Seligson Brands ja Pharma

Ostaakovaikoei

Näkemyksiä noiden kahden rahaston pärjäämisestä esim. 2016-2020? Perusteluja?

9

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsaah

Ne pärjäävät suunnilleen yhtä hyvin kuin niiden omistamat firmat, vähennettynä kuluilla. Perustelut: sillä tavalla rahastot toimii.

Oikeasti lienet kysymässä, miten suuret kuluttajamarkkinoilla toimivat firmat ja lääkefirmat tulevat pärjäämään tulevina vuosina, ja myös miten maailman tapahtumat vaikuttavat niiden osakkeiden hintoihin tulevina vuosina? Nämähän ovat kaksi eri asiaa. Esim. vuonna 2009 suunnilleen kaikkien osakkeiden hinnat romahtivat, riippumatta siitä miten hyvin tai huonosti itse firmalla meni. Tuollainen 4-5 vuoden aikaperiodi on niin lyhyt, että sen aikana maailmanmarkkinoiden yleisellä heilumisella voi olla jopa suurempi merkitys kuin varsinaisen sijoituksen hyvyydellä.

Todennäköisesti Brandsin kehitys noudattelee länsimarkkinoiden yleistä kehitystä myös tulevina vuosina. Lääkepuolella heiluntaa puoleen ja toiseen on enemmän. Valitettavasti en omaa sellaista kristallipalloa, joka kertoisi mihin suuntaan ja kuinka paljon osakekurssit seuraavina vuosina suuntaavat.

• Kettu75

Voi olla, että emme näe mitään yhtenäistä pitkää laskua tai romahdusta finanssikriisin malliin, heiluntaa ylös ja alas sahaavia laskuja ja nousuja. Kuukausisijoittajan unelma siis, kun heiluntaa on reilusti. Laatufirmoja hyvine osinkoineen molemmissa salkuissa. Nyt markkinat ovat herkkänä ja reagoivat voimakkaasti sekä hyviin että huonoihin uutisiin. Otollinen oston paikka siis aloittaa säästäminen noihin rahastoihin 2016. Kiinan suhteen ollaan pessimistisiä, mutta Aasiahan kasvaa vielä vuosikausia. Brandit ovat aina haluttuja ja juuri kehittyvien maiden ihmiset janoavat niitä yhä enemmän vaurastumisen myötä. Pharma hyötyy ikääntyvästä väestöstä kautta maailman.

• MenestyviäAloja

10...15 vuoden mennyt tuottohistoria on hyvä, myös annualisoituna. Ovat nyt tippuneet kumpikin huipustaan kohtuullisesti, joten hyvä alkaa pikkuhiljaa säästämään vaikkakin hyvin todennäköisesti noiden sisältämien osakkeiden kurssit tippuvat edelleenkin. Itselle ovat kumpikin aika merkittäviä, tavoite pitää varoja noissa ainakin 10 vuotta tai pidempään. Kokonaissijoitussummissani noihin liikutaan kymppitonneissa (ovat vain osa kaikista sijoituksistani).
      Kannattaa huomata melkoinen USA-paino noissa, jos kumpaakin ottaa. Lisäksi taalan vahvistuminen etenkin vuoden 2014 aikana (noin 1.38 -> 1.08 $/€) nosti osittain noiden kursseja ikään kuin ansaitsemattomasti.

• Ihmetellen

Mihin rahastoihin Seligsonilla kannattaisi sijoittaa, kun ajatuksena pitää varoja ainakin 10 vuotta? Kuinka monta tonttua yhteen rahastoon on ns. järkevää sijoittaa?

• ÄkkiäNordnettiin

http://www.talouselama.fi/uutiset/herra-on-minun-pomoni-3393045

Peter Seligson, toimitusjohtaja, Jehovan todistaja. Seligson & Co Rahastoyhtiö, Helsinki

Sinne minä en rahojani ikinä anna, jossa niistä pitää huolen jehovan todistajat.

• 18.4

Nuo molemmat ovat hyviä indeksirahastoja. Siis indeksirahastoja, ei indeksejä matkivia ETF:iä. Ne kehittyvät kurssien mukaisesti, aivan kuten kirjoittaja "fsaah" tuolla ylempänä ihan oikein kertoi. Rahaston hoitajan "osaamisella" ei ole merkitystä, arvo perustuu pelkästään markkinoihin. Myöskään rahastoja hoitavan firman johtajan uskonto, painoindeksi, kengännumero, hiusten väri, golfin tasoitus tai lemmikkikoiran rotu ei vaikuta asiaan.

• Houi

Nämä eivät ole indeksirahastoja.

• feafs

Tulkintakysymys. Seligson ilmaisee asian näin: "sijoituksia ei ohjaa ulkopuolisen laskema indeksi vaan itse muodostamamme osakekori". Myös indeksit ovat tietyin perustein koostettuja osakekoreja, eli tässä on nyt vain kyse siitä, että sekä sakekorin muodostaminen että rahastonhoito tapahtuvat samassa firmassa.

Sen sijaan sinäkään tuskin yrität kiistää sitä, että nämä ovat passiivisia rahastoja. Ja sehän on indeksirahastojen tärkein pointti - että ne ovat passiivisia, pysyvät tarkasti suunnitellussa muodossa ja minimoivat kulut.

• Buenoo

Rahastojen parhaasta päästä ovat olleet ja melko pienet kulut. Mennyt ei takaa tulevaa, mutta laadukas pienikuluinen tuppaa pärjäämään keskinkertaista paremmin pitkässä juoksussa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      325
      3407
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      19
      2288
    3. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1890
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1615
    5. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      417
      1532
    6. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      36
      1414
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      248
      1338
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1274
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1076
    10. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      20
      1010
    Aihe