Aivolisäkeperäinen vajaatoiminta

riittääkö_lääkehoito

Verikokeiden ja kaulan ultran perusteellä lääkäri kertoi minulla olevan aivolisäkeperäinen vajaatointa. Mitä tuo oikein tarkoittaa ja kun lääkäri vielä puhui "yleensä hyvänlaatuinen kasvain" aivolisäkkeessä. Alkoi pelottaa tosissaan ja vielä kun luin, että siihen suoritetaan leikkaushoitojakin!
Toimiihan pelkkä Thyroxin lääke tähänkin vajaatoimintaan?
Itse menin niin paniikkiin, että lääkärin puheista puolet meni ohi korvien.
Seuraava lääkärin aika on viikkokausien päästä, kun ensin olen syönyt pientä annosta (25 mikrogrammaa) lääkettä ja uudet verikokeet.
Onko kellään kokemuksia tästä aivolisäke vajiksesta?

6

251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSH-palaute-ei-toimi

Tarkoittaa vain että TSH-hormonia ei syntyisi normaalisti. Tuo TSH "tilaa" kilpirauhaselta (arvelevansa *) tarpeen mukaan T4- ja T3-hormoneja.
      Yleensä kai päätellään epäjohdonmukaisista TSH- vs T4v arvoista. Joiden todistusvoima toisaalta ei ole 100-prosenttinen.
      (*) Tyroksiini kyllä hämää toimivankin aivolisäkkeen "tyytyväiseksi" vaikka muualla on pahakin T3-puutos. Johtuu kolmen dejodinaasientsymin poikkeavasta voimasuhteesta muihin kudoksiin verrattuna.
      Tyroksiini on synteettistä T4-hormonia joka maksassa ja eri kudoksissakin toivottavasti muuntuu varsinaiseksi solujen tarvitsemaksi T3-hormoniksi

• oireilua

Minkälaisia oireita sinulla on?

• oireita

Laihtumista, hiusten lähtöä, matala syke, jaksamattomuutta, muistamattomuutta, kasvojen lievä turvotus, libido jutut ei kiinnosta.
        Ainoa joka on viitearvojen ulkopuolella on TSH 5,8

• valppaanaVaan

Tuo laihtuminen on harvinaisempi vajaatoiminnassa, johon muut oireet viittaavat. Oletko mittaillut heräämisruumiinlämpöä: mittaus heti herättyä peiton alla pysyen mahdollisimman vähän liikkuen?
        Nukkumisella poistumaton väsymys pitkän yöunen jälkeen tuntuisi olevan yleisin oire.
        Samankaltaisia oireita tulee muustakin: http://bit.ly/1QdB0i9

• aloittaja_

Heräämislämpötila on n 35 mutta aina alle 36
        Tuo on jarruttanut lääkityksen saamista juuri tuo laihtuminen. Mutta itse olen kuullut, että jotkut jopa laihtuu vajaatoiminnassa ja vaikka ruokatottumukset eivät ole muuttuneet olen laihtunut ja kaikki muut oireet sopii vajaatoimintaan. Sydämen syke on aina aamusin reilustikin alle 40 ja olen mitannut sitä pitkän aikaa.

• olisikotämä

Kortikotropiinin (ACTH) puute. ACTH:n puutteessa lisämunuaisten kortisolituotanto vähenee. Se ilmenee voimattomuutena, väsymyksenä, ruokahalun puutteena ja laihtumisena. Joskus esiintyy myös pahoinvointia ja oksentelua. Sairaus on hoitamattomana vaarallinen.
        Kilpirauhasta toimintaa säätelevän hormonin (TSH) puute. TSH:n puute aiheuttaa kilpirauhasen toiminnanvajauksen, joka ilmenee väsymyksenä, viluisuutena, kasvojen turvotuksena, painonnousuna ja sydämen sykkeen hidastumisena.
        Sukupuolihormoneja säätelevien hormonien puute. Näiden hormonien puute aiheuttaa naisille kuukautiskierron häiriöitä ja lapsettomuutta. Miehillä sukupuolihormoneja säätelevien hormonien puute aiheuttaa hedelmättömyyttä, sukupuolisen vietin heikkenemistä, erektiovaikeuksia ja impotenssia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe