Osanotto omaisille, toivottavasti nyt viimeistään havahdutaan poistamaan loputkin tasoristeykset, on kallein hinta maksettava ennen kuin päättäjät havahtuu.
Tasoristeys onnettomuus
116
3343
Vastaukset
- syvä_suru
Osanottoni omaisille. Kaikesta surullisuudesta huolimatta täytyy sanoa, että parin vuoden aikana Siilinjärvellä aseman eteläpuolisella rataosuudella sattui myös ainakin yksi läheltä piti junan raapaisu. Vuosikymmeniä asioita seuranneena huolestuu myös viime vuosien huolimattomuuden lisääntymisestä.
- vanhaErkki
minkä ikäisiä onnettomuudessa ollet olivat?
- votelo
En tiedä tarkkaan, mutta kuulemma nuoria.
- poikanikoulusta
n19 vuotiaita,toivalla rakennuspuolella amiskassa,Syvä osanottoni,maailma on niin julma välillä......
- fingers.crossed
Toivottavasti loukkaantunut toipuu ja pystyy kertomaan mitä tapahtui.
- Asfgh
Valitettavasti hänkin menehtyi sairalaan.
- fingers.crossed
Joo, ei käynyt sekään toive toteen :(
- safetyman
Syvä osanottoni. On se kyllä merkillistä ettei näitä vaaralliseksi luokiteltavia tasoristeyksiä ( pääosin ilman riittäviä varoitus-,esto-ja hälytyslaitteistoja )
saada kuntoon. Tilastojen mukaan viimeisen noin kymmenen vuoden aikana
on tasoristeyksissä liikenneviraston mukaan rytissyt noin 50 kertaa vuodessa ja kuolleita on vuosittain 8-10. Lisäksi tulevat loppuelämäkseen
halvaantuneet.
On liikennevirastoa, on trafia, on VR Rataa, paikallishallinto-viranomaisia
ja ties mitä. Siis paljon virkamiehiä. Lisäksi junien nopeudet vain nousevat.
Paljonko maksaa hälytysvalot ja automaattipuomit ja voitaisiinko niiden
määrärahat ottaa jostain toisarvoisesta valtion kohteesta ? - nuoret_miehet
Puomien kanssa harrastetaan sellaista urheilua, että ajetaan puomin ohi ien toisen laidan kautta Nuoret miehet ovat silloin tavallisesti asialla.
- tottuustullootästä
Minä voin kertoa sen sinulle. Auto ajoi junan alle, ei siinä senkummempaa ollut, huolimattomuutta joka kostautui, sama voi käydä itsekullekin.
- fingers.crossed
Ei se ole niin yksinkertaista, auto ei aja mihinkään vaan kuljettaja ajaa autoa. Olisi ollut hyvä jos kolmas olisi selviytynyt ja pystynyt kertomaan miksei kuljettaja huomannut junan tuloa.
Tämä on kyllä ikävä tapaus, muistutus että aina pitäisi olla huolellinen ja valpas, yksikin virhe voi olla kohtalokas :( - lkfmbfklgb
Itsehän tuon sanoit; Kuljettaja ei huomannut junaa. Tai huomasi liian myöhään.
- nuoret_miehet
fingers.crossed kirjoitti:
Ei se ole niin yksinkertaista, auto ei aja mihinkään vaan kuljettaja ajaa autoa. Olisi ollut hyvä jos kolmas olisi selviytynyt ja pystynyt kertomaan miksei kuljettaja huomannut junan tuloa.
Tämä on kyllä ikävä tapaus, muistutus että aina pitäisi olla huolellinen ja valpas, yksikin virhe voi olla kohtalokas :(Junan kuljettaja on kertonut, että auto ajoi tasaista vauhtia ja näytti ettei sitä yritettykään pysäyttää. On muuten aivan oikein kuvata auton kulkua sanoilla "auto ajoi". Savolaiselle viisastelijalle se ei tietysti käy.
- itsekeskeinenpaska
Haista vittu...
- sjdfskdjfsllskd
itsekeskeinenpaska kirjoitti:
Haista vittu...
Tänä iltana, sitä muna pystyssä odotellen...
- Tuopaikka
Tuossa risteyksessä on erittäin huono näkyvyys. Tämä oli vain ajan kysymys.
- pysähtyminen
Valitettavasti kuljettaja ei pysähtynyt ennen tasoristeystä kuten pitäisi tehdä aina tasoristeystä ylitettäessä. Kaikissa tasoristeyksissä näkyväisyys on pysähtymällä riittävä. Nämä vanhat autokoulunkin opit tuntuvat unohtuvan.
- naapurikunta
Todella raapaiseva uutinen. Osanottoni kaikille läheisille. Tilanne auto ja junan koskutus on ollut ihan hirveä autossa ja junassa olijoille.
Onnettomuudet ovat surullisia, mutta myös opettavaisia. Muistetaan aina pysähtyä ennen risteyksiä. Kun junaradan täytyy ylittää, täytyy muistaa pysähtyä oli stop -merkki pystyssä tai ei. - jatkoajalla
tässä Aappolan tasoristeyksessä on muulloin hyvä näkyvyys, mutta syksyisin ja keväisin on aamuja, jolloin sakea sumu estää näkyvyyden. Näkyvyys on silloin noin 50 metriä eli vaikka pysäyttää auton siihen radan äärelle ja kuuntelee, niin lopulta on pakko käynnistää auto ja ylittää rata - täysin summassa ja riskillä. Kerran jouduin tällaiseen läheltä piti tilanteeseen. Tuli mieleen, että jos en olisi vilkaissut vielä kolmannenkin kerran sinne vasemmalle ja olisin jäänyt junan ruhjomaksi, niin tätä kuolemaa en omilla toimillani olisi pystynyt ennakoimaan mitenkään. Töihin oli mentävä joka tapauksessa eli ainoa keino onnettomuuden estämiseksi olisi ollut jäädä kotiin aamulla.
- dskfjkskfsdjljsl
Niin... ehkä olisi parempi olla yksi päivä poissa töistä tai jos sää selkenee päivän aikana niin menee vaikka myöhässä töihin kuin yrittää mennä huonon näkyvyyden aikaan siitä yli, jäädä junan alle eikä enää koskaan saavu työpaikalle?
Ja vaikka tasoristeyksessä olisikin puomit ja varoittimet, silti pitää AINA katsomalla varmistaa ennen raiteiden ylitystä ettei juna varmasti tule, kaikissa teknisissä laitteissa on AINA TOIMINTAHÄIRIÖN MAHDOLLISUUS !!! - ujhytgikju
dskfjkskfsdjljsl kirjoitti:
Niin... ehkä olisi parempi olla yksi päivä poissa töistä tai jos sää selkenee päivän aikana niin menee vaikka myöhässä töihin kuin yrittää mennä huonon näkyvyyden aikaan siitä yli, jäädä junan alle eikä enää koskaan saavu työpaikalle?
Ja vaikka tasoristeyksessä olisikin puomit ja varoittimet, silti pitää AINA katsomalla varmistaa ennen raiteiden ylitystä ettei juna varmasti tule, kaikissa teknisissä laitteissa on AINA TOIMINTAHÄIRIÖN MAHDOLLISUUS !!!Niin varmaan. Työstä myöhästymisen syy: En nähnyt tulla junaradan yli. Ei siinä kai niin vilkas raideliikenne ole että ei töihin pääse.
- sdkdjfdsljflds
ujhytgikju kirjoitti:
Niin varmaan. Työstä myöhästymisen syy: En nähnyt tulla junaradan yli. Ei siinä kai niin vilkas raideliikenne ole että ei töihin pääse.
Eipä siihen ruuhkaa tarvitakaan, yksi ainut juna riittää viemään hengen.
- läheltäpititilanne
Myöskään Aappolan risteyksessä ei ole valoja eikä puomeja. Hyvällä säällä sen ylittämisessä ei ole ongelmaa, kun katsoo vaan tarkasti molempiin suuntiin. Mutta syksyisin ja keväisin, lähinnä aamuaikaan, usva/sumu vie sen näkyvyyden. Pahimmillaan näkyvyys on 50 metriä. Jos usvan takia jäisi pois töistä, joutuisi monena aamuna peruuttamaan autonsa edelliselle levikille ja kääntymään kotiin. Jos siinä olisi valot tai puomi, niin ne kyllä toimisivat silloinkin, kun ihmissilmä ei näe usvan/sumun läpi. Silloin voisi luottaa noihin teknisiin ratkaisuihin. Ja tietysti se näkyvyys on ajoittain erittäin huono myös lumi- ja vesisateen aikana.
- rakentava_ratkaisu
Aappolassa on vain yksi raide. Odottelet kaikessa rauhassa, että ohi menee yksi juna. Heti sen mentyä ylität radan. VR on huolehtinut siitä, että toinen juna ei tule heti perään. Ja vastaantulevan kyllä kuulee tuossa tilanteessa...
- läheltäpititilanne
Jos ratkaisu olisi se, että kääntyisi kotiin joka kerran, kun luonnonilmiöt estävät näkyvyyden, niin entäs silloin, kun kyse on hälytysajoneuvosta? Ei kai ambulanssikaan voi kääntyä takaisin, kun tasoristeyksen näkyvyys on vaarallisen huono (sumu/usva, lumisade, vesisade)? Kyllä nämä vartioimattomat tasoristeykset pitäisi poistaa kokonaan eli laittaa vähintään valot tai puomi.
- Tunnelin_rakentaminen
Käviköhän tuossa niin, että aikoinaan asukkaat vastustivat tunnelin rakentamista radan ali? Se olisi varmaan lisännyt liikennettä ja varsinkin uimarannan käyttöä.
- kalakukko889
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/siilinjarven-tuhoisa-onnettomuus-tasoristeyksen-parannukset-kaatuivat-paikallisten-vastustukseen/?shared=311765-b89b6802-500
Kyllä kävi. ”Asiasta järjestettiin viime keväänä julkinen kuuleminen, jossa läheisen järvenrannan asukkaat vastustivat suunnitelmaa vedoten liikennemäärien lisääntymiseen. Koska yksityistiejärjestelyt vaativat yksimielisyyttä, hanke kaatui”, Nenonen sanoo.
Siilinjärven kunnanjohtaja Vesa Lötjönen vahvistaa, että korjaus kaatui paikallisten vastustukseen.
Eli savolaiset vänkyrät aiheuttivat näiden kolmen nuoren turhan kuoleman. Toivottavasti ovat tyytyväisiä ratkaisuunsa ->> syyttävä sormeni osoittaa nyt tulisesti erään järven ranta-asukkaita kohti.
- votelo
Olivat kuulemma Toivalan metsäkoulun opiskelijoita. Jotain 18 vuoden ikäisiä. Ikävä kuulla että onnettomuus vaati vielä kolmannenkin uhrin.
- vka
Mitä hittoa sitä piti mennä jonnekin uimarannalle cruisailemaan talvella...
- kalakukko887
Pilkille?
- votelo
Ja voihan sitä cruisailla missä tahansa vuodenajasta riippumatta.
- votelo
votelo kirjoitti:
Ja voihan sitä cruisailla missä tahansa vuodenajasta riippumatta.
Paitsi nyt tietysti järvellä.
- outoajatus
mitä väliä sillä on tämän asian kanssa?
- mitteesJaMittees
Se on niin helppoa viisastella jälkeenpäin että mittees mänit, mitäs läksit. Ei sellainen ole rakentavaa keskustelua.
- Perhe16
Osanottomme omaisille.
- läheltäpititilanne
Niin, tilanne onnettomuuspaikalla jälleen normaali ja junien kulku voi jatkua ennallaan. Näiden menehtyneiden nuorien ja heidän omaistensa, ystäviensä ja opiskelukavereidensa tilanne ei todellakaan ole palautunut normaaliksi. Sitä surun ja tuskan määrää ei ulkopuolinen voi käsittää. Miten näihin tasoristeysten poistoon ei ole löytynyt rahaa vuosikymmenien lupauksista huolimatta?
- kalakukko888
Nuoren kuskin kokemattomuus/välinpitämättömyys... Ei sieltä ennenkään ole junia tullut, kyllä minä ehdin alta pois jne... VAARATONTA TASORISTEYSTÄ EI OLE.
- lentäväpuliukko
Elämä on yhtä oppimista...toiset vaan eivät ennätä oppia ensimmäistäkään värssyä. Nuorille miehillä on yleensä korvat kuulemattomat ja kantapää jonka kautta opitaan. Tässä tapauksessa ei uusintamahdollisuutta ollut.
- läheltäpititilanne
Nuo kaksi viimeistä viestittelijää: Syyllistätte heti nämä nuoret, vaikka ette edes tiedä, miten tilanne on edennyt. Eilen satoi lunta ja sen takia varoitettiin huonosta kelistä lähes koko maassa. Siis satoi lunta. Sehän tarkoittaa myös huonoa näkyvyyttä. Näitä tasoristeyksiä on maassamme sekä vaarallisia että vaarattomia. Vaarallisia ovat nämä kyseessä olevat tasoristeykset, joissa ei ole valoja, puomeja ei mitään teknisiä laitteita. Jos tasoristeyksessä on esimerkiksi valot tai puomi, niin autoilijan ei tarvitse olla huolissaan siitä, että lumi, vesi, räntä tai sumu estää näkyvyyden. Hän voi luottaa siihen, että valo ja/tai puomi osoittaa junan olevan lähestymässä.
- uskokaa.nyt
Toistan tässä tuon ylempänä olevan viestin, mihinkään tekniseen laitteeseen ei ole 100% luottamista, teknisen vian tai häiriön mahdollisuus on AINA olemassa! Puomeista ja varoitusvaloista huolimatta PITÄÄ AINA KATSOA ettei junaa tule ennenkuin ylittää radan!
- läheltäpititilanne
Tuo että pitää aina katsoa ettei junaa tule ennen kuin ylittää radan on aivan totta. Itsekin olen huomannut, että kun kuljen vartioimattoman tasoristeyksen yli joka päivä, niin sitten, kun olen ylittämässä puomilla varustettua tasoristeystä, en voi luottaa puomiin. Ennen radan ylitystä pää pyörii kumpaankin suuntaan vaikka pitäisi luottaa puomiin. En kuitenkaan pysty luottamaan. Tuo puomi tuo kuitenkin edes jonkinlaista turvallisuutta siinä tilanteessa, kun lumi, sade, räntä tai sumu estää inhimillistä ihmissilmää tekemästä omakohtaisia näköhavaintoja.
- lentäväpuliukko
Kenen vika se sitten on jos juna hurrauttaa ylitse?
Onko se yhteiskunnan vai mamujen vika?
Pitäisikö sinne laittaa joku kertomaan milloin on turvallista vai ei?
Luottaisitko itse siihen jos joku sanoo että aja vain ja ajaisit katsomatta radan yli.
Jokainen on vastuussa liikenteessä kuin muussakin elämässä omista tekemisistään.
Jos sitten käy tuuri voi ennättää oppia käytännössä eli elämässä jotain vaikka olisikin ollut muissa maailmoissa kun opetettiin rautatien ylitystä autokoulussa.
Ne jotka eivät ennätä oppia voivat kovakorvasuuttaan ja huolimattomuuttaan viedä muitakin matkassaan.
Sellaiseen paikkaan mistä lapiolla saa muut nostella laatikkoon.
Kuskilla on yleensä päätäntävalta miten ajetaan sillä tuskin juna koukkasi. Harvemmin se todellisuudessa niin tekee mutta ehkä piirretyissä tai tietokonepeleissä.
Tämmöisiin tilanteisiin on juuri yhteiskunta tehnyt säännöt.
Jos säännöt on vaikeita ymmärtää niin tuskin silloin osaa käyttää edes omaa järkeään.
Jos jokainen vähän käyttäisi ylläolevia niin tuollaisia ei juuri tapahtuisi.
- mikäontotuus
Vaikka kuin pysähtyy niin talvikelissä ei pääse uudelleen niin nopeasti liikkeelle että ehtis pois junan alta, meinaan että juna lähestyy lähes 40 metriä sekunnissa.
- osanotto
On ihme, miten joku heistä on voinut olla hengissä vielä onnettomuuden jälkeen. Onko ehtinyt hypätä autosta ennen onnettomuutta pois.
Valitettavasti hänkin on menehtynyt. Tosi surullista. - läheltäpititilanne
Joistain kommenteista saa sen käsityksen, että ei näihin tasoristeyksiin edes tarvita teknisiä varolaitteita eli riittää, kun on itse vaan tarkka. Eli että säästetään tässäkin. Näillä kansalaisilla ei varmaan ole omakohtaisia kokemuksia suojaamattomista tasoristeyksistä, joissa näkyvyys on lähes olematon, kun sataa vettä, räntää, lunta tai kaiken peittää sakea sumu/usva. Tällaisen tasoristeyksen takana asuva toivoisi todellakin, että olisipa edes yksinkertainen puomi. Mutta kun sekin maksaa...
- lentäväpuliukko
Koita nyt pitää siitä mölyä muuallakin kuin tällaisilla palstoilla.
Paremmin se puomi kilkattelee tulevaisuudessa Toivalassakin kun menet vaikka torille ääntä pitämään.
Ehdottomasti siihen paikkaan tarvittaisiin puomi mutta niin kauan kun siellä ei ole puomia niin jokainen ajaa omalla vastuulla. - seteliselkärankaiset
Tiedoksi Sinulle, että ei se puomi tule torilla huutelemalla. Meidän päättäjät eduskunnassa sen päättävät. EikäToivala ole ainoa paikka, jossa on vartioimaton tasoristeys. Suurin osa Suomen tasoristeyksistä on vartioimattomia. Eikä voi olla niin, ettei radan ylläpitäjällä ole vastuuta!
- pumpulisukupolvet
Tasoristeykset pois tai tien levyiset puomit, korkea aita keskelle tietä estämään nuorten tien ylitykset, pumpulit ympäröimään lapsen, ..... Kaikenlainen oma vastuu pois
- hengenlähtö
Emme me kansalaiset ole keskenämme tasavertaisessa asemassa. Suurin vastuu on sälytetty meille, jotka ylitämme päivittäin vartioimattoman tasoristeyksen. Puomit, valot, yli- tai alikulku suojaa sitä paitsi kaikenikäisiä kulkijoita.
- toripolliiisi
seteliselkärankaiset kirjoitti:
Tiedoksi Sinulle, että ei se puomi tule torilla huutelemalla. Meidän päättäjät eduskunnassa sen päättävät. EikäToivala ole ainoa paikka, jossa on vartioimaton tasoristeys. Suurin osa Suomen tasoristeyksistä on vartioimattomia. Eikä voi olla niin, ettei radan ylläpitäjällä ole vastuuta!
No luuletko että Suoli24 palstoilla huutelut erilaisten nimimerkkien takaa auttaa asiaan. Torvelo. XD
- minunko_valinta
hengenlähtö kirjoitti:
Emme me kansalaiset ole keskenämme tasavertaisessa asemassa. Suurin vastuu on sälytetty meille, jotka ylitämme päivittäin vartioimattoman tasoristeyksen. Puomit, valot, yli- tai alikulku suojaa sitä paitsi kaikenikäisiä kulkijoita.
Rata Kuopiosta Iisalmeen on valmistunut vuonna 1902. Ei taida olla enään ketään, joka on epätasa-arvoisesti joutunut jäämään rakennetun radan taakse tasoylikäytävää käyttäväksi. Rata tasoylikäytävineen on ollut olemassa, kun on tehty oma valinta.
- surullinenn
Voimahaleja veturinkuljettajalle ja myös hänen omaisilleen....
- MachoPojatMaanAlla
"Valitettavasti kuljettaja ei pysähtynyt ennen tasoristeystä kuten pitäisi tehdä aina tasoristeystä ylitettäessä. Kaikissa tasoristeyksissä näkyväisyys on pysähtymällä riittävä. Nämä vanhat autokoulunkin opit tuntuvat unohtuvan"
Kuka oli kuljettajan autokoulun opettaja? Rahat takaisin jos ei osa opettaa!
Yksinkertaisesti se on näin, että luonto hoitaa pois ääliöt. Parempi junan alle kuin minun lapsieni päälle!!!- rosinasai
Juna, tuo Suomen luonnon ylväs edustaja!
- pelottaa
Entä vaikka pysähtyy, mutta kun siinä tasoristeyksessä ei huonon sään vuoksi ole riittävästi näkyvyyttä? Miten siinä pitää siis menetellä? Kertokaa ihmeessä, kun tunnutte tietävän.
- 4567opåölythge
Aukase ikkuna ja kuuntele. Jos et uskalla mennä yli niin mene ali tai pysy toisella puolen.
- taksisuhari
4567opåölythge kirjoitti:
Aukase ikkuna ja kuuntele. Jos et uskalla mennä yli niin mene ali tai pysy toisella puolen.
näin opettaa henkilö, jolla ei ole omakohtaista kokemusta vartioimattomasta tasoristeyksestä. jos olisikin tuo alikulku, niin totta kai sitä käytettäisiin. Jos näkyvyys on huonon sään vuoksi olematon, pysäytät auton ja ikkunat ja kuuntelet. Kun ei kuulu mitään, starttaat auton. Jos onnistuu, niin et jää junan alle. Mietihän vaan, miten paljon sinulla on aikaa reagoida, jos näkyvyys on noin 50 metriä ja siinä starttaat ensin sen auton ja juuri silloin pikajuna syöksyy 140 km/h eteesi. Tästä on omakohtaista kokemusta.
- 46u56r
taksisuhari kirjoitti:
näin opettaa henkilö, jolla ei ole omakohtaista kokemusta vartioimattomasta tasoristeyksestä. jos olisikin tuo alikulku, niin totta kai sitä käytettäisiin. Jos näkyvyys on huonon sään vuoksi olematon, pysäytät auton ja ikkunat ja kuuntelet. Kun ei kuulu mitään, starttaat auton. Jos onnistuu, niin et jää junan alle. Mietihän vaan, miten paljon sinulla on aikaa reagoida, jos näkyvyys on noin 50 metriä ja siinä starttaat ensin sen auton ja juuri silloin pikajuna syöksyy 140 km/h eteesi. Tästä on omakohtaista kokemusta.
Kerro sitten miten pitää toimia...odottaako niin kauan että joku rakentaa puomit sun muut?
Miten ihmeessä sinä sitten olet koskaan päässyt radan yli?
Juttuistasi päätellen kuljet joka päivä ilmeisesti ainakin kaksi kertaa yli, tietenkin voi olla että seuraavana päivänä menet toiseen suuntaan.
Taidat tosiasiassa olla se outo tyyppi joka radan varressa seisoo ja suu auki Aappolassa junia laskee koska et uskalla kulkea yli kun sataa tai paistaa, et syksyllä et talvella?
Auta meitä jotka satunnaisesti ylittelevät silloin tällöin suurta varovaisuutta noudattaen ratoja siellä täällä sekä Aappolassa? - votelo
46u56r kirjoitti:
Kerro sitten miten pitää toimia...odottaako niin kauan että joku rakentaa puomit sun muut?
Miten ihmeessä sinä sitten olet koskaan päässyt radan yli?
Juttuistasi päätellen kuljet joka päivä ilmeisesti ainakin kaksi kertaa yli, tietenkin voi olla että seuraavana päivänä menet toiseen suuntaan.
Taidat tosiasiassa olla se outo tyyppi joka radan varressa seisoo ja suu auki Aappolassa junia laskee koska et uskalla kulkea yli kun sataa tai paistaa, et syksyllä et talvella?
Auta meitä jotka satunnaisesti ylittelevät silloin tällöin suurta varovaisuutta noudattaen ratoja siellä täällä sekä Aappolassa?Ai sellainen tyyppikin on? Kauanko tätä on jatkunut?
- harhanäky
No tämäpä mielenkiintoiseksi meni, vaikka lähtökohtana olevaa tosi surullista kuolemantapausta ei tietenkään voi noin kuvata. Mutta tämän keskustelun myötä on tullut esille joku outo tyyppi Aappolan vartioimattomassa tasoristeyksessä: tyyppi, joka seisoo radan varressa suu auki ja laskee junia. Olen itse ylittänyt tuon ylikäytävän joka päivä kymmeniä vuosia enkä ole omin silmin havainnut siinä tuota outoa tyyppiä. Aappolankin ylikäytävä on muuten hengenvaarallinen silloin, kun sakea usva vie näkyvyyden 50 metriin. Tätä tapahtuu syksyisin ja keväisin.
- harhanäky
harhanäky kirjoitti:
No tämäpä mielenkiintoiseksi meni, vaikka lähtökohtana olevaa tosi surullista kuolemantapausta ei tietenkään voi noin kuvata. Mutta tämän keskustelun myötä on tullut esille joku outo tyyppi Aappolan vartioimattomassa tasoristeyksessä: tyyppi, joka seisoo radan varressa suu auki ja laskee junia. Olen itse ylittänyt tuon ylikäytävän joka päivä kymmeniä vuosia enkä ole omin silmin havainnut siinä tuota outoa tyyppiä. Aappolankin ylikäytävä on muuten hengenvaarallinen silloin, kun sakea usva vie näkyvyyden 50 metriin. Tätä tapahtuu syksyisin ja keväisin.
Pitää vielä lisätä edelliseen vietiin. Ei siellä ketään ole. Mutta saattaa olla että ihmiset ovat nähneet minut. Laskin kerran junat ja kun meni yli kymmenen junaa tuli usva ja lähdin pois.Muuten kaikki on kohdallaan, eikä se enää niin paljon ahdista. Paitsi syksyisin ja keväisin.
- harhanäky
harhanäky kirjoitti:
Pitää vielä lisätä edelliseen vietiin. Ei siellä ketään ole. Mutta saattaa olla että ihmiset ovat nähneet minut. Laskin kerran junat ja kun meni yli kymmenen junaa tuli usva ja lähdin pois.Muuten kaikki on kohdallaan, eikä se enää niin paljon ahdista. Paitsi syksyisin ja keväisin.
Pitää vielä lisätä että koska tämä meni niin mielenkiintoiseksi. Mutta en minä voi vastata kysymyksiin ajokäyttäytymisestä. En minä ole autokouluun päässyt. Lisäksi mulla on lukihäiriö niminen tauti. Siihen ei ole lääkkeitä. Muuten olen tavallinen ja tykkään kertoa mielipiteeni asiasta jos toisestakin.
- perushoitaja
ootko varma, että sulla ei oo muuta sairautta? Jos seisoo radan varressa ja vaan laskee junia ja on vielä jotain ahdistustakin, se voisi viitata mielenterveydellisiin ongelmiin. haepa kuulu apua
- Järisyttävä-ylityspaikka
On mahdollista, että pojat ovat ottaneet vauhtia uimarannan parkkialueelta lumipöpperöisen kelin vuoksi päästäkseen "kinkaman" päälle ja samalla vauhdilla on sitten yritetty mennä radan yli.
.
Uimarannan parkkialueelta on noustava ratapenkalle pientä rinnettä ylös, enenkuin on rata on kunnolla nähtävissä.
Näkyvyys kyllä pitäisi olla Siilinjärven suuntaan ihan hyvä junan havaitsemiseksi.
Onko sitten keskitytty pöpperökelissä liiaksi radan ylitykseen ja juna jäi siinä huomaamatta.....sitäpä ei nyt tiedetä.
.
Itse olen kersa-pataljoonani kanssa käynyt kesällä sen sata kertaa tuolla rannalla ja ihmetelyt sitä, kuinka pieniä lapsia lähialueelta on annettu tulla pyyhkeet kaulassa omin neuvoin ilman vanhempien opastusta ja valvontaa uimaan vaaralilnen rata huomioiden.
.
Tuossa samaisessa ylityksessä on ennenkin rusinoitu autoja, muistaakseni uimassa käynyt nuoripari selvisi rusinaksi menneestä autosta ihmeen kaupalla jotakuinkin vammoitta joitakin vuosia sitten.
.
Omaisille osanottoni.- juna-auttisti
Autossa on kuulemma ollut huonot renkaat. Joten todennäköinen syy juuri tuo vauhdilla yli.
Yhteistä alikulkua rannantaloille on suunniteltu, mutta siinä missä olisi paras paikka sille on liito-oravan asuttama pusikko.
- loooppppppppppp
Mie oon nähny sellasenkin tapauksen kun puomi oli laskeutunut niin yks auto koukkas kuitenkin vielä siitä radan yli. Minua saapi melkein hoputtaa menemään vaikka puomi olis ylhäälläkin ja vihree palais.
- yrges
Minkähänlaisessa kunnossa uhrit olivat? Meinaan vaan että aika paljon on tullut verta, kudosjäänteitä ja luunosia. Aika härskiä hommaa niille, jotka saavat tuon sotkun siivota. Mahtaako paikalla vieläkin olla verijäljet...kysyn lähinnä niiltä jotka kuitenkin ovat uteliaisuudesta menneet katsomaan paikkaa.
- Liikenneturva
Tiedättekö montako ihmistä on onnistunut ajamaan junan alle VARTIOIDUSSAKIN tasoristeyksessä?? Niitä on aika monta eli tyhmät saavat joka tapauksessa onnettomuuden aikaiseksi!!
Näille spekulointi - selittely- ja lässytysintoisille tiedoksi että tämän onnettomuuden virallinen tutkimusraportti on kaikkein luettavissa vuoden päästä eli ensi vuoden tammikuun Moottori- lehdestä!
Samasta lehdestä selvinneen myös muutama päivä sitten 9- tiellä rekan alle ajaneen kuopiolaismiehen teon tahallisuus!- jataasmoottorilehti
Ja tohmajärven viime syksynen ja mitä niitä nyt on ollukkaan.
- ja_taas_Moottori
Tohmajärveläisten mahdollisesta kännissä ajosta saamme varmistuksen jo ensi syksynä
- rur
Osan Ottoni omaisille ja koulukavereille jaksamista
- tilalla.tieraivo
Ennenvanhaan olisi saattanut tällainen juttu päätyä Tuulilasi lehden Kuukauden Shokki juttusarjaan mutta lehden uudistuttua tämä juttusarja on taidettu kuopata...
- Tervemielinen
Yrgesin pitäisi mennä hoitoon sairaine päineen.
- niinpäniinniin
Mitä vielä, puki sanoiks sen mitä jokainen on mielessään miettinyt. Minäkin kuvaa sihtasin että onko mitä ihmisjälkiä näkyvissä, en havainnut mitään. Mietin sitäkin kun ihmisessä on about 5 litraa verta niin miten ei näy.
- ainopytäältä
On se ihme ettei suomesta saada lopetettua juna ja rekka liikennettä,ne tappaa kokoajan ihmisiä
- tum3
He olivat vielä nuoria ihmisiä heille olisi ollut vielä vuosia jäljellä elää mutta taivaan isä oli päättänyt t0isin hyvää vointia omaisille
- Perheellinen
Voimia omaisille.
- Bastrado
Valitettava onnettomuus, omaisille voimia! Mutta,mutta pieni kysymys herää mieleen, jos kerran auto kokoajan ajoi. Ei ne vartioimattomat tasoristeykset yhtään sen vaarallisempia ole,kun malttaa PYSÄHTYÄ ja VARMISTAA tuleeko juna vai ei. Varsinkin jos näkyvyys huono.
- hengenlähtö
Tuossa kohdassa on ylämäkeä kohti sitä radan ylitystä. Maanantaina oli huono sää, huono näkyvyys ja liukas keli. Entäs jos he ei saaneet pysäytettyä sitä autoa, kun siinä ylämäessä on kuitenkin pitänyt olla tietty määrä vauhtia? Ja mäen alapuolella olisi ollut turha tarkistaa, onko juna tulossa. Onnettomuustutkintahan sen lopullisesti selvittää. Mikäli siinä olisi ollut puomit, niin nuoret olisivat siitä havainneet junan olevan tulossa ja jääneet odottamaan siihen mäennyppylän alle. Junan mentyä he olisivat ottaneet vauhtia ja ylittäneet radan.
- Ikävä_tapaus
Kenenkään ei kannattaisi ottaa kovin tuomitsevaa kantaa tapahtuneeseen tietämättä mikä onnettomuuteen johti! Syynähän saattaa olla vaikkapa joku näistä, inhimillinen erehdys, nuoruuden into, keliolosuhteet, tai joku muu syy jota kukaan ei tule koskaan tietämään. Eiköhän jo sovita että jätetään syyttelyt, arvailut ja arvostelut sikseen, ja anneta uhrien läheisten käsitellä tapahtunut ilman täysin ulkopuolisten sekaantumista asiaan!
Voimia menehtyneiden omaisille!- hengenlähtö
Olet täysin oikeassa. Annetaan viranomaisten tutkia asia ja omaisille ja läheisille mahdollisuus surra ja käsitellä tapahtunutta rauhassa.
Ei meidän kuitenkaan pitäisi nyt unohtaa tätä tasoristeysongelmaa. Jospa jokainen laittaisi viestin äänestämälleen kansanedustajalle ja esittäisi hänelle pyynnön ellei peräti vaatimuksen, että ryhtyisivät siellä eduskunnassa toimiin, jotta nämä vartioimattomat tasoristeykset saataisiin suojattua tai poistettua. Me yksittäiset kansalaiset emme pysty niitä puomeja asettelemaan. Toki, jos siihen saataisiin rahoitus, niin kyllähän löytyisi taitavia kyläläisiä tulemaan puominpystytystalkoisiin.
- ankkalinnassako
Turvallistahan junaliikenne on. Yksityisautoiluun verrattuna raideliikenteessä koko maassa kuolee vuoden aikana noin 2-10 henkilöä. Nämä kuolemantapaukset sattuvat pääosin näissä vartioimattomissa tasoristeyksissä. Jos niihin saataisiin tekniset suojaukset (puomit tai valot esim.) tai niiden sijaan rakennettaisiin yli- tai alikulku, niin junaliikenteen turvallisuus olisi lähes 100 %. Jos tämä junaliikenne nyt yksityistetään, niin onkohan toivoa, että nämä vartioimattomat tasoristeykset suojattaisiin tai poistettaisiin kokonaan?
- yksityistäminen.on.virhe
Pahoin pelkään että yksityistäminen johtaa siihen että entisetkin turvalaitteet puretaan tai jätetään rempalleen koska niiden korjaus ja ylläpito maksaa liikaa, rahathan pitää saada ulkomaisten veroparatiisien kautta ulkomaisten omistajien taskuun, ei heillä riitä kiinnostusta miettiä jonkin kaukaisen pohjoisen pikkumaan kansalaisten turvallisuutta.
- tilastotkertovat
Tuossa linkissä tilastoa menneitten vuosien tasoristeysonnettomuuksista suomessa:
http://www.liikennevirasto.fi/tilastot/ratatilastot/tasoristeysonnettomuudet#.Vs3hXubwC4I - suvaitsevaisuus
Surullista huomata, että osa täällä kommentoijista ei kestä muita ajatuksia kuin omansa. Mitä merkitystä tällä keskustelupalstalla on, jos täällä ei voi tuoda esille erilaisia mielipiteitä? Jos täällä kaikki olisivat samaa mieltä, niin ketä tämä edes kiinnostaisi? Ainakin minä luen mielenkiinnolla erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä.
- Sama_paikka
Oliko samassa tasoristeyksessä kuolemaan johtanut onnettomuus 2000-luvun alussa?
- Selekärangaton
Iltalehdessä oli kauan sitten kysymys miten parantaisit tasoristeys turvallisuutta?
Vastaukseni : kun maantie ja rata ovat samassa tasossa käännetään tie niin sanotusti s-mutkalle ennen radan ylitystä jolloin ei onnistu "vauhdilla ylitys"koska suistuu ajotieltä ja rata on pakko huomioida.
Lisäksi tämä on edullinen konsti. - vesileppäkerttu
Minkä nimisiä uhrit olivat ???
- votelo
Onko sillä merkitystä, jos et tunne heitä? Etköhän olisi jo kuullut, jos tuntisit.
- intointo
Nuoruuden intoa,ämyrit pauhaa,kaverit hilluu....Kuljettajan keskittyminen häiriintyy....
Muistan kerran naisihmisen n. 75v joka ajoi autoaan,mutta pyysi matkustajia olemaan hiljaa.Hänen piti saada keskittyä ajamiseen.Se oli uutta minulle, kun kukaan koskaan ei ollut ennen sellaista rauhaa vaatinut. - Säästötalkoot
Näinhän se menee, ilmeiset vaaranpaikat kyllä tiedetään, mutta mihinkään toimenpiteisiin onnettomuuksien estämiseksi ei ryhdytä ennen kuin tarpeeksi monta ihmistä kuolee!
- joskuskuitenkin
Kuten aloituksessakin penättiin, tasoristeysten poistoa totaalisesti? Verrokkiongelma ovat kaikki "suojatiet, pitäisi laittaa tunneliin!" Mikä suojatie?
Ihmisiä kävelee aina ajoneuvojen alle, vaikka mikä ohje olisi, ellei menoa estä jokin totaalinen este! Tässäkin on valitettavasti käynyt tosi huolimattomuus.
Kyllä ratkaisevassa asemassa on kulkija itse, paitsi jos meteoriitti osuu kohdalle.
- autokoulussa
näin käy kun ei noudata liikennesääntöjä,juna ei ole syyllinen
- Kertausta
Tämä sama linkki oli tuolla ketjussa "kalakukko889" :n viestissä jo aiemmin, vaan oli niin hankalasti löydettävissä, että pannaan uusiksi.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/siilinjarven-tuhoisa-onnettomuus-tasoristeyksen-parannukset-kaatuivat-paikallisten-vastustukseen/?shared=311765-b89b6802-500- selittäkää
Jaa jaa, miten se nyt sitten menikään?? Onko suunniteltu parannusta vaiko eikö?? Jutun mukaan on(kaatunut vastustukseen) ja asukkaiden mukaan ei.
- kaikkeapitää
No sieltähän tuo "akilleen kantapää" tuli esiin. Eli oltaisiin tehty mutta kun ei kelvannut, voi v..u teitä savolaisia k..ipäitä. No osataan sitä täällä pääkaupunkiseudullakin. Eräässä taloyhtiössä oli ongelma, kerrostalo sijaitsi kahden kadun välissä ja kummaltakin tieltä on ajoyhteys parkkipaikoille eli talon pihalle. Tämä ei kelvannut eräälle eläköityneelle talon asukkaalle, koska hän asui juuri siinä päädyssä taloa missä parkkipaikat ovat. Tämä ahdisti asukasta jolla ei ollut mitään muuta tekemistä kuin naapurien ja autojen liikkeiden seuraaminen. Hänen mielestään läpiajettava parkkipaikka aiheutti vaaratilanteita kun autolla pääsi ajamaan suoraan pihan läpi, esim, ambulanssi, taksit, palveluauton, jne. Tämä "ahdistunut" sai sitten viimein tahtonsa läpi, toiset eivät enään jaksaneet kuunnella tätä ainaista valitusta, taloyhtiön kokouksessa sitten päätettiin että läpiajo estetään hienoilla kukkaistutuslaitteilla. No nyt on purkit pihalla ja toivottavasti "sielu" lepää ettei tarvi koko ajan autoliikennettä laskea. Näin meillä.
- outojuttu
täällä on niin taitavia kuskeja, että he osaavat ylittää radan vartioimattomassa, vaarallisessa tasoristeyksessä silloinkin, kun näkyvyys on sääolosuhteiden takia lähes olematon. voisitko neuvoa meitä muita, joilla on vaan tämä normaali näkökyky eli ei mitään supernäkökykyä. miten sinä ylität siinä tilanteessa vartioimattoman tasoristeyksen? tuskinpa jäät tuntikausiksi odottamaan sään selkenemistä? jos olet vaikka ambulanssikuski ja pitäisi ajaa kiireen vilkkaa sairaalan ensiapuun? onko olemassa sellaisia superlaseja, että ne päässä näet vaikka muut eivät näe?
- hälytysajoneuvo
Eihän juna ole syyllinen eikä veturinkuljettaja. Hölmöä tuollaista edes esittää. Ne vaaralliset olosuhteet ovat syylliset = HUONO NÄKYVYYS!
- 456477ityj
Miettikääpä vähän tätäkin puolta asiasta.
Vielä perkeleet iletään huutaa ympäri maailman mediaa että miten paikalliset ovat pelänneet että jotain tapahtuu ja joku jää junan alle.
http://www.radiokuopio.fi/uutiset/sk-siilinjarven-onnettomuus-tasoristeyksen-korjaukset-kaatuivat-paikallisten-vastustukseen- seonsittennäin
Olisi tehty ja "firman piikkiin" maksettu. Mutta kun ei kelpaa.
- hbnjmk
Toivottavasti silloiset asian vastustajat ovat nyt tyytyväisiä.
- ex-kaupunkilainen
Kuntavetoiset kaavoitusratkaisut ovat harvoin onnistunut ratkaisu näihin tasoristeysten poisto- ja turvallisuuden parantamistavoitteisiin. Kaavoituksessa törmäävät yhteen niin monien intressit - maanviljelijän (tai muun maanomistajan) omaisuus eli pellot ja metsät, työssäkäyvän kansalaisen työmatkojen piteneminen, päivähoitoon kuljetettavien pienten lasten päivän piteneminen, koululaisten koulumatkojen ja koulupäivän piteneminen jne. Julkinen liikenne on valtiovallan vastuulla ja niin pitäisi olla myös julkisen liikenteen ja tieliikenteen turvallisuus. Kun tasoristeyksiä pyritään poistamaan vain kaavoituksen avulla, niin ikäviä seurauksia ovat muun muassa naapureiden välien kiristyminen, jopa lopullinen välirikko. Ja tässä kyseisessä tapauksessa nyt ulkopuoliset "syyttävät" radan äärellä asuvia aiemmasta kaavoitussuunnitelmasta. Valtio hoitakoon leiviskänsä!
- kaksipuolta
Eikö se tasoristeys nyt kuitenkin poisteta. Kolme ruumista vastaan työmatkojen ym. piteneminen, en tiedä onko siellä peltoja ja metsämaita miten paljon ja kiristyykö naapureiden välit.
- raiteillaan
Kauheen lujjaa ajavat junillaan, neljääkymmpiä saisivat körötellä!
- raiteiltaan
Sitten pitää saada myös joku roti ettei junat saa koukata.
- Syytön-osapuoli
Vika ei ollut TASORISTEYKSEN, muistakaa tämä.....toistan,
Tasoristeys ei ollut onnettomuuteen syyllinen millään tavalla.
.
Tasoristeystä syyttämällä meidän pitäisi laittaa kaikki tieristeyksetkin puomeilla suljettaviksi tai alikulkutunneleihin jos tälläista syyttelyä risteyksistä jatketaan.
.
Tasoristeykseen pätee samat liikennesäännöt kuin tulisit kolmion takaa risteykseen, ei se sen kummempaa ole.
.
Kun nyt tämä risteysasia on selvitetty voitte lähteä etsimään syyllistä, jos se jotain vielä auttaa. - Ajamisen-monet-tekijät
Kyllähän siellä onnettumuuteen vaikuttavian tekijöinä on vasta ajokortin saaneen kuljettajan kokemattomuus, ajamisen jännittyneisyys, ehkä matkustajien psykologinen manipulointi uhmakkuus, tarve näyttää kuinka mennään rinteestä ja radasta yli.
.
Näitä spekulatiivisia tekijöitä on vaikka kuinka paljon, niistä ei vaan enää saada selvää. - naiskuski
Miten toimia vartioimattomassa tasoristeyksessä, kun näkyvyys sääolosuhteiden takia on 50 metriä? En ollut nuori huimapää poika, en ollut kokematon kuljettaja, kyydissäni ei istunut ketään manipuloimassa minua psykologisesti, minulla ei ollut tarvetta näyttää siinä kenellekään, miten mennään rinteestä ja radasta yli. Jännittyneisyyden tunnustan, mutta se johtui vain siitä, että näkyvyys oli vain 50 metriä ja tiesin, että tästä on mentävä yli summassa. Kuka ei olisi tuossa tilanteessa jännittynyt? Jos siinä olisi ollut puomit, niin en olisi ollut edes jännittynyt. Turha verrata tavalliseen maantieristeykseen, kun junan vauhti on 140 km tunnissa ja junan kokonaismassa aivan muuta kuin maantieajossa autojen massa.
- pienenpieniveturi
Ehkäpä on parempi kun välttelet sellaisia paikkoja.
Useissa paikoissa pystyt kyllä kiertämään muuta kautta.
Toivalan sijasta menet muualle uimaan niin homma hoituu.
Käyttääkää siis järkeä ja sillä siisti....os ei niin jos ei muu auta niin luonto hoitakoon.
- naiskuski
No varmasti kiertäisin tuon vartioimattoman tasoristeyksen, jos olisi se vaihtoehtoinen tapa. Useimmissa paikoissa sitä vaihtoehtoa ei vaan ole. Kun vuosikymmeniä sitten ostimme täältä vartioimattoman tasoristeyksen takaa tontin, niin eipä sattunut eteen sitä tilannetta, että näkyvyys radalla on olematon, kun sääolosuhteet niin aiheuttavat. Emme ole täällä ainoita asukkaita. Totta kai asuinpaikkaa valitessaan pohtii myös tuota, että joutuu kulkemaan vartioimattoman tasoristeyksen yli. Meidän tasoristeyksessä on kuitenkin hyvällä säällä ja näkyvyydellä turvallista ylittää se rata, kun on itse huolellinen. Mutta sääolosuhteille emme mekään voi mitään. Kun on huono sää, niin autotkin hiljentävät nopeuttaan. Juna ei hiljennä, se ajaa 140 km/h.
- möyhkä
Taas tuli tasoristeysonnettomuus. Tällä kertaa Raaseporissa.
- muu_tos_johtaja
Ihan paskan tunnelin laittoivat. Ei voi edes autolla ajaa sen alta lähemmäs rantaa. Ihan turha kapistus.
- Eteläsuomalainen
Siis hei! Tekivätkö siihen tasoristeykseen jonkin tunnelin?
- Gvvb
No ei sitä ihan tunneliksi voi sanoa , mutta sellainen radan alitse menevä siltarumpu on siinä entisen ylityspaikan vieressä. Autolla ei siitä pääse ajamaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036