Homealtistus ja hajusteyliherkkyys

homelo

Sanotaan, että homealtistuneelle puhkeaa myöhemmin herkästi myös hajusteyliherkkyys. Tai jotain sinnepäin.

Itse olen muuttamassa kosteusvaurioasunnosta (homeita ei ole vielä tutkittu, mutta hyvin todennäköisesti on) uuteen asuntoon, jossa ei näyttäisi olevan ainakaan tällä hetkellä kohonneita kosteuksia. Sen sijaan edelliset asukkaat ovat käyttäneet runsaasti hajusteita ja voimakkaantuoksuisia ilmanraikasteita. Vaatehuone ja sen viereinen makuuhuone ovat aivan ylikyllästyneitä tuoksuista. Siellä oli hankalaa jopa hengittää ja tuoksu jäi nenään vielä pitkään poistuttuani asunnosta. Pintojen pyyhkiminen ja reilu tuuletus varmaan vähän auttavat asiaa, mutta:

Kerjäänkö nyt verta nenästäni muuttamalla todennäköisestä homeasunnosta "hajusteasuntoon"? Tässä nykyisessä oireiden kirjo on ollut laaja, kärjistettynä en ole tässä asuessa tervettä päivää nähnyt, joten nyt kun kosteusvaurio todettiin, en enää jää ihmettelemään vaan muutan pois joka tapauksessa.

12

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkgsjd
      • homelo

        Ihan hyvä huomio. Tässä tapauksessa en epäile, että olisi yritetty hajusteilla peitellä jotain ongelmia. Kyseessä on vain tietynlaiset ihmiset, joille on tärkeää häivyttää kaikki normaaliin elämiseen liittyvät luonnolliset hajut.

        Tulehdustila elimistössä? Kyllä, niin on. Yksi lääkäri epäili lihasreumaa oireiden perusteella. Olen joutunut syömään myös kortisonia oman tuotannon tueksi, koska omat lisämunuaiset eivät ole enää jaksaneet tuottaa riittävästi kortisolia. Herkkä CRP oli myös hieman koholla. Voiko sitä käyttää homealtistuksen diagnosoinnin apuna?


    • Lääkäri2

      Hajusteyliherkkyys on onneksi vaaraton "tauti" eli se ei aiheuta mitään terveyshaittoja, kyseessä on vain voimakkaista tuoksuista tulevat oireet, joiden taustalla ei ole mitään patologista vauriota elimistössä eli mitään terveydellistä haittaa ei tuoksuista ole eikä elimistö vammaudu tuoksuista. Tukkimalla nenän oireetkin lakkaavat siis. Toki jos hengityksessä tuntuu inhottavalle vaikkei mitänvikaa tai sairautta aiheutuisikaan niin onhan se ikävää, samalla lailla kuin vaikka paha haju ei ole terveydelle haitaksi niin se tuntuu ikävälle. Haju helpottanee ajan myötä jos tuulettelet ja peset ja aiempien asukkaiden vuodevaatteet yms. lähtevät pois asunnosta.

      • Toivoako

        Paitsi, että astmaatikko kyllä reagoi noihin "vaarattomiin" keinotekoisiin hajuihin. Kyse ei todellakaan ole vain epämiellyttävästä asiasta.


      • homelo

        Pesut ja tuuletukset ovat käynnissä ja kyllähän niillä ainakin pahimmat höyryt saa pois. Minulla hajusteiden sietokyky on heikentynyt huomattavasti viime aikoina. Ei se ole pelkästään "ikävä tunne" vaan hengittäminen tuntuu oikeasti raskaalta. Astmaa ei ole. Yritänkin nykyisn välttää suurten tavaratalojen kosmetiikka- ja pesuaineosastoja.


    • sisäilmasairas

      Laita kuule ilmanpuhdistin,ja pidä sitä ainakin päivällä päällä.Puhdistaa tosi hyvin ilmasta epäpuhtauksia,ja tuoksuja!Me asuttiin asunnossa jossa myöhemmin varmistui että on kosteusvaurioinen,aamulla kosteusprosentti oli jopa 78,ja tosi huono ilma!Sisäilmatutkimuksissa löytyi sitten sädesientä,Aspergillus flavus-hometta,Rhodonrula hiiva lajirikastuneena kaasuntuottokykyisenä kantana joka tuottaa hajua.Haju oli aamuisin ja sateisella ilmalla tosi paha,maa,ummehtunut...oireiltiin kurkkukivulla,muisti pätki,liman nousua kurkkuun ym.

      • homelo

        Kiitos vinkistä! Harkitsen asiaa, vaikka hintavia ovatkin. Millaisesta sinulla on nuo hyvät kokemukset?


    • helpottaa
    • nuuskija

      Voisi olla mahdollista että jatkuva haistelu parantaisi hajuaistia, varsinkin jos haistelu liittyy terveyttä uhkaavaan tekijään. Näin ollen "yliherkkyys" olisi parantunutta hajuaistia ja siihen sopeutumattomuutta.

      • homelo

        Mielenkiintoinen näkökulma tämäkin. Luonto on viisas. Onko oma ajatuksesi vai oletko ihan tutkimustuloksia lueskellut?


    • luontoäiti

      On tästä lääkärienkin näkemystä, että herkistynyt hajuaisti altistuneella on luonnon varoituskeino. Itsekin ajattelen niin.

    • kkkki

      Kyllähän hajusteet muuten voi aiheuttaa päänsärkyä ja muuta terveyshaittaa monikemikaalialtistuneelle, toisin kuin joku täällä väitti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe