onko sydänläppäleikkaus kokemuksia?

malviina2

Hei mahdolliset kohtalotoverit,
Olisko kokemuksia sydänläppäleikkauksesta sekä siitä toipumisesta? Entä leikkauksen jälkeisestä Marevan lääkityksestä ja miten sen kanssa tulee toimeen? Entä kipuileeko leikkausarpi pitkään
ja voiko kesälläkään enää sen takia käyttää avonaista vaatetusta?

Leikkauspäivä lähenee ja jännitys/pelko on käymässä sietämättömäksi. Muiden kohtalotoverien kokemukset olisivat suureksi avuksi.

5

8086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hipsu

      eli siis itse olin läppäleikkauksessa lokakuussa ja nyt olen palaamassa takaisin "normaalielämään" eli noin 3kk kestää toipuminen. (toipumisaika tietysti on aina potilaskohtainen)
      itse olen siinä onnellisessa asemassa, että pääsen marevanista eroon lähitulevaisuudessa. Mutta ainakin itse olen ihan hyvin sen kanssa pärjännyt, vaikka verikokeet välillä ahdistavatkin.
      Minulla oli ainakin aluksi leikkausarpi melko kipeä, miltei kosketusarka. Mutta aika nopeasti näin jälkeenpäin ajateltuna sekin parani. Ja saathan varmasti kuitenkin hyvät kipulääkkeet, joten siitä ei kannata huolehtia. Toki voit käyttää ihan sellaisia vaatteita kuin itse haluat. Itsekkin arastelin aluksi arpeani, mutta nyt siihen on jo tottunut. Lisäksi se oli paljon siistimpi kuin alunperin pelkäsin. Sitäpaitsi arvethan lisäävät katu-uskottavuutta...

      Toivottavasti sinun leikkauksesi menee hyvin ja toivut nopeasti... tsemmppia matkaan!

      • tietoa läppäleikkauksesta

        Olisitko ystävällinen ja kertoisit hieman lisää läppäleikkauksesta ? Minkälainen se oli kokemuksena ? Kuinka pitkään olit sairaalassa ? Saitko tarpeeksi tietoa etukäteen ? Tiedätkö onko asiasta suomenkielistä kirjallisuutta ?


      • hipsu
        tietoa läppäleikkauksesta kirjoitti:

        Olisitko ystävällinen ja kertoisit hieman lisää läppäleikkauksesta ? Minkälainen se oli kokemuksena ? Kuinka pitkään olit sairaalassa ? Saitko tarpeeksi tietoa etukäteen ? Tiedätkö onko asiasta suomenkielistä kirjallisuutta ?

        Sairaalassa olin leikkauksen jälkeen viikon, mikä kului todella nopsasti. Ennen leikkauksta kävin juttelemassa sydänhoitjan kanssa leikkauksesta ja sen jälkeisestä elämästä. Koin tuon keskustelun todella helpottavana, sillä sain paljon tietoa leikkauksesta. Lisäksi hoitaja antoi puhelinnumeronsa, että sain soittaa aina kun tuli kysyttävää leikkauksesta. Sain myös sydänhoitajalta pari vihkosta, jossa oli tietoa sydänleikkauksista, eli sinunkin kannattaa pyytää omasta sairaalastasi vastaavia. Leikkausta edeltävänä päivänä kävivät leikkaava- ja nukuttava lääkäri kumpikin juttelemassa kanssani seuraavasta päivästä. Illalla pääsin vielä tutustumaan teho-osastoon, jonne minut vietiin leikkauksen jälkeen. Kaiken kaikkiaan olin hyvällä ja luottavaisella mielellä odotellessani leikkausta. Itse en ole niinkään jännittäjä tyyppiä, joten leikkaukseni hermostutti enemmän perhettäni ja sukulaisiani kuin minua itseäni. Leikkauksen jälkeen oli välillä tunne ettei tästä selviä millään, mutta päivä kerrallaan kunto koheni ja mieliala parani. Välillä oli turhauttvaa kun ei jaksanut tehdä asioita, vaikka kuinka olisi halunnut tai kun oli päiviä, jolloin joka paikkaa särki ja kolotti. Nyt leikkaus tuntuu kaukaiselta asialta menneisyydestä, vaikka siitä on vain puoli vuotta. Kuitenkin sillä on vieläkin suuri vaikutus jokapäiväiseen elämääni ja ei kulu päivääkään etten muistaisi olevani sydänpotilas. Ja onhan siitä muistutuksena suuri arpi rinnassani.


    • sairaasti

      Minullakin läppäleikkaus tulossa.
      Päivää aprikoidaan nyt monen vuoden odotuksen jälkeen.

      Onko kohtalotovereita?
      Huomenna karrille aika, jossa madonlukuja taas luetaan.

      Vastatkaa, kiltit, leikkaamattomat tai jo leikatut!!!

    • pelokas

      Mikä on tilanteesi nyt huhtikuussa ? Olen myös menossa leikkaukseen ja kaikki on ihan alkuvaiheessa ja jo nyt pelottaa niin valtavasti ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe