Sain torstaina tietää että polvessa on rustovaurio. Tai siis sellanen sana oli magneettikuvien lausunnossa lukenut, en oo ite nähnyt sitä ja ens vkolla vasta aika lääkärille, ni saa tietää mitä siellä oikein on näkynyt.
Mut siis onks kellään kokemuksia polven rustovauriosta? Luin että se voi tulla siitä jos esim polvessa on ollut eturistiside revennyt ni siitä tulee rustovaurio ja rustovauriosta lopulta nivelrikko. Eturistiside on osittain revennyt, sille ei oo tehty mitään.
Kokemuksia polven rustovauriosta kellään?
10
3805
Vastaukset
- täti123
Jep, rustovaurio on ollut vuodesta 1989 muuta polvivammaa. Ei ole vaarallista eikä kannata tarttua niihin magneettikuvien lausuntojen sanoihin liikaa. Joskus voi pahetessaan óireilla rutisemalla. Eturistisiteen korjauksesta en osaa sanoa mitään, paitsi mene ortopedian erikoislääkärille - niin olet varmaan käynytkin kun magneettikuvat on otettu? Ei muuta kuin jumppaamaan ahkerasti reisilihaksia, ne tukevat polvea. Pahinta mitä voit tehdä on se, että alat nyt varoa liikkumista.
- minun_mielipide
Rustovaurio voi johtua, mitä olen ymmärtänyt, väärästä kalsiumista kuten maidosta.
Näin oli minun kohdallani. Lopetin maidon juonnin, niin polvet tulivat huomattavasti paremmiksi. Tästä on yli 20 vuotta aikaa, eikä polvissa ole ollut ongelmia eikä muutakaan vaivaa.
Toinen syy nivel ongelmin on rasvan puute, joten nivelien voitelu on niin ja näin.
Ja se väkin rasva koostuu monilla keinotekoisista kemianteollisuuden rasvoista. - syöpis
Kierukka poistettiin parikymmentä vuotta sitten. Sen jälkeen polvi klonksui ja kuormitettaessa kipeytyi.
Ryhdyin kuntouttamaan sitä hieman alle 60-vuotisena ja sain toimintakyvyn takaisin.
Puntilla pääsin maastavedossa 180kg:oon kolmessa vuodessa.
Sen jälkeen yksi olkaleikkaus ja 3 suolistosyöpäleikkausta. Lihasvoimani palautui jokaisen jälkeen entiselle tasolle.
Viime vuoden helmikuussa murtui ko. polvea vatakkaisen jalan nilkka. 2,5kk:n loikkiminen operoidulla koivella aiheutti kivuliaan nivelrikon joka diagnostisoitiin viime maanantaina.
3kk:n kapselikuuri menossa ja sen tulos on lekurin mukaan 50:50.
En pysty kyykkäämään, en tekemään täysimittaista maastavetoa, en mitään suuria lihasryhmiä kuormittavaa.
6:sta viikkotreenistä olen yhden vaihtanut puolen tunnin kahvakuulaan puoli tuntia venyttelyä. Tarpeeseen molemmat.
On vaan paskamoista antaa periksi raihnistumiselle. En usko, että tästä enää toivun likimainkaan entiselleni. - maailma-on-ihmeellinen
Luen parhaillaan kansanparantajan Hannea Karppisen kirjaa Selän Viisaus.
Sieltä löytyy aika mielenkiintoisia juttuja, miten niveliä on korjattu ja ilman leikkausta. Tämä ei tietystikään toimi kaikilla, mutta kannattaa tutusta. - kylläsattuu
Mulla on todettu jo kymmenen vuotta sitten kondromalasia (ruston pehmenemistauti) joka on aihettanut rustovaurioita polviin. tällä hetkellä sääri- sekä reisiluu hankaavat toisiaan olemattoman ruston takia mutta kun ei leikata niin ei leikata vaikka elämä on täyttä tuskaa päivästä toiseen.
- Mietteliäz
Hah, todella kivaa kun erään alan lääkäri lukee magneettikuvien lausuntoo ja sen lisäks viel ite tulkihtee niitä kuvia ja kertoo rustovaurio-asian faktana, vaikkei asiasta edes mitään tiennyt! Mut onneks siitä pystyi tekee valituksen, ni ei tästä lähin tunge nokkaansa asioihin, jotka ei selvästikään sen osaamisalaan kuulu!
No polvessa ei rustovauriota ole. Pieni hyvälaatuinen muutos rustossa on fysiatrin mukaan. Mut se ei tienny että mistä johtuu että polvi ei mee koukkuun kokonaan, jää 10 astetta vajaaks tmv. Laittoi sen vuoksi ortopedille lähetteen että tarviix uudelleen ruveta tähystää...
Ekan tähystyksen jälkeen en oo pystyny menemään kyykkyyn, en polvilleen edes pehmeällä alustalla eikä voi tod.näk ees pyörällä ajaa koska polvihan ei mee koukkuun! Eikä kokenut fysiatri osannut selittää syytä.
Taitaa mun polvi olla lääketieteelle liian kova pala purtavaks. Siltä ainakii nyt tuntuu.. Tässä tarinani. Loukkasin polveni 2017 kesällä urheiluharrastuksessa. Kävin ottaa omakustanne magneettikuvat ja lääkäri ei todennu mitään pahempaa siellä olevan. Sovittiin että yritetään kuntouttaa polvea. Kävely onnistui mutta hieman ontuen. 2018 maaliskuussa en enään pystynyt oikein kävelemään kunnolla ja polvessa oli leposärkyä. Polvi tähystettiin ja sieltä löydettiin 1x1.5cm alueen rustovaurio. Oli polvilumpion alla ja ei kantavalla pinnalla.
Tähystyksen jälkeen alkoi kova kuntoutus. Minua varoitettiin, että kuntoutus tulee olemaan rankkaa mutta se kannattaa tehdä kunnolla ja tulee kantaa hedelmää tulevaisuudessa. Minulla oli monta kertaa kuntoutuksen aikana hetkiä jolloin luulin että nyt polveni meni uudestaan hajalle. Yhtä äkkinen kipu, mutta jokaisella kerralla kipu lähti pois levolla,
Nyt kun tähystyksestä on kulunut 1v6kk niin nyt polveni tuntuu hyvältä. Olen käynyt juoksulenkeillä ja harrastanut muutakin urheilua. Pieni tunne minulla siellä polvessa on edelleen, mutta mikä tärkeintä se tuntuu vahvalta ja voin luottaa siihen vaikka teen vähän rajumpiakin liikkeitä.
Kannustuksen sanana kaikille, jotka käyvä tämän prosessin läpi on se, että olkaa kärsivällisiä kuntoutuksen aikana. Kipu kuuluu myös asiaan. Itse ainakin huomasin tietyn toistuvan kaavan millä varmistuin että mitään pahempaa ei tapahtunut. Kun tein jonkun liikkeen polvellani ja jos tunsin äkkinäistä kipua liikkeen aikana niin tein tuon saman liikkeen uudelleen jos kipu oli vähäisempi sillä kertaa niin tiesin että se oli sellaista hyvää kipua. Rusto alueellehan muodostoo sellainen arpikudos. Ja tuo äkkinäiset kivun tunteet oli minulla vain kertoja jolloin tuo arpikudoksen rososet kohdat vain tasoittuivat ja pinta tuli tasaisemmaksi ja tasaisemmaksi.
Pitkä on ollut tie itselläni ja kyllä tämä on jättänyt pienen pelon takaraivoon ettei kyllä toista kertaa jaksais tuollaista kuntoutus rumpaa käydä läpi, mutta kiitollisin mielin nyt kun pystyy taas elämästä nauttii täysin :) T.Samuli Riihikoski- Anonyymi
Enpä ole aiemmin kuullut, että arpikudokset tasoittuu minkäänlaisella kuntoutuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole aiemmin kuullut, että arpikudokset tasoittuu minkäänlaisella kuntoutuksella.
Mulla voi olla termit hukassa. Mutta jos oikein käsitin niin kun tehdään mikrofraktuura toimenpide niin siinä ei kasva uutta rustoo vaurioituneen tilalle vaan luun pinnalle muodostuu hieman samantapainen suoja mitä vaurioituneen ihon pinnalle.
Esim urheilijat joille tehdään tämä toimenpide niin heidän polvensa laitetaan sellaiseen koneeseen joka pitää polven liikkeessä. Näin estetään pykälien synty tuohon arpikudos alueelle. Itselläni ei tuota konetta ollut ja huomasin kyllä sen kun tuollaiset pykälät tasoittuivat. Tuntas :)
- Anonyymi
Ongelma syntyy jos kuntoutus vaiheessa henkilö pelästyy noita hetkellisiä kiputiloja ja alkaa rajoittaa polven liikettä. Tämä toiminta kasvattaa vain noita pykäliä ja on vaara että nämä pykälät jäävät polveen. Itse kuntoutin polvea 1v6kk ja välillä pääsi itku kun en uskonut että tästä enään polvi tulisi, mutta nyt tehty jo juoksulenkkejä ja kaikki näyttää paljon valoisammalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1586967Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334063Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142102- 621936
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1941447Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947