onko läheisesi / puolisosi alkoholisti

tappuratukka

haluan apua saman kokeneista naisista juttu kavereita.

7

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se.toinen.puoliso

      Jos viestiin ei tule vastauksia, niin kokeile vaikka googlata Al-Anon sivustoa. Suomessa on satojatuhansia alkoholistin puolisoita.

    • TTstadi

      olen itse ollut yli 30v. alkoholisti. ex. muijja vetos aina ongelmista mun dokaamiseen jo olin puolikin vuotta ilman sama paska jatku. sit uus muija tarkkaan harkittu, sano jos juot niin juot en hyppinyt kapakoissa vieraissa eikä mitään väkivaltaa, 15vuotta sit katoin itteäni peiliin ja minusta tuli kohtuukäyttäjä, koska sain itse päättää. ei varmaan tehoa kaikkiin nyt otan vain kohtuudella kaljaa, totesin täys raittius vie ihmiseltä jotain tärkeää.

    • väsynytoon

      Puoliso on alkoholisti.Muuttunut ylimieliseksi käytökseltä.Ajelee autolla juovuksissa ja kaikki on vaa muitten syytä.Mitä mieltä ootte pitäiskö vaan antaa poliisille rekisterinumero ja pyytää heiltä apua vai ootella että jotakin pahaa tapahtuu,vaikee on käräyttää oma perheenjäsen,mutta alan olla tosi loppu.Alkuun uhkailin erolla,enää en oikein uskalla sanoa mitään.Juominen alkaa olla ihan jokapäiväistä,käy kuitenkin töissä mutta tulee sieltäkin juovuksissa kotiin.Mistä saa rohkeutta erota?

      • ex-juoppo

        Olen joskus lukenut, että alkoholistilta lähtee kolme asiaa vuoren varmasti. Ne asiat on ajokortti, työpaikka ja puoliso. Järjestys ei välttämättä ole aina sama, mutta nuo kolme asiaa alkoholisti menettää ennemmin tai myöhemmin.

        Amerikoissa tehtiin aikoinaan elokuva nimeltä "Julma rakkaus"(?) joka kertoi narkomaanin ja tämän vanhempien elämästä. Elokuvassa oli kohtaus jossa narkkis-lapsi tuli pöllyssä pyytämään vanhemmiltaan apua, jolloin isä veti oven kiinni lapsensa nenän edestä. Sen todellisen rakkauden ja välittämisen osoittaminen on joskus julmaa.

        Jokainen juoppo tarvitsee ympärilleen "mahdollistajia". Nämä mahdollistajat nimensä mukaisesti mahdollistavat sen yhden juomisen siivoamalla tämän jälkiä, pyykkäämällä, kokkaamalla, kuskaamalla, valehtelemalla sukulaisille ja työnantajalle, hellimällä ja hoivaamalla krapulaista sekä jopa rahoittamalla tämän juomista.

        Yritän tässä kertoa, että niin kauan kun jatkat juomisen mahdollistamista mm. pitämällä pystyssä perhekulisseja, niin kauan juominen jatkuu ihan varmasti, hellyttävien ja vakuuttavienkin lopettamis-lupausten saattelemana.
        Mutta jos lopetat mahdollistamisen, joutuu juoppo ennenpitkää kohtaamaan oman todellisen tilansa, ja se saattaa (huom. saattaa) olla se juttu, joka saa alkoholistin havahtumaan.
        Olen itse entinen juoppo, ja siksi tiedän ettei juovaa alkoholistia tarvitse sääliä, ymmärtää eikä auttaa. Kaiken saamansa avun juoppo kuitenkin kääntää palvelemaan juomista.
        Juomisen syy on aina juopossa itsessään, vaikka tämä ei sitä tietenkään itse usko.


      • ahedrlmkjhlera

        On se kyllä tyhmää että just näissä päihdekuntoutusyksiköissä hoitajat esittää niin tosi kivaa ja paijaa päästä. Ihan kun se juoppo oppis siitä jotain. Juopolle pitää sanoa päin naamaa miten asiat ovat varsinkin kun se on selvinpäin. Siitä se edes oppisi jotain ja kattoisi itteä peiliin.


    • mistiäinen

      Tappuratukka - meitä kyllä riittää. Laita sähköpostiosoitteesi niin jatketaan keskustelua siellä. Itsellä kokemusta alkoholistin puolisona 30 vuotta....ja vielä toivon - tosin jo hieman vähemmän.

    • holistinvaimo

      Kokemusta on myös minulla, useammastakin läheisestä, joka on alkoholisti. Mukaan mahtuu niin vanhemmat, sisaruksia, kuin myös nykyisin mieheni. Kyllä tähän paskaan alkaa oleen jo niin väsyny, että on jo itsekin ihan turta. Ei jaksa enää välittää aukeaako heistä jollain pullo vai ei. Yrittää vaan keksiä jotain sisältöä omaan elämään, ettei ikinä olisi itse samassa jamassa. Pahinta tässä on tämä kulissien ylläpitäminen heidän jokaisen osalta. Helpottais suunnattomasti kun voisin huutaa koko maailmalle, että juoppoja ovat, eikä muuksi muutu.
      Muiden kohdalla tämän ehkä jotenkin voisikin sietää, mutta miehen tilanne surettaa, vituttaa, järkyttää, ahdistaa ym. Useita vuosiahan tuo on ollut todellinen suurkuluttaja, ja terveydessä se on näkynyt jo tovin. Työelämässä on vielä, mutta tuskin siinäkään enää kauaa. Kertakaikkisen turhauttavaa katsoa vierestä, miten hyvä mies on ajautunut tuohon tilanteeseen, ja elämä valuu hukkaan. Ulospääsyä ei ole.
      Enkä aio erota hänestä, katson tämän tarinan loppuun vaikka hammasta purren. Ei se mitään muuttaisi, lähteminen. Elämään tulisi kuitenkin vain joku uusi juoppo lisää...ja jos niistä kokonaan eroon haluan, niin pitäisi luopua kaikista läheisistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe