Elikä kun vaihdatan renkaat uusiin, ei uusiin renkaisiin ole pakko enää rengaspaineantureita asentaa. No antureiden puutehan saa järjestelmän antamaan vikailmoituksen, kun tietoa paineista ei renkailta saada, koska antureita ei ole. Eli katsastus ei mene läpi. Eli anturit on siis pakko asennuttaa renkaisiin, vaikka laki ei niitä vaadi, mutta silti katsastus vaatii ettei rengaspainejärjestelmä anna vikailmoituksia.
Rengaspaineanturit
18
7831
Vastaukset
- hyväLaiteToimii
Asia on helppo ja selkeä. Rengasliike asentaa uudet anturit samalla kun vaihtaa uudet renkaat. Nuo anturit on muutem kovin kätevät, ei tarvitse juosta huoltoasemilla tarkístamassa paineita mittareilla jotka näyttävät mitä sattuu. Istuu autoon ja valitsee tietokoneesta näytön joka kertoo jokaisen renkaan paineen erikseen ja siitä voi seurata myös kuinka paineet muuttuu kun renkaat lämpiävät. Tosin joissakin autoissa on surkeita syteemejä, kuten mm. Toyota joka on lähinnä riesa.
- Rahallevastinetta
Taitaa hinnassakin olla eroa, onko vain hälyttävä vai mittaavakin systeemi...
- varmasti.asentaa
Asentaa asentaa ja mielellään asentaakin kun antureista tulee renkaiden päälle lisähintaa 50-200€/rengas.
Vain hälyttävässä, eli passiivisessa systeemissä ei ole antureita vaan se perustuu ABS:n ja luistoneston välittämiin tietoihin, joiden perusteella auto päättelee että jossain renkaassa on vähemmän painetta.
Aktiivisessa eli mittaavassa systeemissä on ne kalliit anturit, joiden paristotkaan eivät kestä kuin muutaman vuoden, ja niiden kanssa näkee auton näytöltä reaaliajassa renkaiden paineet. - Anonyymi
Uusavuttomille joilla on aivan liikaa rahaa.
Itse ainakin osaan katsoa paineet renkaista aivan itse ja tyhjän renkaan luulisi tuntevan tärinänä tai ratin voblaamisena.
Kas kun ei jääkaapin sisältöä valvovaa kameraa ja wifiä joka hälyyttää vaadita eu:n toimesta pakolliseksi, VOIHAN nälkäänkin kuolla jis ei muista käydä kaupassa.
- VanhaaTietoa
Rengaspaineiden valvontasysteemin ei tarvitse toimia enää kuin autokaupan ovella ulosajaessa, jos ajat sen ulos "tehdasrenkailla" eli yleensä kesärenkailla.
Sen jälkeen ei väliä... Anturithan ovat aktiivisissa systeemeissä yhdistetty venttiilirunkoon, ei renkaisiin. Jos ajat paljon, niin ei niitä tarvitse uusia joka renkaan vaihdossa (kaunko painevahdin paristo kestää?).
Merkkivalo saa palaa katsastuksessa, ei mitään väliä.
Alunperinkään ei toisien renkaiden vanteisiin eli yleensä talvirenkaallisiin niitä ei ole tarvinut asentaa, jos ei halunnut.- jeejeetrafi
Kyllä tarvitsi. Trafi muutti sääntöään kahdesti vuodessa.
Ensiksi vaadittiin. Sitten selvisi, että svedu-viranomaisilla on enemmän älliä päässä, kuin kotimaisilla, joilloin Trafi päätti vapauttaa toisen rengassarjan ( eli talvisarjan ) paineen valvonnasta. Ja nyt sitten viime syksynä Trafi päätti lopulta vapauttaa autot kokonaan ilmanpaineenvalvonnasta.
Seurauksena turhia kuluja ja päänvaivaa autoilijoille, rengasalalle, autonmaahantuojille. Tyypillinen suomalainen viranomainen... - Saab-99-74
jeejeetrafi kirjoitti:
Kyllä tarvitsi. Trafi muutti sääntöään kahdesti vuodessa.
Ensiksi vaadittiin. Sitten selvisi, että svedu-viranomaisilla on enemmän älliä päässä, kuin kotimaisilla, joilloin Trafi päätti vapauttaa toisen rengassarjan ( eli talvisarjan ) paineen valvonnasta. Ja nyt sitten viime syksynä Trafi päätti lopulta vapauttaa autot kokonaan ilmanpaineenvalvonnasta.
Seurauksena turhia kuluja ja päänvaivaa autoilijoille, rengasalalle, autonmaahantuojille. Tyypillinen suomalainen viranomainen...Ei tästä ole mitään haittaa uusien autojen ostajille, päinvastoin päästään eroon yhdestä turhasta härpäkkeestä. Paras laite on pois jätetty laite, siihen ei tule yhtään vika, vikaa ....
- noniinnojoo
Tuoin määräyksen voimassaoloaikana myytiin Suomeen about 100.000 uutta autoa, joista monessa anturit sekä kesä, että talvipyörissä. (arvio) Jos puolessa on, niin renkaanoston yhteydessä se maksaa näille autoilijoille 16 miljoonaa euroa extraa... ( tunnistimen hinnaksi arvio 80,- .summat voivat olla muutakin, mutta aivan varmasti isoja )
Siksi että kahviaan hörppivä virkamies Trafissa halusi olla eu-pykälä-asiantuntija, vaikka tiesi, että naapurimaassa ongelma oli survaistu roskiin. - ei-tarvitse-päästä-eroon
Saab-99-74 kirjoitti:
Ei tästä ole mitään haittaa uusien autojen ostajille, päinvastoin päästään eroon yhdestä turhasta härpäkkeestä. Paras laite on pois jätetty laite, siihen ei tule yhtään vika, vikaa ....
Ei siitä mihinkään "eroon" päästä, eikä tarvitsekaan, rengaspaineiden valvontajärjestelmä on erittäin hyvä varuste. Se, että suomalainen viranomainen ei niitä enää vaadi, tai vaadi niiden toimivan, ei tarkoita, etteikö autonvalmistajat silti rengaspaineidenvalvontajärjestelmiä autoihinsa rakentele. Ei suomalainen viranomainen vaadi autoon äänentoistojärjestelmää tai pysäköintitutkaakaan, mutta kyllä niitä silti autonvalmistajat tykkäävät autoihin tehtaalla laitella.
- Äly-älä-jätä
noniinnojoo kirjoitti:
Tuoin määräyksen voimassaoloaikana myytiin Suomeen about 100.000 uutta autoa, joista monessa anturit sekä kesä, että talvipyörissä. (arvio) Jos puolessa on, niin renkaanoston yhteydessä se maksaa näille autoilijoille 16 miljoonaa euroa extraa... ( tunnistimen hinnaksi arvio 80,- .summat voivat olla muutakin, mutta aivan varmasti isoja )
Siksi että kahviaan hörppivä virkamies Trafissa halusi olla eu-pykälä-asiantuntija, vaikka tiesi, että naapurimaassa ongelma oli survaistu roskiin.Olisit pistänyt reilusti että ainakin 100 miljonaa meni hukkaan. Jos kerran saa valehdella niin valehdellaan sitten reilusti ! Minä sain ko härpäkkeet talvipaketissa ja myyjän mukaan säästin 2000 euroa !!!
- noniinnojoo
ei-tarvitse-päästä-eroon kirjoitti:
Ei siitä mihinkään "eroon" päästä, eikä tarvitsekaan, rengaspaineiden valvontajärjestelmä on erittäin hyvä varuste. Se, että suomalainen viranomainen ei niitä enää vaadi, tai vaadi niiden toimivan, ei tarkoita, etteikö autonvalmistajat silti rengaspaineidenvalvontajärjestelmiä autoihinsa rakentele. Ei suomalainen viranomainen vaadi autoon äänentoistojärjestelmää tai pysäköintitutkaakaan, mutta kyllä niitä silti autonvalmistajat tykkäävät autoihin tehtaalla laitella.
Tämähän oli siis uusi eu direktiivi, josta autonvalmistajilla on varmasti ollut tietoa jo pitkälle etukäteen. Ovat mahd. osallistuneet suunnitteluun. Aktiivisia painetunnistimia oli esim ranskanpatongeissa jo 15 vuotta sitten. Ja VW konserni on käyttänyt abs järjestelmään perustuvaa seurantaa jo pitkään. Juttu olikin siinä, että trafi päätti ulottaa pakollisen paineentunnistuksen koskemaan myös talvirenkaita. Juuri päinvastoin, kuin ruotsin trafi teki. Sittemmin trafi perui päätöksensä.
On selvää, että paineentunnistus järjestelmä on hyödyllinen autoilijalle. Mutta onko se nimenomaan aktiivisilla tunnistimilla toteutettuna toimiva ja kustannuksiltaan järkevä pohjoisissa olosuhteissa, on eri juttu. Sekä Suomen, että Ruotsin trafit ovat päätyneet negatiiviseen kantaan.
Ja tämän olisi voinut kertoa jo etukäteen kuka tahansa rengasalan pitkäaikainen ammattilainen :) - noniinnojoo
Äly-älä-jätä kirjoitti:
Olisit pistänyt reilusti että ainakin 100 miljonaa meni hukkaan. Jos kerran saa valehdella niin valehdellaan sitten reilusti ! Minä sain ko härpäkkeet talvipaketissa ja myyjän mukaan säästin 2000 euroa !!!
Ehkä sä ostit jonkun Ferrarin, jossa omiin vanteisiin integroidut tunnistimet a 500 kpl... :D
- ei-tehdas
Ei sitä talvella ajeta ulos liikkeestä kesärenkailla. Kyllä auton mukana myydään talvirenkaat jotka vaihdetaan liikkeesä ennen luovutusta. Muuten auto ei ole Suomessa talvella tieliikennekelpoinen eikä sitä saa ajaa ulos liikkeestä kesärenkailla aikana jolloin talvirenkaita on pakko käyttää. Ensiasennus- eli tehdasrenkaat taas ei koskaan ole talvirenkaat. Ensiasennusrenkaissa pitää olla anturit, liikkeessä ennen luovutusta vaihdetuissa talvirenkaissa ei tarvitse olla, vaikka auto ajetaan niillä ulos liikeestä.
- hienotToimivatPelit
Persaukisten ja vanhoilla ajavien ininää kuuluu takavasemmalta, noloa.
- Kuusi_ja_kataja
Tänään sanot ylpeänä näin. Huomenna olet jo nolona joukossamme. Tervetuloa!
- wernerska
Teippiä valon päälle.
- ilkeä
"hyvä" laite.. ETÄNÄ voin tyhjentää renkaas..
- nukuPoikaVälillä
jaa aamuyöstä parhaat viestit. On tainnut pää tyhjentyä ihan paikallisesti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota3352941Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?1072214En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v1201640Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin731164- 721057
- 611003
Voi nainen...
Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi41960Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.148944Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj290852- 41773