Opetuksen on muututtava, tähän ei ole enää varaa

TähänEiVaanOleEnääVaraa

Miettikääpäs mitä maksaa.

Kun lääkäri tai sairaanhoitaja valmistuu, niin lähtökohtaisesti heidän odotetaan tekevän pitkää päivää. Kun ekonomi tai juristi valmistuu, niin heidän ylityötuntejaan tuskin lasketaan. Hekin valmistautuvat seuraavaan työpäivään kotonaan.

Lähtökohtaisesti opettaja käy koulua peruskoulun ja lukion. Tämän jälkeen hän opiskelee 4-6 vuotta korkeakoulussa ilmaisessa koulutuksessa.

Lähtökohtaisesti valmistunut ala-asteen opettaja tekee töitä 15-30 tuntia viikossa ja silloinkin ainoastaan 45 minuuttia tunnista ja ainoastaan 8-9 kuukautta vuodesta. Katsoin ala-asteella olevan lasteni kokeita. Olisin tarkastanut ne 2 minuutissa, joten kokeiden tarkastukseen menee tunti per koe, kaiken lisäksi olisin tehnyt välitunnilla. Kävin opettamassa sijaisena, käytin valmiita pohjia tuntisuunnitteluun. Suunnittelin tunnit 10 minuutissa. Opetin siis ala-asteella, jossa aineet ovat helppoja.

83

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luupääope

      Ei näitä sinun höppänäprovojasi oikein enää jaksaisi! Etkö lue vai etkö ymmärrä lainkaan muiden puheenvuoroja?

      Yritettäköön siis valistusta vielä viimeisen kerran:

      "Lähtökohtaisesti valmistunut ala-asteen opettaja tekee töitä 15-30 tuntia viikossa ja silloinkin ainoastaan 45 minuuttia tunnista ja ainoastaan 8-9 kuukautta vuodesta."

      - Opettajan palkka määräytyy sen mukaan, kuinka monta opetustuntia hänellä on. 15 viikkotunnilla ei oikein elätä perhettä ja maksele asuntolainaa.
      - Myös välitunnit ovat opettajan työaikaa. Niiden aikana hoidetaan monenmoisia asioita.
      - Opettajan työhön kuuluu aivan valtavasti muutakin, kuin luokkatuntien pitäminen.
      - Opettaja saa palkan ainoastaan lukuvuoden opetukselliselta ajalta, noin yhdeksältä kuukaudelta vuodessa. Kesälomakuukausilta ei makseta palkkaa. Opettajalla ei ole vuosilomaa.

      Sinun väittämäsi kokeiden tarkistamisesta tai tuntisuunnitelmien tekemisestä on vain sinun alkeellinen käsityksesi, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa - jos siksi ei lasketa sinun näkemystäsi omasta erinomaisuudestasi. Oikeassa elämässä kuvaamasi kaltainen menettelytapa toimii äärimmäisen harvoin, jos milloinkaan. Alakoulun eri aineiden oppisisältöjen helppoudesta voi olla montaa mieltä. Minä kunnioitan erittäin suuresti luokanopettajia, joiden oikeasti pitää hallita melkoinen massa eri alojen fakkitietoa. Tunnustan, että minusta ei siihen olisi, siksi olenkin yläkoulun ja lukion kieltenopettaja.

      Aiheetta enempään.

    • Niin..siksiSinäOletOpe

      "Niiden aikana hoidetaan monenmoisia asioita"
      - Niin juuri, välituntien aikana hoidettiin monenmoisia asioita ja yhden täytyi olla välituntivalvojakin.

      "Opettajan palkka määräytyy sen mukaan, kuinka monta opetustuntia hänellä on. 15 viikkotunnilla ei oikein elätä perhettä ja maksele asuntolainaa"
      - Meillä ala-asteella ei ole kuin 15-24 oppituntia oppilailla, joten aika kovan tuntipalkan tuosta saa kuukausipalkkalainen. Kouluttamaton sijainenkin saa erinomaisen tuntipalkan, suosittelen.

      "Opettajan työhön kuuluu aivan valtavasti muutakin, kuin luokkatuntien pitäminen" - joo, todella valtavasti...ja sitten pitää korjata niitä kokeita. Niihin menee aikaa ja ne ovat kaikki aina aivan erilaisia...ainakin melkein joka vuosi.

      "Opettaja saa palkan ainoastaan lukuvuoden opetukselliselta ajalta, noin yhdeksältä kuukaudelta vuodessa. Kesälomakuukausilta ei makseta palkkaa. Opettajalla ei ole vuosilomaa" - Meidän opettajat ovat virkasuhteessa ja ovat lähes kolme kuukautta kesälomalla. Kutsu sinä sitä miten haluat, minä kutsun sitä kesälomaksi. Palkka työhön käytettyyn aikaan nähden suhteellisen loistava. Ne jotka tekevät määräaikaisen sopimuksen saavat kesälomansa rahat työkkäristä. Sehän on halpaa yhteiskunnalle.

      "Sinun väittämäsi kokeiden tarkistamisesta tai tuntisuunnitelmien tekemisestä on vain sinun alkeellinen käsityksesi, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa - jos siksi ei lasketa sinun näkemystäsi omasta erinomaisuudestasi."-- Jep, olenkin todella erinomainen verrattuna opettajaan. Nämä asiat, jotka tuntuivat minusta helpoilta asioilta opetin 7-12 vuotiailla ja opiskelin itse asiat ala-asteella..:)..

      Edelleen, ei riitä, että meillä opettajat tekevät lyhyttä päivää ja lyhyttä tuntia.

      Katsokaapas kuinka paljon henkilökuntaa on pienessä koulussa. Oppilaita saattaa olla 6*40=240 oppilasta ja henkilökuntaa 70.

      • betbregbrtrtbrt

        hyvin kommentoitu


    • TätäSittenOpettajat

      Miettikääpäs, jos opettaja opettaisikin 8 tuntia päivässä ja pitäisi siinä normaalit tauot. Tekisi sitä normaalin työvuoden...eihän sitä jaksaisi kukaan normaali opettaja. Siksi,
      1) käytetään osassa aineita ulkoistettuja kursseja. Näiden kurssien opettajat ovat useinmiten yrittäjiä ja korjaavat kokeet sitten omalla ajallaan.
      2) liikuntatunnit, käsityötunnit, kuvaamataidon ja teknisen työn tunnit voisi osan helposti ulkoistaa. Tuntuu, että kuntosalien ryhmäliikuntatuntien vetäjät ovat parempia kuin elämäänsä kyllästyneet huisin hauskaa "norsupalloa" lapsille tarjoavat vanhat opettajat. En jaksa uskoa, ettei tuolla tuntihinnalla löytyisi myös muita opettajia.
      3) koulurakennukset hyötykäyttöön. Ei ole mitään järkeä käyttää koulua muutamaa tuntia päivässä.
      4) tietotekniikka käyttöön. Netissä on valmis koe ja sen tehtyään saa samantien arvion, puolueettoman arvion.

    • TauotHyötykäyttöön

      Miksi muuten opettajan täytyy pitää 45 minuutin jälkeen 15 tauko. Meidän koulussa taitaa tauko venyä 5 molemmilta puolilta eli 35 minuuttia opetusta ja 25 min taukoa. Jos opettaja opettaisi lyhyemmillä tauoilla, niin oppilaat voisivat kiertää siten, että osa olisi välitunnilla...

      • Koska perusopetusasetuksessa on näin säädetty. Oppitunnin pituus on 60 minuuttia ja siitä on käytettävä opetukseen vähintään 45 minuuttia ja välituntiin vähintään 10 minuuttia. Vakiintunut käytäntö on, että oppilailla on 15 minuutin välitunti.

        Opettaja on aika harvoin aidosti tauolla välituntisin. Välitunnit kuluvat muihin töihin (valvonnat, Wilma-viestit/-merkinnät, oppilashuollolliset asiat, palaverit, seuraavan tunnin valmistelu jne jne...)


      • TauotHyötykäyttöön

        Jep, siksi sitä perusopetusasetusta täytyykin muuttaa. Sitten kun se tauko on esim 10 min 1h 50 min opetuksen jälkeen, niin tiedetään aidosti, mitä "monenmoista" puuhaa opettajat tekevät--- lepäävät. Ei mene opettajan aikaa esim turhaan kävelemiseen käytävillä.


      • TähänEiVaanOleEnääVaraa
        TauotHyötykäyttöön kirjoitti:

        Jep, siksi sitä perusopetusasetusta täytyykin muuttaa. Sitten kun se tauko on esim 10 min 1h 50 min opetuksen jälkeen, niin tiedetään aidosti, mitä "monenmoista" puuhaa opettajat tekevät--- lepäävät. Ei mene opettajan aikaa esim turhaan kävelemiseen käytävillä.

        "Opetuksen on muututtava"


    • Kerro toki, miten muuttaisit opettajien palkanmaksua. Tällä hetkellä vain pidetyistä oppitunneista maksetaan. Ei sen päälle kasaantuvasta ylimääräisestä työstä lainkaan. Lomista ei makseta mitään. Opetusryhmien kokoa kasvatetaan, jotta yhden opettajan palkalla saadaan (ainakin näennäisesti) enemmän oppimista aikaan. Minun suurin ryhmäni on tällä hetkellä 34 oppilasta. Mistä karsisit vai kasvattaisitko ryhmäkokoja?

      • MinäEn

        No minä alentaisin opettajien palkkoja ja lisäisin työaikaa.


    • TätäSittenOpettajat

      No tuossa ylhäällä olisi ainakin hyvä vaihtoehto. Joka toinen välitunti pois...ei tarvitsisi käytävillä kävelystä maksaa.
      KTS muita oikein numeroituna ylhäältä.

      • Huomaa, ettet ole opetustyötä päivääkään tehnyt.

        Miten luulet, että oppilaat jaksavat keskittyä tauotta 110 minuuttia kun jo nykyinen 45 minuuttia on monille aivan täysi mahdottomuus?

        Miksi et itse ryhtynyt opettajaksi, jos opettajan työ on näin kadehdittavaa? Et malttanut keskittyä koulussa edes sitä kolmea varttia kerrallaan ja päättötodistuksella ei ollut asiaa edes lukioon?


      • SurullistaTosiaan
        Vanellus kirjoitti:

        Huomaa, ettet ole opetustyötä päivääkään tehnyt.

        Miten luulet, että oppilaat jaksavat keskittyä tauotta 110 minuuttia kun jo nykyinen 45 minuuttia on monille aivan täysi mahdottomuus?

        Miksi et itse ryhtynyt opettajaksi, jos opettajan työ on näin kadehdittavaa? Et malttanut keskittyä koulussa edes sitä kolmea varttia kerrallaan ja päättötodistuksella ei ollut asiaa edes lukioon?

        Toivottavasti et ole matematiikan opettaja, koska joka toisen välitunnin poistaminen muodostaa 90min tunnin, ei 110min. Kyllä mielenkiintoista opettajaa kuuntelee mielellään 90 min. Tiesitkös, että on jo ala-asteita, joissa opetetaan 90 min putkeen. Hieno juttu, että olet keskittynyt sen 45 minuuttia ja päässyt opettajaksi.

        Luulisi muuten, että tuollainen "et malttanut" ja "ei ollut asiaa" tyyli olisi jäänythistoriaan. Nykyisin tuolla tyylillä ei oikein pärjää, edes lasten kanssa.


      • SurullistaTosiaan

        "Et malttanut keskittyä edes..."....toivottavasti nykypäivän opettajat eivät päästä tuollaista suustaan.


      • SurullistaTosiaan kirjoitti:

        Toivottavasti et ole matematiikan opettaja, koska joka toisen välitunnin poistaminen muodostaa 90min tunnin, ei 110min. Kyllä mielenkiintoista opettajaa kuuntelee mielellään 90 min. Tiesitkös, että on jo ala-asteita, joissa opetetaan 90 min putkeen. Hieno juttu, että olet keskittynyt sen 45 minuuttia ja päässyt opettajaksi.

        Luulisi muuten, että tuollainen "et malttanut" ja "ei ollut asiaa" tyyli olisi jäänythistoriaan. Nykyisin tuolla tyylillä ei oikein pärjää, edes lasten kanssa.

        <<< Toivottavasti et ole matematiikan opettaja, koska joka toisen välitunnin poistaminen muodostaa 90min tunnin, ei 110min. >>>

        Puhuit edellä 10 minuutin tauosta 1 h 50 min opetuksen jälkeen. En voinut tietää, että muutit mielesi.

        <<< Kyllä mielenkiintoista opettajaa kuuntelee mielellään 90 min. >>>

        Kuuntelee varmasti ja pidempäänkin. Onneksi opetus ei ole enää passiivista luennointia, jossa oppija on vain kuuntelijan roolissa. Sillä tavalla kun ei opi juuri mitään.

        Kun nykypäivänä oppija on aktiivisen tekijän ja tuottajan roolissa tunneilla, niin se on varmasti paljon rankempaa kuin se sinun kansakouluvuosiesi kuunteluoppilaan rooli.


      • SurullistaTosiaan
        Vanellus kirjoitti:

        <<< Toivottavasti et ole matematiikan opettaja, koska joka toisen välitunnin poistaminen muodostaa 90min tunnin, ei 110min. >>>

        Puhuit edellä 10 minuutin tauosta 1 h 50 min opetuksen jälkeen. En voinut tietää, että muutit mielesi.

        <<< Kyllä mielenkiintoista opettajaa kuuntelee mielellään 90 min. >>>

        Kuuntelee varmasti ja pidempäänkin. Onneksi opetus ei ole enää passiivista luennointia, jossa oppija on vain kuuntelijan roolissa. Sillä tavalla kun ei opi juuri mitään.

        Kun nykypäivänä oppija on aktiivisen tekijän ja tuottajan roolissa tunneilla, niin se on varmasti paljon rankempaa kuin se sinun kansakouluvuosiesi kuunteluoppilaan rooli.

        Minun käsitykseni on kyllä tämän päivän opetuksesta se, että se on todella kriisissä ja sitä puolustaa ainoastaan opettajat itse. Oppilaat ja vanhemmat ovat nousseet opettajaa vastaan juuri siksi että opetus ei ole enää laadukasta.

        Opetus on muuttunut sanahelinäksi.


      • SurullistaTosiaan kirjoitti:

        Minun käsitykseni on kyllä tämän päivän opetuksesta se, että se on todella kriisissä ja sitä puolustaa ainoastaan opettajat itse. Oppilaat ja vanhemmat ovat nousseet opettajaa vastaan juuri siksi että opetus ei ole enää laadukasta.

        Opetus on muuttunut sanahelinäksi.

        <<< Opetus on muuttunut sanahelinäksi. >>>

        Voitko esittää mitään perusteluja väitteellesi?


    • Papukaija_Merkki

      Ohops! Metsään meni aloittajan heitto ! Ala-asteen opettajan työ on vaativin opetustehtävä mitä voi olla. Ei kannata vähätellä ollenkaan. Ensimmäisinä kouluvuosina luodaan pohja ihmisen halulle oppia uusia asioita ja innostua elämästä ja löytää lahjakkuutensa. Opettaja on silloin paljon vartijana. Paljon vastuuta. Paljon haasteellisempi juttu vaikkapa verrattuna yliopiston professorin työsalkkuun. Jos alakoulun opettajan asenne lähtee siitä, että tarkastaa pienten oppilaidensa työt ja harjoitukset suit sait vasemmalla kädellä parissa minuutissa, niin on kyllä ymmärtänyt opettajan työnsä täysin väärin. Kylmä ihminen. Vastuutonta. Niissä pienten koululaisten vastauksissa ja harjoitustöissä näkee, onko lapsella oppimisvaikeuksia tai muita elämän haasteita. Näkee myös lahjakkuutta jota tukea eteenpäin. Tunteja ei suunnitella vastuullisesti 10 minuutissa mitenkään. Se ei ole mahdollista. Ei mahdu minun järkeeni. He ovat pieniä ihmisen taimia ja heille on annettava parasta opetusta ja ohjausta mitä osaa. Hyvän ala-koulun opettajan työn jäljessä näkyy tulevaisuuden menestytarinat aina ja nopeasti 20 vuotta etukäteen. Ehdottomasti on näin.

      • UskoinJo

        "Hyvän ala-koulun opettajan työn jäljessä näkyy tulevaisuuden menestytarinat aina ja nopeasti 20 vuotta etukäteen. Ehdottomasti on näin."...Niin sitä luulisi, mutta kun lukee taas kerran miten Suomi on pärjännyt kouluvertailussa, niin huomaa, että nyt täytyisi laittaa opet töihin 37,5 tuntia viikossa...


    • SurullistaTosiaan

      Jep, oli kyllä surullisen kaukana tuosta tarinasta se koulu, missä minä toimin sijaisena. Kiva kirjoitus sinänsä. Surullisinta, että joku oikeasti uskoo tuohon omaan motivaatioon. Mitäs jos se opettajan motivaation on kadonnut vuosien saatossa ja tuloksena vastuuttomuus?

      Opettajille selkeät bonustavoitteet, lasten ja vanhempien arviointi.

      Hienointa, mitä ala-asteen opettajien suusta olen kuullut on se, että jossain koulussa jo ala-asteella pidetään 1,5 tuntia opetusta putkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa päivää on sitten oppilailla tunnin (60min) välitunti. Opettajat ovat tyytyväisiä, kun pääsevät siten nopeammin kotiin. Jos esim opettaa ainoastaan kolme tuntia, niin selviää (45min 15välitunti 90 min) yhdellä välitunnilla. Näin siis kätevästi saataisiin lisätunti vaikka ihan oikeaankin opetukseen. Ei koko koulun tarvitse olla samaan aikaan välitunnilla.

      • uusiope

        Olet tosittain oikeassa opettajan työajan suhteeen. 45 min 15 min on erittäin epäedullinen opettajalle, koska välituntia ei voi opettaja muuttaa vapaa-ajaksi jasiksi siitä kuuluukin saada palkka. Sen ajan työnantaja on varannut käyttöönsä. Ja laki on laki tässäkin eli oppitunnin pituus on 60 min. Jos opettajan opetusvelvollisuus on 20 h/vko eli 4 h/päivä, niin kahdella kaksoistunnilla tulisi työajaksi 4x45 min eli 180 min = 3h. Näin sen pitäisi olla ja tähän tuleekin menemään, koska sillä saadaan paras kustannustehokkuus. Säästö syntyy tilojen käytöllä, kuljetuksilla jne.

        Tämäpä vasta hauska palsta!


    • TähänVaanEiOleEnääVaraa

      Kyllä, ratkaisua pitäisi hakea nyt tiedossa olevan tilanteen ulkopuolelta. Pitäisi saada ihan oikeasti joku miettimään koko homma alusta. Yli 50 vuotiaat opettajat pois ja unohdetaan kynä, kumi ja viivoitin koulumaailma.

      Lähdetään hakemaan ratkaisua aivan alusta. Meillä ei oikeasti ole varaa tuhlata opettajia ja kouluja noihin 4 tunnin päiviin. Yksinkertaisesti ei vaan ole varaa.

      • Zombie_boy

        Kynät kumit ja viivoittimet ovat ajattomia työkaluja. Ovat ala-koululaisille erinomaiset "toolit" moneen lähtöön. Erinomaiset instrumentit plänäämiseen ja kokeiluihin. Niillä voi kirjoittaa jopa sw-koodia. Tabletit ja älypuhelimet tappavat helposti orastavan luovuuden. Tekevät ihmisestä "zombie" loppukäyttäjän,ruutuun tuijottajan joka kykenee vain mesettämään pätkätekstiä.Terkuin tietotekniikan DI/kone-insinööri


      • Kdidk

        Pitäisikö lasten siis käydä koulua 8h/päivä ekaluokasta lähtien vai mitä tarkoitat?


      • Per.Vers2

        Eikö sekä lehtoraatin että tuntiopettajankin palkka riipu tunneista?
        Koululaiset eivät jaksa painaa kalloonsa tietoa tauotta. Taukoja on oltava enemmän kuin työelämässä. Mielestäni asiaa on katsottava myös oppilaiden kannalta.


    • MiettikääPäsMitäMakSaa

      Kyllä pitäisi muuttua. Koulusta tullut opettajien suojatyöpaikka, jossa pikkuhiljaa kuolee innokkaiden opettajien motivaatio. Opettajat osaavat ainoastaan säästää työvälineissä ja vähentää kokeita. Opetustoimeen täytyisi saada enemmän johtajuutta, kouluissa rehtorin työssä johtajuus ei kehity.

      Johtajuudella saadaan aikaan rakenteellista kehitystä, suuria askelia. Tämän päivän opetustoimen linja säästää ilman oikeita ratkaisuja johtaa siihen, että kohta ihmetellään, että rahaa ei ole edes palkkoihin. Nykyisillä toimintatavoilla ainoastaan valitetaan. Rakennukset hyötykäyttöön ja opettajille pitkät päivät. Ihmettelen sitä, että ala-asteen 1-4 luokkalaisilla on ainoastaan 22 viikkotuntia, joista siis tehokasta opetusta ainoastaan 16,5 tuntia. Miettikää korkeakoulutettua ihmistä, joka tekee siis aktiivisesti 16,5 tuntia töitä viikossa.

      ...ja yhteiskunta maksaa hänen palkkansa sosiaalikuluineen 50000eur vuodessa jaettuna 190 koulupäivää, joissa siis keskimäärin 16,5/5=3,3 tuntia tehokasta opetusta eli pelkän opettajan palkka yhteiskunnalle ilman sairaspoissaoloja on siis n. 80 eur tunti. Tähän lisäksi keittäjät, vahtimestarit, kuraattorit, kouluavustajat, rehtorit, jne

      Lisää siinä vielä kuluja myös koulurakennukselle, niin ymmärrät yhden tunnin hinnan. Miettikääpäs kuinka edullisen koulun pystyisi rakentamaan siihen koulun viereiseen urheiluhalliin, joka ammottaa tyhjyyttään koulupäivien aikana. Älkää enää antako opetustoimen johtaa. Katsokaa minkälaisen koulun saa aikaiseksi jonkun muun kuin opetustoimen hallinnoimana.

      Paras mitä kuulin oli se, että koulun vieressä on koulun oma urheilukenttä. Sitä ei saa käyttää pitkillä (60min) välitunneilla, koska koulu ei halua järjestää sinne valvontaa. Siis koulun omalle kentälle!!

    • Hipheijaaa

      "Opetuksen on muututtava!"

      Opetus on ollut aikojen alusta ihan samanlaista. Miksi?

      Opetusta ei ole muutettu periaatteessa ollenkaan. Miksi?

      Nykymuotoinen opetusmenetelmä on taatusti kustannustehokkain.

      Vertaat opettajien työtä ekonomien työhön. Vertaa mieluummin rakennusmiesten työhön. Ekonomi lusmuaa, mutta rakentaja ei.

      Ja on sulla sitten taas pakkomielteinen asenne opettajien työtä kohtaan.

    • MiettikääpäsMitäMaksaa

      Nykymuotoinen opetusmenetelmä ei varmasti ole kustannustehokkain.

      Pakkomielle taitaa olla jatkaa samalla tavalla kuin ennen. Jopa yliopisto huomasi sen, kehitti toimintaansa, ennen kuin oli liian myöhäistä.

      Nyt on aika muuttua, peruskoulunkin. Opettajien arvostus hipoo nollaa, papereista ei voida enää säästää. Nyt toimenpiteiden aika, ei vastakkainasettelun tai muiden arvostelemisen. Kaikki toivottavasti yrittävät parhaansa. Yksityisellä sektorilla ainakin tässä työtilanteessa sekä ekonomi että rakennusmies yrittävät parhaansa.


      Selkeät laskelmat, mitä ala-aste maksaa. Koulut hyötykäyttöön ja vanha kaupungin virkakoneisto alas. Kyllä koulun voi tarvittaessa myydä. Pääkaupunkiseudulla siitä voi saada hyvän hinnan.

      Onhan meillä jo terveydenhuoltokin ulkoistettu.

      • TyttiKultanen

        Onko terveydenhuollon ulkoistaminen pienentänyt kustannuksia?

        Tyttäreni on hammaslääkäri. Hän teki 17 työpäivän keikan yksityisessä firmassa. Palkkaa tuli 7500 €. Oliko kustannustehokasta?

        Sinua ajaa sairaalloinen pakkomielle opettajia kohtaan. Ethän vaan ala tekemään heille pahaa?


      • SurullistaTosiaan

        Joo, teki 17*8h töitä eli 136h, kuulostaa siltä, että tosiaan sai hyvän keikan.

        Ala-asteen opettaja teki myös 136 tuntia töitä 45 minuutin pätkissä eli piti 181 oppituntia. Aikaa tähän kului aika tarkkaan kolme kuukautta, jonka aikana hän tienasi lomarahoineen n. 9000. Ja kyse oli siis normaalista kolmen kuukauden pätkästä, ei mistään keikalta. Yhteiskunnalle summaan jää vielä sosiaalikulut, terveydenhuolto, sairaspoissaolot etc maksettavaksi.

        Maksamme siis aivan järjettömän summan!! Siis järjettömän.


      • kylläOpenTäytyyJoLevätä

        Hyvä että opettaja pääsi tämän jälkeen 3 kk lomalle. Tuli tehtyä niin paljon.


      • TyttiKultanen
        SurullistaTosiaan kirjoitti:

        Joo, teki 17*8h töitä eli 136h, kuulostaa siltä, että tosiaan sai hyvän keikan.

        Ala-asteen opettaja teki myös 136 tuntia töitä 45 minuutin pätkissä eli piti 181 oppituntia. Aikaa tähän kului aika tarkkaan kolme kuukautta, jonka aikana hän tienasi lomarahoineen n. 9000. Ja kyse oli siis normaalista kolmen kuukauden pätkästä, ei mistään keikalta. Yhteiskunnalle summaan jää vielä sosiaalikulut, terveydenhuolto, sairaspoissaolot etc maksettavaksi.

        Maksamme siis aivan järjettömän summan!! Siis järjettömän.

        "............Maksamme siis aivan järjettömän summan!! Siis järjettömän........"

        Hammaslääkäri painoi oven kiinni perässään ja päivä oli pulkassa. Päivän työt olivat siinä.

        Opettajan palkka on noin 3000 e/kk, kun lääkärin palkka on 9000 e/kk. Opettaja ansaitsee työnsä merkittävyyteen nähden kehnosti. Kuka valittaa ja kadehtii lääkärin ammattia tai palkkaa. Mikä tekee lääkärin työstä kolme kertaa niin arvokkaan kuin opettajan työ on? Itsekkyys, mutta ei lääkärin vaan potilaan. Etkö tästä ole huolestunut? Mikä on lääkärin tekemän työn arvo yhteiskunnalle?

        Molemmat ovat ansainneet palkkansa, mutta opettajat saisivat hankkia enemmän.


      • ihmeellistä
        SurullistaTosiaan kirjoitti:

        Joo, teki 17*8h töitä eli 136h, kuulostaa siltä, että tosiaan sai hyvän keikan.

        Ala-asteen opettaja teki myös 136 tuntia töitä 45 minuutin pätkissä eli piti 181 oppituntia. Aikaa tähän kului aika tarkkaan kolme kuukautta, jonka aikana hän tienasi lomarahoineen n. 9000. Ja kyse oli siis normaalista kolmen kuukauden pätkästä, ei mistään keikalta. Yhteiskunnalle summaan jää vielä sosiaalikulut, terveydenhuolto, sairaspoissaolot etc maksettavaksi.

        Maksamme siis aivan järjettömän summan!! Siis järjettömän.

        Onko terveydenhuollon ulkoistaminen pienentänyt kustannuksia?


      • TyttiKultanen kirjoitti:

        "............Maksamme siis aivan järjettömän summan!! Siis järjettömän........"

        Hammaslääkäri painoi oven kiinni perässään ja päivä oli pulkassa. Päivän työt olivat siinä.

        Opettajan palkka on noin 3000 e/kk, kun lääkärin palkka on 9000 e/kk. Opettaja ansaitsee työnsä merkittävyyteen nähden kehnosti. Kuka valittaa ja kadehtii lääkärin ammattia tai palkkaa. Mikä tekee lääkärin työstä kolme kertaa niin arvokkaan kuin opettajan työ on? Itsekkyys, mutta ei lääkärin vaan potilaan. Etkö tästä ole huolestunut? Mikä on lääkärin tekemän työn arvo yhteiskunnalle?

        Molemmat ovat ansainneet palkkansa, mutta opettajat saisivat hankkia enemmän.

        Voidaan myös pohtia, miten tästä lääkäristä koskaan tuli lääkäri? Taidettiin tarvita muutamaa opettajaa.


      • VanelluskinTöihin
        Vanellus kirjoitti:

        Voidaan myös pohtia, miten tästä lääkäristä koskaan tuli lääkäri? Taidettiin tarvita muutamaa opettajaa.

        Sitähän tässä juuri pohditaan. Opettaja menettänyt arvostuksensa ja nyt pitäisi kääriä hihat ja alkaa töihin.


      • VanelluskinTöihin kirjoitti:

        Sitähän tässä juuri pohditaan. Opettaja menettänyt arvostuksensa ja nyt pitäisi kääriä hihat ja alkaa töihin.

        Ei talvilomalla oikein ole töitä. Ensi maanantaina sitten taas.


      • OpettajatTöihin

        Jep, eikä kesälläkään. Ja sitten kun menee, niin tunnista tehdään 45 minuuttia.


    • KoulupäivänHinta

      Joku varmasti osaisi laskea, mitä yhden koulun, koulupäivän ja oppilaan per päivä hinnaksi tulee. Käsittämätön summa, siis aivan käsittämätön!

      Laskekaa edes korkokulut koulun arvolle ja jakakaa se per oppilas...aivan käsittämätön summa rahaa!

      • Koulun_tarkoitus

        Tottakai kouluopetus maksaa, kun joka vuosi syntyy aina uusi ikäluokka maahamme. Pitäisikö heidät jättää kouluttamatta. Jos esim. uuden ikäluokan koko on 60.000 syntynyttä, niin tottakai heidän on myös saatava opetusta. Luokkakoko on rajattu noin 20 oppilaaseen. Se on aika paljon hallittavaa yhdelle alakoulun opettajalle. Alakoulussa opettaminen on todellakin aivan muuta kuin kokeiden järjestämistä ja ihmisten laittamista jo 7-vuotiaana mekaanisesti ranking paremmuusjärjestykseen. Jyviin ja akanoihin. Ei se ole koulun tarkoitus ollenkaan. Alakoulun olennaisin tehtävä on antaa uudelle ihmiselle hyvät eväät elämään.
        Opettaja on siinä hyvin isossa roolissa. Neuvot miten käytetään veistä ja haarukkaa. Opetat lukemaan ja laskemaan. Opetat toimimaan yhdessä toisten kanssa. Opetat liikkumaan ja laulamaan. Opetat iloitsemaan elämästä ja kokeilemaan uutta ja löytämään lahjakkuutesi. Jollekin voi tulla liri housuun. Hallitset senkin tilanteen. Voiko tuolle työlle edes hintalappua laittaa mitenkään?


      • KouluPäivänHinta
        Koulun_tarkoitus kirjoitti:

        Tottakai kouluopetus maksaa, kun joka vuosi syntyy aina uusi ikäluokka maahamme. Pitäisikö heidät jättää kouluttamatta. Jos esim. uuden ikäluokan koko on 60.000 syntynyttä, niin tottakai heidän on myös saatava opetusta. Luokkakoko on rajattu noin 20 oppilaaseen. Se on aika paljon hallittavaa yhdelle alakoulun opettajalle. Alakoulussa opettaminen on todellakin aivan muuta kuin kokeiden järjestämistä ja ihmisten laittamista jo 7-vuotiaana mekaanisesti ranking paremmuusjärjestykseen. Jyviin ja akanoihin. Ei se ole koulun tarkoitus ollenkaan. Alakoulun olennaisin tehtävä on antaa uudelle ihmiselle hyvät eväät elämään.
        Opettaja on siinä hyvin isossa roolissa. Neuvot miten käytetään veistä ja haarukkaa. Opetat lukemaan ja laskemaan. Opetat toimimaan yhdessä toisten kanssa. Opetat liikkumaan ja laulamaan. Opetat iloitsemaan elämästä ja kokeilemaan uutta ja löytämään lahjakkuutesi. Jollekin voi tulla liri housuun. Hallitset senkin tilanteen. Voiko tuolle työlle edes hintalappua laittaa mitenkään?

        Miksi luulet, että jos ykkösluokan opettaja opettaa 20 tuntia eli todellisuudessa 15 tuntia viikossa, niin samaa asiaa ei voisi tehdä edullisemmin ja paremmin. Tuntuu, että "opetuksen on muututtava".

        Nyt näyttää siltä, että yhden todellisen työtunnin hinnaksi tulee aivan järkyttävä summa.

        Tähän kannattaisi puuttua ja tehostaa.

        Miksi luulet, että laatu huononisi? Päinvastoin, löydettäisiin oikeasti ne henkilöt, jotka sydämestään haluavat tuota työtä tehdä.


      • hipheijaaa

        "......löydettäisiin oikeasti ne henkilöt, jotka sydämestään haluavat tuota työtä tehdä......"

        Ja sitten taas joku pöpi alkaisi vainota kirjoituksillaan opettajia ja ihan vaan siksi, kun mieli on sairas.

        Tarkistapa mikä on luokanppettajan opetusvelvollisuus! Nyt puhut vain ykkösluokan oppilaiden tunneista.
        Kehotan perehtymään tarkemmin kouluelämään tai jättämään kommentoimatta. Ja sanonpa, että sinulla ei ole pienintäkään arvostusta ainakaan tällä palstalla.


      • koulutuksensiht

        Joku varmasti osaisi laskea, mitä yhden koulun, koulupäivän ja oppilaan per päivä hinnaksi tulee. Käsittämätön summa, siis aivan käsittämätön!>>>>>>>

        Oppilaskohtaiset kustannukset vuodessa ovat n. 10000 €. Mamujen kustannukset ilman vastinetta ovat 15000 €/henkilö.


      • Hipheijaajaa

        Tuo oli v 2010, mutta 2014 se oli 8400 €/oppilas perusopetuksessa.


      • OpettajanArvostus
        hipheijaaa kirjoitti:

        "......löydettäisiin oikeasti ne henkilöt, jotka sydämestään haluavat tuota työtä tehdä......"

        Ja sitten taas joku pöpi alkaisi vainota kirjoituksillaan opettajia ja ihan vaan siksi, kun mieli on sairas.

        Tarkistapa mikä on luokanppettajan opetusvelvollisuus! Nyt puhut vain ykkösluokan oppilaiden tunneista.
        Kehotan perehtymään tarkemmin kouluelämään tai jättämään kommentoimatta. Ja sanonpa, että sinulla ei ole pienintäkään arvostusta ainakaan tällä palstalla.

        Sinun arvostukseni tulee ainoastaan opettajilta, ei oppilailta tai vanhemmilta.


    • MissäNäkyy

      Missä näkyy

    • jumppamape

      Poliitikot haluavat juuri tällaisen koulun. Opettaja tekee niin kuin päättäjät haluavat.

    • KylläTäytyyMuuttua

      Veikkaanpa, että tulee politikoillekin yllätyksenä, kun lasketaan, mitä opetus oikeasti maksaa.

      Kysyvät sen jälkeen ihan aiheesta, että mehän saisimme sillä melkein kolminkertaisen määrän yksityiseltä kalliita valmennuskursseja.

      Siellä ei meinaan huonot opettajat kauaa opeta.

      • Hipheijaajaa

        Poliitikot tietävät ihan tarkkaan mitä koulu maksaa. Yksityiseltä saa kallista palvelua.
        Mutta et ole vielä vastannut kysymykseen.
        Onko yksityistäminen pienentänyt terveydenhuollon kustannuksia??????

        Ai että joku piirimyyjä laitetaan portfolioneineen pienten lasten opettajaksi?


    • LiianKallistaPalkatAlas

      Suoralta kädeltä voisi sanoa, että puolet opetuskustannusksista voisi ottaa pois ainoastaan tehostamalla.

      Yläpuolella jo mainittu jo monia keinoja. Opettajahan voisivat ottaa myös lisää työtehtäviä, kuten ruuan jakamisen ja pienimuotoisen siistimisen, kuten esimerkiksi luokan lakaisemisen tuntien jälkeen.

      Opettajien palkoista voisi suoraan myös leikata.

      • Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa? Sinä olet maininnut monia toinen toistaan älyttömämpiä keinoja. Ei kukaan muu.

        Ruokaa ei normaalisti koulussa jaeta. Oppilaat ottavat sen itse linjastolta. Monen koulun ruoka tulee keskuskeittiöltä. Erittäin kustannustehokasta jos nyt ei laadusta piittaa. Yhden annoksen kulut alle 0,70 euroa.

        Luokkatilan pienimuotoinen siistiminen on jo nyt opettajan arkea. Siistijöiden työtehtävät ovat ainakin meillä tarkoin määritellyt ja kaikki mikä jää niiden ulkopuolelle, on opettajan vastuulla.

        Palkoista leikkaaminen ei varmaankaan ole yhden katkeroituneen ihmisen päätös. Voisimmeko tasavertaisuuden nimissä leikata myös sinun palkkaasi samalla?


      • Per.Vers2
        Vanellus kirjoitti:

        Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa? Sinä olet maininnut monia toinen toistaan älyttömämpiä keinoja. Ei kukaan muu.

        Ruokaa ei normaalisti koulussa jaeta. Oppilaat ottavat sen itse linjastolta. Monen koulun ruoka tulee keskuskeittiöltä. Erittäin kustannustehokasta jos nyt ei laadusta piittaa. Yhden annoksen kulut alle 0,70 euroa.

        Luokkatilan pienimuotoinen siistiminen on jo nyt opettajan arkea. Siistijöiden työtehtävät ovat ainakin meillä tarkoin määritellyt ja kaikki mikä jää niiden ulkopuolelle, on opettajan vastuulla.

        Palkoista leikkaaminen ei varmaankaan ole yhden katkeroituneen ihmisen päätös. Voisimmeko tasavertaisuuden nimissä leikata myös sinun palkkaasi samalla?

        Joka ammattialalle on lisätty paljon tehtäviä, joita ennen hoitivat esim. sihteerit. Tuubaa on vaadittu kaikenlaisen raportoinnin muodossa. Lääkäreillekin on lisätty toimistotöitä, jolloin potilaita pystyy ottamaan vähemmän vastaan työpäivän aikana. Sisareni on lääkäri.


    • OpettajatTöihin

      Minusta kuulostaa siltä, että opettajilla on kova hätä puolustaa olemassa olevaa. Luulisi heidänkin tajuavan muutoksen tarpeellisuus.

      Opetuksen on muututtava.

    • lähtök

      Lähtökohtaisesti, voisitko jättää sanan "lähtökohtaosesti" pois tekstistäsi kun seuraavan kerran kirjoitat tänne, ihan noin lähtökohtaisesti. Toivon tätä lähtökohtaisesti, en muuten.

    • Ihmetyskummastus

      Tämän keskustelun alotusajankohta kertoo paljon. Kännissä kirjoitettu, ehkä syrjäytynyt ihminen kyseessä. Ollaan "hereillä" yöt ja nukutaan päivät?

      Saitko hylsyn pyrkiessäsi opettajankoulutukseen? Koulutusta tarvitset, koska sinulla ei ole yhtään mitään käsitystä opetusalasta. Toivottavasti et asenteillasi tee lastesi koulupolusta vaikeaa. Kodin asenne näkyy koulussa mm. käytöshäiriöinä. Toivottavasti heräät ajoissa ja annat turvallisen lapsuuden lapsillesi.
      Onnea ja menestystä tulevaan!

    • OpettajillaHätä

      Tämän keskustelun "opettaja" kommentoija kertoo mielestäni siitä suuresta hädästä, joka opettajilla on. Opettaja joutuu turvautumaan asiattomuuksiin.

      Oppilaiden ja vanhempien arvostus on kadonnut ja nyt yhteiskunta alkaa pikku hiljaa ymmärtämään, että opettajan olisi pitänyt tehdä oikeasti töitä sen eteen. Nyt kun sitä työtä ei ole tehty, niin pikku hiljaa alkaa yleinen mielipide kääntymään opetuksen muuttamisen puolelle.

      Valitettava suunta on se, että opettajan pitää saada tekemään töitä. Ihan koko tunti ja koko päivä.

      • ministerassistant

        Opetus muuttuu kuten olet toivonutkin. Opetushallituksen opettajavirkamiehet ovat suunnitelmissaan jo pitkällä. Uudet opetusmetodit tulevat koulujen käyttöön melko pian riippuen siitä, miten opetusnmateriaalit saadaan kuntoon. Opetus muuttuu oppijalähtöiseksi ja vastuu oppilaan oppimisesta siirtyy oppilaalle ja hänen huoltajilleen. Opettaja antaa oppilaalle kurssien tavoitteet ja oppilas itse suunnittelee aikataulun, jonka mukaan hän sitten etenee asetettuihin tavoitteisiin. Arviointi myös on oppilaslähtöinen ja -kohtainen. Opettaja ei osallistu arviointiin. Vastuu siirtyy kokonaan oppilaalle. Mikä parasta, kokeita ei ole ollenkaan. Näin opettajan vähäiset aikaresurssit voidaan kohdentaa työn ohjaamiseen ja ulkoiseen valvontaan. Mikäpä on olla opettaja muuttuneessa koulussa. Eikä sovi vähätellä sitäkään, että opettajan arvostus kasvaa ja nyt OAJ on myös valmis vaatimaan lisää palkkaa ja koulutusta.

        Koulu muuttuu ja tämä on totta.


    • EiVaanOleVaraa

      Kuulostaa hyvältä, jos opettaja oikeasti opettaa enemmän kuin 45 min tunnista ja enemmän kuin 4 * 45 minuuttia päivässä ja ainoastaan osan vuotta.

      Siihen kun meillä ei oikein ole enään varaa, ei vaikka kuinka paljon opettajia kiukuttaisi muutos ja tosiasiat.

      • Toistat jatkuvasti tuota samaa. On tullut jo selväksi. On hieman suuruudenhulluuttaa kuvitella, että sinun kiukuttelusi toisi suurenkin muutoksen opettajien työaikoihin ja palkkaukseen.

        En kuitenkaan ymmärrä, mikä ongelma tuossa on, kun opettajalle ei makseta kuin niistä pidetyistä oppitunneista. Kesältä ei makseta mitään eikä esim. minulla nyt meneillään olevalta talvilomalta makseta mitään.

        Toki välitunnit katsotaan sisältyvän oppitunteihin eli niistä maksetaan. Haluatko sanoa, ettei välitunneista pitäisi maksaa? Tällöin ei voisi velvoittaa opettajaa olemaan välituntivalvojana. Ulkoistetaanko välituntivalvonnat?

        Entä tuntien valmistelutyö, kokeiden laatimiset, wilma-viestinkäynti, oppilashuollolliset asiat, palaverit yms. joita opettaja hoitaa välituntisin. Ulkoistetaanko nekin jollekin muulle kuin opettajalle vai annetaanko opettajan vain hoitaa nuo asiat työaikaansa sisältyvillä välitunneilla? Mitä mieltä olet?


      • ministerassistant

        Et ymmärtänyt ollenkaan.

        Uudessa koulussa opettaja ei opeta ollenkaan! Uutta on myös ilmiöpohjaisuus oppimisessa. Huomaa termi opettaminen jää pois ja oppilas oppii omaehtoisesti itsenäisesti. Opettaja on kyllä paikalla, jos oppilas saa päähänsä kysyä jotakin, mutta muuten opettajan aika on tarkoitettu häiriöiden ehkäisemiseen ja hyvän oppimisilmapiirin luomiseen. Tietysti opettajan työn vaativuus lisääntyy ja se näkyy palkassa. Tässä vaiheessa ministeriössä käydään kädenvääntöä välituntien poistamiseksi ja sen ajan muuttamiseksi oppitunneiksi. Oppilaiden työmäärää kasvatetaan siten, että vanhempien hoito-ongelmat saadan tämän päivä tasolle. Lisääntyneet kustannukset saadaan kerhotoiminnasta. On arvioita, että ekaluokkalaisen työviikko käsittäisi 30 tuntia ja sen ajan opettaisi sama opettaja. Tässä mallissa opettajan työmäärä myös olisi tuo 30 tuntia. Saa nähdä miten lisääntynyt työ näkyy opettajan kukkarossa. Kyllähän se näkyy 30 % lisäyksenä.


    • ParempaanPitääPystyä

      Kuulostaa siltä, että siellä on ollut taas opettajat virittelemässä. Tässä kohtaa pitäisi tehdä niin, että opetustoimi teettäisi toisen suunnitelman ihan täysin ulkopuolisilla, joka lähtisi siitä, että rahaa on käytössä ainoastaan puolet nykyisestä.

      Tällöin lähtökohtaisesti,
      - rakennukset hyötykäyttöön
      - osa toiminnoista ulkoistettaisiin
      - viroista ja suojatyöpaikoista luovuttaisiin
      - opettajille samat työajat kuin muillekin, (37,5h/viikko)
      - bonukset hyvin tehdystä työstä eli mittarit työhön ohjaukseen
      - normaalit kesälomat ei mitään 14 viikon kesälomia
      - tietotekekniikan parempi hyödyntäminen
      - opettajakoulutukseen pakollinen työharjoittelu puoli vuotta.

      Eli suomeksi sanottuna--> muutettaisiin koko opetus.

      Väitän, että puolella nykyisestä rahasta saataisiin parempi tilanne kuin nykyisellä tavalla.

      Tällä hetkellä meillä on vanhan kansan opettajia, jotka haaveilevat opettajan arvostuksesta. Syyttävät muita opettajien ajojahdista ja milloin mistäkin, kuten tässäkin mielipidepalstalta on tullut ilmi.

      Nyt vaan yleinen mielipide todellisen koulu-uudistuksen puolesta. Parempaan pitää tuolla rahalla pystyä.

      • ministeriönsiht

        Lähtökohtaisesti meillä on kolme instituutiota, joista koululaitoksella on tärkein tehtävä yhteiskunnassa. Ministeriön huoli vanhempien kyvyttömyydestä selvitä lasten kasvatuksesta yhä kovenevassa maailmassa on pakottanut muuttamaan opetuksen strategiaa yksilökohtaiseksi. Siksi opettajajohtoisesta kollektiivisesta pulpettiopetuksesta halutaan eroon. Oikeastaan ei edellytetä enää kaikkien oppia kaikkea. Huonot kuitenkin jäävät yhteiskunnan ulkopuolelle. Nyt panostetaan parhaisiin. Saadaan vihdoinkin koulu, jota vanhemmat haluavat. Kun peruskoulun periaatteena oli ensin kasvatus ja sitten opetus (pääjohtaja Erkki Aho), niin nyt painotus on lähtökohtaisesti 'minä olen yksilö'.
        Opettajaa ohjaa S-O-R-toiminta. Siinä oppilaan havaitsema ongelma muuntuu reaktioksi ja ratkaisuksi.


    • OnpasHölmöKuvitelma

      Lähtökohtaisesti tuo nähtävästi edustaa opettajan väärää käsitystä. Opettaja ei ole pysynyt tämän päivän kehityksessä mukana.

    • UskoinJo

      Miksi muuten opettajat eivät tee 37,5 tuntia töitä ja pidä normaaleja kahvitaukoja?

      • loikkis

        Siksi, että opettajien työajasta on sovittu kunnallisessa opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksessa. Kunta-alalla ei muutenkaan ole kellään 37,5 tunnin viikkoja.


      • KipinKapin

        Miksi eivät sopineet 37,5 tunnista.

        Nyt kipin kapin sopimaan...


    • Itsekin_opettaja

      Jos minulla on vaikkapa 3 oppituntia päivässä, niin en kyllä millään ehdi pitää yli kahta kahvitaukoa? Ihmettelen että miten kukaan opettaja ehtii. Ruokataukokin pitäisi johonkin väliin mahduttaa. Sittenhän se päivä jo loppuukin ja voin lähteä kotiin nauttimaan ruhtinaallisesta palkastani ja vapaa-ajastani.

      • sellaistaseon

        kolmen tunnin palkalla
        pätkäduunissa
        määräaikaisena

        :D:D:Dd


    • TottaPitääMuuttua

      Oon samaa mieltä, opetuksen on muutittava ja opettajan saatava valita oppilaansa haastattelemalla vanhemmat ensin.

    • SiihenhänMeilläOnVaraa

      Ilman muuta hyvä idea!

      Ei muuta kuin määrärahoja hakemaan...kouluhan syyttää aina vanhempia, mitäs sitten syytettäisiin..:)

    • tuleppatöihin

      Opettajilla ei ole taukoa työpäivän aikana. Koko työpaikalla oloaika menee työasioihin. KOKO TYÖAIKA, sen jälkeen on suunnittelua, palaverit, tehtävien tarkastukset, oppilaiden vahenmpien kanssa yhteydet, oppilaiden omat viestit (tekstarit, sähköpostit, opehuoneeseen tulemiset ym). Puhelimeen tulee viesttejä vielä illallakin, opekollegat vastailevat tsähköposteihin illalla ja odottavat, että niihin on tullut vastaus aamuun mennessä

      Opettaja on töissä 24/ 7. Uudet opetussuunnitelmat edellyttävät että kaikki pitää käydä ja kaikille pitää olla mahdollista muokata yksilölliset opetussuunnitelmat......
      ---opet hoitaa siivouksen, materiaalihankinnat, koulurakennuksen huollot, isännöinnit, lukujärjestykset, suunnittelut, kasvatus ja opetustyö. Opetustyö on vähenemässä, koska toimistotyörutiinit vievät niin ison osan ajasta.

      .

      t....yölista on loputon.

      Mitä sä ap haluat? Opettajaksi? Tervetuloa, aloita tykin korjaamisesta ja etsi jostain paperia lapsille, tee opetussuunnitelmat kotonasi illalla, ennenkuin tulet töihin.

      • edJatkaa

        ja äskeinen viesti on kirjoitettu w10 käyttiksellä. Teksti lagaa niin pahasti, että sanoista jää kirjaimia pois.

        Kouluille on tulossa W10 joka on täysin keskeneräinen paska. JA TOTTAKAI SEKIN LISÄÄ OPETTAJAN TYÖMÄÄRÄÄ. Opettaja on myös it- tukihenkilö


      • Per.Vers2
        edJatkaa kirjoitti:

        ja äskeinen viesti on kirjoitettu w10 käyttiksellä. Teksti lagaa niin pahasti, että sanoista jää kirjaimia pois.

        Kouluille on tulossa W10 joka on täysin keskeneräinen paska. JA TOTTAKAI SEKIN LISÄÄ OPETTAJAN TYÖMÄÄRÄÄ. Opettaja on myös it- tukihenkilö

        Android-tabletilla (surfplatta) tulee helposti juuri kirjainten poisjäämisiä ja vääriä kirjaimiakin.


    • Arvostanopettajia

      Aloittajan toitottamien teesien perusteella hän kamppailee kovasti reaalista todellisuutta vastaan samaan tapaan kuin Don Quiote tuulimyllyjä vastaan. Toivottavasti hän ymmärtää hakea itselleen apua ja oikean lääkityksen.

      Nyt kuitenkin asiaan. Opetuksen on muututtava ainoastaan siinä suhteessa, että opettajille on asetettava lisää opetustunteja (palkallisia tietenkin) ja pyrittävä siihen, että opettaja keskittyy täysillä opettamiseen. Ei mihinkään ylimääräiseen toimistohommien näpertelyyn, kuten nyt on ollut jo vuosia trendinä. Ennen koululla oli sihteerejä ja enemmän kuin yksi kanslisti, jotka hoitivat näitä asioita, mutta aikojen kuluessa nekin on delegoitu opettajille, jolloin myös työpaikkoja on hävitetty.

      Suomessa on vallallaan "jokapaikanhöylä"-tyylinen työkulttuuri, jossa työntekijän on tehtävä usean työntekijän työt. Sinne ne kaikki työpaikat katoavat ja sekin johtuu vain tehostamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta. Hyvänä esimerkkinä Posti tuohonleikkuu- ja hoivapalveluineen. Monilta ihmisiltä on ilmeisesti unohtunut monia tehokkuuden perusperiaatteita, kun Adam Smithin mukaanhan pitkälle edennyt työnjako (eli kukin tekee oman erillisen osansa työprosessista) on tehokkuuden huipentuma.

      En voi muuta todeta kuin, että suurin syy Suomen ongelmiin tässäkin asiassa on se, etteivät päättäjät ole ollenkaan rationaalisia tai millään tavalla enemmän valtionhallinnollisiin asioihin perehtyneitä, vaan enemmänkin mediakasvoja ja kärkkäitä populisteja. Tutkimus ja tieto sekä niiden hyödyntäminen on unohtunut kokonaan ja tässä on tulos. Minä ainakin arvostan opettajia, jotka jaksavat opettaa oppilaita, jotka nykyisen "julkisuus- ja viihdeyhteiskunnan" muovaamina omaavat valtavan määrän häiritseviä keinoja tuhota koko opetustilanne sekä kiusata toisia oppilaita median avulla, jossa sitten nämä vanhemmat vielä naureskelevat ja tykkäävät kiusaamisvideoista. Opettajallakaan kun ei enää ole valtuuksia siihen puuttua. Oppilailla on enemmän määräysvaltaa käytössään kuin opettajilla ja vanhemmat myös tukevat omia lapsiaan, vaikka nämä lapset tuhoaisivat kiusattujen lapsien elämiä.

      Enemmänkin tämä on surullista tosiaan, kun kaikki eivät saa edes tasavertaista mahdollisuutta elämään, kun opettajat eivät pysty asiaan puuttumaan. Ehdottaisin, että koulukiusaaminen kriminalisoidaan ja sitten oppilaat ja vanhemmat saavat vastata poliisille. Näin olisi varmasti parempi.

      Terveisiä vielä niille vanhemmille, jotka ajavat tätä "oppilas määrää koulussa"-ajattelua, sillä itse kun olin peruskoulussa niin kiusaajat saivat tehdä ihan mitä lystäsivät. Opettajat eivät voineet mitään, kun vanhemmat tukivat kiusaajalastaan ja syyttivät opettajaa. Poliisi taas ei voinut puuttua kun väkivaltainen kiusaaminenkaan ei ole rikos. Kyllä siinä meni itselläni tasavertaiset mahdollisuudet kaikkeen. Sain hyviä numeroita kaikesta, mutta jatkuvan fyysisen ja henkisen väkivallan vuoksi sain lopulta paniikkihäiriön ja joudun syömään lopun elämääni lääkkeitä sekä pelkään sosiaalisia tilanteita ja ulos menemistä vielä nykyäänkin. Opettajille tsemppiä, teette hyvää työtä sen puitteissa mitä voitte tehdä. Sen sijaan päättäjät, vanhemmat ja kiusaajat itse voisivat herätä tähänkin todellisuuteen.

    • aineenope

      olit vain kerran sijaisena. se osoittaa se sen, että edes lapset eivät sinusta pitäneet eikä sinua pyydetty toiste sijaiseksi.

      opetustyötä voi tehdä mobellakin tavalla - minä teen sitä niin, että kehtaan menmä huomennakin samaan työpaikkaan.

      en opeta alakoulussa, mutta se että "aine on helppo", ei tarkoita, että se olisi helppo opettaa. alakoulun matikka on helppoa, mutta voit opettaa sen niin pieleen, että yläkoulun ooettaja repii hiuksensa päästä. kyse ei ole siis siitä, onko aine helppo vai vaikea, vaan siinä miten se opetetaan oikein.

    • vanhareksi

      Välitunneista ei voi luopua, ei ne ole opettajien vaan lasten vuoksi. Oppilaat ei jaksa keskittyä, ja on hyvä välillä jaloitella ja ulkoilla. Riittävän lyhyet oppitunnit ovat yksi suomalaisen koulun menestystekijä.

      Sen sijaan työviikkoa voi viilata ja kesän opetuksetonta aikaa voi tarkastella uudelleen.

      Aivan hyvin koulupäivät voisivat olla pitempiä, ruokatauko varsinkin voisi olla tuplasti nykyisen mittainen, niin ehtisi syödä rauhassa, ja koulupäivän jälkeen olisi varsinkin pienemmille lapsille hyvä olla iltapäivätoimintaa koululla. Joutuvat muuten olemaan yksin kotona aivan liikaa.

      Kesän pitkä tauko on jäänne maatalousyhteiskunnan ajoilta, kun tarvittiin työvoimaa pelloille. Silloin vuosisadan alussa, kun kansakoululaitosta luotiin, ei maalaisperheistä olisi päästetty lapsia kesällä kouluun. Nyt pitkälle tauolle ei ole enää perusteita, vaikka onhan se toki vuosisadan mittaan lyhentynyt pari viikkoa. Ei kesätauko ole enää kuin 2,5 kuukautta. Voitaisi silti aivan hyvin mennä kuukauden kesälomiin kuten muillakin aloilla.

      Opettajan työssä vuosityöaika 1600 tuntia on jo käytäntö ammatillisessa ja korkeakoulutuksessa. 40 tunnin työviikolla se tarkoittaa 40 viikkoa töitä, 12 viikkoa vapaajaksoaja. Niistä sijoitetaan yleensä 8 viikkoa kesäksi, yksi viikko syyslomalle lokakuulle, kaksi joululomalle ja yksi talvilomalle helmikuulle. Vapaajaksot voisi sijoittaa tasaisemmin pitkin vuotta, niin jaksaisi paremmin sekä opettajat että oppilaat. Toimistotyöajassa vastaavasti 36,25 tunnin työviikolla vuosityöaika täyttyy 44 viikossa ja vapaaksi jää 8 viikkoa, mistä yleensä 4 viikkoa sijoitetaan kesälle, yksi syksylle, kaksi joululomaksi ja yksi talvilomaksi. Kesäloma on puolet lyhyempi, mutta työviikko kevyempi ympäri vuoden. Suosittelen perusopetukseen jälkimmäistä, toimistotyöaikaa, koska se on kevyempi sekä opettajille että oppilaille.

      Itselläni on kokemusta opettajana yli 20 vuotta ja reksinäkin jo yli 10 vuotta.

      • JänniäFaktoja

      • Parempaapalkkaa

        Höpön löpön. Opettajien kesälomapalkka on sijoitettuna siihen palkkaan eli jos opettajilla olisi lyhyempi kesäloma, kuukaisipalkkakin olisi isompi. Toimistotöissä maisterin koulutuksella palkkakin toki on parempi eikä suinkaan sitä keskiasteen tutkinnon mukaista korkeintaan parin tonnin palkkaa. Sanotaanko näin, että maisteri saisi opettajan työstä 2700-4000 e palkkaa niin toimistotöissä se olisi maisterilla 3300-5500 e/kk palkka. Eli maisteria (ainakaan fiksua sellaista) et saa parilla tonnilla toimistotöihin. Itse ainakin maisterina vaatisin vähintään neljän tonnin palkkaa toimistotöistä. (Useimmiten myös se ilmapiiri siellä koulumaailmassa on parempi kun taas toimistopuolella hyvinkin on veemäinen ilmapiiri, joten palkankin pitää olla parempi)

        Välitunnit käytännössä ovat useasti työaikaa. Toisinaan pitää olla välituntivalvoja, ruokailuvalvoja (pakko syödä oppilaiden kanssa ja pakko syödä koulun ruokaa, vaikka siitä ei henkkoht pitäisikään yhtään) tai hoitaa puheluja, tavata henkilökuntaa, neuvotella, palaveerata, hoitaa oppilaiden kanssa asioita, puuttua kiusaamiseen, valmistella opetusmateriaalia ja vaikka välitunnilla jäisikin aikaa kahvitteluun niin käytännössä se juttelu ja kahvittelu on työtä, keskustelua, neuvotteluja yms. Useasti ei voi valita työkavereitaan eikä keskustelun aiheita.

        En ymmärrä miten opettajan palkka on sinulta pois? Haluat siis antaa signaalin, että älkää ryhtykö opettajiksi, palkat pois ja tulkaa "meille" töihin vai oletko jollain tavalla vain kateellinen?


      • noinLähtökohtausesti
        JänniäFaktoja kirjoitti:

        En kyllä tiedä millä matematiikalla muille työläisille jäisi kahdeksaan viikkoa lomaa vuodessa. Useimmilla aloilla lomaoikeus on noin viisi viikkoa, pitkään alalla olleilla viikon tai pari enemmän.

        http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001869011.html

        lähtökohtausesti jännä fakta on muuten sekin, että opettajillahan ei ole lomaa lainkaan. heillä on vain ns. laskennallinen vuosiloma, joka vastaa valtion virkamiesten loman pituutta.

        opettaja ei siis oijeastaan noin lähtökohtaisesti ole lomalla lainkaan :P

        ja aikuisten oikeasti, opettaja on kesäisin palkattomalla vapaalla pois lukien laskennallisen vuosiloman aikana. siksi mm. opettajien lomaraha on paljon pienempi kuin muiden työläisten, koska lomarahahan määräytyy työssäolokuukausien mukaan. puolisoni joka saa pienempää palkkaa kuin minä, saa kuitenkin lomarahaa monta sataa euroa enemmän kuin minä. juuri tästä syystä, että en suinkaan ole 11kk töissä ja 1kk lomalla vaan osan ajasta olen palkattomalla vapaalla, kesäkeskeytyksellä.


    • älämölöä

      "Lähtökohtaisesti valmistunut ala-asteen opettaja tekee töitä 15-30 tuntia "

      Lähtökohtaisesti tämä on väärin, koska luokanopettajan opetusvelvollisuus on 24h/vko täyteen palkkaan. Siksi en edes viitis lukea muuta löpinääsi. Vaikka 1luokan oppilaalla olisikin koulua vain 19h, on jakotunneilla ja muulla opetuksella hoidettu, että opettaja tekee kuitenkin vähintään 24h/vko mikäli haluaa saada täyden palkan.

    • koiranvirka

      Aloitus on täyttä paskaa


      jos joku tekee 15 tuntia/ vk, hänelle maksetaan vain 15h tunnin työstä (15x20e= ?)

      Jos sopimuksessa on 24 tuntia, se tarkoittaa kk palkkaa, jolloin myös työajasta tulee täysin rajoittamaton JA jos meinaa tehdä niin, että kehtaa mennä seuraavanakin päivänä, pitää tehdä suunnittelut, kokeet, korjata/ siivota luokkaa, pitää yhteyttä vanhempiin, pitää tukiopetustunteja, hiekottaa pihaa, niiskuttaa koska koulu on homeessa, tehdä toimistotyöt, suunnitella kaikki koulun juhlat, ottaa töitä kotiin - koska työaika ei muuten riitä....OLLA TÖISSÄ min 12h/ päivä.

      JA TÄMÄN LISÄKSI JA ENNENKAIKKEA PITÄÄ KOHDATA OPPILAS JA HÄNEN "tukijoukot" - kaikkine ominaisuuksineen.

      Taukoja ei ole, välitunneilla tehdään töitä, ruokataukoa ei ole (silloin valvotaan oppilaita). Opet ovat aina valppaina ja valmiudessa - silmät selässäkin.

      Lomalla tehdään töitä, joita ei muuten ehdi tekemään. Lomilta palataan huomattavasti aikaisemmin "remontoimaan" - jotta luokat ovat kunnossa, ennen koulun alkua.

      Nyt kun hallitus on säästänyt opetuksessa, koulutuskentälle on muodostumassa laittomat sijaismarkkinat, selkäänpuukotus on täysillä käynnissä ja palkoissa huijataan. Koulutusta pitäisi NYT LISÄTÄ - mutta resursseja ei enää ole.
      Koulutus olisi ainoa lääke muutoksessa - ei ole mitään ihmelääkettä.

      Koulut ovat homeessa, palkkaus on poljettu laittomuuksiin asti - opetushenkilöstö karkaa - motivaatio on alhainen.

      ET TIEDÄ ALASTA NÄKÖJÄÄN YHTÄÄN MITÄÄN.

      Jossain muussa duunissa voi olla röökillä 2h erissä ja tulla sisälle ihmettelemään "mitä mä nyt teen" MUTTA EI OPETTAJANA.

    • muttasepalkkaus

      Tekeekö yksikään lääkäri työtään
      alle 2000e/ kk?

      Tai edes 2500e/ kk?

      Tekeekö lääkäri töitä työajan ulkopuolella? Kotonaan?

      Sitäpaitsi lääkäri ei ole automaattisesti ammattitaitoinen
      edes vuosien työkokemuksella. Esim keuhko- ja hengitystielääkärit ovat
      suomessa pääosin ammattitaidottomia puoskareita.

      Suomessa ei ole ainuttakaan lääkäriä, joka tunnistaisi
      homeen aiheuttamat terveyshaitat EIKÄ OSAA AUTTAA OPETTAJAA
      JOKA TUKEHTUU HOMEISEEN KOULUILMAAN.

      • eiHonettaKouluissa

        höpö homeinesi... nykyajan vastaus on, että korkea hiilidioksipitoisuus kun yskit keuhkot ulos ja puolet henkilökunnasta on sairaslomalla yhtenään tai eivät voi oleskella tietyissä kohden rakennusta. se on se paikallaan pysyvä hiilidioksidipatsas!


    • Emänäätä

      Omituista juttua ap:lta. Voin sanoa, että opettajan työstä olen väsyneempi kuin mistään muusta työstä aiemmin työpäivän jälkeen, vaikken olisi opettanut kuin 5 tuntia. Kyllä, olen ollut yksityisellä esimiestöissä, asiantuntijana, hoitanut alihankintaprojekteja jne. Palkka oli parempi ja toki päivät "pidemmät" ja lomat lyhyemmät, mutta oikeasti työ oli paljon rennompaa. Opettajan työ on niin pakkotahtista ja kuormittaa kaikkia aisteja niin rankasti koko työajan. Eikä ne 15 minuutin tauot mitään taukoja ole. Tänäänkään en saanut yhtään kertaa istua alas juomaan kahvia ja juoruilemaan opehuoneeseen. Ruokatunti oli 12 minuuttia, jonka istuin hälisevässä ruokalassa ahmimassa, koska rehtori odotti jo palaveriin. Yhden välitunnin olin ulkona, yhden pyörin auloissa ja yhden olin toisessa palaverissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5678
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3485
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe