Kreeta Platanias vai Kypros Ayia napa, nuoripari.

Lomallevihdoin

Alle 30v pariskunta lähdössä reissuun toukokuussa, suunnitteilla matkakohteeksi joko Kyproksen Ayia napa tai Kreikan Kreetan saaren Hania (tarkemmin Platanias). Kumpaa matkohdetta suosittelet mielummin? Kaipaamme lomalta yöelämää, shoppailua, paikallistakin elämää/kulttuurinähtävää sekä jotain aktiviteettiä (esim. karting tai vesiurheilumahdollsiuudet). Perusteluja kumpaa kohdetta suositte enemmän? Kumpi kohteista on isompi ja kummassa on enemmän paikallista menoa eikä vain turisteille tehty kylä.. Kiitos asiallisista vastauksista.

10

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • railakka

      Itse olen ollut Kreetan Haniaksen alueella pariin otteeseen ja hyvin sain ajan kulumaan, koska saari on suuri ja Hanian liepeillä on runsaasti katseltavaa ja puuhailtavaa. Etenkin jo shistoria ja siitä kertovat rauniot, museot jne. kiinnostavat, vie Kreeta ehdottomasti voiton. Sitä paitsi Hania on suuri kaupunki, joten siellä eletään kuitenkin enemmän paikallisten kuin turistien ehdoilla. Palveluja on enemmän ja ne ovat paremmat, ja yöelämääkin on suurella kaupungilla ja sen liepeillä olevissa kohteissa kiitettävästi, kreikkalaisethan ovat aikamoisia "yökyöpeleitä" ja viihdettä on luvassa pitkälle yöhön. Kreetan osalta suosittelen lukemaan laajan suomenkielisen ja ihan suomalaisen kirjoittaman kreikkaan.net-sivuston Kreeta-osion osoitteessa http://kreikkaan.net/matkakohteet/kreeta:

    • Ihanakreeta

      Itse olin pari vuotta sitten Plataniaksen vieressä Agia Marinassa. Käveltiin joka pv Plataniakseen shoppaileen ja baareihin. Helposti pääs bussilla Hanian keskustaan nopsaa. Agia Marinassa tosi siisti clubi Villa Mercedes!

    • KumpikinKäyty

      Platanias on varmaan monipuolisempi paikka ja yhteydet hyvät joka suuntaan. Aya Napa taitaa sopia vielä nuoremmille, eikä siellä varsinaisesti bilettämistä ja lähiseutujen hyviä rantoja (mm. Protaras) ja aurinkoa lukuunottamatta oikein kulttuurillisia harrastuksia ole tarjolla. Lisäksi paikka on ahtaantuneena aivan jaetun saaren itäpäähän eikä sieltä väljästi pääse kuin lännen suuntaan, vihreään linjaan matkaa muutama kilometri. Ilmeisesti muutamista kohdista Turkin puolella pääsee käymään viisumilomakkeen täytettyään. Liikenne on vasemmanpuoleinen, siihen tottuu kyllä.
      Sanoisin vielä, että tunnelma Kreetalla on selkeästi rennompi kuin tuossa Kyproksen osassa. Oikeastaan vain vielä Kreetaakin varmempi auringonpaiste puoltaisi Kyprosta, ei missään muualla aurinko paista niin esteettömästi siniseltä taivaalta!

    • kakskasi28

      Kreetalla Kato Stalos olen ollut. Kävimme Haniassa bussilla ja liikuimme lähialueilla. Hyvät muistot, kreikkalaista, vaikkei voi tietenkään paikallisiin kyliin verrata.

      Aiya Napa on nuorison bilepaikka. Talvella lähes tyhjä kaupunki. Retkille pohjois-puolelle pääsee sujuvammin. Jos Kypros on vaihtoehto, niin Limassol, Larnaka tai Paphos. Larnacasta pääsee bussilla kätevästi päiväretkille Aiya Napaan, Nikosiaan ja Limassoliin. Limassolista vuoristoon ja Paphosiin päiväretkelle.

    • Malla_Jontte

      Platania ehdottomasti kun toukokuussa ja elokuun lopulla aivan mahtava paikka. Rauhallinen ja silti elämää. Pääsee nauttimaan ilman vilskettä, ilman yhtään ruuhkaa. Palvelut pelaa ja meno rennonpaa kuin kesä-heinä-elo, turisti ryysiksessä.

    • Makaris

      Omasta mielestä Platanias oli tylsä paikka, yksi pitkä katu,jossa niin kapeat jalkakäytävät,että kun joku tuli vastaan niin oli pakko siirtyä ajoradalle. Hanian kaupunki oli kiva,siellä olisi viihtynyt pidempäänkin.
      Plataniaksessa ei ollut ns.rantapromedaaria ollenkaan,vaan pikku kujia jotka veivät rannalle.
      Ayia Napasta ei kokemusta.

    • PianKreetalle

      Vaihtoehdot ovat hieman kinkkisiä Osa toiveistanne vahvistaa ilman muuta toista ja osa toiveista sulkee nämä ehdottomasti pois.
      Platanias sinällään ei tarjoa paljon nähtävyyksiä. Enemmänkin edustaa näitä hotellikyliä. Tosin se on hyvin lähellä Haniaa (n, 10 km), että silloin kun biletystä kaipaa. Siellä voi myös shoppailla. Se on oikea kaupunki,
      Ayia Napa sen sijaan tunnetaan nimenomaan biletyspaikkana. Ja se voi olla aika äänekäs ja ruuhkainen suurimpaan sesonkiaikaa,
      Kuten sanoin, nuo paikat ovat hieman hankala vertailla keskenään: Koska olen "aikuinen" nainen, valitsisin Plataniaksen (ja Hanian)
      Nyt huomasin, että olette lähdössä toukokuulla. Vaikka kreetallakin on jo ihan lämmintä, niin Kyproksella on jo muutama aste läpimämpää. Keski.ja loppukesästä siellä voi lla liiankin kuuma.

    • Matkahiiri

      Kreetan Plataniaksella itsessään on kivoja putiikkeja ja ravintoloita, mutta ei se mikään bilepaikka ole. Tosin itse kyllä tykkäsin, koska sinne pääsee pakoon kaupungin hulinaa.
      Sieltä on helppo mennä bussilla Haniaan, missä sitten on mahdollista bilettää.

    • TravMan

      Platanias on mielestäni tylsin paikka missä olen käynyt ( n 80 ulkomaan matkaa takana)

      • mitääh

        Millä tavalla tylsin? Oletko vain itse tylsä ja et viihdy oikein missään? Plataniakseen en itsekään tulisi lähteneeksi, mutta jos on noinkin kokenut niin miksi edes menit sinne? Hiemankin kokeneempi ei edes hankkiudu vastaavaan..ja sitäpaitsi jos haluaa olla auringossa ja viettää rantalomaa niin miksi ei?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      248
      2188
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1270
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1160
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe