Kunka paljon polttoainetta 20 hv 4-tahtikone kuluttaa ? Olen hankkimassa uutta konetta ja 4-tahtinen kiinnostaa kovasti, mutta on aika paljon 2-tahtista kalliimpi. Vanhan nyrkkisäännön mukaan 20 hv 2-tahtikone kuluttaa noin 10 litraa tunnissa. Onko 4-tahtikoneen hankinta polttoainekulut huomioonottaen kuitenkin pidemmän päälle edullisempi valinta ?
Bensankulutus, 20 hv, 4-T
10
14603
Vastaukset
- Jussi
ennekuin polttoaineen kulutuserolla oot maksanut hinnaneron, vaikka 2 tahtisiin täytyy laittaa 2 tahtiöljyä, niin on huomioitava, että 4 tahtiin on vaihdettava öljynsuodatin sekä moottoriöljyt, jolla hinnalla kyllä ostaa ne 2 tahtiöljyt, lisäksi venttiilien säätö ja nokkahihna lisäävät huoltokustannuksia 4 tahtisissa. Mikäli olet uistelumiehiä tai ajat muuten paljon varsinkin hidasta ajoa niin siinä tapauksessa ehdottomasti 4 tahti, mutta normaaliin mökkikäyttöön harkitsisin 2 tahtista koska on kevyempi ja helppo talvihuoltaa itsekin...
- Bulver
Itse olin vastavassa valintatilanteessa äskettäin hiukan isomman koneen kanssa.
Koska en uistele ja ajotunteja tulle kesässä suht' vähän päädyin 2t koneseen kun hintaero oli 2340€ 2t:n eduksi.Ja kuten jossain edellisessä foruumissa sanoin niin olen lähes 30v veneillyt ja koneena ollut eri merkkejä 6-130hv ja pärinä ei vielä ole tinnitusta aiheuttanut ja hyvin siedän 2t:sen käryäkin.Kaikki on suhteellista! Mutta jos ajat todella paljon tai uistelet niin 4t kone on kyllä parempi hankinta. 2t:n myynti loppuu tänä vuonna ja uusia "ei normeja" täyttäviä 2t ei sitten enää maahan tuoda. - Yammu_seta
Koneet eivät ole ihan vertailukelpoisia, mutta 23 litran tankillisena pääsi 20 hv 2t evikalla 20 km ja 50 hv 4t jammulla 40 km lenkin. Pienempi kone oli toki pienemmässä veneessä kuin iso. En tiedä, oliko evikassa joku suoraruiskutus pakokanavaan tai jotain. Tai sitten sillä tuli luukutettua urku auki, jammulla pystyi vähän säästelemään...
- Benqqu
Missä veneessä sulla tuo OMC oli? Ruoppausproomu?
Itsellä ollut maksimi kulutus 20 hv 2-t johnsonille 12 litraa/h - silloin oli toinen vene hinauksessa, kaasu pohjassa ja matkaa taittui 10-11 mpk siinä tunnissa. Sekä vetävä vene että hinattava oli bustereita (Sun buster R ja Buster R).
Eiköhän 0,4-0,5 kertaa teho = litraa/h pienelle 2-t koneelle. 0,30-0,35 kertaa teho nelarille normaalia??? - Joakim
20 hv 2T kone kuluttaa kaasu pohjassa 9-11 l/h ja "tavallinen" vene kulkee sillä 20-25 kn. 23 litralla siis pitäisi päästä 42-64 mpk eli 77-118 km.
Espoosta olen tankillisella pariin kertaan ajanut Tammisaari-Hanko välille 20-40 hv 2T-koneilla (veneinä Work Buster, Pellinki 460 ja Kello Saaristo). - Yammu_seta
Benqqu kirjoitti:
Missä veneessä sulla tuo OMC oli? Ruoppausproomu?
Itsellä ollut maksimi kulutus 20 hv 2-t johnsonille 12 litraa/h - silloin oli toinen vene hinauksessa, kaasu pohjassa ja matkaa taittui 10-11 mpk siinä tunnissa. Sekä vetävä vene että hinattava oli bustereita (Sun buster R ja Buster R).
Eiköhän 0,4-0,5 kertaa teho = litraa/h pienelle 2-t koneelle. 0,30-0,35 kertaa teho nelarille normaalia???Tuussport 475 (cm) oli asennuksen kohteena. Pakettina sopii hyvin yhteen, mutta en tosiaan tajua, mihin se sitä polttoainetta kylvi matkan aikana - siksi huono esimerkki.
Kone on ainakin kaksi kertaa käynyt merkkihuollossa toimintahäriöiden takia ja huono minun on väittää, ettei ne saa konetta valmistajan tarkoittamaan kuntoon. _syvä huokaus_
Jammu on kiinnitetty reilut 5m pitkään ( raskaaseen) avoveneeseen, silti menee vähemmän ainetta. Tarkistin myös karttaohjelmasta nuo matkat. Ainakin entiset omistamani 2t-japanin ihmeet ovat olleet kohtuukulutuksisia, mutta eivät tässä seurassa vertailukelpoisia... - Eriwute
Mulla on aina ollut evinrude. Vanhojakin koneita muutama. kaikki ovat toimineet moitteettomasti,jos minä en ole aiheuttanut moitteita.
Yksi yllätys,mikä aikansa ihmetytti,oli keväällä hangen sisästä kaivettu vene,jossa oli tankki jäänyt peräkonttiin. Kun se oli puolillaan pensaa,ajttelin että polttelempa sen pois.
Evari lähti käyntiin oikein hyvin ja ajoinkin pienen mutkan, sammui,kiskotutti,purahti käyntiin,sammui. eikä sitten,muuta kuin purahteli. minättä mikä? koppa pois, ja kurkistelin joka liittimen.kaikki kunnossa.
Sitten tarkemmin kaasuttajaa tssoomatessa näin,että vesipisaroita. Kah.minättä,eihän tämä sentään höyrymoottori ollu ainakaa männäkesänä.
tankki nurin ja uutta bentsonaattia putkeen. ja peräaalto oli ihan uuden näköinen.
Eikä yksikään Evinrude ole syönyt niinkuin jammu seta väittää.
Viilasin 20Evarin kurkun auki,ostin 17tuuman potkurin.nostin kavitaatiolevyn tuuman ylös.
Krpm.mittarin mukaan 7000kierrosta. Arvatkaapa,miten kävi 55hv Jamahan. Ja varmasti Evari kulki vähemmällä pensalla. Vene oli Suvi 410. Ei jamahankaan vene paljo kummempi ollu. Jamarin 475. Se evari oli kylän kauhu. Hakkasi kaikki isompansa. - 16
Minkä aikaa akku/virta kestää, sähköisellä perämoottorilla ajettaissa?
- pnieminen
4,25x1,75m n.140kg avovene 20hv2t oli noin 6L/h (yamaha 20 vm99) nopeutta keskimäärin 18-20s ja 1 hlö.
- Skipper
Usein alan lehdissä on esiintynyt karkea "peukalosääntö". 2t-kone kuluttaa noin puolet hv-määrästään ja 4t kolmasosan.
Tällöin kulutukset täydellä kaasulla olisivat n. 10 ja 7 litraa tunnissa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273683- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut382393Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82185- 381609
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151552
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2861372- 1311365
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305