On hyvin todennäköistä ,että norjalainen seikkailija ja kirjailija Helge Ingstad huijasi koko maailmaa "löytäessään" 1960 luvulla muka Newfounlandin pohjoiskärjestä Lanse aux Meadowsista "viikinkiajan asutuksen" jäänteitä
Ingstadin oli helppo tuoda Norjasta kaivuupaikalle vanhoja pohjoismaisia esineitä mm.viikinkiajan pukuun kiinnitettävän neulan,jonka uskottiin todistavan kyseessä olevan vanhan viikinkiasutuksen
Amerikkalaiset haluavat uskoa ,että viikingit kävivät Amerikassa ennen Kolumbusta ja Ingstadin huijaus meni siksi läpi
Tätä voi verrata Piltdownin ihmiseen.Englantilainen huijari kätki 1912 Etelä-Englannin Piltdownissa maahan ihmiskallon ,johon oli liittänyt orangin leukaluun ja väitettiin sen olevan muinaisen kivikauden ihmisen kallon
Huijaukseen uskottiin 1960 luvulle asti, koska englantilaiset halusivat uskoa että Englanti on ihmisen alkukoti
Viikingit eivät löytäneet Amerikkaa
8
1770
Vastaukset
- Historianopettaja
kerrot: " Amerikkalaiset haluavat uskoa ,että viikingit kävivät Amerikassa ennen Kolumbusta ja Ingstadin huijaus meni siksi läpi "
Amerikkalaiset nimenomaan EIVÄT halua uskoa, että viikingit olisivat käynneet amerikoissa ennen Kolumbusta, tai ketkään muutkaan. Koko Amerikan historia on haluttu muokata amerikkalaisten perinteisten uskomusten mukaan, jottei heidän "perinteensä" särkyisi.
Viikinkien vierailu uudessa maailmassa ennen Kolumbusta on todistettu vedenpitävästi, ja sitä tukee myös monet muut seikat kuin Ingstadin löydökset. Tätä tosiasiaa ei epäile nykyään enää kukaan historioitsija tahi tutkija.
Tosiasiassahan jo ennen viikinkejäkin vieraili ameriikan saarilla ja mantereella esimerkiksi foiniikialaiset ja iirit. Myös nämä on todistettu.
Kolumbuksen saavutuksia en halua vähätellä, mutta ensimmäinen hän ei ollut.
-Matti Tukiainen- HUOH..
historia on haluttu muokata amerikkalaisten perinteisten uskomusten mukaan, jottei heidän "perinteensä" särkyisi."
Mistä reiästä tämäkin uloste on tullut?
Olet varmastikkin vasemmiston agitaattori, kun tuollaista roskaa pukkaat ulos. - Panda
"Tosiasiassahan jo ennen viikinkejäkin vieraili ameriikan saarilla ja mantereella esimerkiksi foiniikialaiset ja iirit. Myös nämä on todistettu. "
Kertoisitko näistä vähän tarkemmin, en ole niistä kuullut aiemmin. Jos ne on todistettu, niin miten?
- Maantieteilijä
Amerikan löysivät ensimmäisinä euraasialaiset nomadit. Heitä alettiin myöhemmin kutsua intiaaneiksi, koska Kolumbus luuli saapuneensa Intiaan.
On hieman kyseenalaista sanoa, olivatko pienet ihmisryhmät, jotka vaelsivat Beringian muinaista maakäytävää pitkin Alaskaan, intiaaneja. Kun nämä vähäiset ihmisryhmät saapuivat jo 30000 vuotta sitten ja Intiaanien esi-isät, joiden tyypillisin kulttuurikerrostuma Clovis, on vasta paljon myöhäisemmältä ajalta, aikaisintaan 15000 v. sitten. Myös löydetyt luujäännökset, kuten kallonjäänteet, viittaavat ensimmäisen aallon muuttajien olleen pikemminkin Ruumiinrakenteeltaan nykyisien aboriginaalien kaltaisia. Seuraavan muuttoaallon, paleointiaanien on otaksuttu olleen jo lähes samannäköisiä, kuin intiaanit ennen eurooppalaisten saapumista. On varsin todennäköistä, että paleointiaanit tuhosivat aikaisemman väestön ja verenperintöä tuosta varhemmasta väestöstä tuskin löytyy.
- Maantieteilijä
Red.River kirjoitti:
On hieman kyseenalaista sanoa, olivatko pienet ihmisryhmät, jotka vaelsivat Beringian muinaista maakäytävää pitkin Alaskaan, intiaaneja. Kun nämä vähäiset ihmisryhmät saapuivat jo 30000 vuotta sitten ja Intiaanien esi-isät, joiden tyypillisin kulttuurikerrostuma Clovis, on vasta paljon myöhäisemmältä ajalta, aikaisintaan 15000 v. sitten. Myös löydetyt luujäännökset, kuten kallonjäänteet, viittaavat ensimmäisen aallon muuttajien olleen pikemminkin Ruumiinrakenteeltaan nykyisien aboriginaalien kaltaisia. Seuraavan muuttoaallon, paleointiaanien on otaksuttu olleen jo lähes samannäköisiä, kuin intiaanit ennen eurooppalaisten saapumista. On varsin todennäköistä, että paleointiaanit tuhosivat aikaisemman väestön ja verenperintöä tuosta varhemmasta väestöstä tuskin löytyy.
Näinhän tämä asia on. Siksi en kutsunutkaan noita Amerikan löytäjiä intiaaneiksi - sanoin, että heitä alettiin sellaisiksi kutsua. Kutsuin heitä euraasialaisiksi nomadeiksi, joka sekin on kenties hieman virheellinen kuvaus.
Totta töriset myös siinä, että nämä "nykyintiaanit" lienevät hekin jo mantereen löytäjien "next generation"in jälkeläisiä. Joka tapauksessa joskus hieman risoo tämä eurooppakeskeinen ajatus, että manner olisi jotenkin "syntynyt" vasta kun länsimainen kulttuuri sen honasi. Maantieteilijä kirjoitti:
Näinhän tämä asia on. Siksi en kutsunutkaan noita Amerikan löytäjiä intiaaneiksi - sanoin, että heitä alettiin sellaisiksi kutsua. Kutsuin heitä euraasialaisiksi nomadeiksi, joka sekin on kenties hieman virheellinen kuvaus.
Totta töriset myös siinä, että nämä "nykyintiaanit" lienevät hekin jo mantereen löytäjien "next generation"in jälkeläisiä. Joka tapauksessa joskus hieman risoo tämä eurooppakeskeinen ajatus, että manner olisi jotenkin "syntynyt" vasta kun länsimainen kulttuuri sen honasi.Ylipäänsä käsite löytöretkeily on melkoisen väärä. Se on mielenkiintoista, että lähes kaikkialla, minkä eurooppalaiset "löysivät", oli ihmisasutusta ollut jo kauan. Vain Antarktis oli todellista Terra Incognitaa. Valitettavasti historian kirjoittavat kulloisessakin tilanteessa maailmaa hallitsevan kulttuurin näkökulmasta ja tämä länsimainen kulttuuri on toistaiseksi se hallitseva. Täysin objektiivinen historiankirjoitus on vain mahdotonta, koska ihminen ei kykene siihen.
- Tonto
Maantieteilijä kirjoitti:
Näinhän tämä asia on. Siksi en kutsunutkaan noita Amerikan löytäjiä intiaaneiksi - sanoin, että heitä alettiin sellaisiksi kutsua. Kutsuin heitä euraasialaisiksi nomadeiksi, joka sekin on kenties hieman virheellinen kuvaus.
Totta töriset myös siinä, että nämä "nykyintiaanit" lienevät hekin jo mantereen löytäjien "next generation"in jälkeläisiä. Joka tapauksessa joskus hieman risoo tämä eurooppakeskeinen ajatus, että manner olisi jotenkin "syntynyt" vasta kun länsimainen kulttuuri sen honasi.Intiaani tarkoittaa sitä väestöä joka asui Amerikassa, silloin kuin Kolumbus sinne tuli. Porukan alkuperä ei poista intiaaniutta, olkoonkin se sitten mistä tahansa.
Intiaanien muuttoliikkeet Amerikkaan muualta, kuin Aasiasta ovat edelleen kiistanalaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631852- 1231354
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281308- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten340854Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82744Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50663Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67644