Tasoristeys onnettomuus

kymysys

Osanotto omaisille, toivottavasti nyt viimeistään havahdutaan poistamaan loputkin tasoristeykset, on kallein hinta maksettava ennen kuin päättäjät havahtuu.

116

3343

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syvä_suru

      Osanottoni omaisille. Kaikesta surullisuudesta huolimatta täytyy sanoa, että parin vuoden aikana Siilinjärvellä aseman eteläpuolisella rataosuudella sattui myös ainakin yksi läheltä piti junan raapaisu. Vuosikymmeniä asioita seuranneena huolestuu myös viime vuosien huolimattomuuden lisääntymisestä.

    • vanhaErkki

      minkä ikäisiä onnettomuudessa ollet olivat?

      • votelo

        En tiedä tarkkaan, mutta kuulemma nuoria.


      • poikanikoulusta

        n19 vuotiaita,toivalla rakennuspuolella amiskassa,Syvä osanottoni,maailma on niin julma välillä......


    • fingers.crossed

      Toivottavasti loukkaantunut toipuu ja pystyy kertomaan mitä tapahtui.

      • Asfgh

        Valitettavasti hänkin menehtyi sairalaan.


      • fingers.crossed

        Joo, ei käynyt sekään toive toteen :(


      • safetyman

        Syvä osanottoni. On se kyllä merkillistä ettei näitä vaaralliseksi luokiteltavia tasoristeyksiä ( pääosin ilman riittäviä varoitus-,esto-ja hälytyslaitteistoja )
        saada kuntoon. Tilastojen mukaan viimeisen noin kymmenen vuoden aikana
        on tasoristeyksissä liikenneviraston mukaan rytissyt noin 50 kertaa vuodessa ja kuolleita on vuosittain 8-10. Lisäksi tulevat loppuelämäkseen
        halvaantuneet.

        On liikennevirastoa, on trafia, on VR Rataa, paikallishallinto-viranomaisia
        ja ties mitä. Siis paljon virkamiehiä. Lisäksi junien nopeudet vain nousevat.

        Paljonko maksaa hälytysvalot ja automaattipuomit ja voitaisiinko niiden
        määrärahat ottaa jostain toisarvoisesta valtion kohteesta ?


      • nuoret_miehet

        Puomien kanssa harrastetaan sellaista urheilua, että ajetaan puomin ohi ien toisen laidan kautta Nuoret miehet ovat silloin tavallisesti asialla.


    • tottuustullootästä

      Minä voin kertoa sen sinulle. Auto ajoi junan alle, ei siinä senkummempaa ollut, huolimattomuutta joka kostautui, sama voi käydä itsekullekin.

      • fingers.crossed

        Ei se ole niin yksinkertaista, auto ei aja mihinkään vaan kuljettaja ajaa autoa. Olisi ollut hyvä jos kolmas olisi selviytynyt ja pystynyt kertomaan miksei kuljettaja huomannut junan tuloa.
        Tämä on kyllä ikävä tapaus, muistutus että aina pitäisi olla huolellinen ja valpas, yksikin virhe voi olla kohtalokas :(


      • lkfmbfklgb

        Itsehän tuon sanoit; Kuljettaja ei huomannut junaa. Tai huomasi liian myöhään.


      • nuoret_miehet
        fingers.crossed kirjoitti:

        Ei se ole niin yksinkertaista, auto ei aja mihinkään vaan kuljettaja ajaa autoa. Olisi ollut hyvä jos kolmas olisi selviytynyt ja pystynyt kertomaan miksei kuljettaja huomannut junan tuloa.
        Tämä on kyllä ikävä tapaus, muistutus että aina pitäisi olla huolellinen ja valpas, yksikin virhe voi olla kohtalokas :(

        Junan kuljettaja on kertonut, että auto ajoi tasaista vauhtia ja näytti ettei sitä yritettykään pysäyttää. On muuten aivan oikein kuvata auton kulkua sanoilla "auto ajoi". Savolaiselle viisastelijalle se ei tietysti käy.


      • itsekeskeinenpaska

        Haista vittu...


      • sjdfskdjfsllskd
        itsekeskeinenpaska kirjoitti:

        Haista vittu...

        Tänä iltana, sitä muna pystyssä odotellen...


    • Tuopaikka

      Tuossa risteyksessä on erittäin huono näkyvyys. Tämä oli vain ajan kysymys.

    • pysähtyminen

      Valitettavasti kuljettaja ei pysähtynyt ennen tasoristeystä kuten pitäisi tehdä aina tasoristeystä ylitettäessä. Kaikissa tasoristeyksissä näkyväisyys on pysähtymällä riittävä. Nämä vanhat autokoulunkin opit tuntuvat unohtuvan.

    • naapurikunta

      Todella raapaiseva uutinen. Osanottoni kaikille läheisille. Tilanne auto ja junan koskutus on ollut ihan hirveä autossa ja junassa olijoille.

      Onnettomuudet ovat surullisia, mutta myös opettavaisia. Muistetaan aina pysähtyä ennen risteyksiä. Kun junaradan täytyy ylittää, täytyy muistaa pysähtyä oli stop -merkki pystyssä tai ei.

    • jatkoajalla

      tässä Aappolan tasoristeyksessä on muulloin hyvä näkyvyys, mutta syksyisin ja keväisin on aamuja, jolloin sakea sumu estää näkyvyyden. Näkyvyys on silloin noin 50 metriä eli vaikka pysäyttää auton siihen radan äärelle ja kuuntelee, niin lopulta on pakko käynnistää auto ja ylittää rata - täysin summassa ja riskillä. Kerran jouduin tällaiseen läheltä piti tilanteeseen. Tuli mieleen, että jos en olisi vilkaissut vielä kolmannenkin kerran sinne vasemmalle ja olisin jäänyt junan ruhjomaksi, niin tätä kuolemaa en omilla toimillani olisi pystynyt ennakoimaan mitenkään. Töihin oli mentävä joka tapauksessa eli ainoa keino onnettomuuden estämiseksi olisi ollut jäädä kotiin aamulla.

      • dskfjkskfsdjljsl

        Niin... ehkä olisi parempi olla yksi päivä poissa töistä tai jos sää selkenee päivän aikana niin menee vaikka myöhässä töihin kuin yrittää mennä huonon näkyvyyden aikaan siitä yli, jäädä junan alle eikä enää koskaan saavu työpaikalle?
        Ja vaikka tasoristeyksessä olisikin puomit ja varoittimet, silti pitää AINA katsomalla varmistaa ennen raiteiden ylitystä ettei juna varmasti tule, kaikissa teknisissä laitteissa on AINA TOIMINTAHÄIRIÖN MAHDOLLISUUS !!!


      • ujhytgikju
        dskfjkskfsdjljsl kirjoitti:

        Niin... ehkä olisi parempi olla yksi päivä poissa töistä tai jos sää selkenee päivän aikana niin menee vaikka myöhässä töihin kuin yrittää mennä huonon näkyvyyden aikaan siitä yli, jäädä junan alle eikä enää koskaan saavu työpaikalle?
        Ja vaikka tasoristeyksessä olisikin puomit ja varoittimet, silti pitää AINA katsomalla varmistaa ennen raiteiden ylitystä ettei juna varmasti tule, kaikissa teknisissä laitteissa on AINA TOIMINTAHÄIRIÖN MAHDOLLISUUS !!!

        Niin varmaan. Työstä myöhästymisen syy: En nähnyt tulla junaradan yli. Ei siinä kai niin vilkas raideliikenne ole että ei töihin pääse.


      • sdkdjfdsljflds
        ujhytgikju kirjoitti:

        Niin varmaan. Työstä myöhästymisen syy: En nähnyt tulla junaradan yli. Ei siinä kai niin vilkas raideliikenne ole että ei töihin pääse.

        Eipä siihen ruuhkaa tarvitakaan, yksi ainut juna riittää viemään hengen.


    • läheltäpititilanne

      Myöskään Aappolan risteyksessä ei ole valoja eikä puomeja. Hyvällä säällä sen ylittämisessä ei ole ongelmaa, kun katsoo vaan tarkasti molempiin suuntiin. Mutta syksyisin ja keväisin, lähinnä aamuaikaan, usva/sumu vie sen näkyvyyden. Pahimmillaan näkyvyys on 50 metriä. Jos usvan takia jäisi pois töistä, joutuisi monena aamuna peruuttamaan autonsa edelliselle levikille ja kääntymään kotiin. Jos siinä olisi valot tai puomi, niin ne kyllä toimisivat silloinkin, kun ihmissilmä ei näe usvan/sumun läpi. Silloin voisi luottaa noihin teknisiin ratkaisuihin. Ja tietysti se näkyvyys on ajoittain erittäin huono myös lumi- ja vesisateen aikana.

      • rakentava_ratkaisu

        Aappolassa on vain yksi raide. Odottelet kaikessa rauhassa, että ohi menee yksi juna. Heti sen mentyä ylität radan. VR on huolehtinut siitä, että toinen juna ei tule heti perään. Ja vastaantulevan kyllä kuulee tuossa tilanteessa...


    • läheltäpititilanne

      Jos ratkaisu olisi se, että kääntyisi kotiin joka kerran, kun luonnonilmiöt estävät näkyvyyden, niin entäs silloin, kun kyse on hälytysajoneuvosta? Ei kai ambulanssikaan voi kääntyä takaisin, kun tasoristeyksen näkyvyys on vaarallisen huono (sumu/usva, lumisade, vesisade)? Kyllä nämä vartioimattomat tasoristeykset pitäisi poistaa kokonaan eli laittaa vähintään valot tai puomi.

    • Tunnelin_rakentaminen

      Käviköhän tuossa niin, että aikoinaan asukkaat vastustivat tunnelin rakentamista radan ali? Se olisi varmaan lisännyt liikennettä ja varsinkin uimarannan käyttöä.

    • votelo

      Olivat kuulemma Toivalan metsäkoulun opiskelijoita. Jotain 18 vuoden ikäisiä. Ikävä kuulla että onnettomuus vaati vielä kolmannenkin uhrin.

    • vka

      Mitä hittoa sitä piti mennä jonnekin uimarannalle cruisailemaan talvella...

      • kalakukko887

        Pilkille?


      • votelo

        Ja voihan sitä cruisailla missä tahansa vuodenajasta riippumatta.


      • votelo
        votelo kirjoitti:

        Ja voihan sitä cruisailla missä tahansa vuodenajasta riippumatta.

        Paitsi nyt tietysti järvellä.


      • outoajatus

        mitä väliä sillä on tämän asian kanssa?


      • mitteesJaMittees

        Se on niin helppoa viisastella jälkeenpäin että mittees mänit, mitäs läksit. Ei sellainen ole rakentavaa keskustelua.


    • Perhe16

      Osanottomme omaisille.

    • läheltäpititilanne

      Niin, tilanne onnettomuuspaikalla jälleen normaali ja junien kulku voi jatkua ennallaan. Näiden menehtyneiden nuorien ja heidän omaistensa, ystäviensä ja opiskelukavereidensa tilanne ei todellakaan ole palautunut normaaliksi. Sitä surun ja tuskan määrää ei ulkopuolinen voi käsittää. Miten näihin tasoristeysten poistoon ei ole löytynyt rahaa vuosikymmenien lupauksista huolimatta?

    • kalakukko888

      Nuoren kuskin kokemattomuus/välinpitämättömyys... Ei sieltä ennenkään ole junia tullut, kyllä minä ehdin alta pois jne... VAARATONTA TASORISTEYSTÄ EI OLE.

    • lentäväpuliukko

      Elämä on yhtä oppimista...toiset vaan eivät ennätä oppia ensimmäistäkään värssyä. Nuorille miehillä on yleensä korvat kuulemattomat ja kantapää jonka kautta opitaan. Tässä tapauksessa ei uusintamahdollisuutta ollut.

    • läheltäpititilanne

      Nuo kaksi viimeistä viestittelijää: Syyllistätte heti nämä nuoret, vaikka ette edes tiedä, miten tilanne on edennyt. Eilen satoi lunta ja sen takia varoitettiin huonosta kelistä lähes koko maassa. Siis satoi lunta. Sehän tarkoittaa myös huonoa näkyvyyttä. Näitä tasoristeyksiä on maassamme sekä vaarallisia että vaarattomia. Vaarallisia ovat nämä kyseessä olevat tasoristeykset, joissa ei ole valoja, puomeja ei mitään teknisiä laitteita. Jos tasoristeyksessä on esimerkiksi valot tai puomi, niin autoilijan ei tarvitse olla huolissaan siitä, että lumi, vesi, räntä tai sumu estää näkyvyyden. Hän voi luottaa siihen, että valo ja/tai puomi osoittaa junan olevan lähestymässä.

      • uskokaa.nyt

        Toistan tässä tuon ylempänä olevan viestin, mihinkään tekniseen laitteeseen ei ole 100% luottamista, teknisen vian tai häiriön mahdollisuus on AINA olemassa! Puomeista ja varoitusvaloista huolimatta PITÄÄ AINA KATSOA ettei junaa tule ennenkuin ylittää radan!


      • läheltäpititilanne

        Tuo että pitää aina katsoa ettei junaa tule ennen kuin ylittää radan on aivan totta. Itsekin olen huomannut, että kun kuljen vartioimattoman tasoristeyksen yli joka päivä, niin sitten, kun olen ylittämässä puomilla varustettua tasoristeystä, en voi luottaa puomiin. Ennen radan ylitystä pää pyörii kumpaankin suuntaan vaikka pitäisi luottaa puomiin. En kuitenkaan pysty luottamaan. Tuo puomi tuo kuitenkin edes jonkinlaista turvallisuutta siinä tilanteessa, kun lumi, sade, räntä tai sumu estää inhimillistä ihmissilmää tekemästä omakohtaisia näköhavaintoja.


      • lentäväpuliukko

        Kenen vika se sitten on jos juna hurrauttaa ylitse?

        Onko se yhteiskunnan vai mamujen vika?

        Pitäisikö sinne laittaa joku kertomaan milloin on turvallista vai ei?

        Luottaisitko itse siihen jos joku sanoo että aja vain ja ajaisit katsomatta radan yli.
        Jokainen on vastuussa liikenteessä kuin muussakin elämässä omista tekemisistään.
        Jos sitten käy tuuri voi ennättää oppia käytännössä eli elämässä jotain vaikka olisikin ollut muissa maailmoissa kun opetettiin rautatien ylitystä autokoulussa.
        Ne jotka eivät ennätä oppia voivat kovakorvasuuttaan ja huolimattomuuttaan viedä muitakin matkassaan.
        Sellaiseen paikkaan mistä lapiolla saa muut nostella laatikkoon.
        Kuskilla on yleensä päätäntävalta miten ajetaan sillä tuskin juna koukkasi. Harvemmin se todellisuudessa niin tekee mutta ehkä piirretyissä tai tietokonepeleissä.
        Tämmöisiin tilanteisiin on juuri yhteiskunta tehnyt säännöt.
        Jos säännöt on vaikeita ymmärtää niin tuskin silloin osaa käyttää edes omaa järkeään.
        Jos jokainen vähän käyttäisi ylläolevia niin tuollaisia ei juuri tapahtuisi.


    • mikäontotuus

      Vaikka kuin pysähtyy niin talvikelissä ei pääse uudelleen niin nopeasti liikkeelle että ehtis pois junan alta, meinaan että juna lähestyy lähes 40 metriä sekunnissa.

    • osanotto

      On ihme, miten joku heistä on voinut olla hengissä vielä onnettomuuden jälkeen. Onko ehtinyt hypätä autosta ennen onnettomuutta pois.
      Valitettavasti hänkin on menehtynyt. Tosi surullista.

    • läheltäpititilanne

      Joistain kommenteista saa sen käsityksen, että ei näihin tasoristeyksiin edes tarvita teknisiä varolaitteita eli riittää, kun on itse vaan tarkka. Eli että säästetään tässäkin. Näillä kansalaisilla ei varmaan ole omakohtaisia kokemuksia suojaamattomista tasoristeyksistä, joissa näkyvyys on lähes olematon, kun sataa vettä, räntää, lunta tai kaiken peittää sakea sumu/usva. Tällaisen tasoristeyksen takana asuva toivoisi todellakin, että olisipa edes yksinkertainen puomi. Mutta kun sekin maksaa...

      • lentäväpuliukko

        Koita nyt pitää siitä mölyä muuallakin kuin tällaisilla palstoilla.
        Paremmin se puomi kilkattelee tulevaisuudessa Toivalassakin kun menet vaikka torille ääntä pitämään.
        Ehdottomasti siihen paikkaan tarvittaisiin puomi mutta niin kauan kun siellä ei ole puomia niin jokainen ajaa omalla vastuulla.


      • seteliselkärankaiset

        Tiedoksi Sinulle, että ei se puomi tule torilla huutelemalla. Meidän päättäjät eduskunnassa sen päättävät. EikäToivala ole ainoa paikka, jossa on vartioimaton tasoristeys. Suurin osa Suomen tasoristeyksistä on vartioimattomia. Eikä voi olla niin, ettei radan ylläpitäjällä ole vastuuta!


      • pumpulisukupolvet

        Tasoristeykset pois tai tien levyiset puomit, korkea aita keskelle tietä estämään nuorten tien ylitykset, pumpulit ympäröimään lapsen, ..... Kaikenlainen oma vastuu pois


      • hengenlähtö

        Emme me kansalaiset ole keskenämme tasavertaisessa asemassa. Suurin vastuu on sälytetty meille, jotka ylitämme päivittäin vartioimattoman tasoristeyksen. Puomit, valot, yli- tai alikulku suojaa sitä paitsi kaikenikäisiä kulkijoita.


      • toripolliiisi
        seteliselkärankaiset kirjoitti:

        Tiedoksi Sinulle, että ei se puomi tule torilla huutelemalla. Meidän päättäjät eduskunnassa sen päättävät. EikäToivala ole ainoa paikka, jossa on vartioimaton tasoristeys. Suurin osa Suomen tasoristeyksistä on vartioimattomia. Eikä voi olla niin, ettei radan ylläpitäjällä ole vastuuta!

        No luuletko että Suoli24 palstoilla huutelut erilaisten nimimerkkien takaa auttaa asiaan. Torvelo. XD


      • minunko_valinta
        hengenlähtö kirjoitti:

        Emme me kansalaiset ole keskenämme tasavertaisessa asemassa. Suurin vastuu on sälytetty meille, jotka ylitämme päivittäin vartioimattoman tasoristeyksen. Puomit, valot, yli- tai alikulku suojaa sitä paitsi kaikenikäisiä kulkijoita.

        Rata Kuopiosta Iisalmeen on valmistunut vuonna 1902. Ei taida olla enään ketään, joka on epätasa-arvoisesti joutunut jäämään rakennetun radan taakse tasoylikäytävää käyttäväksi. Rata tasoylikäytävineen on ollut olemassa, kun on tehty oma valinta.


    • surullinenn

      Voimahaleja veturinkuljettajalle ja myös hänen omaisilleen....

    • MachoPojatMaanAlla

      "Valitettavasti kuljettaja ei pysähtynyt ennen tasoristeystä kuten pitäisi tehdä aina tasoristeystä ylitettäessä. Kaikissa tasoristeyksissä näkyväisyys on pysähtymällä riittävä. Nämä vanhat autokoulunkin opit tuntuvat unohtuvan"

      Kuka oli kuljettajan autokoulun opettaja? Rahat takaisin jos ei osa opettaa!

      Yksinkertaisesti se on näin, että luonto hoitaa pois ääliöt. Parempi junan alle kuin minun lapsieni päälle!!!

      • rosinasai

        Juna, tuo Suomen luonnon ylväs edustaja!


    • pelottaa

      Entä vaikka pysähtyy, mutta kun siinä tasoristeyksessä ei huonon sään vuoksi ole riittävästi näkyvyyttä? Miten siinä pitää siis menetellä? Kertokaa ihmeessä, kun tunnutte tietävän.

      • 4567opåölythge

        Aukase ikkuna ja kuuntele. Jos et uskalla mennä yli niin mene ali tai pysy toisella puolen.


      • taksisuhari
        4567opåölythge kirjoitti:

        Aukase ikkuna ja kuuntele. Jos et uskalla mennä yli niin mene ali tai pysy toisella puolen.

        näin opettaa henkilö, jolla ei ole omakohtaista kokemusta vartioimattomasta tasoristeyksestä. jos olisikin tuo alikulku, niin totta kai sitä käytettäisiin. Jos näkyvyys on huonon sään vuoksi olematon, pysäytät auton ja ikkunat ja kuuntelet. Kun ei kuulu mitään, starttaat auton. Jos onnistuu, niin et jää junan alle. Mietihän vaan, miten paljon sinulla on aikaa reagoida, jos näkyvyys on noin 50 metriä ja siinä starttaat ensin sen auton ja juuri silloin pikajuna syöksyy 140 km/h eteesi. Tästä on omakohtaista kokemusta.


      • 46u56r
        taksisuhari kirjoitti:

        näin opettaa henkilö, jolla ei ole omakohtaista kokemusta vartioimattomasta tasoristeyksestä. jos olisikin tuo alikulku, niin totta kai sitä käytettäisiin. Jos näkyvyys on huonon sään vuoksi olematon, pysäytät auton ja ikkunat ja kuuntelet. Kun ei kuulu mitään, starttaat auton. Jos onnistuu, niin et jää junan alle. Mietihän vaan, miten paljon sinulla on aikaa reagoida, jos näkyvyys on noin 50 metriä ja siinä starttaat ensin sen auton ja juuri silloin pikajuna syöksyy 140 km/h eteesi. Tästä on omakohtaista kokemusta.

        Kerro sitten miten pitää toimia...odottaako niin kauan että joku rakentaa puomit sun muut?
        Miten ihmeessä sinä sitten olet koskaan päässyt radan yli?
        Juttuistasi päätellen kuljet joka päivä ilmeisesti ainakin kaksi kertaa yli, tietenkin voi olla että seuraavana päivänä menet toiseen suuntaan.
        Taidat tosiasiassa olla se outo tyyppi joka radan varressa seisoo ja suu auki Aappolassa junia laskee koska et uskalla kulkea yli kun sataa tai paistaa, et syksyllä et talvella?
        Auta meitä jotka satunnaisesti ylittelevät silloin tällöin suurta varovaisuutta noudattaen ratoja siellä täällä sekä Aappolassa?


      • votelo
        46u56r kirjoitti:

        Kerro sitten miten pitää toimia...odottaako niin kauan että joku rakentaa puomit sun muut?
        Miten ihmeessä sinä sitten olet koskaan päässyt radan yli?
        Juttuistasi päätellen kuljet joka päivä ilmeisesti ainakin kaksi kertaa yli, tietenkin voi olla että seuraavana päivänä menet toiseen suuntaan.
        Taidat tosiasiassa olla se outo tyyppi joka radan varressa seisoo ja suu auki Aappolassa junia laskee koska et uskalla kulkea yli kun sataa tai paistaa, et syksyllä et talvella?
        Auta meitä jotka satunnaisesti ylittelevät silloin tällöin suurta varovaisuutta noudattaen ratoja siellä täällä sekä Aappolassa?

        Ai sellainen tyyppikin on? Kauanko tätä on jatkunut?


      • harhanäky

        No tämäpä mielenkiintoiseksi meni, vaikka lähtökohtana olevaa tosi surullista kuolemantapausta ei tietenkään voi noin kuvata. Mutta tämän keskustelun myötä on tullut esille joku outo tyyppi Aappolan vartioimattomassa tasoristeyksessä: tyyppi, joka seisoo radan varressa suu auki ja laskee junia. Olen itse ylittänyt tuon ylikäytävän joka päivä kymmeniä vuosia enkä ole omin silmin havainnut siinä tuota outoa tyyppiä. Aappolankin ylikäytävä on muuten hengenvaarallinen silloin, kun sakea usva vie näkyvyyden 50 metriin. Tätä tapahtuu syksyisin ja keväisin.


      • harhanäky
        harhanäky kirjoitti:

        No tämäpä mielenkiintoiseksi meni, vaikka lähtökohtana olevaa tosi surullista kuolemantapausta ei tietenkään voi noin kuvata. Mutta tämän keskustelun myötä on tullut esille joku outo tyyppi Aappolan vartioimattomassa tasoristeyksessä: tyyppi, joka seisoo radan varressa suu auki ja laskee junia. Olen itse ylittänyt tuon ylikäytävän joka päivä kymmeniä vuosia enkä ole omin silmin havainnut siinä tuota outoa tyyppiä. Aappolankin ylikäytävä on muuten hengenvaarallinen silloin, kun sakea usva vie näkyvyyden 50 metriin. Tätä tapahtuu syksyisin ja keväisin.

        Pitää vielä lisätä edelliseen vietiin. Ei siellä ketään ole. Mutta saattaa olla että ihmiset ovat nähneet minut. Laskin kerran junat ja kun meni yli kymmenen junaa tuli usva ja lähdin pois.Muuten kaikki on kohdallaan, eikä se enää niin paljon ahdista. Paitsi syksyisin ja keväisin.


      • harhanäky
        harhanäky kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä edelliseen vietiin. Ei siellä ketään ole. Mutta saattaa olla että ihmiset ovat nähneet minut. Laskin kerran junat ja kun meni yli kymmenen junaa tuli usva ja lähdin pois.Muuten kaikki on kohdallaan, eikä se enää niin paljon ahdista. Paitsi syksyisin ja keväisin.

        Pitää vielä lisätä että koska tämä meni niin mielenkiintoiseksi. Mutta en minä voi vastata kysymyksiin ajokäyttäytymisestä. En minä ole autokouluun päässyt. Lisäksi mulla on lukihäiriö niminen tauti. Siihen ei ole lääkkeitä. Muuten olen tavallinen ja tykkään kertoa mielipiteeni asiasta jos toisestakin.


      • perushoitaja

        ootko varma, että sulla ei oo muuta sairautta? Jos seisoo radan varressa ja vaan laskee junia ja on vielä jotain ahdistustakin, se voisi viitata mielenterveydellisiin ongelmiin. haepa kuulu apua


    • Järisyttävä-ylityspaikka

      On mahdollista, että pojat ovat ottaneet vauhtia uimarannan parkkialueelta lumipöpperöisen kelin vuoksi päästäkseen "kinkaman" päälle ja samalla vauhdilla on sitten yritetty mennä radan yli.
      .
      Uimarannan parkkialueelta on noustava ratapenkalle pientä rinnettä ylös, enenkuin on rata on kunnolla nähtävissä.
      Näkyvyys kyllä pitäisi olla Siilinjärven suuntaan ihan hyvä junan havaitsemiseksi.
      Onko sitten keskitytty pöpperökelissä liiaksi radan ylitykseen ja juna jäi siinä huomaamatta.....sitäpä ei nyt tiedetä.
      .
      Itse olen kersa-pataljoonani kanssa käynyt kesällä sen sata kertaa tuolla rannalla ja ihmetelyt sitä, kuinka pieniä lapsia lähialueelta on annettu tulla pyyhkeet kaulassa omin neuvoin ilman vanhempien opastusta ja valvontaa uimaan vaaralilnen rata huomioiden.
      .
      Tuossa samaisessa ylityksessä on ennenkin rusinoitu autoja, muistaakseni uimassa käynyt nuoripari selvisi rusinaksi menneestä autosta ihmeen kaupalla jotakuinkin vammoitta joitakin vuosia sitten.
      .
      Omaisille osanottoni.

      • juna-auttisti

        Autossa on kuulemma ollut huonot renkaat. Joten todennäköinen syy juuri tuo vauhdilla yli.

        Yhteistä alikulkua rannantaloille on suunniteltu, mutta siinä missä olisi paras paikka sille on liito-oravan asuttama pusikko.


    • loooppppppppppp

      Mie oon nähny sellasenkin tapauksen kun puomi oli laskeutunut niin yks auto koukkas kuitenkin vielä siitä radan yli. Minua saapi melkein hoputtaa menemään vaikka puomi olis ylhäälläkin ja vihree palais.

    • yrges

      Minkähänlaisessa kunnossa uhrit olivat? Meinaan vaan että aika paljon on tullut verta, kudosjäänteitä ja luunosia. Aika härskiä hommaa niille, jotka saavat tuon sotkun siivota. Mahtaako paikalla vieläkin olla verijäljet...kysyn lähinnä niiltä jotka kuitenkin ovat uteliaisuudesta menneet katsomaan paikkaa.

    • Liikenneturva

      Tiedättekö montako ihmistä on onnistunut ajamaan junan alle VARTIOIDUSSAKIN tasoristeyksessä?? Niitä on aika monta eli tyhmät saavat joka tapauksessa onnettomuuden aikaiseksi!!
      Näille spekulointi - selittely- ja lässytysintoisille tiedoksi että tämän onnettomuuden virallinen tutkimusraportti on kaikkein luettavissa vuoden päästä eli ensi vuoden tammikuun Moottori- lehdestä!
      Samasta lehdestä selvinneen myös muutama päivä sitten 9- tiellä rekan alle ajaneen kuopiolaismiehen teon tahallisuus!

      • jataasmoottorilehti

        Ja tohmajärven viime syksynen ja mitä niitä nyt on ollukkaan.


      • ja_taas_Moottori

        Tohmajärveläisten mahdollisesta kännissä ajosta saamme varmistuksen jo ensi syksynä


      • rur

        Osan Ottoni omaisille ja koulukavereille jaksamista


      • tilalla.tieraivo

        Ennenvanhaan olisi saattanut tällainen juttu päätyä Tuulilasi lehden Kuukauden Shokki juttusarjaan mutta lehden uudistuttua tämä juttusarja on taidettu kuopata...


    • Tervemielinen

      Yrgesin pitäisi mennä hoitoon sairaine päineen.

      • niinpäniinniin

        Mitä vielä, puki sanoiks sen mitä jokainen on mielessään miettinyt. Minäkin kuvaa sihtasin että onko mitä ihmisjälkiä näkyvissä, en havainnut mitään. Mietin sitäkin kun ihmisessä on about 5 litraa verta niin miten ei näy.


    • ainopytäältä

      On se ihme ettei suomesta saada lopetettua juna ja rekka liikennettä,ne tappaa kokoajan ihmisiä

    • tum3

      He olivat vielä nuoria ihmisiä heille olisi ollut vielä vuosia jäljellä elää mutta taivaan isä oli päättänyt t0isin hyvää vointia omaisille

    • Perheellinen

      Voimia omaisille.

    • Bastrado

      Valitettava onnettomuus, omaisille voimia! Mutta,mutta pieni kysymys herää mieleen, jos kerran auto kokoajan ajoi. Ei ne vartioimattomat tasoristeykset yhtään sen vaarallisempia ole,kun malttaa PYSÄHTYÄ ja VARMISTAA tuleeko juna vai ei. Varsinkin jos näkyvyys huono.

    • hengenlähtö

      Tuossa kohdassa on ylämäkeä kohti sitä radan ylitystä. Maanantaina oli huono sää, huono näkyvyys ja liukas keli. Entäs jos he ei saaneet pysäytettyä sitä autoa, kun siinä ylämäessä on kuitenkin pitänyt olla tietty määrä vauhtia? Ja mäen alapuolella olisi ollut turha tarkistaa, onko juna tulossa. Onnettomuustutkintahan sen lopullisesti selvittää. Mikäli siinä olisi ollut puomit, niin nuoret olisivat siitä havainneet junan olevan tulossa ja jääneet odottamaan siihen mäennyppylän alle. Junan mentyä he olisivat ottaneet vauhtia ja ylittäneet radan.

    • Ikävä_tapaus

      Kenenkään ei kannattaisi ottaa kovin tuomitsevaa kantaa tapahtuneeseen tietämättä mikä onnettomuuteen johti! Syynähän saattaa olla vaikkapa joku näistä, inhimillinen erehdys, nuoruuden into, keliolosuhteet, tai joku muu syy jota kukaan ei tule koskaan tietämään. Eiköhän jo sovita että jätetään syyttelyt, arvailut ja arvostelut sikseen, ja anneta uhrien läheisten käsitellä tapahtunut ilman täysin ulkopuolisten sekaantumista asiaan!
      Voimia menehtyneiden omaisille!

      • hengenlähtö

        Olet täysin oikeassa. Annetaan viranomaisten tutkia asia ja omaisille ja läheisille mahdollisuus surra ja käsitellä tapahtunutta rauhassa.
        Ei meidän kuitenkaan pitäisi nyt unohtaa tätä tasoristeysongelmaa. Jospa jokainen laittaisi viestin äänestämälleen kansanedustajalle ja esittäisi hänelle pyynnön ellei peräti vaatimuksen, että ryhtyisivät siellä eduskunnassa toimiin, jotta nämä vartioimattomat tasoristeykset saataisiin suojattua tai poistettua. Me yksittäiset kansalaiset emme pysty niitä puomeja asettelemaan. Toki, jos siihen saataisiin rahoitus, niin kyllähän löytyisi taitavia kyläläisiä tulemaan puominpystytystalkoisiin.


    • ankkalinnassako

      Turvallistahan junaliikenne on. Yksityisautoiluun verrattuna raideliikenteessä koko maassa kuolee vuoden aikana noin 2-10 henkilöä. Nämä kuolemantapaukset sattuvat pääosin näissä vartioimattomissa tasoristeyksissä. Jos niihin saataisiin tekniset suojaukset (puomit tai valot esim.) tai niiden sijaan rakennettaisiin yli- tai alikulku, niin junaliikenteen turvallisuus olisi lähes 100 %. Jos tämä junaliikenne nyt yksityistetään, niin onkohan toivoa, että nämä vartioimattomat tasoristeykset suojattaisiin tai poistettaisiin kokonaan?

      • yksityistäminen.on.virhe

        Pahoin pelkään että yksityistäminen johtaa siihen että entisetkin turvalaitteet puretaan tai jätetään rempalleen koska niiden korjaus ja ylläpito maksaa liikaa, rahathan pitää saada ulkomaisten veroparatiisien kautta ulkomaisten omistajien taskuun, ei heillä riitä kiinnostusta miettiä jonkin kaukaisen pohjoisen pikkumaan kansalaisten turvallisuutta.


    • tilastotkertovat
    • suvaitsevaisuus

      Surullista huomata, että osa täällä kommentoijista ei kestä muita ajatuksia kuin omansa. Mitä merkitystä tällä keskustelupalstalla on, jos täällä ei voi tuoda esille erilaisia mielipiteitä? Jos täällä kaikki olisivat samaa mieltä, niin ketä tämä edes kiinnostaisi? Ainakin minä luen mielenkiinnolla erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä.

    • Sama_paikka

      Oliko samassa tasoristeyksessä kuolemaan johtanut onnettomuus 2000-luvun alussa?

    • Selekärangaton

      Iltalehdessä oli kauan sitten kysymys miten parantaisit tasoristeys turvallisuutta?
      Vastaukseni : kun maantie ja rata ovat samassa tasossa käännetään tie niin sanotusti s-mutkalle ennen radan ylitystä jolloin ei onnistu "vauhdilla ylitys"koska suistuu ajotieltä ja rata on pakko huomioida.
      Lisäksi tämä on edullinen konsti.

    • vesileppäkerttu

      Minkä nimisiä uhrit olivat ???

      • votelo

        Onko sillä merkitystä, jos et tunne heitä? Etköhän olisi jo kuullut, jos tuntisit.


    • intointo

      Nuoruuden intoa,ämyrit pauhaa,kaverit hilluu....Kuljettajan keskittyminen häiriintyy....
      Muistan kerran naisihmisen n. 75v joka ajoi autoaan,mutta pyysi matkustajia olemaan hiljaa.Hänen piti saada keskittyä ajamiseen.Se oli uutta minulle, kun kukaan koskaan ei ollut ennen sellaista rauhaa vaatinut.

      • Säästötalkoot

        Näinhän se menee, ilmeiset vaaranpaikat kyllä tiedetään, mutta mihinkään toimenpiteisiin onnettomuuksien estämiseksi ei ryhdytä ennen kuin tarpeeksi monta ihmistä kuolee!


      • joskuskuitenkin

        Kuten aloituksessakin penättiin, tasoristeysten poistoa totaalisesti? Verrokkiongelma ovat kaikki "suojatiet, pitäisi laittaa tunneliin!" Mikä suojatie?
        Ihmisiä kävelee aina ajoneuvojen alle, vaikka mikä ohje olisi, ellei menoa estä jokin totaalinen este! Tässäkin on valitettavasti käynyt tosi huolimattomuus.
        Kyllä ratkaisevassa asemassa on kulkija itse, paitsi jos meteoriitti osuu kohdalle.


    • autokoulussa

      näin käy kun ei noudata liikennesääntöjä,juna ei ole syyllinen

    • Kertausta
      • selittäkää

        Jaa jaa, miten se nyt sitten menikään?? Onko suunniteltu parannusta vaiko eikö?? Jutun mukaan on(kaatunut vastustukseen) ja asukkaiden mukaan ei.


      • kaikkeapitää

        No sieltähän tuo "akilleen kantapää" tuli esiin. Eli oltaisiin tehty mutta kun ei kelvannut, voi v..u teitä savolaisia k..ipäitä. No osataan sitä täällä pääkaupunkiseudullakin. Eräässä taloyhtiössä oli ongelma, kerrostalo sijaitsi kahden kadun välissä ja kummaltakin tieltä on ajoyhteys parkkipaikoille eli talon pihalle. Tämä ei kelvannut eräälle eläköityneelle talon asukkaalle, koska hän asui juuri siinä päädyssä taloa missä parkkipaikat ovat. Tämä ahdisti asukasta jolla ei ollut mitään muuta tekemistä kuin naapurien ja autojen liikkeiden seuraaminen. Hänen mielestään läpiajettava parkkipaikka aiheutti vaaratilanteita kun autolla pääsi ajamaan suoraan pihan läpi, esim, ambulanssi, taksit, palveluauton, jne. Tämä "ahdistunut" sai sitten viimein tahtonsa läpi, toiset eivät enään jaksaneet kuunnella tätä ainaista valitusta, taloyhtiön kokouksessa sitten päätettiin että läpiajo estetään hienoilla kukkaistutuslaitteilla. No nyt on purkit pihalla ja toivottavasti "sielu" lepää ettei tarvi koko ajan autoliikennettä laskea. Näin meillä.


    • outojuttu

      täällä on niin taitavia kuskeja, että he osaavat ylittää radan vartioimattomassa, vaarallisessa tasoristeyksessä silloinkin, kun näkyvyys on sääolosuhteiden takia lähes olematon. voisitko neuvoa meitä muita, joilla on vaan tämä normaali näkökyky eli ei mitään supernäkökykyä. miten sinä ylität siinä tilanteessa vartioimattoman tasoristeyksen? tuskinpa jäät tuntikausiksi odottamaan sään selkenemistä? jos olet vaikka ambulanssikuski ja pitäisi ajaa kiireen vilkkaa sairaalan ensiapuun? onko olemassa sellaisia superlaseja, että ne päässä näet vaikka muut eivät näe?

    • hälytysajoneuvo

      Eihän juna ole syyllinen eikä veturinkuljettaja. Hölmöä tuollaista edes esittää. Ne vaaralliset olosuhteet ovat syylliset = HUONO NÄKYVYYS!

    • 456477ityj
      • seonsittennäin

        Olisi tehty ja "firman piikkiin" maksettu. Mutta kun ei kelpaa.


    • hbnjmk

      Toivottavasti silloiset asian vastustajat ovat nyt tyytyväisiä.

    • ex-kaupunkilainen

      Kuntavetoiset kaavoitusratkaisut ovat harvoin onnistunut ratkaisu näihin tasoristeysten poisto- ja turvallisuuden parantamistavoitteisiin. Kaavoituksessa törmäävät yhteen niin monien intressit - maanviljelijän (tai muun maanomistajan) omaisuus eli pellot ja metsät, työssäkäyvän kansalaisen työmatkojen piteneminen, päivähoitoon kuljetettavien pienten lasten päivän piteneminen, koululaisten koulumatkojen ja koulupäivän piteneminen jne. Julkinen liikenne on valtiovallan vastuulla ja niin pitäisi olla myös julkisen liikenteen ja tieliikenteen turvallisuus. Kun tasoristeyksiä pyritään poistamaan vain kaavoituksen avulla, niin ikäviä seurauksia ovat muun muassa naapureiden välien kiristyminen, jopa lopullinen välirikko. Ja tässä kyseisessä tapauksessa nyt ulkopuoliset "syyttävät" radan äärellä asuvia aiemmasta kaavoitussuunnitelmasta. Valtio hoitakoon leiviskänsä!

      • kaksipuolta

        Eikö se tasoristeys nyt kuitenkin poisteta. Kolme ruumista vastaan työmatkojen ym. piteneminen, en tiedä onko siellä peltoja ja metsämaita miten paljon ja kiristyykö naapureiden välit.


    • raiteillaan

      Kauheen lujjaa ajavat junillaan, neljääkymmpiä saisivat körötellä!

      • raiteiltaan

        Sitten pitää saada myös joku roti ettei junat saa koukata.


    • Syytön-osapuoli

      Vika ei ollut TASORISTEYKSEN, muistakaa tämä.....toistan,
      Tasoristeys ei ollut onnettomuuteen syyllinen millään tavalla.
      .
      Tasoristeystä syyttämällä meidän pitäisi laittaa kaikki tieristeyksetkin puomeilla suljettaviksi tai alikulkutunneleihin jos tälläista syyttelyä risteyksistä jatketaan.
      .
      Tasoristeykseen pätee samat liikennesäännöt kuin tulisit kolmion takaa risteykseen, ei se sen kummempaa ole.
      .
      Kun nyt tämä risteysasia on selvitetty voitte lähteä etsimään syyllistä, jos se jotain vielä auttaa.

    • Ajamisen-monet-tekijät

      Kyllähän siellä onnettumuuteen vaikuttavian tekijöinä on vasta ajokortin saaneen kuljettajan kokemattomuus, ajamisen jännittyneisyys, ehkä matkustajien psykologinen manipulointi uhmakkuus, tarve näyttää kuinka mennään rinteestä ja radasta yli.
      .
      Näitä spekulatiivisia tekijöitä on vaikka kuinka paljon, niistä ei vaan enää saada selvää.

    • naiskuski

      Miten toimia vartioimattomassa tasoristeyksessä, kun näkyvyys sääolosuhteiden takia on 50 metriä? En ollut nuori huimapää poika, en ollut kokematon kuljettaja, kyydissäni ei istunut ketään manipuloimassa minua psykologisesti, minulla ei ollut tarvetta näyttää siinä kenellekään, miten mennään rinteestä ja radasta yli. Jännittyneisyyden tunnustan, mutta se johtui vain siitä, että näkyvyys oli vain 50 metriä ja tiesin, että tästä on mentävä yli summassa. Kuka ei olisi tuossa tilanteessa jännittynyt? Jos siinä olisi ollut puomit, niin en olisi ollut edes jännittynyt. Turha verrata tavalliseen maantieristeykseen, kun junan vauhti on 140 km tunnissa ja junan kokonaismassa aivan muuta kuin maantieajossa autojen massa.

      • pienenpieniveturi

        Ehkäpä on parempi kun välttelet sellaisia paikkoja.
        Useissa paikoissa pystyt kyllä kiertämään muuta kautta.
        Toivalan sijasta menet muualle uimaan niin homma hoituu.

        Käyttääkää siis järkeä ja sillä siisti....os ei niin jos ei muu auta niin luonto hoitakoon.


    • naiskuski

      No varmasti kiertäisin tuon vartioimattoman tasoristeyksen, jos olisi se vaihtoehtoinen tapa. Useimmissa paikoissa sitä vaihtoehtoa ei vaan ole. Kun vuosikymmeniä sitten ostimme täältä vartioimattoman tasoristeyksen takaa tontin, niin eipä sattunut eteen sitä tilannetta, että näkyvyys radalla on olematon, kun sääolosuhteet niin aiheuttavat. Emme ole täällä ainoita asukkaita. Totta kai asuinpaikkaa valitessaan pohtii myös tuota, että joutuu kulkemaan vartioimattoman tasoristeyksen yli. Meidän tasoristeyksessä on kuitenkin hyvällä säällä ja näkyvyydellä turvallista ylittää se rata, kun on itse huolellinen. Mutta sääolosuhteille emme mekään voi mitään. Kun on huono sää, niin autotkin hiljentävät nopeuttaan. Juna ei hiljennä, se ajaa 140 km/h.

    • möyhkä

      Taas tuli tasoristeysonnettomuus. Tällä kertaa Raaseporissa.

    • muu_tos_johtaja

      Ihan paskan tunnelin laittoivat. Ei voi edes autolla ajaa sen alta lähemmäs rantaa. Ihan turha kapistus.

    • Eteläsuomalainen

      Siis hei! Tekivätkö siihen tasoristeykseen jonkin tunnelin?

    • Gvvb

      No ei sitä ihan tunneliksi voi sanoa , mutta sellainen radan alitse menevä siltarumpu on siinä entisen ylityspaikan vieressä. Autolla ei siitä pääse ajamaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7716
    2. 108
      5901
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2908
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe