Porraskäytävän huono ilmanvaihto

tolkkuilmanvaihtoon

Kerrostaloni porraskäytävässä on ollut usein (oikeastaan aina) huono ilma. Löysin lopulta syyn eli porraskäytävän raitisilmaventtiili oli tukossa pölystä, jolloin korvausilma porraskäytävään tuli kellarista ja asunnoista. No, ilmanvaihtoventtiili puhdistettiin ja ilmanlaatu vaikuttaa parantuneen. Korvausilmaa tulee yhä asunnoista ja kellarista, mutta selvästi vähemmän kuin ennen. Ihmettelin kuitenkin kun kiinteistönhuoltaja sanoi että talvisin porrashuoneen tuloilmaventtiilin pitäisi olla jopa kokonaan kiinni kylmyyden vähentämiseksi.

Tuntuu siltä, ettei koko touhussa ole mitään järkeä. Kukaan ei tiedä pitäisikö venttiilin olla auki vai kiinni ja mihin suuntaan ilman pitäisi virrata asuntojen ja porraskäytävän välillä. Ainakaan oman kokemukseni mukaan ei ole viisasta imeä ilmaa asunnoista porraskäytävään, sillä se tekee porraskäytävän ilmasta todella huonoa. Huonoin tilanne on tietenkin se, että ilma virtaa eri suuntiin riippuen siitä kuinka hyvin tuloilman saanti on eri asunnoissa järjestetty. Kyseinen kerrostalo on siis rakennettu 80-luvulla.

5

1255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mlsmmsms

      Parempi noin päin että porraskäytävässä huono ilma ja asunnoissa parempi. Vai vietätkö aikaa paljon porraskäytävässä?

      • Anonyymi

        Se porrakäytävän ilma imeytyy niiden mummojen asuntoihin, jotka ovat asuntonsa tukkineet raitisilmaventtiilit ettei tule kylmää ilmaa sisään. Eli ei tämä ole mikaan huono ilma joko porraskäytävässä tai asunnossa vaan se huono ilma porraskäytävässä käytännössä huonontaa myös asuntojen ilmaa. Teoriassahan porraskäytävän ilma ei saisi imeytyä asuntoihin.


    • uuttyhhu

      Talvisin Eläkeläiset laittavat aina päivisin ritilän kiinni, minä sitten töistä tullessa se aukasen :)

    • saman.ikäisessä.asunut

      Tuon ikäisistä taloista puuttuu usein tuulikaappi. Jos porraskäytävän ulko-ovena on vain yksi hatara tiivisteetön ovi, niin talvella ilma vaihtuu riittävästi vaikka venttiili olisi kiinni. Lämpötilaero voimistaa ilman vaihtuvuutta, yleensä ilma vaihtuu jopa liikaa.. Siksi ala-aula, ehkä koko rappukin on kylmä.
      Mahdollisesti huoneistosta puuttuu myös korvausilmaventtiilit. Ilmeisesti silloin ajateltiin, että tarvittava korvausilma saadaan postiluukusta.

      • Anonyymi

        Jos talvella halutaan rajoittaa ilman painovoimaista vaihtumista porraskäytävässä, niin mennään sinne ylimmälle tasanteelle ja ruuvataan poistoilmaventtiiliä pienemmälle. Annetaan tuloilmaventtiilin olla auki.
        Veto rappukäytävän sisäänkäyntitasanteella ei haittaa ketään, kun siinä ei kukaan vakituisesti oleskele. Mahdolliset spuget ja narkkaritkin suuntaavat ylätasanteille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe