Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Keskivertotyypit ärsyttävät

Elodie

Olen itse herkkä, voimakkaasti tunteva jännittäjä. Tuntuu, että ihmisten enemmistö jumittuu kaltaistensa seuraan ymmärtämättä tai osaamatta muutenkaan samaistua mihinkään omasta kokemusmaailmasta poikkeavaan. Isossa joukossa myös viat lakkaavat olemasta vikoja, koska kaikilla on ne. Kaikkea omasta käytösprofiilista poikkeavaa pidetään huonona. Yleinen mielipide ja ryhmäpaine jylläävät eli oman viiteryhmän näkemykset estävät oman ajattelun ja asioista selvän ottamisen. Itseäni myös keljuttaa ajoittainen erilaisuudesta kuittailu ja sille naureskelu.

Olen huomannut, että itselläni keskivertotyypit päätyvät pääsääntöisesti korkeintaan hyvän päivän tutuiksi. Persoonalliset ihmiset tietävät, että heidän kokemuksensa ja näkemyksensä poikkeavat tavallisesta ja ymmärtävät usein tästä johtuen itsestään eroavia persoonallisia ihmisiä. Sääntö myös yleensäkin on, että keskivertotyyppien kokemus- ja näkemysmaailma pakotetaan meidän muiden kurkusta alas yhtenä ainoana totuutena.

7

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en_mä_vaan_ne_muut

      Niin. Nicola Teslakin oli fiksu mies, mutta kuoli lapsettomana.

    • Elodie

      Kun katselen nyt tätä aloitustani, se näkyy, että olen kirjoittanut tunteella tajunnanvirtaa, ärsyyntyneenä yhdestä elämässäni eteen tulleesta tapauksesta. Olen kyllä yliopisto-opiskelija ja muutenkin todettu keskivertoa älykkäämmäksi, mutta ehkä kansankielellä kirjoittaminen ei toisinaan suju. Tämä aloitus ehkä aukeaa vain vähemmistölle. Olisin varmaan voinut maustaa tekstiäni muutamilla esimerkeillä. Yleinen viesti siis, että keskivertotyypit eivät ymmärrä tai usein haluakaan ymmärtää meitä, joilla on keskimääräisestä poikkeavia piirteitä.

      Lähdin liikkeelle aihe edellä, ja Ujous oli palstoista nopeasti selattuna se eniten sopiva. Asiani liittyy ujouteen siten, että olen itse ujo, ja ujous on selkeästi yksi niistä piirteistä, joita keskivertotyypit eivät useinkaan oikein vain tajua.

      Kirjoitin provokatiivisesti, se varmaan työntää luotaan (provokatiivisuus silloin tällöin ei taida olla ihan tyypillinen piirre ujolle). Toki uskon, että on paljon kaikenlaisiin kanssaihmisiin hyväksyvästi suhtautuvia keskivertoja. Olen vain huomannut, että se kyvyttömyys ja haluttomuus ymmärtää on enemmän sääntö kuin poikkeus. Toki ymmärrän myös samaistumisen voiman ihmissuhteita solmiessa; persoonienkin kanssa juuri se erilaisuus on yksi vahva yhdistävä tekijä.

      • keskivertovähemmistönä

        Ei työntänyt luotaan tai vetänyt puoleensa. Ei herättänyt kysymyksiä, ei edes ihmetystä. Ei provosoinut, jätti neutraaliksi, mutta herätti kyllä tarpeen kirjoittaa omalla "tajunnanvirralla"... : )
        Millaista älykkyyttä on toteuttaa ihmisten kategorioimista. Millaista ei-keskivertona olemista on kategorioida kanssaihmisiä epämääräisin termein "keskivertotyyppeihin" ja "persoonallisiin".
        Eivätkö kaikki ihmiset olekaan persoonallisia, eivätkö jo siksi, että meitä on vain yksi kappale maailmassa juuri sinun tai minun tai "muiden" kaltaista ihmistä.
        Mitä on ujous. Yksi kategoria lisää jolla määrittää itseään contra mundum, johon uskoa, jota yrittää toteuttaa, ymmärtää, hyväksyäkin, jota vasten peilata muiden käyttäytymistä itselleen epäsuotuisasti. Onko ujona itseään pitävä ihminen jotenkin automaattisesti kykenemätön itsekorostukseen, ennakkoluuloihin, epäitsekkyyteen.
        Eikö herkkä, voimakkaasti tunteva jännittäjä ja ujona itseään pitävä ihminen "jumitu koskaan kaltaistensa seuraan ymmärtämättä tai osaamatta muutenkaan samaistua mihinkään omasta kokemusmaailmasta poikkeavaan".
        Estääkö "todettu älykkyys" tuottamasta "vähemmistölle" avautuvaa tekstiä ilman esimerkkejä. Onko se jopa päämäärä. Miksi. Miksi "älykkyys" pitää ensin todeta ennen kuin siihen uskoo. Miten älykkyyttä todennetaan...
        Tavoitteena orastaa jo "akateemiselta kuulostavana". Se on yksi vaihe yliopisto-opiskelussa, jonka varmasti jokainen oppilas läpikäy jollakin tavalla ja tasolla, tietoisesti tai tiedostamatta, usein sekä että. Se on alku. Kuten ujous.


    • aloittaja.on.seko

      Hölpöti pölpöti.

      Itsensä muiden yläpuolelle nostavat muhikoot omassa liemessään. Tavallinen voi olla erittäin tavoiteltava asia sellaisen ihmisen mielestä, joka ei sitä ole koskaan ole ollut. Keskivertous on ok!

      • akat.duunari

        Älykkyydeltään keskitasoinen henkilö suoriutuu hyvin yli puolessa akateemisista ammateista.


      • musafani

        Kyllä mä ymmärsin aloittajan tekstin hyvin ja olen ihan samaa mieltä.

        Kuitenkin tässä ketjussa on tullut hyviä pointteja esille. Esimerkiksi se, että me kaikki olemme erilaisia ihan vain sen takia, että toista sinua ei ole olemassa.

        Kannattaa ehkä lakata kategorisoimasta ihmisiä ja syventyä heidän sielunmaailmaansa, ennen kuin tekee johtopäätöksen.

        Mikä oikeastaan on keskiverto ihminen?
        Vähän seurakin ratkaisee, että millaisen kokee normaalina käytöksenä.

        Monimutkaisia asioita, mutta tiedän kyllä mitä aloittaja tarkoitti.

        Koen itsekin niin.


    • kaunikki

      Aloittaja ,me omantien kulkijat olemme ihan oma laji sinänsä,itse olen aika paljon samoilla linjoilla,itseni kaltaiset ihmiset erottuvat jollain tavoin vaan,aistimme heistä,ikäänkuin näkymätön lanka olisi.Perusenemmistöt,joilla on tietyt moraalit ja asenteet,ei hetkauta.Omaperäisyys ja luonteen hekkyys vaan näkyy ihmisestä,sen vaan näkee ,pintaa syvemmältä.Tiedän mitä tarkoitat,t kaunokki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe