Osatyökyvyttömyyseläke

Hilde51

Oltuani 2v osatyökyvyttömyyseläkkeellä minulla saattaisi olla mahdollisuus työkyvyttömyyseläkkeeseen. Mistä tulosta tuo työkyvyttömyyseläke (mahdollinen).maksetaan. Kyseessä sama sairaus kuin siirtyessäni ostyökyvyttömyyseläkkeelle. Silloin se laskettiin edelliset 5vuotta
Nikke

15

3000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuonnepäin

2* osatyökyvyttömyyseläke= työkyvyttömyyseläke. Lisäksi työeläkeyhtiöltä voi 63 vuotiaana hakea pientä korotusta, mikäli on työskennellyt osatyökyvyttömyyseläke aikana. Vuotta jolloin jäit osatyökyvyttömyyseläkkeelle ei lasketa mukaan korotukseen eikä eläkekarttumaan.

Työeläketietäjä tietää paremmin, mutta näin minä olen sen ymmärtänyt ?

• Osatyökyvyttömyyseläke muutetaan täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi, jos eläkkeensaajan työkyky muuttuu niin, että täyden työkyvyttömyyseläkkeen saamisen edellytykset täyttyvät. Edellytyksenä on, että muutoksen työkyvyssä arvioidaan kestävän vähintään vuoden ajan. Eläkkeensaajan tulee hakea osatyökyvyttömyyseläkkeen muuttamista täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Eläkkeeseen lisätään työsuhteesta karttunut eläke.

• yksitietämätön

Kiitos työeläketietäjä ja nimim. tuonnepäin.
      Asia kiinnostaa myös minua, sillä olen vastaavissa aikeissa. Pitääkö olla ensin mikäli ehdot täyttyvät työeläketietäjän esimerkin mukaan, vielä sairauspäivärahalla 300 päivää, kuten täällä joku väitti, vaikka on ennestään osatyökyvyttömyyseläkkeellä
      En ole pääkainalossa, mutta en myöskään työkykyinen ja sairauspäiviä on takana nyt 120 pv

• Voit hakea suoraan täyttä työkyvyttömyyseläkettä ollessasi osatyökyvyttömyyseläkkeellä.

• Vielä täsmennys/korjaus:

jos ensisijaisuusaika *) on vahvistettu, niin täysi työkyvyttömyyseläke voi alkaa vasta sairauspäivärahapäivien tullessa täyteen.

Jos ensisijaisuusaikaa *) ei ole vahvistettu, niin täysi työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää työkyvyn muutosta seuraavan kuukauden alusta (niin kuin Työeläketietäjä oli kommentoinut 24.2.2016 klo 15:57).

Kun sairauspäivärahaa on maksettu 150 päivältä Kelalta tulee ilmoitus, jossa kerrotaan eläkkeen hakemisesta, jos sairaus jatkuukin.
        Täysi työkyvyttömyyseläke myönnetään työkyvyn muutosta seuraavan kuukauden alusta, jollei osatyökyvyttömyyseläkkeen saajalle ole vahvistettu ensisijaisuusaikaa.

Jos osatyökyvyttömyyseläkkeen saajalle on vahvistettu ensisijaisuusaika, täysi työkyvyttömyyseläke myönnetään ensisijaisuusajan päättymisen jälkeen. Osatyökyvyttömyyseläkettä maksetaan täyden työkyvyttömyyseläkkeen alkamiseen saakka.

*) Ensisijaisuusaika tarkoittaa aikaa, jolloin sairausvakuutuspäivärahaa maksetaan ennen työkyvyttömyyseläkkeen alkamista. Eläkkeen maksaminen voi alkaa ensisijaisuusajan jälkeen.

• Monimutkaista
        tyoelaketietaja kirjoitti:

Vielä täsmennys/korjaus:

jos ensisijaisuusaika *) on vahvistettu, niin täysi työkyvyttömyyseläke voi alkaa vasta sairauspäivärahapäivien tullessa täyteen.

Jos ensisijaisuusaikaa *) ei ole vahvistettu, niin täysi työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää työkyvyn muutosta seuraavan kuukauden alusta (niin kuin Työeläketietäjä oli kommentoinut 24.2.2016 klo 15:57).

Kun sairauspäivärahaa on maksettu 150 päivältä Kelalta tulee ilmoitus, jossa kerrotaan eläkkeen hakemisesta, jos sairaus jatkuukin.
        Täysi työkyvyttömyyseläke myönnetään työkyvyn muutosta seuraavan kuukauden alusta, jollei osatyökyvyttömyyseläkkeen saajalle ole vahvistettu ensisijaisuusaikaa.

Jos osatyökyvyttömyyseläkkeen saajalle on vahvistettu ensisijaisuusaika, täysi työkyvyttömyyseläke myönnetään ensisijaisuusajan päättymisen jälkeen. Osatyökyvyttömyyseläkettä maksetaan täyden työkyvyttömyyseläkkeen alkamiseen saakka.

*) Ensisijaisuusaika tarkoittaa aikaa, jolloin sairausvakuutuspäivärahaa maksetaan ennen työkyvyttömyyseläkkeen alkamista. Eläkkeen maksaminen voi alkaa ensisijaisuusajan jälkeen.

Miten selvitän oman ensisijaisuusaikani ? Minulla ei ole hajuakaan miten se määräytyy tai mistä sen voi tarkistaa. Itselläni on menossa pitkä sairausloma, joka mahdollisesti johtaa työkyvyttömyyseläkkeelle, sairauspäivät on myönnetty kesäkuun alkuun ja silloin täyttyy noin 150 päivää sairauspäivärahaa.

• Monimutkaistaa
        Monimutkaista kirjoitti:

Miten selvitän oman ensisijaisuusaikani ? Minulla ei ole hajuakaan miten se määräytyy tai mistä sen voi tarkistaa. Itselläni on menossa pitkä sairausloma, joka mahdollisesti johtaa työkyvyttömyyseläkkeelle, sairauspäivät on myönnetty kesäkuun alkuun ja silloin täyttyy noin 150 päivää sairauspäivärahaa.

JATKOA edelliseen, tuskin sillä on merkitystä ensisijaisuusaikaan, että olen ennestään osatyökyvyttömyyseläkkeellä

• Varmistan

Varmistan vielä. Ellei ole pääkainalossa, niin onko siis mahdollisuus, että osatyökyvyttömyyseläkkeeltä voisi hakeutua täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle ilman 300 päivän ensisijaisuusaikaa?
      Ja voinko hakea työkyvyttömyyseläkettä taannehtivasti heti sairausloman alusta alkaen?

• Osatyökyv_

Muuttuuko osatyökyvyttömyyseläke täydeksi eläkkeeksi aina 63 vuotta täytettyä, riippumatta henkilökohtaisesta eläkeiästä?

• Minulla

Edelliselle! Minulla ainakin henkilökohtainen eläkeikä 64v,7kk, päätöksen mukaan muuttuu osatyökyvyttömyyden vuoksi täydeksi alkaen 63 v.

• kysyvä_

Eli osatyökyvyttömyyseläke muuttu kokoeläkkeeksi 63 täytettyä, vaikka hen.koht eläkeikä olisi korkeampi, hyvä niin, voisiko eläketietäjä vielä asian vahvistaa?

• 61v

Sama kysymys tietäjälle, kun 63 v tulee täyteen niin loppuuko osatyökyvyttömyyseläke ja alkaa täysi eläke?

• Kovasti-kiinnostaa

Moi, olen syntynyt 1955 ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä, henkilökohtainen eläkeikäni on keva 65 vuotta, loppuuko osatyökyvyttömyyseläkkeeni 63 vuotiaana ja saanko tuolloin täyden eläkkeen? Vai pitääkö minun jatkaa täysipäiväisenä 63 vuoden jälkeen 65 vuotiaaksi asti vaikka työkykyni on määritelty 50%:seksi?

• Kannattaa aina tarkistaa omasta työeläkelaitoksesta, milloin työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi. Työkyvyttömyyseläke voi nimittäin muuttua vanhuuseläkkeeksi myös jossain muussa kuin 63 vuoden iässä. Jos olet eläkkeellä julkiselta alalta, kannattaa varmistaa työkyvyttömyyseläkkeesi muuttuminen vanhuuseläkkeeksi Kevasta (www.keva.fi). Ikä, jossa julkiselta alalta myönnetty työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi voi olla muukin kuin 63 vuoden ikä. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, onko sinulla ammatillinen eläkeikä, milloin olet jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle ja onko sinulla henkilökohtainen eläkeikä. Myös yksityisen alan työkyvyttömyyseläke voi muuttua vanhuuseläkkeeksi muussa kuin 63 vuoden iästä. Tähän vaikuttaa mm. se, milloin olet jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle.

Työeläketietäjä kertoo tällä kanavalla eläkettä koskevista asioista vain yleisellä tasolla. Tähän keskusteluun osallistuneiden kannattaa olla yhteydessä omaan työeläkelaitokseen oman tilanteensa kartoittamiseksi.

• Minullanäin

Olen vuonna 54 syntynyt osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva nainen. Työeläkeyhtiö Kevan osatyökyvyttömyyseläke päätöksessä oli minulla mainittuna, että osatyökyvyttömyyseläkkeeni muuttuu automaattisesti täydeksi 63 vuotiaana. Osatyökyvyttömyyseläkkeelle hain ja jäin vuonna 2014. Henkilökohtainen eläkeikäni oli vajaa 65v.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82