Väärä ADHD-diagnoosi?

epäileväinen

Onko kellään kokemusta tai onko kukaan kuullut, että joku olisi saanut väärän ADHD-diagnoosin?

On alkanut ihan tosissaan epäilyttämään tämä oma diagnoosi. Lääkkeet (voxra concerta) eivät vaikuta mitenkään. Minun päässäni ei ole mitään kolinaa tai sataa ajatusta, päinvastoin tuntuu usein, että pää on ihan tyhjä. Olen ammatillisesti turhautunut ja uupunut, kun en jaksa nykyistä työtäni, enkä tiedä mitä sitten haluaisin tehdä. Minua ei kiinnosta mikään tai sitten kiinnostaa vain vähän aikaa. Olen usein pahantuulinen ja vittuuntunut. Mielialani vaihtelee usein, on vaikeaa tehdä mitään päätöksiä tai suunnitella etukäteen mitään. Olen pettynyt itseeni alisuoriutujana, mutta en kuitenkaan pidä itseäni huonona tai tyhmänä, laiskana korkeintaan.

Ollessani hyvällä tuulella, olen kyllä hyvin eloisa ja puhelias, mutta kuitenkin tilannetajuinen. Hyväntuulisena saatan myös helposti mennä "ylikierroksille"... Vähän samaan tapaan, kuin esim. meidän koira saa usein illalla sellaisia iltahepulikohtauksia :D mutta tiedostan kyllä "tilani" ja osaan myös pysyä rauhallisena tilanteen niin vaatiessa. Huonolla tuulella taas kaikki on paskaa eikä huvita edes puhelimeen vastata.

Omasta mielestäni nämä kaikki ovat kuitenkin kohdallani ennemmin vain luonteenpiirteitä, kuin mitään adhd:ta...

Yksi mielestäni diagnoosin kanssa ristiriidassa oleva hyvä esimerkki oli, kun työpaikalla esimies pyysi minua alkamaan hoitamaan erästä tehtävää, jossa tarvitaan "tollasta rauhallista kaveria". Ettäkö se ADHD-diagnoosin omaava on se firman rauhallisin tyyppi...

En tiedä, kaipaisin kyllä jotain "lääkettä" siihen, että saisin vähän potkua ja virtaa itseeni, että aikaansaavempi ja pääsisin elämässä eteenpäin... Että olisin pitkäjänteisempi ja mielialani olisi tasaisempi ja parempi. Kuvittelin concertan auttavan, mutta ei...

16

3014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Addnainen

      Tiedän yhden mahdollisesti väärindiagnosoidun tapauksen. Iso osa hänen oireista selittyi matalilla testosteronitasoilla, mutta en ole varma, onko hänellä myös adhd.

      Onko sulla diagnosoitu nimenomaan adhd eikä add? Add-ihmisethän eivät ole ylivilkkaita, vaan useimmiten juuri niitä "rauhallisia tyyppejä". Silloin ongelmana ei ole rauhattomuus ja jatkuvassa liikkeessä oleminen, vaan ennemminkin hajamielisyys, huolimattomuus ja keskittymiskyvyn voimakas epätasaisuus. Kiinnostaviin juttuihin saattaa ylikeskittyä, kun taas tylsiin juttuihin ei tee mieli koskea tikullakaan.

      Lääkkeiden vaikutusta ei aina huomaakaan itse eikä ihan heti. Myös liian pieni annos voi aiheuttaa sen, ettei huomaa vaikutusta. Tosin mun mielestä ideaalitilanteessa sitä vaikutusta nimenomaan ei huomaa. Olo on normaali, mutta ne hommat tulee tehtyä, mitä pitääkin. Mitään hillitöntä energiabuustausta niistä lääkkeistä ei kuulukaan saada. Ainoastaan sen verran, että pystyy keskittymään, pysyy aiheessa ja saa tartuttua toimeen.

      • epäileväinen

        Itseasiassa minullakin on ollut ongelmia testosteronitason kanssa. Olivat viitearvojen alapuolella. Sitä asiaa on kuitenkin hoidettu ja testot nousseet jopa yli viitteiden, mutta uusi ongelma sillä saralla on ollut, että myös estradiolit ovat nousseet, joka myös saattaa aiheuttaa ärtyneisyyttä ja muita oireita joita myös itselläni on. ADHD:n diagnosoinut psykiatri on kuitenkin tietoinen näistä minun hormonijutuistanikin.

        ADD-diagnoosia menin neuropsykiatrian poliklinikalta "hakemaan", sitä siis itsekin epäilin, mutta nimenomaan ADHD-diagnoosin sain. Täytyy seurailla, jahka tässä työt taas kunnolla jatkuvat sairasloman jälkeen, ehkäpä sen lääkkeen vaikutuksen huomaa silloin paremmin.


    • Yksi.add

      Jotkut ovat kertoneet adhd- lääkkeen ja siihen yhdistetyn masennuslääke yhdistelyn olleen huono. Diagnoosit ovat olleet oikeat mutta lääkkeet, niiden yhdistelyt, annostelu ja/ tai hoito vääränlaista.
      Ota yhteys lääkkeet määränneeseen lääkäriin ja kerro olosi.

      • epäileväinen

        Minulla aloitettiin tämä lääkehoito/kokeilu Voxralla, koska taustalla on myös masentuneisuutta jne. Kokeilin sitä 150, 300 ja 450mg annoksilla mutta tuloksetta. Nyt kun aloitin concertan, laskin Voxran takaisin 150mg annokseen. Kiitos vastauksesta. Seuraava kontrollikäynti on onneksi pian.


    • copypaste

      Psykiatriassa istutaan suljetussa huoneessa ja äänestetään uusia sairauksia usein kädennostolla. Mitään näin syntyneistä "sairauksista" ei voida testata tai havaita objektiivisesti. Ainoa asia jonka mukaan edetään, on käyttäytyminen.

      He kutsuvat tätä häiriöksi, mutta tarkoittavat sairautta. Miltei kaikkea on sitten nykypäivänä hoidettava lääkkeillä.

      Kun kyse on tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöksi määritellystä ADHD diagnoosista, niin siihen riittää jos lapsi liikuttelee käsiä ja jalkoja, ei kuuntele, puhuu paljon, ei leiki hiljaa, keskeyttää muita ja vielä jotain muuta, sopii se jo puoleen väestöstä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#ADHD_ja_ADD_sairauksien_ravitsemushoito

      Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta lainkaan ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiinimittauksia ei edes tehdä.

      Voiko ruokavalio parantaa ?

      Valitettavan usein lääkäreiden kanta moneen sairauteen on, ettei ruokavaliolla ole merkitystä. Jos ihan maalaisjärjellä ajattelee, olisihan se ihmeellistä jos se mitä suuhunsa laittaa ei mitenkään vaikuttaisi siihen, miten ihminen voi.

      • Perserkki

        Haista nyt jo paska.


      • Anonyymi

        Onhan sanonta että ”olet sitä mitä syöt ”


      • Anonyymi

        Psykologia on tieteenä alustaan saakka pyrkinyt tutkimaan käyttäytymistä nimenomaan objektiivisesti.
        Nykyään magneettikuvausten kehityttyä yhä tarkemmiksi, voidaan ihan "nähdä pään sisään" ja näin vertailla tyypillistä epätyypilliseen.
        Mutta minähän vastaan kohta kahdeksan vuotta vanhaan viestiin! Ehkä 2016 psykiatria oli kuvaamallasi tasolla, mene ja tiedä. En tosin ole psykiatrian asiantuntija.
        Sen tiedän varmasti että kun minulla on sopiva lääkitys, jaksan suunnitella syömiseni ja muut elämäntavat terveellisesti, ja se tukee koko hoitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykologia on tieteenä alustaan saakka pyrkinyt tutkimaan käyttäytymistä nimenomaan objektiivisesti.
        Nykyään magneettikuvausten kehityttyä yhä tarkemmiksi, voidaan ihan "nähdä pään sisään" ja näin vertailla tyypillistä epätyypilliseen.
        Mutta minähän vastaan kohta kahdeksan vuotta vanhaan viestiin! Ehkä 2016 psykiatria oli kuvaamallasi tasolla, mene ja tiedä. En tosin ole psykiatrian asiantuntija.
        Sen tiedän varmasti että kun minulla on sopiva lääkitys, jaksan suunnitella syömiseni ja muut elämäntavat terveellisesti, ja se tukee koko hoitoa.

        Jatkoa edelliseen:
        Ruokavalion vaihtaminen on yksi niistä asioiista jotka vaativat keskittymistä, impulssikontrollia ja pitkäjänteisyyttä. Juuri näitä ominaisuuksia lääkitys tukee.
        Tämä on vähän tällainen 'muna vai kana' kysymys, mutta tässä tapauksessa ensin tulee muna, koska ilman munaa ei tule kanaa.


    • Anonyymi

      Kaverillani todettiin adhd joskus 35v iässä ja kun itsellä ja muutamalla kaverilla on oikea adhd ja sillä joka väärän diagnoosin sai ei ole ollut edes ala-asteella(eikä vieläkään 40vuotiaana) ollut oireinen eikä keskittymiskyvytön vaan hyvä koulussa. Päihteiden pitkäaikainen käyttö voi laukaista adhd tyyppisiä oireita(kaverinikin sai oireita päihteiden käytön aikana.) mutta se ei tarkoita että sillä olisi oikea adhd. Eikä kaverillani sitä ole vaikka elvansee saikin kyseiseen diagnoosiin. Eli vääriä diagnooseja adhdsta tulee vieläkin. Käy uusiksi tutkimuksissa niin voi olla että adhd diagnoosi lähtee sinulta pois.

      • Anonyymi

        Vääriä adhd-diagnoosejas todellakin taitaa tulla paljon. Olisi hyvä, jos ihmiset enemmän itse lukisivat ja uskoisivat aivotutkijoita esim. siinä mitä he toteavat ajan vitsauksesta ADT:sta, kannattaa googlata. Adhd:n kaltaiset oireet voi toki johtua myös mm. mielenterveyden ja tiettyjen somaattisten syiden vuoksi. On hyvä ja lohdullista muistaa, että yleensä kys. oireita pystytään ainakin lievittään syystä riippumatta. Alottaa voi vaikka siitä, että päättäväisesti lopettaa muotijuttu multitaskaamisen eli ei mm. vastaa heti kännykkään kokatessa, ei mene ajatusten mukana vaan pysyy siinä mitä tekee jne. Kaikkein pahinta on sellanen mentaliteetti, että mä nyt vaan oon tällanen enkä sille mitään voi. Jopa kevaoireita voi lievittää.

        Itsellä on sellasta ongelmaa, että esim. lukiessa tai katsoessa elokuvaa huomaa ajatuksen olevan jossain ihan muussa. Usein mukana on väsymystä ja uupumusta sekä depistä löytyy. Välillä unohtelen mitä oli piti tehdä tai katsoa netistä välillä/seuraavaksi, mutta jossain kohtaa palaa mieleen. Semmosta mulla ei ole, että olisi tyylin kymmenen rästihommaa koko ajan päällä.
        Sillon kun keskittyminen on oikein huonoa, pidän multitaskaamisen ihan nollassa ja teen yhtä asiaa, mutta kirjan lukemisesta ei tule mitään tällöinkään vaikka olis kiinnostava juoni.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vääriä adhd-diagnoosejas todellakin taitaa tulla paljon. Olisi hyvä, jos ihmiset enemmän itse lukisivat ja uskoisivat aivotutkijoita esim. siinä mitä he toteavat ajan vitsauksesta ADT:sta, kannattaa googlata. Adhd:n kaltaiset oireet voi toki johtua myös mm. mielenterveyden ja tiettyjen somaattisten syiden vuoksi. On hyvä ja lohdullista muistaa, että yleensä kys. oireita pystytään ainakin lievittään syystä riippumatta. Alottaa voi vaikka siitä, että päättäväisesti lopettaa muotijuttu multitaskaamisen eli ei mm. vastaa heti kännykkään kokatessa, ei mene ajatusten mukana vaan pysyy siinä mitä tekee jne. Kaikkein pahinta on sellanen mentaliteetti, että mä nyt vaan oon tällanen enkä sille mitään voi. Jopa kevaoireita voi lievittää.

        Itsellä on sellasta ongelmaa, että esim. lukiessa tai katsoessa elokuvaa huomaa ajatuksen olevan jossain ihan muussa. Usein mukana on väsymystä ja uupumusta sekä depistä löytyy. Välillä unohtelen mitä oli piti tehdä tai katsoa netistä välillä/seuraavaksi, mutta jossain kohtaa palaa mieleen. Semmosta mulla ei ole, että olisi tyylin kymmenen rästihommaa koko ajan päällä.
        Sillon kun keskittyminen on oikein huonoa, pidän multitaskaamisen ihan nollassa ja teen yhtä asiaa, mutta kirjan lukemisesta ei tule mitään tällöinkään vaikka olis kiinnostava juoni.

        Monisairas

        ... sen verran haluan korjata, että koska en tunne adhd:ta yksityiskohtaisesti, niin en tiedä onko heille ihan mahdotonta (luulisin ettei ainakaan kovin usein) olla tekemättä/miettimättä heti jonkin uuden ajatuksen mukaan silloin kun siitä on itselle lopulta harmia.
        Sen tiedän, että rästijuttuja heillä riittää, mutta siinä on kyse muustakin kuin ajatuksen hajoamisesta eli mm. muistamattomuudesta ja kiinnostuksen puutteesta.
        Toisaalta ei näitäkään pidä liiaksi medikalisoida ellei siitä ole todellista haittaa.
        Aivovammat, myös pienenkin tuntuiset, voi joskus olla oireiden taustalla ellei muuta selvää syytä.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... sen verran haluan korjata, että koska en tunne adhd:ta yksityiskohtaisesti, niin en tiedä onko heille ihan mahdotonta (luulisin ettei ainakaan kovin usein) olla tekemättä/miettimättä heti jonkin uuden ajatuksen mukaan silloin kun siitä on itselle lopulta harmia.
        Sen tiedän, että rästijuttuja heillä riittää, mutta siinä on kyse muustakin kuin ajatuksen hajoamisesta eli mm. muistamattomuudesta ja kiinnostuksen puutteesta.
        Toisaalta ei näitäkään pidä liiaksi medikalisoida ellei siitä ole todellista haittaa.
        Aivovammat, myös pienenkin tuntuiset, voi joskus olla oireiden taustalla ellei muuta selvää syytä.

        Monisairas

        ...eikä tietty ADHD-ihmisetkään kaikki ole samanlaisia eli joku voi olla hyvä koulussa, mutta oireet näkyy sittenn enemmän jossain muussa. Mutta kyllä kai se tyyppitapaus on se, että oppitunnin/luennon aikana keskitytään kenties hyvinkin - ei itse opiskeluun vaan kaverin tai kännykän kanssa touhuaan jotaki

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...eikä tietty ADHD-ihmisetkään kaikki ole samanlaisia eli joku voi olla hyvä koulussa, mutta oireet näkyy sittenn enemmän jossain muussa. Mutta kyllä kai se tyyppitapaus on se, että oppitunnin/luennon aikana keskitytään kenties hyvinkin - ei itse opiskeluun vaan kaverin tai kännykän kanssa touhuaan jotaki

        Monisairas

        ... ja mulla taas ei suju välttämättä aina edes puhuminenvierus kaverin kanssa ilman, etteikö ajatukset harhailisi. Sen sijaan jos, mä teen jotain mitä ei missään nimessä voi keskeyttää ilman vaaraa tms. (esim. vastaamalla kännykkään tai toisen kutsuun) niin pystyn keskittyyn enkä poukkoile. Mutta tämä on minusta enemmän toiminnanohjausta ja tilannesidonnaista päätöksentekoa kuin keskittymisvaikeutta tms. Ja otan virheistä opiksi, se on pakko kun ei mamma eikä pappa ole maksamassa.

        Mä oon monessa suhteessa ollut itsenäinen jo aika varhaisesta lähtien ja toisaalta tiedän monia, joilla ei ole ollut mitään vastuuta mistään. Sitten vain todetaan ettei pysty keskittyyn, sähläillään, ja joku muu korjaa/maksaa sotkut. Tämmöstä siis vaikka olen melkein keva. triplaten aivovammainen (siis kolhuja), kädet ei toimi kunnolla, selkä- ja hormonivaivaa, psyykkistä ongelmaa. Offtopic, mutta on se jännä nähdä miten yks moniongelmainen mutta silti ylihyysätty ja ei rahapulasta kärsinyt pärjää kun jää omilleen.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...eikä tietty ADHD-ihmisetkään kaikki ole samanlaisia eli joku voi olla hyvä koulussa, mutta oireet näkyy sittenn enemmän jossain muussa. Mutta kyllä kai se tyyppitapaus on se, että oppitunnin/luennon aikana keskitytään kenties hyvinkin - ei itse opiskeluun vaan kaverin tai kännykän kanssa touhuaan jotaki

        Monisairas

        Ei ole pakko olla huono koulussa. Mulla on ADD ja se on juuri sitä, että keskityn tosi syvästi kiinnostaviin asioihin. Joten peruskoulussa opin hyvin tunneilla kuuntelemalla ne asiat, jotka jaksoivat kiinnostaa ja sain kokeista hyviä numeroita. En tehnyt juurikaan myöskään läksyjä, koska koulupäivä oli niin uuvuttava, etten enää vain jaksanut. uuvuttavuus johtui varmaan juuri siitä, että keskityin niin intensiivisesti tai sitten mukana oli sekä erityisherkkyyteen että autisminkirjoon kuuluvaa taipumusta aistiyliherkkyyteen ja ylikuormittumiseen. Autisminkirjosta en ole saanut diagnoosia ja erityisherkkyys taas ei ole sairaus senkään vertaa kuin ADHD ja autismi, vaikka sen psykiatrikin oli papereissa maininnut. Jos kouluaikanani jossakin aineessa opetus eteni liian hitaasti, silloin tylsistyin ja putosin kärryiltä. Aloin sitten piirrellä vihkon reunoihin, enkä kuullut enkä nähnyt mitään. Silloin ei ollut kännyköitä. Jonkinajan päästä huomasin olevani opetuksesta ihan pihalla, mitä en tietenkään kehdannut sanoa. Minulta meni sitten ohi sekin, että milloin meillä on kokeet. Kaveri vinkkasi kokeita edeltävällä välitunnilla ja opetti siinä minulle koealueesta osan, jonka aikana olin piirrellyt muissa maailmoissa. Sain seiskan. Peruskoulusta pääsin läpi yli kahdeksan keskiarvolla. Varmaan paremmalla, jos joko minulla ei olisi ollut ad(h)d:ta tai jos se olisi otettu huomioon sopivalla tavalla. Mutta tuskin siihen aikaan oli diagnooseja niillä villeillä häiriköivillä pojillakaan, sellaisilla tyypillisemmillä tapauksilla. Psykiatrin sanoin: "Kiltit tytöt ei jää kiinni".


    • Anonyymi

      Olen saanut kuulla kehitysvamma puolella ohjaajilta Adhd on väärin, koska tullut Ekko ja en halua muokata kehitysvamma sanaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe