TOS ja molemmin puolin poistetut 1. kylkiluut

JuttuKuttu

Löytyisikö täältä palstalta ketään, jolta on poistettu molemmat 1. kylkiluut TOS:ssin (thoracic outlet syndrome) takia? Minulta on poistettu syyskuussa 2010 oikealta 1. kylkiluu, kun solislaskimoon tuli veritulppa suonen ollessa puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä. Nyt kävi ilmi, että myös vasen solislaskimo menee tukkoon tietyissä provokaatioasennoissa. Oikea solislaskimo on arpeutunut pysyvästi umpeen, ja en haluaisi että myös vasen puoli menee täysin tukkoon.

Lähinnä haluaisin kuulla kokemuksia siitä, vaikuttaako kummankin 1. kylkiluun poisto kuinka merkittavästi kaulan lihaksiston toimintaan. Leikkauksessahan katkotaan kylkiluusta lähteviä scalenuslihaksia. Minulla on jo tällä hetkellä koko ajan niskat jumissa, etenkin vasemmalla puolella. Nyt pohdin, johtuuko tämä siitä, että vasen puoli tekee enemmän töitä pään kannattelussa ja käännöissä. Niska on magneettikuvattu ja välilevyongelmia ei ole. Mikähän tilanne mahtaa olla, jos molemmilta puolilta katkotaan lihakset pois.

Kaikkein vaikenta tässä on, että minun pitää itse päättää, haluanko leikkauksen vai ei. Päätöstä vaikeuttaa vielä se, että edellisessä leikkauksessa sain hermovamman, kun käteen tuleva hermokimppu venyi leikkauksen aikana (ja minulla ei ole hermo-ongelmaa, ainoastaan laskimopuolella on vikaa).

2

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aedsfdhgjuiyo

      Noh... aikaisempaa kokemusta siis löytyy, eli tiedät, että lekureilla on taipumus vähätellä ja mitätöidä kaikki mahdolliset ongelmat & riskit. Kun sitten lopputulos ei ole ihan niin ruusuinen, mitä etukäteen on maalailtu, niin "kaikki vaan kuuluu asiaan". Mietipä siis ihan omalla maalaisjärjelläsi: luotatko näihin ruusuisiin maalailuihin leikkauksen kaikkivoipaisesta auvoisuudesta, joka jälkikäteen muuttuu "tää nyt vaan kuuluu asiaan" -toteamukseksi, vai opetteletko pärjäämään olemassaolevan ongelman kanssa ja mahdollisesti löytämään siihen alkuperäiseen ongelmaan jotain muuta helpottavaa ratkaisua. Itse en ainakaan luota enää pätkääkään ainoaankaan kirurgiin omien kokemusteni jälkeen. Kannattaa muistaa myös se, että julkisella niitä leikkauksia hoitelee kuka tahansa vuorossa sattumalta oleva lekuri, jokainen lekuri tekee itse ratkaisut siitä, miten homman hoitaa, riippumatta siitä mitä on jonkun aiemman lekurin kanssa sovittu. Tästä löytyy kokemusta... ja valitettavasti tätäkään asiaa ei etukäteen kukaan mainitse, ellet hoksaa itse kysyä.

      • JuttuKuttu

        En ole saanut mitään ruusuisia maalailuja tulevaisuudesta. Minua ei olla pakottamassa leikkaukseen, ennemminkin kirurgi sen suostuu tekemään, jos itse niin haluan. Tämä kirurgi ymmärtää, että myös jatkuva murehtiminen ja huoli tulevasta on elämänlaatua huonontava asia.

        Kerran veritulppahelvetin koettuani en haluaisi sitä uudelleen kokea. Kaiken lisäksi minut leikannut kirurgi oli ainoa lääkäri, joka tiesi, mistä veritulppa johtui ja oli kiinnostunut minua hoitamaan. Hematologian puolella ei ollut minkäänlaista intressiä edes selvitellä, mistä harvinaisesssa paikassa oleva tulppa johtui. Leikkauksen tekee juuri tämä kirurgi, koska kylkiluunpoistoleikkaukset ovat niin harvinaisia, että niitä ei ihan joka sairaalassa tehdä (2010 jolloin minut on leikattu, piti saada keskussairaalasta maksusitoumus yliopistosairaalaan, nykyään saa onneksi valita itse hoitopaikkansa).

        Riskeistä tiedän, ja niitäkin onneksi nykyään pystytään minimoimaan paremman leikkausvälineistön avulla. Ja todellakin tiedän, että jokaiseen leikkaukseen ja toimenpiteeseen liitty komplikaatioriski, sillä olen ammatiltani eläinlääkäri ja selitän samoja asioita omien potilaideni omistajille päivittäin.

        Täältä olen lähinnä etsimässä kohtalotoveria, sillä tämä pirun sairaus on niin harvinainen. Tiedossani ei ole mitään paikka, mistä saisi vertaistukea tai kuulisi muiden samaa sairautta sairastavien kokemuksia. Minun tapauksessani sairaus johtuu anatomisesta poikkeavuudesta ja muita hoitokeinoja ei ole kuin leikkaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe