Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aspergerin oireyhtymä pois tautiluokituksesta

futureautisti

Aspergerin oireyhtymä poistuu lähivuosina eurooppalaisesta tautiluokituksesta ja jäljelle jää autismikirjon häiriö:
http://yle.fi/uutiset/aspergerin_oireyhtyma_pois_tautiluokituksesta/8666609

21

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjhjhjhjhjhjhjh

      Tautiluokitukset muuttuvat muutenkin ajan myötä. Ne rakennetaan lähinnä huutoäänestyksellä, eli ei niillä ole mitään tekemistä sairauden/toimintakyvyn kanssa. Pärjääminen on aivan eri asia kuin diagnoosi. Nk. terve voi olla luuseri ja mitä monisairain ihminen menestyvä ja hyvätuloinen. Kaikki on suhteellista ja riippuu myös aikakaudesta.

      • Aiheesta-lisää

        Autismikirjon ääni alkaa voimistua
        helmikuu 18, 2016

        ”Autismialan diskursseille on ollut tyypillistä vastakkaisten kertomusten olemassaolo, jopa suoranaiset diskurssien väliset sodat.” Brittiläisessä Autscape-järjestössä toimiva hollantilainen Martijn Dekker luennoi Autismikirjon Empowerment-päivillä autismialan diskursseista ja siitä, miten IT- teknologian kehittyminen auttoi autismikirjon ihmisiä löytämään toisensa…

        http://www.puoltaja.fi/blogi/autismikirjon-oma-aani-alkaa-voimistua


      • Lähdetiedostaja
        Aiheesta-lisää kirjoitti:

        Autismikirjon ääni alkaa voimistua
        helmikuu 18, 2016

        ”Autismialan diskursseille on ollut tyypillistä vastakkaisten kertomusten olemassaolo, jopa suoranaiset diskurssien väliset sodat.” Brittiläisessä Autscape-järjestössä toimiva hollantilainen Martijn Dekker luennoi Autismikirjon Empowerment-päivillä autismialan diskursseista ja siitä, miten IT- teknologian kehittyminen auttoi autismikirjon ihmisiä löytämään toisensa…

        http://www.puoltaja.fi/blogi/autismikirjon-oma-aani-alkaa-voimistua

        Aiheesta lisää myös muualla eli tietolähteissä, joista Puoltajaan artikkelit on kopioitu.


    • aspergerinfolainen

      "Ne eivät ole sairauksia, vaan aivotoiminnan kehityshäiriöitä".

      Salli mun nauraa. Kukas tämä henkilö on, joka näin toteaa julkisesti? Mihin tutkimukseen tieto perustuu?

      • materialismi

        Niin, miten nämä "neurologiset"-"poikkeamat" on todennettu?

        Täytyy muistaa että aivot myös muovautuvat psykologian mukaan.


    • faktatietoa130216059

      Asperger ei poistu minnekään autisminkirjon "tautiluokituksesta". Nämä henkilöt jotka provokatiivisesti täällä julistelevat mielihalujensa siivittäminä henkilöitä vastaan, joilla on Asperger-diagnoosi, voisivat itse asiassa painua vittuun niinsanotusti. He ovat kateellisia suomalaisia, jotka eivät ole saaneet As-diagnoosia vaikka hämäräperäisin tarkoitusperin diangoosia yrittäneet saada, kompensoidakseen elämänongelmiaan, joille ei vielä ole löytynyt muita selityksiä. Hankkiutukaa hirteen.

      • wtfuk

        Siis mikä ihme tämä sun kommenttisi nyt on? Onko kukaan tässä keskustelussa nyt ollut kuvaamasi lainen? Taisit olla ainoa joka tässä on asiattomasti kirjoitellut.


      • Se_on_tyypillistä

        "aspergerinfon" antamaa "vertaistukea".


    • Vaikuttaa_siltä

      että YLEn toimittaja on ollut seuraamassa suomalaisen autismimafian perhekokousta. Sitten hän kritiikittömästi raportoi "totuutena" siellä kuulemaansa yhteishengen nostatukseksi tarkoitettua propagandaa ja muuta höpinää.

      • iutfrgjkkhg

        Tuosta jutusta tulee mieleen se, että muutoksessa on se huono puoli, että varsinkin jatkossa aspergereja voidaan luulla viivästyneemmiksi kuin ovat.
        Noh ainakaan ihmisten ei tarvi valittaa, että olisi hieno muotidiagnoosi, jonka ihmiset haluaisivat huvikseen.


    • mäenvalita

      mistään. joutui harjoittelemaan kun täytti 5. opin lukemaan ja kirjoittamaan ennen koulua mä en ollut lastentarhassa. mua vaan kiinnosti mitä tämä kirjoitus tarkoittaa. mä piirsin sen kirjoituksen paperille ja kysyin isältäni. aku ankka laitetaan vaikea miltä kitti maistuu?

      • sama-mies

        8888888888888888888888888888888888888888888888888888


      • vanukkaalta

        olin ihan eri ihminen käytävissä oli viileä juosta. saunarakennuksessa oli korkeampi vessanpönttö. piti kurottaa reunan yli.


      • valovanukkaalta
        vanukkaalta kirjoitti:

        olin ihan eri ihminen käytävissä oli viileä juosta. saunarakennuksessa oli korkeampi vessanpönttö. piti kurottaa reunan yli.

        muistan hyvin oltiin samassa muoviammeessa kylvyssä veljeni kanssa joka oli vuoden nuorempi jalat vastakkain. sellainen oli tapa


      • piilotaprismat
        valovanukkaalta kirjoitti:

        muistan hyvin oltiin samassa muoviammeessa kylvyssä veljeni kanssa joka oli vuoden nuorempi jalat vastakkain. sellainen oli tapa

        mä olisin voinut syödä sen sen valon takia. se näytti maistui pehmeältä. skoles olin sellainen heiverö joka ei pärjännyt. siitä ei olisi pidetty. 40 vuotta sitte


    • tammeaeipelaillasuklaata
      • kylpeäylpeä

        ylpeäkylpeä


    • toiletseat

      anteeks wc-istuin

    • soivanhopeanvärinen

      arvaa. saat tupakan.

    • sävoitat

      sävellän viileitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe