RE85 Bensa

tuuuppari

Onko jollain kokemusta toimiiko vanha 2 tahti tuuppari re85 bensalla vai meneekö kone paskaksi.

53

4294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etanolituhoaakaiken

      ei ole kokemusta ja ymmärrän kiusauksen käyttää halvempaa bensiiniä. Kehottaisin kuitenkin perehtymään niin keskustelupalstoilla kuin youtuben huoltovideoissa erityisesti USAlaisiin, jossa kirotaan etanolin "pakko-ymppäys" perusbensiineihin, ja minälaisia vaurioita sen edes 10% (95 okt) on johtanut.

      Mutta koska olet kuten useimmat ihmiset etkä jaksa mennä katsomaan, kerron tiivistetysti ja vielä oman kokemuksen pohjalta.
      Etanoli kerää kosteutta ilmasta, ja veneilijöiden keskuudessa sitä vettä ja kosteaa meri-ilmaa tunnetusti piisaa.
      Kun se kosteutta imenyt etanolibensiini sitten lilluu suodatinpesässä, kaasuttimessa, polttoainepumpuissa jne. muutaman päivän niin seuraavaksi mitä alka tapahtua on että etanoli haihtuukin pois. Jäljelle jää se kostea ilma joka sinne on etanolin houkuttelemana tullut, yhdistyneenä besan lisäaineen jäänteisiin. Se on sellainen limainen greippilimsan värinen hyytelö joka tukkii kaikki paikat seuraavalla kerralla kun lähdet veneilemään, joissain moottoreissa hyvinkin pieni määrä tätä kiisseliä varmistaa, että veneviikonloppu vaihtuu polttoainejärjestelmän aukaisuun ja puhdistukseen paineilmalla ja erilaisilla puhdistuslitkuilla.
      Ostin joku aika sitten vähäisellä käytöllä olleen mökkiveneen syksyllä, jossa oli irtotankissa saman kesän bensiinit. Moottori ei saanut kunnolla bensiiniä ja aavistin jo että jonkinlaisesta tukoksesta oli kyse. Sitten kaadoin isoon 3 litran lasipurkkiin tätä samaa bensaa, Pohjalle segmentoitui muutamassa sekunnissa sellainen noin 3 ruokalusikallisen kokoinen harmaa hyytelölöllö. Youtubesa yksi huoltokorjaamon pitäjä denmonstroi saman löllön muodostumisen puhtaaseen etanolia sisältävään bensiiniin 25 minuutissa pitämällä hellepäivänä tuuletinta avonaisen lasipurkin edessä.

      Eli, tankkaa sitä 98 oktaanista jossa on vain 5 %, niin kauan kun sitä vielä on saatavilla ja jos se tulee omalle budjetille liian kalliiksi, niin kannattaa mahdollisesti harkita jotain muita harrastuksia. Purjehtiminen, kudonta tai postimerkkien keräily esim.

      • gfsdgsdfgdfsgfdsg

        Mutta mitenkäs se 85 bensa sitten autoissa toimii, eikö niissäkin tule eteen sama ongelma.


      • Anonyymi
        gfsdgsdfgdfsgfdsg kirjoitti:

        Mutta mitenkäs se 85 bensa sitten autoissa toimii, eikö niissäkin tule eteen sama ongelma.

        Autoissa polttoaineen vaihtuvuus on nopeaa ja auton polttoainetankki on suljetumpi kuin veneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoissa polttoaineen vaihtuvuus on nopeaa ja auton polttoainetankki on suljetumpi kuin veneen.

        No ei välttämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei välttämättä.

        Juupas, eipäs, onpas!

        Ei taida nykyautoissa enää vuosiin olla edes sallittu niin alkeelliset tankin huohotus ratkaisut kuin veneissä.

        Vm 2015 Yamarinissakin saa rauhassa tankata niin kauan kuin huvittaa eikä tankkauspistoolin ylitäyttöautomagiikka toimi koska huohotusputki on pelkkä letku ja sen avoin pää on täyttöaukkoa alempana. Tankatessa jonkun täytyy olla pää säilytyslokeron sisällä kyttäämässä milloin bensa nouse varmasti ihan vahingossa läpinäkyvään huohotinletkuun. Jos tankkaa kunnes bensaa roiskuu veteen, valuu sitä edelleen veteen nostaessa liukuun tai kaarteessa. Pahemmassa kelissä merivesi roiskuu huohotusputken kautta tankkiin. Melkein 50keur veneessä on säästetty 20cm puutarhaletkua. Läheskään yhtä surkeaa ratkaisua en ole nähnyt missään autossa. Helppo korjata letkua vaihtamalla edes välttävästi toimivaksi vaikka merkkihuolto ei osannut. Vielä kun löytäisi sopivan ali&ylipaineventtiilin niin voisi tulla hyvä, pitää varmaan pummata osat jostain vanhasta autonromusta. Eihän tuollaisen peukalon paksuisen huohotinletkun edes pitäisi olla auki muuten kuin tankatessa, ja ajon aikana riittää polttoaineletkun kokoinen joka sekin voisi olla satamassa ali&ylipaineventtiilin tukkima. Mutta liian kallista tekniikkaa Yamarinille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juupas, eipäs, onpas!

        Ei taida nykyautoissa enää vuosiin olla edes sallittu niin alkeelliset tankin huohotus ratkaisut kuin veneissä.

        Vm 2015 Yamarinissakin saa rauhassa tankata niin kauan kuin huvittaa eikä tankkauspistoolin ylitäyttöautomagiikka toimi koska huohotusputki on pelkkä letku ja sen avoin pää on täyttöaukkoa alempana. Tankatessa jonkun täytyy olla pää säilytyslokeron sisällä kyttäämässä milloin bensa nouse varmasti ihan vahingossa läpinäkyvään huohotinletkuun. Jos tankkaa kunnes bensaa roiskuu veteen, valuu sitä edelleen veteen nostaessa liukuun tai kaarteessa. Pahemmassa kelissä merivesi roiskuu huohotusputken kautta tankkiin. Melkein 50keur veneessä on säästetty 20cm puutarhaletkua. Läheskään yhtä surkeaa ratkaisua en ole nähnyt missään autossa. Helppo korjata letkua vaihtamalla edes välttävästi toimivaksi vaikka merkkihuolto ei osannut. Vielä kun löytäisi sopivan ali&ylipaineventtiilin niin voisi tulla hyvä, pitää varmaan pummata osat jostain vanhasta autonromusta. Eihän tuollaisen peukalon paksuisen huohotinletkun edes pitäisi olla auki muuten kuin tankatessa, ja ajon aikana riittää polttoaineletkun kokoinen joka sekin voisi olla satamassa ali&ylipaineventtiilin tukkima. Mutta liian kallista tekniikkaa Yamarinille.

        Kyllä sinne auton tankkiin korvausilmaa pitää tulla ihan niinkuin venessäkin. Ei normi irtotankkiin mene yhtään ilmaa jos laittaa ilmaventtiilin kiinni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinne auton tankkiin korvausilmaa pitää tulla ihan niinkuin venessäkin. Ei normi irtotankkiin mene yhtään ilmaa jos laittaa ilmaventtiilin kiinni!

        Ei kukaan olekaan väittänyt, etteikö auton tankkiin menisi korvausilmaa. Veneessä se on useammin kosteaa ilmaa. Irtotankki veneessä ei ole mikään normi, niitä on vain pikkuveneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan olekaan väittänyt, etteikö auton tankkiin menisi korvausilmaa. Veneessä se on useammin kosteaa ilmaa. Irtotankki veneessä ei ole mikään normi, niitä on vain pikkuveneissä.

        No voi hyvänen aika sentään! Melko usein melko kosteaa ilmaa tuolla tieliikenteessäkin.
        Ja avuttomuuden huippu tietysti on tuo Yamarin miehen vuodatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juupas, eipäs, onpas!

        Ei taida nykyautoissa enää vuosiin olla edes sallittu niin alkeelliset tankin huohotus ratkaisut kuin veneissä.

        Vm 2015 Yamarinissakin saa rauhassa tankata niin kauan kuin huvittaa eikä tankkauspistoolin ylitäyttöautomagiikka toimi koska huohotusputki on pelkkä letku ja sen avoin pää on täyttöaukkoa alempana. Tankatessa jonkun täytyy olla pää säilytyslokeron sisällä kyttäämässä milloin bensa nouse varmasti ihan vahingossa läpinäkyvään huohotinletkuun. Jos tankkaa kunnes bensaa roiskuu veteen, valuu sitä edelleen veteen nostaessa liukuun tai kaarteessa. Pahemmassa kelissä merivesi roiskuu huohotusputken kautta tankkiin. Melkein 50keur veneessä on säästetty 20cm puutarhaletkua. Läheskään yhtä surkeaa ratkaisua en ole nähnyt missään autossa. Helppo korjata letkua vaihtamalla edes välttävästi toimivaksi vaikka merkkihuolto ei osannut. Vielä kun löytäisi sopivan ali&ylipaineventtiilin niin voisi tulla hyvä, pitää varmaan pummata osat jostain vanhasta autonromusta. Eihän tuollaisen peukalon paksuisen huohotinletkun edes pitäisi olla auki muuten kuin tankatessa, ja ajon aikana riittää polttoaineletkun kokoinen joka sekin voisi olla satamassa ali&ylipaineventtiilin tukkima. Mutta liian kallista tekniikkaa Yamarinille.

        Kuten toteat nykyautoissa on oikea huohotusjärjestelmä, eikä se päästä (hiilivetyjä) bensakäryjä ulos.
        Siellä on aktiivihiilikanisteri, jonka tehtävä on suodattaa nuo haitalliset kaasut pois.
        Se on kytketty imusarjaan ja siellä on venttiili, joka ylläpitää polttoainetankissa pienen alipaineen.
        Moottorin käydessä järjestelmä huolehtii tankin huohotuksesta, ettei tankki imeydy ruttuun D.
        Tuon systeemin takia ei nykyautoja pitäisi koskaan tankata aivan suuta myöten täyteen, sillä se liika bensa menee sinne hiilikanisteriin ja voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi hyvänen aika sentään! Melko usein melko kosteaa ilmaa tuolla tieliikenteessäkin.
        Ja avuttomuuden huippu tietysti on tuo Yamarin miehen vuodatus.

        Melko usein mutta ei yhtä usein ja Yamarinin laatu on oikeasti aika surkea kuten sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten toteat nykyautoissa on oikea huohotusjärjestelmä, eikä se päästä (hiilivetyjä) bensakäryjä ulos.
        Siellä on aktiivihiilikanisteri, jonka tehtävä on suodattaa nuo haitalliset kaasut pois.
        Se on kytketty imusarjaan ja siellä on venttiili, joka ylläpitää polttoainetankissa pienen alipaineen.
        Moottorin käydessä järjestelmä huolehtii tankin huohotuksesta, ettei tankki imeydy ruttuun D.
        Tuon systeemin takia ei nykyautoja pitäisi koskaan tankata aivan suuta myöten täyteen, sillä se liika bensa menee sinne hiilikanisteriin ja voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.

        Bensakäryt tulee tankatessa pihalle kun ei käryjen talteenottoa tankkauspistoolin kautta käytännössä ole. Tarvitaanko käryjen talteenottoa veneessä on eri juttu, mutta kuten autossa, voisi veneessä olla magneettiventtiili joka sulkee huohotuksen kun moottori ei käy, ja paineventtiili joka tasaisi paineen jos sitä lämpötilanvaihtelujen johdosta muodostuu liikaa. Tankkaamisen ajaksi voisi isompi huohotinputki olla vaikka manuaalisesti avattava ettei höyryt puhalla tankatessa päin naamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensakäryt tulee tankatessa pihalle kun ei käryjen talteenottoa tankkauspistoolin kautta käytännössä ole. Tarvitaanko käryjen talteenottoa veneessä on eri juttu, mutta kuten autossa, voisi veneessä olla magneettiventtiili joka sulkee huohotuksen kun moottori ei käy, ja paineventtiili joka tasaisi paineen jos sitä lämpötilanvaihtelujen johdosta muodostuu liikaa. Tankkaamisen ajaksi voisi isompi huohotinputki olla vaikka manuaalisesti avattava ettei höyryt puhalla tankatessa päin naamaa.

        Kyse oli huohotinjärjestelmästä, eli kun moottori käy tai seisoo, niin bensakaasut eivät tule ulos.
        Suuressa maailmassa on ollut jo pitkään tankkauspistoolissa kaasujen imurit käytössä ja luulen, että niitä on jo meidänkin bensa - asemilla.

        Noiden kaasujen takia veneen laitojen sisällä ei saa polttoaineiden kanssa lotrailla ja siksi kaikissa määräysten mukaisissa veneissä tankkaushelat ovat jossain kannella siten, että ne kaasut eivät valu veneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli huohotinjärjestelmästä, eli kun moottori käy tai seisoo, niin bensakaasut eivät tule ulos.
        Suuressa maailmassa on ollut jo pitkään tankkauspistoolissa kaasujen imurit käytössä ja luulen, että niitä on jo meidänkin bensa - asemilla.

        Noiden kaasujen takia veneen laitojen sisällä ei saa polttoaineiden kanssa lotrailla ja siksi kaikissa määräysten mukaisissa veneissä tankkaushelat ovat jossain kannella siten, että ne kaasut eivät valu veneeseen.

        Samasta järjestelmästä kyse. Tankin huohotuksesta, ei moottorin kampikammion huohotuksesta. Irtotankkien huohotinventtiilit on yleensä laitojen sisällä, eikä mikään kiellä lotraamasta valopetroolin tai dieselin kanssa edes hyttiveneen sisällä.

        Onneksi bensahöyry kuitenkin on ilmaa raskaampaa, muutenhan se veneen jatkuvasti avoin tankki tyhjenisi omia aikojaan.

        On siitä talteenotosta säädetty lailla jo yli kymmenen vuotta sitten mutta ei niitä paljoa näy. Jakeluaseman pitää olla iso tai ihmisten oleskeluun tarkoitetun tilan alapuolella. Pienemmät vanhemmat saavat toimia niin kauan kuin toimivat ja vasta perusteellisen rempan yhteydessä pitää rakentaa höyryjen talteenotto. Pieniä miehittämättömiä kylmäasemia on maa täynnä ja näillä näkymin sähköautot syövät markkinat ennen kuin niitä asemia rempataan, ennemmin ne suljetaan kun remppa tulee liian kalliiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samasta järjestelmästä kyse. Tankin huohotuksesta, ei moottorin kampikammion huohotuksesta. Irtotankkien huohotinventtiilit on yleensä laitojen sisällä, eikä mikään kiellä lotraamasta valopetroolin tai dieselin kanssa edes hyttiveneen sisällä.

        Onneksi bensahöyry kuitenkin on ilmaa raskaampaa, muutenhan se veneen jatkuvasti avoin tankki tyhjenisi omia aikojaan.

        On siitä talteenotosta säädetty lailla jo yli kymmenen vuotta sitten mutta ei niitä paljoa näy. Jakeluaseman pitää olla iso tai ihmisten oleskeluun tarkoitetun tilan alapuolella. Pienemmät vanhemmat saavat toimia niin kauan kuin toimivat ja vasta perusteellisen rempan yhteydessä pitää rakentaa höyryjen talteenotto. Pieniä miehittämättömiä kylmäasemia on maa täynnä ja näillä näkymin sähköautot syövät markkinat ennen kuin niitä asemia rempataan, ennemmin ne suljetaan kun remppa tulee liian kalliiksi.

        Kyllä minun kahdessa tehdastekoisessa veneessä on tankin huohotus johdettu laidan ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minun kahdessa tehdastekoisessa veneessä on tankin huohotus johdettu laidan ulkopuolelle.

        Niin minunkin kiinteätankkisessa veneessä, mutta ei irtotankkisessa veneessäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minunkin kiinteätankkisessa veneessä, mutta ei irtotankkisessa veneessäni.

        Kun irtotankin ilmaventtiilin pitää aina kiinni kun moottori ei pyöri, niin kaasut eivät tule veneeseen.
        Moottorin käydessä ne menevät sinne moottorin poltettavaksi.

        Polttoaineita ei pidä käsitellä avoimissa astioissa veneen sisäpuolella, sillä hiilivedyt ovat ilmaa raskaampia ja valuvat pilssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun irtotankin ilmaventtiilin pitää aina kiinni kun moottori ei pyöri, niin kaasut eivät tule veneeseen.
        Moottorin käydessä ne menevät sinne moottorin poltettavaksi.

        Polttoaineita ei pidä käsitellä avoimissa astioissa veneen sisäpuolella, sillä hiilivedyt ovat ilmaa raskaampia ja valuvat pilssiin.

        Kun muovisen irtotankin ilmaventtiilin pitää aina kiinni kun moottori ei pyöri, niin ennemmin tai myöhemmin se on pysyvästi lommolla kun ilmat kylmenee. Hurjat pilssit pienissä avoveneissä. Bensahöyryt sekoittuu ilmaan ja katoaa taivaan tuuliin tankatessa, ei ne moottoriin poltettavaksi päädy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun muovisen irtotankin ilmaventtiilin pitää aina kiinni kun moottori ei pyöri, niin ennemmin tai myöhemmin se on pysyvästi lommolla kun ilmat kylmenee. Hurjat pilssit pienissä avoveneissä. Bensahöyryt sekoittuu ilmaan ja katoaa taivaan tuuliin tankatessa, ei ne moottoriin poltettavaksi päädy.

        Ei ole minulta mennyt Hondan irtotankki koskaan ruttuun.
        Bensahöyryt eivät ole myöskään tulleet nenää häiritsemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minulta mennyt Hondan irtotankki koskaan ruttuun.
        Bensahöyryt eivät ole myöskään tulleet nenää häiritsemään.

        Ei ne nenää siellä pilssissä haittaa.

        Yamahan tankki meni kerran sen verran ruttuun että luulin jo entiseksi, mutta kylmässä melkein tyhjänä korkki kiinni ja heinäkuun helteeseen aurinkoon niin tuli taas tankin näköinen. Irtokanisterit menee helposti piloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne nenää siellä pilssissä haittaa.

        Yamahan tankki meni kerran sen verran ruttuun että luulin jo entiseksi, mutta kylmässä melkein tyhjänä korkki kiinni ja heinäkuun helteeseen aurinkoon niin tuli taas tankin näköinen. Irtokanisterit menee helposti piloille.

        Vaikka nenä ei olisi millään, niin sopiva seos pilsissä voi olla räjähtävä kokemus.


    • etanolihyikamala

      Autossa polttoainejärjetelmä on/pitäisi olla yleensä tiiviimpi ja suljetumpi mutta polttoaineen huohotinputken kautta vesisateinen kostea loskailma löytää etanolin luo kyllä, eli periaatteessa kyllä.
      eräällä jenkkiläisellä huoltovideolla oltiinkin huolissaan tehdasasennetuista huohotinletkuista kiinteissä veneen tankeissa ja annettiin vinkkejä laittaa joku manuaalisesti suljettava venttiili niihin, näin etanolia sisältävien bensiinien aikana.

      auton/sisäperämoottorin ruiskusuuttimien ja polttoainelinjojen putsailuttaminen maksaakin sitten jotain ihan muuta kun vanhan johnssonin kaasarin avaus

    • realistitietäjä

      ei toimi ja jos on rahat noin loppu, niin harrastuksen vaihto paikallaan. ei pahalla.

    • OstaEtec

      Osta etec niin voit ajaa edullisella etanoolibensalla eikä tarvitse öljynvaihtoja ja huoltoja tuhertaa syksysin.;-)

      • 324gdfg

        riittää kun ostaa superkallista etec kaksitahtiöljyä vaan ja kuuntelee koneen pärinää.


    • KaikkiRomutPois

      Kaikki 2t koneet joutaakin romuttaa.

      • Ammattikalastaja

        Kyllä niillä vielä ajellaan monia monia vuosia, kun ovat niin yksinkertaisia ja vahvoja vehkeitä. Minullakin on vielä yksi 50 heppainen aivan käyttämätön kun ostin niitä silloin kun vielä sai.


      • Anonyymi

        Elä sinä ituhippi uniasi höpötä, kun hyvin pidetty kaksitahtinen kestää koko miehen iän ja toisenkin, kun käyttää synteettisiä öljyjä. Minunkin kaksitahtinen 32 vuotta vanhassa kaksitahtisessa puristuspaineet on aivan tasaiset 9 baaria, eikä savua kylmänäkään. Kertanykäisyllä käyntiin talvenkin jäljiltä.
        En oo muuta toivonu, kuin että olisippa ollut tuntimittari käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elä sinä ituhippi uniasi höpötä, kun hyvin pidetty kaksitahtinen kestää koko miehen iän ja toisenkin, kun käyttää synteettisiä öljyjä. Minunkin kaksitahtinen 32 vuotta vanhassa kaksitahtisessa puristuspaineet on aivan tasaiset 9 baaria, eikä savua kylmänäkään. Kertanykäisyllä käyntiin talvenkin jäljiltä.
        En oo muuta toivonu, kuin että olisippa ollut tuntimittari käytössä.

        Etec/2t hörhö ihmekone Johnson 25 on kyllä n 40 v vanha,pitää olla täysi mt hööpö joka tällaista museo röpötintä hehkuttaa mut kysessä onkin ns täysi idiootti. .


    • Sulatukseen

      Ehdottomasti kaikki vanhojen 2t koneen käyttäjät siirtyy käyttään tuota Re 85 niin päästään niistä eroon ja ennenkaikkea noista idiootti hörhöistä jotka jatkuvasti jaksaa hehkuttaa niitä.Tuo etanooli ei sekoitu 2t öljyn kanssa ja kohta kone leikkaa kiinni,jipii taas yks romu vähemmän maailmassa.Saattaa olla joku öljy mikä käy mutta ei asiasta tarkempaa tietoa.

      • Anonyymi

        Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Toimiva moottori ei ole romu, mutta rikkinäinen on. Rikkomalla saamme lisää romua.


    • ÄlkääKoskaan

      Tuota 85 litkua ei saa laittaa mihinkään polttomoottoriin.
      Nuotion sytyttämiseen sitä voi kyllä käyttää.

    • Asemamiess

      Nelitahtiuskovaiset on käyttäneet re85 bensiiniä huonolla menestyksellä sakraalisten ehtoollisdrinkkien landrinkina. Sivuvaikutuksena tästä on perinteisesti ollut mielenvikaisuutta, hallusinaatiota sekä uhkaavaa käytöstä veneasemalla. Heidän juoma-automaatin lähellä ei saa veneitä tankata

      • VähänFaktaaVäliin

        Kuvailit juuri tyypillisen E-tec-uskovaisen. Nelitahtisuus ei ole uskonto vaan järkevä valinta.


      • sanohuijaukselleEi

        Nelitahtiuskovaisille, kuuluu tuollainen salamyhkäinen omien lahkojen kiistäminen julkisesti. Tämäkin on seurausta E85 greippibensiinistä. Maahantuojien edustajilla ja huoltoverkostoilla on aivan sama, kummasta syystä heidän huoltokorjaamon 100 eur/tunti veloitusta käytetään; vikojen korjaukseen vai greippibensiini E 85 puhdistamiseen. Laskua raksuttaa ja asiakashan maksaa kun ei muuta voi. Onhan kyseessä saman viherpiiperöiden aikaansaama ymppäys, kuin nelitahtisuuskin, muut teknologiset vaihtoehdot poissulkevana dogmina. Nyt voisi joku terveydenhuollon edustaja iskeä markinarakoon, ja perustaa yksityisen psykiatrian toimiston samaan kortteliin paikallisen perämoottorihuollon kanssa.


      • YmmärränKyllä
        sanohuijaukselleEi kirjoitti:

        Nelitahtiuskovaisille, kuuluu tuollainen salamyhkäinen omien lahkojen kiistäminen julkisesti. Tämäkin on seurausta E85 greippibensiinistä. Maahantuojien edustajilla ja huoltoverkostoilla on aivan sama, kummasta syystä heidän huoltokorjaamon 100 eur/tunti veloitusta käytetään; vikojen korjaukseen vai greippibensiini E 85 puhdistamiseen. Laskua raksuttaa ja asiakashan maksaa kun ei muuta voi. Onhan kyseessä saman viherpiiperöiden aikaansaama ymppäys, kuin nelitahtisuuskin, muut teknologiset vaihtoehdot poissulkevana dogmina. Nyt voisi joku terveydenhuollon edustaja iskeä markinarakoon, ja perustaa yksityisen psykiatrian toimiston samaan kortteliin paikallisen perämoottorihuollon kanssa.

        Sinulla taitaa aivan oikeasti olla ongelma. Hae ihmessä apua, äläkä vain kirjoittele tänne!


      • Re85palmuöljy

        Älä viitsi juoda kaikkia etanolibensoja, saat niistä vielä verenpainetaudin nelitahtisuuden lisäksi


    • ETECevinrude

      ETEC kulkee e85 edullisella puhtaalla bensiinillä.
      Nelitahtiin tuota ei voi laittaa koska huuhtelee öljyn voitelevilta pinnoilta
      ja kone leikkaa kiinni. Osta ETEC!!!

      • EiKannata

        Etec leikkaa kiinni kun se imee jäähdytysveden mukana pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen.


      • Säälittävää

        Epätoivoinen E-tec-kauppias jälleen liikkeellä!


    • Anonyymi

      Sen veden pääsyn tankkiin voi estää erinomaisesti sillä, että laittaa tankin ulkopuolelle korkkiin tiiviisti kiinni parin sankon kokoisen kumipussin, joka täytetty kuivalla ilmalla.
      Bensapinnan laskiessa tankissa se kumipussi päästää tankkiin kuivaa korvausilmaa , joka voisi vähentää hyytelön muodostumista.

      • Anonyymi

        Eh? Mikset laittaisi sitä muovipussia tankkiin sisälle ja täyttäisi sitä polttoaineella? Menisi kasaan sitä mukaa kun polttoainetta käytetään ja tankki olisi vain pussin suoja ja vuotoastia sen varalle että pussi hajoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eh? Mikset laittaisi sitä muovipussia tankkiin sisälle ja täyttäisi sitä polttoaineella? Menisi kasaan sitä mukaa kun polttoainetta käytetään ja tankki olisi vain pussin suoja ja vuotoastia sen varalle että pussi hajoaa.

        Eh-hehe. Juu, sehän toimisi oikein hyvin, ja tankin paikalle vain matala kaukalo.
        Kumma juttu, ettei yksikään tankin tekijä ole tätä tajunnu, kun on repeämättömiä materiaaleja olemassa.


      • Anonyymi

        vanhat muovipussit kannattaa imeytää E85 saa ilamista polttoainetta 😂


    • Anonyymi

      Kannattaa käyttää 98:a ja siihen 2-4% 10W/40 öljyä. E85 käyttää konetta kuumempana, tulppa ja kansi ei kestä sitä. Myös ennakkoa pitää säätää ja lämpöarvoltaan parempi tulppa pitää hankkia, jos haluaa urheilla moottorin kanssa. Kaikessa on puolensa.

      • Anonyymi

        pistää isomman suuttimen ei se muuta tarvitse 30% isomman


    • Anonyymi

      Jos tätä nyt joku käyttää tietolähteenä. Niin 2t koneelle ehdoton ei re85 bensalle. Ei toimi voitelu tuon kanssa. Nelari pitäisi säätää käyttämään tuota ja hyvällä tuurilla voi onnistuakkin.

      Jos laittaa tankkiin ja ajaa liukuvalla niin koneet kyllä tuhoutuu nopeasti.

    • Anonyymi

      Lukekaa seuraavaksi ilmestyvä Kippari-lehti, siinä on artikkeli paatista. joka muunnettiin RE85:lle. Sitten näkee,miten kävi.

      • Anonyymi

        Eikös se artikkeli koske muutostyötä eikä ole mikään kestotesti jonka päätteeksi moottori puretaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se artikkeli koske muutostyötä eikä ole mikään kestotesti jonka päätteeksi moottori puretaan?

        Juu, sellainen se ymmärtääkseni on, mutta uskon että seuraavat muutoksen toimivuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, sellainen se ymmärtääkseni on, mutta uskon että seuraavat muutoksen toimivuutta.

        Eli seuraavana keväänä sitten ehkä tuloksia kun on kausi ajettu ja säilytetty.


      • Anonyymi

        No miten kävi? Leipoi kiinni ennen kuin lehti ehti painoon?


    • Anonyymi

      Ei koskaan viinaa 2-tahtikoneeseen.

      Tuloksena varma kiinnileikkaaminen.
      Nuo savuttajat ovat aikansa eläneet eikä niihin enää oikein saa osiakaan.

      Tosin loppuu moottoriveneily ihan itsestään muutenkin, polttoaine kun ei tästä enää halpene. Joku sähkömoottorifanaatikko nyt tietysti vetää käteen tätä lukiessaan, kunnes herää tarvittavan akuston hintaan ja neljän tonnin painoon....

      • Anonyymi

        Ai jaa.... lennokkimoottorit ovat kautta aikain olleet 2-t, ja metanolilla niitä ajetaan. Tietysti niissäkin öljy seassa. Joten mihin sun kiinnikeikkaamisteoria oikein perustuu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      72
      4388
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      58
      2945
    3. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      14
      2518
    4. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      16
      2393
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1751
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1486
    7. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      193
      1302
    8. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      80
      1213
    9. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      84
      1177
    10. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      27
      884
    Aihe