TSH 0,6 ja t4 15

normaalitarvotvai

Olo on hirveä, sydämen tykytystä jatkuvasti (ollut vaihtelevasti jo monta vuotta ja syön beetasalpaajaa).
Kroppa on ikään kuin ylikierroksilla, kädet ja jalat tärisee, saan jopa paniikki/ahdistuskohtauksia, tosin voivat johtua myös happosalpaajasta sekä hirveästä elämäntilanteessa, konflikti töissä ja syöpäepäily.
Pitkään olen ollut väsynyt, muisti pätkii ja olen aloitekyvytön, ei huvita tehdä mitään, mieluiten istun sohvalla.
Kilppari on ultrattu muutama vuosi sitten, oli normaali.
Maha aiheuttaa suurimman harmin, usein on ummella kunnes alkaa löysä kausi. Minulla on närästystä ja vatsalaukku tulehtunut eikä meinaa millään parantua.
Paino pudonnut 12 kiloa muutamassa kuukaudessa.
Jalat ja kädet on kylmät kalikat, iho kuiva ja hiuksia on lähtenyt paljon. Vasta reilu vuosi sitten lihoin 15 kiloa tuosta vaan, tosin söin jatkuvasti.
Nukun huonosti mutta normaalitilanteessa paljon.
Näköhäiriöitä on ja yleensä ongelmia näön kanssa.
Sairastelen usein.

Kilpparilääkitystä ei ole koskaan ollut. Jo nuorena voin 20 vuotta sitten minulla oli vaihtelevia oireita, ja arvot heittelehti.

Mistä voisi olla kyse? Vajaa/liika/vajaa/liika?

16

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outo_oiresekoitelma

Osasiko lääkäri sanoa muuta kuin "näkemiin"? Ihan oikeastiko ei ole otettu verikoetta T3v niinkuin liikatoimintaepäilyssä on tapana?
      Oirekuvauksissa on vajisoireitakin (palelu, unisuus, iho, hiukset). Tarvittaisiinkohan erikoisosaavaa lääkäriä? Liikatoiminnan esiintyvyys on lääketilastossa viideskymmenesosa vajiksiin verrattuna, lekurillekin outo?

• normaalitarvotvai

Todellakin tarvitaan erikoisosaavaa lääkäriä. Nämä kokeet otettiin "varmuuden vuoksi" lääkäri ei todellakaan epäile mitään kilpirauhasperäistä, kun arvot oli kuulemmat tosi hyvät. ;)

• normaalitarvotvai
        normaalitarvotvai kirjoitti:

Todellakin tarvitaan erikoisosaavaa lääkäriä. Nämä kokeet otettiin "varmuuden vuoksi" lääkäri ei todellakaan epäile mitään kilpirauhasperäistä, kun arvot oli kuulemmat tosi hyvät. ;)

Sitä olen miettinyt että voiko paha home-ongelma työpaikalla vaikuttaa kilpirauhaseen negatiivisesti?

• vakavastiotettava

>voiko paha home-ongelma työpaikalla vaikuttaa kilpirauhaseen
        Näin ainakin ehdotteli vanha terävä kokenut lääkäri marraskuussa.

• T3v_ym_pankkikortilla

T3v-koe on usein tyylin kyllä/ei-varmistus. Mutta tosipahan tilanteen se näyttää. Samoin liikatoiminnan. Ja voi laskea onko T4v:T3v "3"alkuinen

• veriarvoja_hoidetaan

>> kokeet otettiin "varmuuden vuoksi" lääkäri ei todellakaan epäile mitään kilpirauhasperäistä, kun arvot oli kuulemmat tosi hyvät. ;) <<
        Ihan ok KUNHAN sitten kertoo ja hoitaa oireiden syyn !
        Lisäsairauksien esto/pysäytys puoltaisi hoitoa varhain.

• normaalitarvotvai
        veriarvoja_hoidetaan kirjoitti:

>> kokeet otettiin "varmuuden vuoksi" lääkäri ei todellakaan epäile mitään kilpirauhasperäistä, kun arvot oli kuulemmat tosi hyvät. ;) <<
        Ihan ok KUNHAN sitten kertoo ja hoitaa oireiden syyn !
        Lisäsairauksien esto/pysäytys puoltaisi hoitoa varhain.

No sano jo muuta. Nämä minun vaivat on psyykkisiä, stressiperäisiä. Kuulemma.

• Voiskolla

Hashimoton tauti?

• TPOab_oma_pankkikortti

Hashimoto kuulemma 90 prosentissa vajistapauksia mutta superloistava julkinen terveydenhuolto pihistelee TPOab-kokeissa. Cityterveys ja 12€.
        Säästetään muutama euro ja vastaanottokertoja tarvitaan monta lisää.

• autoimmuunitulehdus
        TPOab_oma_pankkikortti kirjoitti:

Hashimoto kuulemma 90 prosentissa vajistapauksia mutta superloistava julkinen terveydenhuolto pihistelee TPOab-kokeissa. Cityterveys ja 12€.
        Säästetään muutama euro ja vastaanottokertoja tarvitaan monta lisää.

Vois johtua hashimotosta toi krooninen mahan tulehdus

• metoprolol

Onko lääkityksenä Thyroxin 0.1 mg? Mikä on lääkityksesi päivittäin? Onko vajaatoiminta muuttunut liikatoiminnaksi liian suuren lääkityksen vuoksi? Kannattaa tarkistaa.
      Itselläni oli näin. Liian suurella Thyroxin-annoksella vajaatoiminta muuttui "liikatoiminnaksi"(hoitavan lääkärin mukaan TSH ja T4V olivat hyvät) ja verenpaineet nousi. Näitä verenpaineita alettiin hoitamaan beetasalpaajalla, metoprololilla, jolloin sain oireita (= vatsakipua ja ripulia, pistelyä kasvoissa ja niskassa, levottomuutta). Hoitava lääkäri ei uskonut näitä oireitani, vaan tutkituttu vatsaa UÄ:llä ja CT:llä, mitään ei löytynyt. Vaihdoin lääkäriä, erikoislääkärikäynti endokrinologilla selvitti tilanteeni ja nyt syön Thyroxinia huomattavasti pienemmällä annoksella ja beetasalpaajan olen lopettanut. Verenpaineet ovat nyt normaalit.
      Lue sivuvaikutukset verenpainelääkkeestäsi ja katso jos lääketehdas ilmoittaa jotain oireistasi, jotka voisivat johtua beetasalpaajasta.
      Vaihda lääkäriä!

• normaalitarvotvai

Mulla ei ole mitään lääkitystä! Kun työterveyslääkärin mukaan minulla ei ole mitään vikaa kilpirauhasessa.

• normaalitarvotvai
        normaalitarvotvai kirjoitti:

Mulla ei ole mitään lääkitystä! Kun työterveyslääkärin mukaan minulla ei ole mitään vikaa kilpirauhasessa.

Mutta suvussa on vajaatoimintaa muutamalla ja itselläni oli pitkään vajaatoiminnan oireita, mm. väsymys, lihominen lyhyessä ajassa, aloitekyvyttömyys, kylmät jalat ja kädet, lämmensäätelyssä ongelmia, usein ja pitkään sairastettuja flunssia, sitten lepopulssi korkealla ja tykytyskohtauksia, kuiva iso, ongelmia näön kanssa, en hikoilli juuri ollenkaan. Nyt sitten kauhean stressin ja mahaongelmien kanssa kroppa kuin ylikierroksilla, hikoilen, olen ahdistunut, kädet tärisee ja sydämen tykytykset on pahentuneet. TSH on laskenu, suorastaan romahtanu ja T4 taas noussu.

• RAL

Jospa kyseessä on sentraalinen hypotyreoosi.

Ei tuo oikein liikatoimintaakaan ole kun T4V ei ole tuon korkeampi. T4V on hyvä.
      Aivolisäke ei anna oikein tuota säätöhormoonia TSH.

• vaikeata_on

On ainakin esimerkki miten verikoearvot ja oireet ovat ristiriidassa.
        (Vakioilmiö on tyytyväisyyttään hyrisevä lääkäri kun potilaan verikokeet ovat (väärin asetetuissa) "viitearvoissa" vaikka potilaan oireet ovat hirveät. Tämän perustapaus on TSH:n jättäminen viitearvoihin, vaikka pitäisi nostaa T4v ylärajoille TSH:sta välittämätä. Tästä NYT ei ole kyse)
        Erästä ystävätärtä selvästi auttoi Thyroxinin määrän puolittaminen (heitteli vajaa- ja liikatoiminnan välillä) Oikeasti olo vasta korjaantui yhdistelmälääkityksellä. Mutta nythän ei lääkitystä ollut

• normaalitarvotvai
        vaikeata_on kirjoitti:

On ainakin esimerkki miten verikoearvot ja oireet ovat ristiriidassa.
        (Vakioilmiö on tyytyväisyyttään hyrisevä lääkäri kun potilaan verikokeet ovat (väärin asetetuissa) "viitearvoissa" vaikka potilaan oireet ovat hirveät. Tämän perustapaus on TSH:n jättäminen viitearvoihin, vaikka pitäisi nostaa T4v ylärajoille TSH:sta välittämätä. Tästä NYT ei ole kyse)
        Erästä ystävätärtä selvästi auttoi Thyroxinin määrän puolittaminen (heitteli vajaa- ja liikatoiminnan välillä) Oikeasti olo vasta korjaantui yhdistelmälääkityksellä. Mutta nythän ei lääkitystä ollut

Joudun menemään erikoislääkärille kun ei nuo tavalliset lääkärit ymmärrä mitään kilpirauhasasioista. Sitä ihmettelen kun tuo työterveyslääkäri ei ole vielä tarjonnut jotain mielialalääkettä tms. ;D Tosipuheessa en koe oireilevani psyykkisesti vaan mun kroppa tekee mitä huvittaa ja mulla on paha olo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe