle kun etupyörä alkaa sutimaan ja se havaitsee pyörimiseroja etu ja takapyörien välillä. Nykyään kytkeytyminen on todella nopeaa. Haldexiin perustuvat ovat yleensä polttoaineenkulutuksen suhteen säästeliäämpiä. Torsenissa taas on jatkuva neliveto. - 4X4-veteraani
Subaruvaiei kirjoitti:
Voisitteko Subaru-tuntijat hieman selventää vaihteistojen eroja, kiitos! Olen nimittäin aikeissa ostaa käytetyn Foresterin tai Outbackin (bensiini 2009-2015) ja ihmettelen näitä erilaisia kommentteja eri foorumeilla. Manuaali vai CVT? Onko manuaali jotenkin "parempi" kuin CVT vaihteisto? Entä vuosimallien erot ero vaihteistoissa ja automallissa? Kiitos asiallisista vastauksista!
Lyhyesti, Subarun nelivetoja on noin viimeisen 10 vuoden aikana ollut neljää eri tyyppiä:
- kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa. Keskitasauspyörästössä on viskolukko.
- Kaikki (ei CVT) automaatti-Foresterit ja 2.5l automaatti Legacyt ja Outbackit ovat "vanhanaikaisella" 4 vaihteisella perinteisellä automaattilaatikolla. Näissä on sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletuksena menee 60 eteen ja 40 taakse. Tuo voi vaihdella 50-50 tilanteeseen asti tilanteen vaatiessa.
- 3 litran kuutosbokserilla varustetuissa automaatti Outbackeissa ja Legacyissa on 5v perinteinen automaatti ja sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletus voimanjako on 45 eteen, 55 taakse, mutta maksimissaan 100% voi siirtyä kummalle tahansa akselille. Lisäksi Outbackissä on viskolukko takaakselilla. Omasta kokemuksestani tämä on paras nelivetoratkaisu millä olen ajanut (omasta parkkiruudusta on vuosien varrella löytynyt mm. Toyota Land Cruiser HJ60, 4runner, Jeep Cherokee 4.0, Land Rover Freelander, Subaru Outback 3.0R, VW Touareg ja Land Rover Freelander 2).
- viimeinen vaihtoehto on nuo CVT versiot, joissa tietääkseni voimanjako on toteutettu samoin kuin noissa 4-portaisissa automaateissa (korjatkaa jos olen väärässä). - CVTvaihteisto
4X4-veteraani kirjoitti:
Lyhyesti, Subarun nelivetoja on noin viimeisen 10 vuoden aikana ollut neljää eri tyyppiä:
- kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa. Keskitasauspyörästössä on viskolukko.
- Kaikki (ei CVT) automaatti-Foresterit ja 2.5l automaatti Legacyt ja Outbackit ovat "vanhanaikaisella" 4 vaihteisella perinteisellä automaattilaatikolla. Näissä on sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletuksena menee 60 eteen ja 40 taakse. Tuo voi vaihdella 50-50 tilanteeseen asti tilanteen vaatiessa.
- 3 litran kuutosbokserilla varustetuissa automaatti Outbackeissa ja Legacyissa on 5v perinteinen automaatti ja sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletus voimanjako on 45 eteen, 55 taakse, mutta maksimissaan 100% voi siirtyä kummalle tahansa akselille. Lisäksi Outbackissä on viskolukko takaakselilla. Omasta kokemuksestani tämä on paras nelivetoratkaisu millä olen ajanut (omasta parkkiruudusta on vuosien varrella löytynyt mm. Toyota Land Cruiser HJ60, 4runner, Jeep Cherokee 4.0, Land Rover Freelander, Subaru Outback 3.0R, VW Touareg ja Land Rover Freelander 2).
- viimeinen vaihtoehto on nuo CVT versiot, joissa tietääkseni voimanjako on toteutettu samoin kuin noissa 4-portaisissa automaateissa (korjatkaa jos olen väärässä).Tietääkseni automaatti Foresterit on nykyään kaikki CVT laatikolla, ja ehkäpä Outbackitkin. Perinteistä pykälällistä automaattia ei ole enää tarjolla. Itse pidän cvt.tä hyvänä laatikkona ja neliveto toimii niinkuin pitääkin. Onhan tuo saanut kehujakin lehdissä.
- 4x4-veteraani
CVTvaihteisto kirjoitti:
Tietääkseni automaatti Foresterit on nykyään kaikki CVT laatikolla, ja ehkäpä Outbackitkin. Perinteistä pykälällistä automaattia ei ole enää tarjolla. Itse pidän cvt.tä hyvänä laatikkona ja neliveto toimii niinkuin pitääkin. Onhan tuo saanut kehujakin lehdissä.
Nin, kirjoitinkin, että "viimeisen 10v aikana". Joku voi olla käytetyistäkin kiinnostunut ;-). Tuo on totta mitä kirjoitat uusista.
- jkkjhkjhj
AInut vaan että et tiennyt mitä kirjoitat. Foreja on myyty 10/90 suhteellakin tosin nämä kaikki olivat manuaaleja.
- LegacynExOmistaja
4X4-veteraani kirjoitti:
Lyhyesti, Subarun nelivetoja on noin viimeisen 10 vuoden aikana ollut neljää eri tyyppiä:
- kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa. Keskitasauspyörästössä on viskolukko.
- Kaikki (ei CVT) automaatti-Foresterit ja 2.5l automaatti Legacyt ja Outbackit ovat "vanhanaikaisella" 4 vaihteisella perinteisellä automaattilaatikolla. Näissä on sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletuksena menee 60 eteen ja 40 taakse. Tuo voi vaihdella 50-50 tilanteeseen asti tilanteen vaatiessa.
- 3 litran kuutosbokserilla varustetuissa automaatti Outbackeissa ja Legacyissa on 5v perinteinen automaatti ja sähköisellä kytkimellä toteutettu jatkuva neliveto, jossa oletus voimanjako on 45 eteen, 55 taakse, mutta maksimissaan 100% voi siirtyä kummalle tahansa akselille. Lisäksi Outbackissä on viskolukko takaakselilla. Omasta kokemuksestani tämä on paras nelivetoratkaisu millä olen ajanut (omasta parkkiruudusta on vuosien varrella löytynyt mm. Toyota Land Cruiser HJ60, 4runner, Jeep Cherokee 4.0, Land Rover Freelander, Subaru Outback 3.0R, VW Touareg ja Land Rover Freelander 2).
- viimeinen vaihtoehto on nuo CVT versiot, joissa tietääkseni voimanjako on toteutettu samoin kuin noissa 4-portaisissa automaateissa (korjatkaa jos olen väärässä).Nyt täytyy hieman korjata. Esim. 2008 manuaalivaihteisessa diesel Legacyssä vetosuhde on kiinteä 45/55, ei mainitsemasi "kaikki manuaalivaihteiset ovat 50-50 voimanjaolla eteen/taakse ja ilman erityistä elektroniikkaa". Myös keskitasauspyörästö puuttui, kun veto takarenkaille lähti suoraan vaihdelaatikosta visko-monilevykytkimen avulla.
- NoVagina
Jep. TM on VAG. Katso vaan ne muiden lehtien vertailut ja tee sitten ne johtopäätökset.
- Nelivetojenykkönen
Moottori (nykyisin Suomen suurin autolehti) ja mitenkäs se Audi taas voittikaan. ;)
- BratwurstitPaaliinSäätiö
Silti audi on vain puolivalmiste Bratwursti lukuisine vikoineen ja öljynsyöntineen. Kovallakaan rahalla ei siis saa sitä tärkeää luotettavuutta.
- TMpuolueettomuutta
TM oli myös aiemmin katumaasturivertailussa laskenut Foresterin pisteet väärin yhteen. Se menetti yhden sijan sen johdosta. TM kuittasi asian kirjoittamalla nettilehteen oikaisun myöhemmin! Paperilehdessä, jota suuri yleisö lukee ei ollut asiasta mitään mainintaa.
Että näin vagiikanmaailmassa. - Sevoittaa
Kun autoilla on ajettu 250 tkm mikä noista on saavuttanut puolimatkan elinkaarta luotettavimmin?
- paalaja
Subaru on silloin jo paalissa.
- voivoiiii
Vai puolimatkan salli mun nauraa. Hyvällä bensayksilöllä vois päästä lähelle 400 tkm
- 4x4-veteraani
Yksi olennainen juttu, mikä tuntuu aina noissa nelivetovertailuissa joko unohtuvan, tai jäävän vaille isompaa huomiota on se, että kokoajan vetävien pyörien määrä vaikuttaa olennaisesti ajamisen vakauteen esim. sohjossa tai irtolumessa ajettaessa. Itsekin tällä hetkellä Haldex-pohjaisella nelivedolla liikkuvana olen huomannut, että moisissa olosuhteissa auton etupää rupea "venkoilemaan" jos vauhti kasvaa liiaksi, eli auto käyttäytyy kuin tyypillinen etuvetoinen. Toinen juttu on kaarreajo. Kun eteenpäin työntävä voima jakautuu neljälle pyörälle kahden sijasta, jää jokaiselle pyörälle enemmän sivuttaispitoa. Voimahan on vektorisuure, eli jokaisella pyörällä on vain tietty määrä " kitkaa käytössä". Mitä enemmän sitä käytetään vetoon, sitä vähemmän jää sivuttaispidolle.
- hlkkh
Nyt ollut todella hyviä kelejä vertailuun. 40/60 fore ja 10/90 muu merkki.
PK seutu testiratana, välillä paljon jäätä ja välillä 15cm loskaa. Hyvin huomaa 10/90 heikkouden noilla keleillä, liikkeelle päästään kyllä hienosti mutta esim loskassa auto venkoilee, puskee ja tuntuu muutenkin olevan epälooginen ajettava. Subaru taas menee kuin juna, käytös on erittäin loogista, kaasulla pystyy ohajailemaan menosuuntaa ja vetosuhteen muutoksen viivettä ei käytännössä ole.
Liikkeelle lähdoissä kanssa erittäin iso ero, 10/90 jää joka risteykseen hetkeksi sutimaan kaasun käyttö vaan huonontaa tilannetta. Subarulla lähtee välittömästi ja kaasun lisääminen laittaa auton sladiin ;)
- jlkjl
Tavalliselle ihmiselle joka ei ole niin kriittinen tai ei ole ajanut kiinteää nelikkoa tuollainen 10/90 riittää varsin hyvin. Onhan sekin kuitenkin aivan eri luokkaa kuin etu tai takavetoinen. 10/90 ja 50/50 eron näkee parhaiten ottamalla luistoneston pois, siinä erot tulevat helpommin esiin.
- Seitsämänpäivää
No nämä lehtien testit ovat vain testaajien mielipiteitä. Niihin mielipiteisiin voi vaikuttaa moni asia...
Parhaiten asia selviää omalla koeajolla, olosuhteissa joissa itse tulet autoa käyttämään.- tyhhmmää
Aivan ja kun vielä TM testejä lukiessaan muistaa, että ne ovat vain huvitusta ja tuloksiin vaikuttaa mainosrahat, testaajien omat autot jne. niin iloahan niistä testeistä vain voi etsiä, ei mitään totuutta. Usein voittaja löytyy tai järjestetään MUTU pisteillä kuten ajotuntuma, penkkienmiellyttävyys jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394627Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473270Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343236Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4912856Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2112084Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1511957- 471696
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301577Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61311- 781262