Keväällä laitan vanhat veneen öljyt autoon,kätevää

Dacialla

Keksin, että syksyllä kun vaihdan veneeni dieselmoottorin öljyt, niin eihän niillä ole paljoa ajettu. Pumppaan ne veneestä ja laitan autooni sekä vähän uutta öljyä.

Sitten tein toisen keksinnön, kun talveksi vaihdan veneeseen tuoreet öljyt, niin en aja niillä juuri ollenkaan vaan vaihdan keväällä ne autoon. Säästyy öljyä ja luontoa ?

33

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkejälisää

      Tässä vielä toinen hyötyvinkki. Kun ravintolaillan jälkeen menet grillille. Syötyäsi sinulle tulee paha olo ja alat oksentaa. Oksenna muovipussiin ja näin sinulla on aamiainen valmiina. Yhtä järkevää. Mieti paljonko säästät ja onko öljy edes sopivaa autosi moottorille?

      • Dacialla

        Niin voihan sen tehdä toisinkin päin, ikään kuin ensin menee grillille ja sitten vasta ravintolaan.


    • TolloMikäTollo

      Taas on häiriköllä mennyt elämä vaikeaksi, ja nyt pitää typeryyttään jakaa vaihteeksi veneily palstalla, muualla ei taida enää typeryyksiinsä saada edes vastauksia - täällä sentään edes itse kehtaa itselleen vielä typeryyksiä vastailla.

    • vesivanhin

      Tee ihan rauhassa jos haluat noin toimia, järkeä vai ei onkin sitten toinen juttu. Kaikkea sitä mieleen juolahtaa...

    • Öljyssäeisäästellä

      Talven koneessa seisseet öljyt, jos niillä ei ole ajettu kuin sen verran että kone tulee voidelluksi, ja jos niissä ei ole vesivuodoista kielivää valkoista sen paremmin kuin nokea, ovat ihan käyttökelpoista ajamiseen. Jos öljy luokitukseltaan, viskositeetiltaan ja laadultaan on identtistä. Mutta veneeseen en laittaisi vanhoja öljyjä vaan kaupasta uutta.

      • Dacialla

        Usein veneilijät käyttävät vielä aivan vääriä öljyjä esim. Mobiloilin Delvac:ia, joka on tarkoitettu raskaalle kalustolle, kun ajetaan 20 h/vrk.
        Veneessä voi käyttää samaa öljyä kuin henkilöautossa, koska useimmat ajaa vain 50-200 h kesässä veneellä. Tällä tavalla säästyy ympäristö ja voiteluöljy on vielä tuontituote.
        Usein muuten Tollo ei itse ymmärrä ollenkaan, että on tollo.


      • Kommander15W-40

        Et ole ymmärtänyt Delvacin jujua. Delvac sopii diesel- sekä bensamottoreille. Eli yksi öljy sopii koko ajoneuvofliitille. Tynnyrillisellä Delvaccia voitelen veneen 3 l, 200 hp dieselin, kesällä auton 2 l 200 hp dieselin, 2,4 hp kumiveneen bensaperämoottorin ja 0,85 l 115 hp moottoripyörän moottorin.

        Delvacilla moottorit käy pehmeästi ja märkäkytkimet toimii hyvin. Jos haluaa minimi kitkaa / vastusta ja sitäkautta energian säästöä, kannattaa valita lirumpi öljy.


      • Dacialla

        Kyllähän tuo on järkevää. Oikeastaan ennen juuri ajattelin, että autossa ja veneessä täytyy olla saman merkkinen öljy, kunnes ajattelin, öljyn voivan olla myös sama. Ajattelin myös polttoaineen olevan sama eli diesel. En tosiaan ole tullut ajatelleeksi bensamoottoriin laittaa Delvacia.


      • ikävänRehellinenIhminen
        Dacialla kirjoitti:

        Usein veneilijät käyttävät vielä aivan vääriä öljyjä esim. Mobiloilin Delvac:ia, joka on tarkoitettu raskaalle kalustolle, kun ajetaan 20 h/vrk.
        Veneessä voi käyttää samaa öljyä kuin henkilöautossa, koska useimmat ajaa vain 50-200 h kesässä veneellä. Tällä tavalla säästyy ympäristö ja voiteluöljy on vielä tuontituote.
        Usein muuten Tollo ei itse ymmärrä ollenkaan, että on tollo.

        Näin sinulle on tapahtunut, tollo ei ymmärrä olevansa tollo.

        Panosta öljyn laatuun, sen sijaan että vaihdat niitä muutaman tunnin ajon jäljiltä, loputulos on parempi moottorin kannalta.

        Veneeseen ei kannata laittaa henkilöautoon tarkoitettuja öljyjä, vaan mielumminkin raskaankaluston, moottorin kuormitus veneessä vastaa enemmän raskaankaluston käyttöä, kuin henkilöauton 18% moottorin kuormitusta norm. ajossa. Laadukkailla öljyillä jos ajaa veneellä sen 50h kesässä, voi samoilla ajaa toisenkin kesän, hyvät öljyt kun kestää kuorma-autossakin 60 000km. Shellin raskaankaluston paras mulju, Rimula m6 täyssynt. ei maksa 200L tynnyrissä paljon mitään/litra ja käy kuorma-autooni, veneeseen, traktoriin ja henkilöautoon.

        Ketjun aloittaneen touhussa ei ole mitään järkeä, öljyyn joutuu eestaas pumppailussa aina epäpuhtauksia ja vahingot ovat hyötyjä suuremmat, kun niitä autoon kierrättää.


      • Dacialla

        " 50h kesässä, voi samoilla ajaa toisenkin kesän "
        Ei voi ajaa, koska öljyt vanhenee noin 6 kk:ssa. Muutkin ohjeesi oli vääriä, jos öljy vaihdetaan, niin siinä joudutaan aina edes takaisin toimimaan.

        Ympäriston kannalta on perusteltua käyttää veneen moottorin öljy autossa.
        Öljyn hinnassa tosin voi päästä 3 euroon/litra, mutta tynnyri pitää käyttää alle 6 kk:ssa. Niin se vain on.


      • aikaEIpilaaÖLJYÄ
        Dacialla kirjoitti:

        " 50h kesässä, voi samoilla ajaa toisenkin kesän "
        Ei voi ajaa, koska öljyt vanhenee noin 6 kk:ssa. Muutkin ohjeesi oli vääriä, jos öljy vaihdetaan, niin siinä joudutaan aina edes takaisin toimimaan.

        Ympäriston kannalta on perusteltua käyttää veneen moottorin öljy autossa.
        Öljyn hinnassa tosin voi päästä 3 euroon/litra, mutta tynnyri pitää käyttää alle 6 kk:ssa. Niin se vain on.

        Maailman öljyistä 99% olisi pilalla, jos tuo sinun 6kk keksimäsi sääntö pitäisi paikkansa ja kummallista, ettei öljykannuissa ole viimeistä käyttöpäivää merkitty. Olet joku essonbaarin humoristi, tai sitten oikeasti hullu!


      • Prooil
        ikävänRehellinenIhminen kirjoitti:

        Näin sinulle on tapahtunut, tollo ei ymmärrä olevansa tollo.

        Panosta öljyn laatuun, sen sijaan että vaihdat niitä muutaman tunnin ajon jäljiltä, loputulos on parempi moottorin kannalta.

        Veneeseen ei kannata laittaa henkilöautoon tarkoitettuja öljyjä, vaan mielumminkin raskaankaluston, moottorin kuormitus veneessä vastaa enemmän raskaankaluston käyttöä, kuin henkilöauton 18% moottorin kuormitusta norm. ajossa. Laadukkailla öljyillä jos ajaa veneellä sen 50h kesässä, voi samoilla ajaa toisenkin kesän, hyvät öljyt kun kestää kuorma-autossakin 60 000km. Shellin raskaankaluston paras mulju, Rimula m6 täyssynt. ei maksa 200L tynnyrissä paljon mitään/litra ja käy kuorma-autooni, veneeseen, traktoriin ja henkilöautoon.

        Ketjun aloittaneen touhussa ei ole mitään järkeä, öljyyn joutuu eestaas pumppailussa aina epäpuhtauksia ja vahingot ovat hyötyjä suuremmat, kun niitä autoon kierrättää.

        Sorry, rimula ei ole synteettistä vaan mineraalipohjaine öljy jota hieman jalostettu ja voidaan kutsua synteettiseksi.


      • Dacialla
        aikaEIpilaaÖLJYÄ kirjoitti:

        Maailman öljyistä 99% olisi pilalla, jos tuo sinun 6kk keksimäsi sääntö pitäisi paikkansa ja kummallista, ettei öljykannuissa ole viimeistä käyttöpäivää merkitty. Olet joku essonbaarin humoristi, tai sitten oikeasti hullu!

        Kyllä se öljy muuttuu 6 kk:ssa. Essoja ei ole Suomessa.

        Kun avaat tynnyrin ja mittaat esim. öljyn leimahduspisteen tai tiheyden. Ja vertaat 6 kk:n päästä leimahduspistettä, se on muuttunut. Tynnyrin sisällä oleva höyrynpaine muodostuu osittain haihtuvista hiilivedyistä. Lisäksi öljyyn tulee ajan kuluessa hiukan vettä ilmasta, joka edistää korroosiota. Öljyssä on myös aineosia, jotka reagoivat kemiallisesti ja voitelu sekä korroosionesto-ominaisuudet heikkenee.
        Olosuhteet, kuten lämpötila ( jo 1 aste ja Suomessahan vaihtelee) ja valo vaikuttaa.
        Vielä enemmän öljy tietysti muuttuu moottorissa, joskin suodatin taas auttaa.
        200 litran öljytynnyri on turvallisuusriskikin, kun olosuhteista riippuen siitä haihtuu keveitä komponentteja, jotka voivat syttyä esim. staattisesta sähköstä, kun avaa korkin. Toivottavasti et ole niin tollo, että säilytät tynnyriä suljetussa huoneessa ilman maadoitusta tai tynnyripumppua ja avaat korkin rööki suussa.


      • Erkkimerkkinimi

        Öljynsuodatin siilaa öljynkierrosta kiinteät aineet pois, esim metallihilut tai muut sinne kuulumattomat ainekset. Se ei toimi kemiallisena puhdistimena.

        Polttomoottorin Öljy nokeentuu, ja ajanoloon hapantuu pakokaasun vaikutuksesta.

        Teoria öljyn pilaantumisesta esim haihtumisen kautta olisi nyt perusteltava, sillä se edustaa kokonaan uutta tietoa. Onko kyse nyt moottoriöljystä, polttoöljystä vaiko pellavaöljystä?


      • Yli60VuottaAutoillut

        Eipä näköjään ole juurikaan tietoa näillä kirjoittajilla moottorien voiteluöljyistä vaan, mitä ihmeellisimpiä "mutu" tuntemuksia ja luuloja muka oikeana tietona.
        Voisitte perehtyä öljyjen luokituksiin ja testauksiin niin tietäisitte ettekä luulisi.

        Taidatte myös olla niin nuoria että ette muista miten käytännössä eräs suomen tunnetuimmista lehdistä testasi käytetyssä autossa moottoriöljyn kulutusta ja toimintaa 1960 tai 1970 luvuilla ajamalla käytetyllä autolla yli 100000 km samoilla
        öljyillä vain vähän lisäten kulutuksen mukaan ja sitten moottorin kuluminen mitattiin avattuna, mitään normaalista poikkeavaa kulumista ei saatu mittauksin selville.


      • Dacialla
        Yli60VuottaAutoillut kirjoitti:

        Eipä näköjään ole juurikaan tietoa näillä kirjoittajilla moottorien voiteluöljyistä vaan, mitä ihmeellisimpiä "mutu" tuntemuksia ja luuloja muka oikeana tietona.
        Voisitte perehtyä öljyjen luokituksiin ja testauksiin niin tietäisitte ettekä luulisi.

        Taidatte myös olla niin nuoria että ette muista miten käytännössä eräs suomen tunnetuimmista lehdistä testasi käytetyssä autossa moottoriöljyn kulutusta ja toimintaa 1960 tai 1970 luvuilla ajamalla käytetyllä autolla yli 100000 km samoilla
        öljyillä vain vähän lisäten kulutuksen mukaan ja sitten moottorin kuluminen mitattiin avattuna, mitään normaalista poikkeavaa kulumista ei saatu mittauksin selville.

        60-70-luvulla oli vähemmän turbodieseleitä käytössä. Turbo on vaativa öljyn suhteen. Esimerkiksi isommasta astiasta otettaessa öljyä sinne joutuu pieniä epäpuhtauksia ja kosteuden määrä voi lisääntyä. Myös lyhyt ketjusia yhdisteitä voi haihtua. Epäpuhtauksien määrä lisääntyy. Suodattimeen liittyy monomutkaisia sähkö-kemiallisia ilmiöitä ja metalliepäpuhtaudet voivat katalysoida haitallisia ilmiöitä, jolloin turbo joutuu koville. Mutta olet oikeassa siinä, että venemoottorin talviöljyillä voi hyvin ajella vielä autolla esim. 15000 km.


      • hulluja.nuo.roomalaiset

        Millä lie öljyillä Daciaa ajetaan, mutta mun volkkarin moottorissa on longlife-öljyt ja aivan ohjekirjaa ja auton huoltoväli-ilmoituksia noudatellen menee öljyt sinun mukaasi ainakin kolmeen kertaan yli-ikäisiksi ennen vaihtoa.

        Keveitä jakeita kukaties öljystä haihtuu ajan kanssa. Niitä kutsutaan öljyssä epäpuhtauksiksi.


    • erakkomies

      Minä laitan vanhan öljyn moottorisahaan teräketjuöljyksi ja hyvin voitelee synteettinen ns. viimeinen palvelus!

      • Dacialla

        Se on tietysti taloudellinen tapa, mutta onko se ympäristölle hyväksi ?
        Sytytätkö vielä risutkin tuolla öljyllä...


    • Erkkimerkkikerkki

      No eipä se öljy itestään miksikään mene.. Jos kone on talven käyttämättä, niin tietysti voi ajaa keväällä sillä öljyllä. Ja tietysti sen voi kaataa mihin vain koneeseen, jos viskositeetti on riittävän oikein.

      Paljon ajettu öly happanee pakokaasujen vaikutuksesta. Periaatteessa sen voisi lakmus-paperilla testata ja verrata ph:ta uuteen öljyyn.

      En usko, että kaupasta saa niin huonoa öljyä, että se vaikuttaisi käytännössä mitään moottorin kestoon. Esim mersuun on ohjekirjassa ukaasi, että vain mersun oma öljy kelpaa. No, bilteman 5w-30 öljy täyttää ne samat luokitukset. Kun purkin kyljessä olevia luokituksia vähän googlailee, niin ihmeesti katoaa mystiikka..

      Vanha mainoslause: "Tätä öljyä voidaan käyttää muiden öljyjen kanssa. Tähän öljyyn ei suositella sekoitettavan muita öljyjä"...

      • MersunKäyttäjä

        Nyt kyllä "Erkkimerkkikerkki" kirjoitat vanhaa ja paikkansa pitämätöntä tietoa, kun olen Mersuuni merkkihuollossa teettänyt huolto-ohjeen mukaiset huollot, niin ei koskaan ole moottoriin laitettu mitään " vain mersun oma öljyä " vaan Mobiloil merkillä olevaa oikean laatuista moottoriöljyä ainakin 15 vuoden ajan.

        Nyt kuukausi sitten merkkiliikkeessä kerrotiin heidän alkaneen käyttää Mersuissa
        eri merkkistä, kylläkin hyvin suuren maailman laajuisen firman öljyjä.


      • Erkkimerkkikerkki

        Jaajaa, on se mahdollista. Mun mersu on vm 1999 A160. Olen asioinut Veholla varaosia hakemassa, ja silloin on keskusteltu myös öljyistä. Silloin painottivat tätä MB230.1 -luokitustaan, ja olivat kovasti sitä mieltä, että moottoriremontti menee piloille jos en ota heidän hyllystä öljyä. Mutta saman luokan täyttää ihan bilteman perusölppä..! Ja niiden pullossa oli vain mersun tähti, ei muuta merkkiä.

        Mutta joo, voi tosiaan olla systeemit muuttuneet, ja onhan mersutkin onneksi uusiutuneet.

        Vaikka itse vaihtelen öljyt koneisiini, niin en viitsi jäteöljyjä kaataa koneesta toisen...


    • Öljyissöeisäästetä

      En nyt jaksaisi avata tätändelvac-keskustelua joka on jo monta vuotta vellonut mm. moottoripyörä keskusteluissa, enkä muitakaan pellepelotonkonsteja. Oikeasti, ne saattavat olla totta. Oikeasti, uskon että meitä höpläytetään hienoilla etiketeillä.

      Ikävä kyllä tuo voitelu on etenkin nykyään aikamoisia tiedettä. Ja toisekseen, ei ainakaan meikäläisen moottorien voiteluun saa kummoisia summia menemää n. Voitelu on melkein halvin asia jonkun moottorin pyörittämässä. Huollot maksavat. Siksi en ole ikinä yrittänyt leikkiä insinööriä ja säästää öljyissä, vaan laittanut kiltisti vuosittain uudet, parasta laatua. Sillä oikea voitelubon lähes tärkein asia moottorin kestämisen kannalta.

      • Merkkierkkikerkki

        Ok. Eli parasta ainetta moottoriin, koska aineen hinta on merkityksetön. Toisaalta moni meistä tekee öljynvaihdot ym rutiinit itse, jolloin huoltohinnoista sonänsä on turha puhua tässä yhteydessä.

        Miten sen laatuöljyn tunnistaa, jos emme usko etikettien luokituksia? Luokitukset ovat erilaisten luokituslaitosten antamia vakuutuksia, että tuote tietyllä kerrotulla tavalla testattuna täyttää määritellyt vaatimukset. Kyse on siis laadunvalvonnasta. Tunnistaako laatuöljyn korkeammasta hinnasta? Mutta entä jos se on tarjouksesa?

        Tunnistaako laatuöljyn tunnetusta brändistä? No mikä on kenelle se tutuin brändi? Kun lapsuudenkodin ikkunasta näkyi Shellin logo, niin kyllä mun moottoriin tulee vain Shellin superoilia...

        Okei. Meidän on nyt kehitettävä jotain todella suurta argumenttia, että päästään yli ja ohi näistä moottoriöljyjen laatuluokituksista. Delvac on kuulemma huonoa, mitä luokituksia se ei täytä?


      • Dacialla

        " Delvac on kuulemma huonoa, mitä luokituksia se ei täytä? "
        Eihän se huonoa ole, mutta tarkoitettu raskaalle kalustolle. Tuskin venemoottori Delvac:ista pilalle menee. Kuitenkin varsinkin nykyisin venemoottoreissakin on turbo-dieseleitä ja ko. koneeseen saattaa sopia valmistajan mukaan tietty öljy parhaiten. On tietysti luokituksia, joita delvac ei täytä esim. moottorit, joissa on hiukkassuodatin esim VW 507.00 tai muut erkoisluokitukset.


      • Erkkimerkkilerkki
        Dacialla kirjoitti:

        " Delvac on kuulemma huonoa, mitä luokituksia se ei täytä? "
        Eihän se huonoa ole, mutta tarkoitettu raskaalle kalustolle. Tuskin venemoottori Delvac:ista pilalle menee. Kuitenkin varsinkin nykyisin venemoottoreissakin on turbo-dieseleitä ja ko. koneeseen saattaa sopia valmistajan mukaan tietty öljy parhaiten. On tietysti luokituksia, joita delvac ei täytä esim. moottorit, joissa on hiukkassuodatin esim VW 507.00 tai muut erkoisluokitukset.

        Ok, hyvä juttu. Hauskaa kevättä.


      • Merkkiöljyt.vp
        Dacialla kirjoitti:

        " Delvac on kuulemma huonoa, mitä luokituksia se ei täytä? "
        Eihän se huonoa ole, mutta tarkoitettu raskaalle kalustolle. Tuskin venemoottori Delvac:ista pilalle menee. Kuitenkin varsinkin nykyisin venemoottoreissakin on turbo-dieseleitä ja ko. koneeseen saattaa sopia valmistajan mukaan tietty öljy parhaiten. On tietysti luokituksia, joita delvac ei täytä esim. moottorit, joissa on hiukkassuodatin esim VW 507.00 tai muut erkoisluokitukset.

        Volvo-pentan merkkiöljy on Delvakkia.


    • FuckYouArseHole

      Tällaiset ketjut ovat sellaista sontaa, joita häirköt viljelevät, ja tuhoavat kaikenlaisen älyllisen palstalta, tai pyrkivät siihen. Lähinnä kai siksi, kun eivät oikein tajua mistään mitään, eikä rahakaan ole edes soutuvenettä hankkia.

      • Pastime

        Kysymys kuuluu, miksi sitten vaivauduit avaamaan tuon suuren viisautesi täällä?


      • FuckYouArseHole
        Pastime kirjoitti:

        Kysymys kuuluu, miksi sitten vaivauduit avaamaan tuon suuren viisautesi täällä?

        Entäpä itse ?


    • Öljyissäeisäästetä

      En kyseenalaista valintojanne, vaikka huomaan että kaikilla tähänkään ketjuun osallistuneista ole kaksista tietämystä...olen vaan joskus moottoripyörällä tarjonnut autoöljyä KOSKA mp-öljyt ovat älyttömän hintaisia.

      Ei toiminut, kytkin luisti. Se johtui siitä että autoöljy poistaa kitkaa. MP:ssä on märkäkytkin, tarttee öljyä. Mutta ei kitkanpoistoaineita.

      Sitten oli kuivakytkin MP, ja ajsttelin että tottahan voin käyttää autoöljyä. Mutta luottomekatsu kielsi - koska tuossa mopossa moottoriöljy voitelee myös vaihteistoa. Autoöljyn "leikkautuvuus" tjsp ei sopinut vaihteistokäyttöön

      Tämähän ei sinänsä liity veneisiin, mutta olen tjllut siihen tulokseen että öljyissä on todella, todella monta eri ominaisuutta ja lisäainetta. Ne ovat erittäin optimoituja käyttötarkoituksiinsa.

      En suoraan sanoen tiedä miten veneöljy poikkeaa auto- tai rekkaöljystä mutta tuon mopojutun jälkeen olen arvellut että saattaa poiketa.

      Tietysti veneilijältä ja mopoilijalta nyhdetään tuplahintaa, mutta ainakaan minä en noin vaan vaihtaisi öljystä toiseen pelkän hinnan ja viskositeetin perusteella vaan haluaisin vähän valistuneempaa analyysiä aiheesta ennenkuin säästänyt sen kympin tai kaks vuodessa.

      • kuin.öljytty

        Nyt tuli taas uutta tietoa. Voiteluöljyn ei olekaan tarkoitus vähentää kitkaa, jonka olen aina luullut olevan öljyn tarkoitus.

        Huomattakoon, että kitka poistuu juuri sillä nestekalvolla, joka laakeripintojen väliin muodostuu. Se kalvon muodostus on siis tapa, jolla primäärinen tavoite saavutetaan.


    • TeamA___korjaamo

      Kyllä meillä huollossakin laitetaan vanhaa hyvälaatuista öljyä uudelleen. Se toki ajetaan suodattimenläpi ensin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2248
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1490
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      22
      1484
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1186
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1074
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe