Rengaspaineanturit

näinkö-on

Elikä kun vaihdatan renkaat uusiin, ei uusiin renkaisiin ole pakko enää rengaspaineantureita asentaa. No antureiden puutehan saa järjestelmän antamaan vikailmoituksen, kun tietoa paineista ei renkailta saada, koska antureita ei ole. Eli katsastus ei mene läpi. Eli anturit on siis pakko asennuttaa renkaisiin, vaikka laki ei niitä vaadi, mutta silti katsastus vaatii ettei rengaspainejärjestelmä anna vikailmoituksia.

18

10230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväLaiteToimii

      Asia on helppo ja selkeä. Rengasliike asentaa uudet anturit samalla kun vaihtaa uudet renkaat. Nuo anturit on muutem kovin kätevät, ei tarvitse juosta huoltoasemilla tarkístamassa paineita mittareilla jotka näyttävät mitä sattuu. Istuu autoon ja valitsee tietokoneesta näytön joka kertoo jokaisen renkaan paineen erikseen ja siitä voi seurata myös kuinka paineet muuttuu kun renkaat lämpiävät. Tosin joissakin autoissa on surkeita syteemejä, kuten mm. Toyota joka on lähinnä riesa.

      • Rahallevastinetta

        Taitaa hinnassakin olla eroa, onko vain hälyttävä vai mittaavakin systeemi...


      • varmasti.asentaa

        Asentaa asentaa ja mielellään asentaakin kun antureista tulee renkaiden päälle lisähintaa 50-200€/rengas.

        Vain hälyttävässä, eli passiivisessa systeemissä ei ole antureita vaan se perustuu ABS:n ja luistoneston välittämiin tietoihin, joiden perusteella auto päättelee että jossain renkaassa on vähemmän painetta.

        Aktiivisessa eli mittaavassa systeemissä on ne kalliit anturit, joiden paristotkaan eivät kestä kuin muutaman vuoden, ja niiden kanssa näkee auton näytöltä reaaliajassa renkaiden paineet.


      • Anonyymi

        Uusavuttomille joilla on aivan liikaa rahaa.
        Itse ainakin osaan katsoa paineet renkaista aivan itse ja tyhjän renkaan luulisi tuntevan tärinänä tai ratin voblaamisena.
        Kas kun ei jääkaapin sisältöä valvovaa kameraa ja wifiä joka hälyyttää vaadita eu:n toimesta pakolliseksi, VOIHAN nälkäänkin kuolla jis ei muista käydä kaupassa.


    • VanhaaTietoa

      Rengaspaineiden valvontasysteemin ei tarvitse toimia enää kuin autokaupan ovella ulosajaessa, jos ajat sen ulos "tehdasrenkailla" eli yleensä kesärenkailla.
      Sen jälkeen ei väliä... Anturithan ovat aktiivisissa systeemeissä yhdistetty venttiilirunkoon, ei renkaisiin. Jos ajat paljon, niin ei niitä tarvitse uusia joka renkaan vaihdossa (kaunko painevahdin paristo kestää?).
      Merkkivalo saa palaa katsastuksessa, ei mitään väliä.
      Alunperinkään ei toisien renkaiden vanteisiin eli yleensä talvirenkaallisiin niitä ei ole tarvinut asentaa, jos ei halunnut.

      • jeejeetrafi

        Kyllä tarvitsi. Trafi muutti sääntöään kahdesti vuodessa.
        Ensiksi vaadittiin. Sitten selvisi, että svedu-viranomaisilla on enemmän älliä päässä, kuin kotimaisilla, joilloin Trafi päätti vapauttaa toisen rengassarjan ( eli talvisarjan ) paineen valvonnasta. Ja nyt sitten viime syksynä Trafi päätti lopulta vapauttaa autot kokonaan ilmanpaineenvalvonnasta.
        Seurauksena turhia kuluja ja päänvaivaa autoilijoille, rengasalalle, autonmaahantuojille. Tyypillinen suomalainen viranomainen...


      • Saab-99-74
        jeejeetrafi kirjoitti:

        Kyllä tarvitsi. Trafi muutti sääntöään kahdesti vuodessa.
        Ensiksi vaadittiin. Sitten selvisi, että svedu-viranomaisilla on enemmän älliä päässä, kuin kotimaisilla, joilloin Trafi päätti vapauttaa toisen rengassarjan ( eli talvisarjan ) paineen valvonnasta. Ja nyt sitten viime syksynä Trafi päätti lopulta vapauttaa autot kokonaan ilmanpaineenvalvonnasta.
        Seurauksena turhia kuluja ja päänvaivaa autoilijoille, rengasalalle, autonmaahantuojille. Tyypillinen suomalainen viranomainen...

        Ei tästä ole mitään haittaa uusien autojen ostajille, päinvastoin päästään eroon yhdestä turhasta härpäkkeestä. Paras laite on pois jätetty laite, siihen ei tule yhtään vika, vikaa ....


      • noniinnojoo

        Tuoin määräyksen voimassaoloaikana myytiin Suomeen about 100.000 uutta autoa, joista monessa anturit sekä kesä, että talvipyörissä. (arvio) Jos puolessa on, niin renkaanoston yhteydessä se maksaa näille autoilijoille 16 miljoonaa euroa extraa... ( tunnistimen hinnaksi arvio 80,- .summat voivat olla muutakin, mutta aivan varmasti isoja )

        Siksi että kahviaan hörppivä virkamies Trafissa halusi olla eu-pykälä-asiantuntija, vaikka tiesi, että naapurimaassa ongelma oli survaistu roskiin.


      • ei-tarvitse-päästä-eroon
        Saab-99-74 kirjoitti:

        Ei tästä ole mitään haittaa uusien autojen ostajille, päinvastoin päästään eroon yhdestä turhasta härpäkkeestä. Paras laite on pois jätetty laite, siihen ei tule yhtään vika, vikaa ....

        Ei siitä mihinkään "eroon" päästä, eikä tarvitsekaan, rengaspaineiden valvontajärjestelmä on erittäin hyvä varuste. Se, että suomalainen viranomainen ei niitä enää vaadi, tai vaadi niiden toimivan, ei tarkoita, etteikö autonvalmistajat silti rengaspaineidenvalvontajärjestelmiä autoihinsa rakentele. Ei suomalainen viranomainen vaadi autoon äänentoistojärjestelmää tai pysäköintitutkaakaan, mutta kyllä niitä silti autonvalmistajat tykkäävät autoihin tehtaalla laitella.


      • Äly-älä-jätä
        noniinnojoo kirjoitti:

        Tuoin määräyksen voimassaoloaikana myytiin Suomeen about 100.000 uutta autoa, joista monessa anturit sekä kesä, että talvipyörissä. (arvio) Jos puolessa on, niin renkaanoston yhteydessä se maksaa näille autoilijoille 16 miljoonaa euroa extraa... ( tunnistimen hinnaksi arvio 80,- .summat voivat olla muutakin, mutta aivan varmasti isoja )

        Siksi että kahviaan hörppivä virkamies Trafissa halusi olla eu-pykälä-asiantuntija, vaikka tiesi, että naapurimaassa ongelma oli survaistu roskiin.

        Olisit pistänyt reilusti että ainakin 100 miljonaa meni hukkaan. Jos kerran saa valehdella niin valehdellaan sitten reilusti ! Minä sain ko härpäkkeet talvipaketissa ja myyjän mukaan säästin 2000 euroa !!!


      • noniinnojoo
        ei-tarvitse-päästä-eroon kirjoitti:

        Ei siitä mihinkään "eroon" päästä, eikä tarvitsekaan, rengaspaineiden valvontajärjestelmä on erittäin hyvä varuste. Se, että suomalainen viranomainen ei niitä enää vaadi, tai vaadi niiden toimivan, ei tarkoita, etteikö autonvalmistajat silti rengaspaineidenvalvontajärjestelmiä autoihinsa rakentele. Ei suomalainen viranomainen vaadi autoon äänentoistojärjestelmää tai pysäköintitutkaakaan, mutta kyllä niitä silti autonvalmistajat tykkäävät autoihin tehtaalla laitella.

        Tämähän oli siis uusi eu direktiivi, josta autonvalmistajilla on varmasti ollut tietoa jo pitkälle etukäteen. Ovat mahd. osallistuneet suunnitteluun. Aktiivisia painetunnistimia oli esim ranskanpatongeissa jo 15 vuotta sitten. Ja VW konserni on käyttänyt abs järjestelmään perustuvaa seurantaa jo pitkään. Juttu olikin siinä, että trafi päätti ulottaa pakollisen paineentunnistuksen koskemaan myös talvirenkaita. Juuri päinvastoin, kuin ruotsin trafi teki. Sittemmin trafi perui päätöksensä.
        On selvää, että paineentunnistus järjestelmä on hyödyllinen autoilijalle. Mutta onko se nimenomaan aktiivisilla tunnistimilla toteutettuna toimiva ja kustannuksiltaan järkevä pohjoisissa olosuhteissa, on eri juttu. Sekä Suomen, että Ruotsin trafit ovat päätyneet negatiiviseen kantaan.
        Ja tämän olisi voinut kertoa jo etukäteen kuka tahansa rengasalan pitkäaikainen ammattilainen :)


      • noniinnojoo
        Äly-älä-jätä kirjoitti:

        Olisit pistänyt reilusti että ainakin 100 miljonaa meni hukkaan. Jos kerran saa valehdella niin valehdellaan sitten reilusti ! Minä sain ko härpäkkeet talvipaketissa ja myyjän mukaan säästin 2000 euroa !!!

        Ehkä sä ostit jonkun Ferrarin, jossa omiin vanteisiin integroidut tunnistimet a 500 kpl... :D


      • ei-tehdas

        Ei sitä talvella ajeta ulos liikkeestä kesärenkailla. Kyllä auton mukana myydään talvirenkaat jotka vaihdetaan liikkeesä ennen luovutusta. Muuten auto ei ole Suomessa talvella tieliikennekelpoinen eikä sitä saa ajaa ulos liikkeestä kesärenkailla aikana jolloin talvirenkaita on pakko käyttää. Ensiasennus- eli tehdasrenkaat taas ei koskaan ole talvirenkaat. Ensiasennusrenkaissa pitää olla anturit, liikkeessä ennen luovutusta vaihdetuissa talvirenkaissa ei tarvitse olla, vaikka auto ajetaan niillä ulos liikeestä.


    • hienotToimivatPelit

      Persaukisten ja vanhoilla ajavien ininää kuuluu takavasemmalta, noloa.

      • Kuusi_ja_kataja

        Tänään sanot ylpeänä näin. Huomenna olet jo nolona joukossamme. Tervetuloa!


    • wernerska

      Teippiä valon päälle.

    • ilkeä

      "hyvä" laite.. ETÄNÄ voin tyhjentää renkaas..

      • nukuPoikaVälillä

        jaa aamuyöstä parhaat viestit. On tainnut pää tyhjentyä ihan paikallisesti?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      117
      4326
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      150
      3689
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      90
      3450
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1740
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1568
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1211
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe