Työvoimakoulutuksen keskeyttäminen?

qfwffw2w2f

Saako mitään sanktioita/rangaistuksia jos jättää kesken työvoimakoulutuksen (TalentGate, Barona...) jos saa vakituisen työpaikan koulutuksen aikana jostain toisesta firmasta? Kyseessä siis 6-8kk oppisopimuskoulutus 9e/päivä työttömyyskorvaukset ja tämän jälkeen "pitäisi työllistyä" yritykseen jossa työskentelet tuon koulutuksen ajan.

12

5735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koksim_Margi

Minkälaista sanktiota tai rangaistusta ajattelit ja miten se vaikuttaisi elämääsi siellä uudessa vakituisessa työssä?

• wege3ge

Mietin, että soittelevatko ne tuolta työvoimakoulutuksen järjestävästä firmasta (talentgate) tähän uuteen paikkaan (ei sitä nyt tietenkään kannata mainita mihin meni töihin tai sen tarkemmin miksi edes keskeytti) tai kun esim. talentgatella toi koulutus maksaa firmalla 7000-8000e niin tämä kurssilainen kun jättää sen kesken niin joutuuko tämä kurssilainen maksamaan jotakin tälle talentgatella tai sitten yritykseen jossa hänen piti 6-8kk työskennellä?

-aloittaja-

• OnneaUuteenTyöhön

Eikö työvoimakoulutuksen tarkoitus ole työllistyä?

Eräs henkilö taisi kertoa potkut ja työttömyys palstalla, että kävi teorialuennot ja sitten ilmoitti lähetvänsä palkkatyöhön. Työvoimavirkailija tietenkin uhkaili työttömyyskorvausten menettämisellä ja vaati jatkamaan, mutta henkilö lähti rehelliseen palkkatyöhön. Ei siinä mainittu, että kurssilainen olisi velvollinen korvaamaa kesken jääneestä kurssista.

Kannattaa lukea tarkkaan, minkälaisen sopimuksen alle olet laittanut allekirjoituksen. Jos siellä mainitaan, että kurssilainen on velvollinen maksamaan kurssin järjestäjän menettämiä "vero"varoja, niin silloin voi tulla kyseeseen korvausvelvollisuus...

• nukkuisin_yöni_rauhassa
        OnneaUuteenTyöhön kirjoitti:

Eikö työvoimakoulutuksen tarkoitus ole työllistyä?

Eräs henkilö taisi kertoa potkut ja työttömyys palstalla, että kävi teorialuennot ja sitten ilmoitti lähetvänsä palkkatyöhön. Työvoimavirkailija tietenkin uhkaili työttömyyskorvausten menettämisellä ja vaati jatkamaan, mutta henkilö lähti rehelliseen palkkatyöhön. Ei siinä mainittu, että kurssilainen olisi velvollinen korvaamaa kesken jääneestä kurssista.

Kannattaa lukea tarkkaan, minkälaisen sopimuksen alle olet laittanut allekirjoituksen. Jos siellä mainitaan, että kurssilainen on velvollinen maksamaan kurssin järjestäjän menettämiä "vero"varoja, niin silloin voi tulla kyseeseen korvausvelvollisuus...

Jos olet pelkkä kurssilainen, niin firma ja te-toimisto saavat selvitellä raha-asiat keskenään. Jos laitoit nimesi johonkin muuhun sopimukseen, niin ei sekään voi sitoa sinua enempää kuin tavallinen työsopimus. Todennäköisesti ei senkään vertaa, koska kerroit saavasi vain työkkärirahan 9 euroo, joten ei voi olla työsopimus.

• egeggeg

Työvoimakoulutuksen on tarkoitus työllistää, mutta missään vaiheessa yrityksen jossa olet harjoittelussa ei ole sinua pakko palkata koulutuksen/oppisopimuksen päätyttyä. Näissä talentgaten, baronan ym... F.E.C koulutuksissa markkinoidaan lähes 90% työllistymistä kurssin loputtua tähän asiakasyritykseen, mutta eihän näitä myyntipuheita usko kuin kaikkein sinisilmäisimmät....

-aloittaja-

• 19827

Puhuit työvoimakoulutuksen keskeyttämisestä ja seuraava olisi oppisopimus paikka.
      Molemmissa tapauksissa työvoimatoimisto antaa työvoimapoliittisen päätöksen jos sulle kerta aiotaan maksaa työttömyyskorvausta. Eli et saa. Sehän on työvoimaviranomainen joka on kirstunvartija näissä asioissa.

• oiskonäin

Itse ymmärsin aloittajan kirjoituksen niin, että saisi vakityön. Oppisopimuskoulutus on tuo missä on nyt ja minkä haluaa lopettaa.

• g4gg3gg

En ole tällä hetkellä missään koulutuksessa mutta minulla alkaisi TalentGaten järjestämä koulutus joka kestää 8kk, ja jossa on 20 pv opiskelua ja loppuaika työharjoittelua asiakasyrityksessä johonka TalentGate minut rekrytoi. Tarkoitus olisi kurssin jälkeen työllistyä yritykseen ja näin lupailtiinkin yrityksen puoleltakin, mutta minusta tuntuu enemmän että firmat käyttää näitä koulutuksia lähinnä ilmaistyövoimana. Saan ansiosidonnaista päivärahaa 9e/pv tuolta koulutus ajalta. Mietin vaan, että jos aloitan tämän koulutuksen ja löydänkin esim. 3kk päästä itselleni vakkariduunin jostain ja olen koulutuksessa niin saanko minkälaiset "sakot" siitä ku jätin tän leikin kesken eli voiko TalentGate tai tämä asiakasyritykseni vaatia minua maksamaan jotakin? En ole vielä kumpaankaan suuntaan kirjoittanut mitään sopimuksia. Tämä minun kouluttamiseni maksaa yritykselle 8000e (koko 8kk ajalta) ja yritys maksaa minusta TalentGatella jossa minulla on myös koulutuspäiviä....

-aloittaja-

• 167-176

"niin saanko minkälaiset "sakot" siitä ku jätin tän leikin kesken eli voiko TalentGate tai tämä asiakasyritykseni vaatia minua maksamaan jotakin? "
        Voihan ne vaatia ihan mitä vain ja saattavat pelotella korvausvaatimuksilla mutta jos ei maksa niin tuskin lähtevät korvauksia oikeusteitse hakemaan kun ei ole mitään perusteita joten räkänauru riittää vastaukseksi noihin korvausvaatimksiin ja niillä uhkailuun.

"En ole vielä kumpaankaan suuntaan kirjoittanut mitään sopimuksia. "
        Kannattaa lukea ja luetuttaa kaverillakin nuo sopimukset ennen allekirjoitusta, nykyisin keksivät kakenlaisia koukkuja noihin sopimuksiin.

• 1915

Hyvä, että et ole mitään vielä kirjallisesti sopinut. Minusta sinun kannattaa kysyä asiaa ihan suoraan koulutuksen järjestäjältä, oppisopimustyöpaikasta sekä vielä työvoimatoimistolta. Tilanteesi poikkeaa tavallisesta työllisyyskoulutuksesta, jonka lopettamisessa ei ole samanlaisia ongelmia. Selvitä asia ja laita tännekin tietoa, kun ainakin itseäni kiinnostaa, miten käy.

• wire
        oiskonäin kirjoitti:

Itse ymmärsin aloittajan kirjoituksen niin, että saisi vakityön. Oppisopimuskoulutus on tuo missä on nyt ja minkä haluaa lopettaa.

työvoimakoulutus ≠ oppisopimus
        oppisopimus ≠ työvoimakoulutus

• 70989897780789

Kannattaa huomioida, että mikäli osallistut työllisyyskurssille, niin se on "TE-toimiston määrärahoista".

Mikäli pääset työllisyyskurssin aikana oppisopimuskoulutukseen tai johonkin muuhun, jossa odotetaan myös "TE-toimiston määrärahoja", niin taatusti TE-toimisto ei puolla tuen myöntämistä vaan vaatii kurssin loppuun suorittamista.

Toinen pointti on, että mikäli myöntävät sinulle "TE-toimiston määrärahoja" työllisyyskurssiin, niin saattaa olla ettei vähään aikaan irtoa uusia "TE-toimiston määrärahoja" .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1359
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1144
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      207
      1136
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      194
      1125
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1029
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      983
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      896
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      124
      846
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      778
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe