Vuorineuvosten perillisten mielestä Pohjoismaiden suurin pankki piilotteli kymmenillä miljoonilla myydyn sijoituksen riskejä.
Houkuttimena postissa oli pankkiirin laskelma, jonka mukaan kaiken hyvän päälle Kalmar-sijoituksen tuotto-odotus on 18 prosenttia vuodessa.
Palkkiyhtymä halusi sijoittaa varojaan korkotuotteisiin, joista Nordea tarjosi ensin Mermaidia. Mermaid on Kalmarin tavoin niin sanottu strukturoitu tuote. Se on joukkolaina tai talletusmuotoinen sijoitus, joka koostuu monesta osasta. Niissä on vähäriskinen korko-osuus ja runsaammin riskiä sisältävä osakkeisiin tai johdannaisiin sidottu osuus.
Palkkiyhtymä sijoittikin Mermaidiin ensin 11 miljoonaa euroa, mutta päätyi myöhemmin sijoittamaan 20 miljoonaa euroa Kalmar-lainaan.
”Tuotto ei ole aivan yhtä kova kuin Mermaidissa, mutta riskitaso on oleellisesti matalampi”, Nordean Markets-yhtiön pankkiiri kirjoitti.
”Jotkut sanovat, että asiakasta ei voi naruttaa kuin kerran. . . sinun kohdallasi olen tosissani siinä, että ei kertaakaan.”
Nordea vetosi heti siihen, että Helsingin käräjäoikeus on väärä paikka käsitellä riitaa. Käräjäoikeus, hovioikeus ja korkein oikeus ovat käsitelleet viisi vuotta sitä, mikä on laillinen oikeuspaikka käsitellä Kalmar-sijoitustuotteen myyntitapahtumaa.
Palkkiyhtymä eli Aarne J. Aarnion perilliset haluaisivat käsitellä riitaa Helsingin käräjäoikeudessa, mutta Nordea taas viedä kiistan välimiesoikeuteen. Prosessiväitteellä Nordea on lykännyt itse pääasian käsittelyä hamaan tulevaisuuteen.
http://www.hs.fi/talous/a1455336812645
Missä-Riskittömän-Kalmar-Sijoituksen-Oikeuspaikka?
KalamarinUnioni
1
91
Vastaukset
- Lontoonmurre
--- Nordea vetosi heti siihen, että Helsingin käräjäoikeus on väärä paikka käsitellä riitaa. Käräjäoikeus, hovioikeus ja korkein oikeus ovat käsitelleet viisi vuotta sitä, mikä on laillinen oikeuspaikka käsitellä Kalmar-sijoitustuotteen myyntitapahtumaa. ---
Miten olisi Lontoo? Siellähän Wincapitakin olisi tullut käsitellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1321644- 391562
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa601306- 681285
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2041071- 691044
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2631044- 74945
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää17897Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106868