Dilatoiva kardiomyopatia, eteisvärinä ja työelämä

Lumia122

Hei, löytyiskö ketään jolla on yllämainitut sairaudet ja olet *päässyt* työkyvyttömyyseläkkeelle? Minulla on taas edessä kardioversio, siis sinusrytmiin palautus sähköllä, ja dilatoiva kardiomyopatia siinä sivussa. Tuntuu että kardiologit hiukan vähättelevät näitä oireita; jatkuva väsymys, hikoilu, hengästyminen ja mitä kaikkea... En saa edes sairauslomaa kuin muutaman päivän kun oikein valitan väsymystä vaikka sydän hakkaa hulluna. Kertokaa kokemuksianne, olisi tosi mukavaa kuulla vertaistarinoita.

9

694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsyttäämua

Niinhän se on.Mutta pidä puolesi,ja hae vain aina sitkeästi sairaslomaa eri lääkäreiltä,äläkä mene töihin sairaslomien välillä.Sanot vain aina uudestaa ettet jaksa,ja luettelet kaikki oireesi.Et todellakaan ole työkykyinen etkä tasavertainen työelämässä eikä sinun tarvitse jaksaa käydä työssä.Itse sitkuttelin 4 vuotta sairaslomilla sydänsairauteni takia,sitten työterveyslääkäri jo väsyi minuun ja kirjoitti a-lausunnolla 2 vuotta sairaslomaa,ja viikon päästä tuli työkyvyttömyyseläkepäätös!

• Lumia122

Onko työterveyslääkäri se ainut oikea joka voi kirjoittaa a-lausunnon (tai mikä se nyt sitten onkaan)? Mikä taho työkyvyttömyyseläkkeestä päättää? Eräs lääkäri sanoi kun otin asian esille, että voi voi, olet vielä niin nuori (58) että pystyt olemaan työelämässä monta vuotta. Itselläkin usko menee välillä koko asiaan, mutta kyllä se palautuu aina työpäivän jälkeen kun on niin väsynyt ettei jaksaa kissaa sanoa. Täytyy yrittää vaan sinnikkäästi. Kiitos rohkaisusta!

• sairaanhyväsydän

Tuosta" hae sairauslomaa eri lääkäreiltä"-ehdotuksesta olen ihan eri mieltä.
        Jos mahdollista etsi omalääkäri, johon sinä luotat-- ensisijaisesti, kun työssä jaksamisesta on kyse , se olisi työterveyslääkäri ja hänhän voi konsultoida kardiologia. Selitä, kerro- kukaan ei voi tietää jaksamistasi paremmin kuin sinä. Näiltä pohjin on mahdollista saada hyvä B-todistus, jonka perusteella eläkelaitoksen asiantuntijalääkäri saa oikean kuvan tilanteestasi ja saat oikeudenmukaisen ratkaisun.
        Itselläni alkaa pian vanhuuseläke. Syksyllä 2015 jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle ja 63 v täytyttyä alkaa vanhuuseläke. Perusdiagnoosini on hypertrofinen kardiomyopatia eteisvärinä- gr II-III tasoinen vajaatoiminta, jota ei voida lääkkein hoitaa .Onneksi yhden lääkkeen lopettaminen huomattavasti helpotti tilannetta. Jos tilanne pahenee sydämensiirtoselvittelyistä puhuttiin. olen kuulemma muuten niin terve, että tällaiselle ikäihmisellekin sellaista harkittaisiin..
        Eläkelausunnon teki työterveyslääkäri kardiologin konsultaation jälkeen.
        Oletko muuten tutustunut kardiomyopatiapotilaiden potilasyhdistyksen Karpatioiden toimintaan-olisiko sinun kotipuolessasi?

• Lumia122

Hei, minulla onkin tällä hetkellä varattuna aika työterveyslääkärin lähetteellä kardiologille. Toivon totisesti että asiani lähtisi rullaamaan eteenpäin toivotulla tavalla.
        Saako kysyä, vaikuttiko miten paljon osatyökyvyttömyys tuloihisi?
        Oliko sinulla *helppo* sopia asiasta työnantajan kanssa? Kuinmka kauan käsittely eläkelaitoksessa kesti?

Kaupungissani toimii kyllä sydänyhdistys, mutta melkein aina tilaisuudet ovat päivisin. Vertaistuen löytäminen on kyllä aika vaikeaa, ois tosi mukava kun olisi joku noin suunnilleen samassa tilanteessa, ja iänkin puolesta se olisi antoisampaa ehkä.

Mutta päivä kerrallaan eteenpäin, ja mieluummin ilolla kuin surulla!

• sairaanhyväsydän

www.facebook.com/groups/karpatiat on kenelle tahansa sydänsairauksista kiinnostuneille avoin keskusteluryhmä, on kirjauduttava tosin.Useimmat ovat itse kardiomyopatiaa tai sydänsarkoidoosia sairastavia. Voisitko löytää sieltä jotain?

Osatyökyvyttömyyseläkkeeni aikana olin viikon töissä ja toisen eläkkeellä. Palkka puolittui. Eläke oli puolet siinä vaiheessa lasketusta työkyvyttömyyseläkkeestä. Bruttosummaksi jäi yhteensä 79 prosenttia kokoaikatyön ansiosta.Takana 37 kuntapuolen työvuotta, joten eläke oli ihan hyvä. Vanhuuseläkkeeni on tuo osatyökyvyttömyysläke kaksinkertaisena ja siihen lisätään osa-aikaisesta työstä kertynyt lisäeläke, hyvin pieni summa näin lyhyeltä aikaa. Tapauksessani osatyökyvyttömyyseläke oli osa-aikaeläkkeeseen verrattuna huomattavasti korkeampi, osa-aikaeläke bruttona 65 pros. Omaan tilanteeseesi saat eläkevakuutusyhtiöltäsi parhaan tiedon ja varmaan pyynnöstä laskelmankin. Jos olet kunta-alan töissä, Kevan:n sivuilla on aika hyviä laskureita, ehkä muillakin vakuuttajilla.
        Esimieheni suhtautui tosi hienosti asiaan ja minusta tuntui kuin syksyn aikana olisin saanut ylimääräisiä kevennyksiä työviikollekin.
        Työterveyslääkäri teki lausunnon heinäkuun alussa ja eläkepäätös tuli syyskuussa.
        Olin hakenut osa-aikaeläkettä elokuun alusta ja se muutettiin sitten osatyökyvyttömyyseläkkeeksi.
        Nämä raha-asiat on kuitenkin aika sivuseikka. Tammikuussa, kun minua 15 v hoitanut kardiologi sanoi uä-tutkimuksen jälkeen, että siirtosuunnitelmista voidaan toistaiseksi luopua tuntui kuin olisin saanut ... suuremman lahjan.
        Tsemppiä Sinulle. Elämä on elämistä varten, huomisesta emme kukaan tiedä.

• väsyttäämua

Kyllä sen lausunnon voi kirjoittaa kuka tahansa lääkäri,mutta jos olet työelämässä,sinut ohjataan ensisijaisesti työterveyslääkärin luo.Itse olin 42v.kun sairastuin,ja 46v.pääsin siis eläkkeelle!Yleensähän eläkehakemukseen pitää olla b-lausunto,siksi minua suurestu huvitti kun vanha työterveyslääkärini kirjoitti tämän lyhytaikaisen a-todistuksen ja 2v.sairaslomaa,joten ei sillä näy niin väliä olevan millainen todistus.Ajattelet vain kaikkea mitä ennen jaksoit tehdä,ja mitä et enää jaksa,kotityöt,harrastukset...muistan että hoitava lääkäri yliopistollisessa ei suostunut kirjoittamaan sairaslomalappuja,kun kävin ultrassa siellä,piti varata aika työterveyslääkärille ja mennä terveisten kanssa sinne pyytämään sairaslomaa.No ei tarvinnut pyytää ikinä,kirjoitti aina pyytämättä lisää.Kelan lääkärihän se päättää,tai eläkelaitoksen,siitä myönnetäänkö sitä.

• tasaneimene

Kummallista että jotkut nuoret ihmiset pääsevät jo ko diagnoosin saatuaan puolikkaalle kuntotustuelle ja pian sairaslomien ja ehkä yhden kuntoutusjutun jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle.Kardiologien on ihan turha vähätellä jos olet väsynyt etkä jaksa. Valita myös masennusta ni ehkä sitten alkaa tapahtua..

• Lumia122

Kiitos näistä kommenteista! Tästä rohkaistuneena olen varannut ajan työterveyslääkärille, katsotaan mitä tapahtuu. Työelämää saman työnantajan palveluksessa jo 30 v. ja muut aikaisemmat päälle......
        Iloista kevään odotusta kaikille.

• väsyttäämua

Niin lisään vielä että meilläpäin on kolme työterveyslääkäriä,kenelle nyt sattui milloinkin ajan saamaan...yksi ehdotti että eikö voisi vaihtaa uuden sydämen,yksi oli sitä mieltä että se on nyt tässä,yksi ei osannut sanoa juuta eikä jaata.Sairauteni nimi on sydänsarkoidoosi,ja aikojaen saatossa on ilmennyt että sekä kotonani ja työpaikallani oli pahat sisäilmaongelmat.jotka mitä ilmeisemmin aiheuttivat sairastumiseni ja työurani yllättäen nelikymppisenä!Niin mystinen ja salaperäinen on sairauteni,en olisi ikinä uskonut että sydämeni sairastuu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      522
      2470
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      51
      2197
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      203
      2148
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1440
    5. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      49
      1313
    6. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      99
      1302
    7. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1091
    8. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      86
      1074
    9. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      8
      1066
    10. Unohdettu parannuksen kaste

Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?
      Kaste
      693
      1035
    Aihe