Tervehdys! olen aloitteleva kotikaljan ystävä ja innostuin jouluna 2015 tekemään itse kotikaljaa ruokajuomaksi. aloitin "vaikeimmasta" päästä jos sitä vaikeaksi voi sanoa, ja tein kaljani tuoppi kaljamaltaista. Tuoppi pussin kyljessä olevan ohjeen mukaan tehdessäni huomasin kerta toisensa jälkeen että kaljasta tuli liian kitkerää. Kokeilin useita eri kertoja reseptiä muuntamalla saada kaljasta juotavaa, ja luulen että löysin sen kultaisen keskitien. Nyt haluaisin ja toivoisin että joku kokeneempi kotikaljamestari koittaisi reseptiäni ja antaisi rehellisen palautteen :) Elikkä seuraavat ainekset....
10 litraa vettä
6dl Tuoppi maltaita
6dl sokeria
0,5dl siirappia
1tl tuore hiivaa
kaada sokeri siirappi ja maltaat sangon pohjalle esim. perus 10 L sanko. Keitä vesi kiehuvaksi ja kaada sankoon maltaiden päälle. sekoita seos ja anna jäähtyä. anna veden jäähtyä noin 38 asteeseen ja lisää hiiva. hiivan määrän kanssa tarkkana!! jätä käymään 24h. kaada pullon pohjalle n. ruokalusikallinen jälkikäymis sokeria. pullota esim. limupulloihin. pitää kestää painetta! itselläni ei ole ainakaan vielä räjähtänyt pullot :) mutta pullotuksen jälkeen olen jättänyt varmuudenvuoksi pullot jälkikäymään suihkun lattialle. anna kaljan käydä n. 12h huoneenlämmössä ja siirrä pullot jääkaappiin vielä 12 tunniksi. tämän jälkeen kalja on valmista nautittavaksi. ensimmäinen pullon avaus kannattaa suorittaa varovasti koska painetta kerääntyy aika hurjasti. Varmaankin johtunee siitä että sokeria on vähän enemmän kun tuopin omassa ohjeessa.
Hei kotikaljan ystävät!!!
kotikaljamies
0
640
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1033873
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se482761- 1142569
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣392078Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu311860Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et261668- 271572
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?761419- 221378
Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81311