Alan olla jo huolissani siitä mitä mun kehossa tapahtuu. Kuukautiset on kohta siis kaks kuukautta myöhässä, eilen tuli muutama tippa verta ja vatsaa juilii mutta tänään vuotoa ei ole tullut taas ollenkaan :/ Yleensä kun kuukautiset alkavat, vuoto runsastuu nopeasti heti alussa ja kestää sen 5-6 pv.
Viimeksi kuukautiset tuli kunnolla joulukuussa, silloinkin kaksi viikkoa myöhässä. Koko viime syksyn kuukautiskierto ollut hyvin epäsäännöllinen, silloin kun kuukautisten on aina pitänyt alkaa niin on saattanut pari päivää tulla hyvin hyvin niukkaa tiputteluvuotoa. Sen jälkeen yleensä viikko pari myöhemmin kuukautiset ovat alkaneet.
Huoli alkaa olla suuri siksi, että vaikka kuukautiskierrossani on aina ollut muutaman päivän heittoja niin ne ovat kuitenkin joka kuukausi tulleet.
Opiskelen hoitoalalla ja parhaillaan meillä on tehtävänä oman liikuntapäiväkirjan pitäminen ja arvioiminen. Viimeviikkoinen liikuntasaldoni näytti tältä:
Maanantai:
Kävely 5,2 km (kesto n. 1h)
Lihaskunto (kesto n. 30 min), johon sisältyy vatsalihakset x 25 ja ojentajalihakset 2 x 25
Tiistai:
Kävely 5,2 km (n. 1h)
Keskiviikko:
Kävely 7,8 km (kesto n. 1h 30 min)
Lihaskunto (kesto n. 15 min) johon sisältyy vatsalihakset x 25
Torstai:
Kävely yhteensä n. 10 km (kesto n.2h)
Tanssillinen jumppa (kesto 55 min)
Perjantai:
Kävely 6,8 km (n. 1h 30 min)
Lauantai:
Kävely 3 km (n. 30 min)
Sunnuntai:
Kävely osa lenkistä hölkäten 9,8 km (kesto n. 1h 30 min)
Lihaskunto (kesto n. 30 min), johon sisältyy vatsalihakset x 25 ja ojentajalihakset 2 x 25
---------
Onko liikuntamäärä sopiva? Joudun kävelemään paljon senkin vuoksi, etten omista autoa ja talvella en oikein uskalla pyörälläkään liikkua. Kauppareissut, koulumatkat ym. taittuvat siis kävellen.
Syön mielestäni aika monipuolisesti ja säännöllisesti, tosin aika usein jää toinen lämmin ateria syömättä. Päivittäiseksi kalorisaanniksi tulee yleensä 1 500 - 1800 kcal. Paino ei ole laskenut, päinvastoin tuntuu että se olisi jopa noussut (??). Normaalipainoinen olen kuitenkin edelleen.
Stressiä ja ahdistusta ollut myös aivan riittämiin, puoli vuotta sitten parisuhde päättyi kun minut yllättäen jätettiin ja jouluna muutin uuteen kaupunkiin ja aloitin opinnot uudessa koulussa. Raskaana en voi olla, sillä eron jälkeen ei ole minkäänlaista sutinaa ollut.
Lopetin noin 8 kk sitten mielialalääkityksen (Seronil 10mg, annos enimmillään 20mg), joten osittain kuukautiskierron häiriöt voisivat selittyä sillä. Mutta voiko lääkkeen lopetus vaikuttaa vielä näin pitkän ajan jälkeenkin?
Tiedän, viesti on hyvin sekava, mutta toivon että joku ymmärtää edes jotakin tästä... Mikäli vuoto ei nyt parin päivän sisällä ala, niin marssin tottakai lääkärin pakeille. Pelottaa kamalasti, jos jotain vakavaa onkin meneillään. Ikää minulla on siis 20v.
Kuukautiset ei tule... Syy elämäntavoissa?
7
142
Vastaukset
- Tätisimaailmalta
Näin maalllikkona ja naisena sanoisin, että 1500-1800 kalorimäärä vaikuttaa aika pieneltä suhteessa siihen kuinka paljon liikut. Ethän korvaa toista lämmintä ateriaa napostelemalla pieniä mutta epäterveellisiä suupaloja?
Kaksi kuukautta on aika lyhyt aika, joten ehkä vielä ei kannata huolestua. Elämässäsi on tapahtunut paljon suuria muutoksia todella lyhyen ajan sisällä, joten ei ihme jos kroppakin on ihmeissään. Olet analysoinut tilanteesi hyvin ja pohdiskelet ihan oikeita asioita. Odottele vielä rauhassa. Yritä tehdä joka päivä asioita joista nautit ja nauttia asioista joita teet.
Vaikutat tosi symppikseltä tyypiltä ja toivotan sinulle kaikkea hyvää. - malttiaodotteluun
Samoilla linjoilla edellisen kanssa. Monien isojen elämänmuutosten aiheuttama stressi ei asetu aivan heti.
Liikuntamääräsi on hieno, mutta saattaa olla, että siihen nähden syöt liian vähän. Oikeastaan en ymmärrä, miksi tarkkailet kaloreita. Ottaisit vähän rennommin. Kun kysymys on hormonitasapainosta ja niukasta kalorimäärästä, niin kannattaa miettiä, saatko ruoasta riittävästi rasvoja. Hyvät öljyt toimivat hormonien rakennusaineina.
Jos asia sinua vaivaa, niin toki lääkärissä käynti kannattaa. Tunnut pärjäävän hyvin, jos sitä voi yhden keskustelupalstaviestin perusteellä päätellä, joten mielialalääkitystä ei kannata aloittaa uudelleen. Lähinnä lääkäri voisi tehdä gynekologisen tutkimuksen ja ottaa papan ja todeta asioiden olevan kunnossa. - Huolestunut_tyttönen
Kaloreiden tarkkailu on käännöstä syömishäiriösä, jonka sairasti vuosia sitten. Välillä on ollut aikoja jolloin kaloreihin ei ole tullut kiinnitettyä huomiota mutta usein stressi laukaisee myös syömishäiriö-oireilun. En laske kaloreita pilkun tarkkaan, mutta mielessä pystyy helposti arvioimaan paljonko suurin piirtein tulee kaloreita päivässä (muistan useiden ruokien kalorimäärät yhä ulkoa ja ravintosisältö tulee helposti uusistakin ruoista katsottua).
Napostelen kyllä jonkin verran, mutta hyvin tarkka olen siinäkin. Mun napostelu käsittää yleensä muutaman karkin tai yhden hedelmän, leivän tmv.
Erikoista on se, että kuukautiset reistailee tällaisella viiveellä. Toisaalta stressi on alkanut olemaan jokapäiväistä, ja tuntuu että stressaan kaikesta.... - mun-kokemus
No mulla jäi kerran menkat mystisesti veke, koska painoni putosi liikaa kovan liikuntainnostuksen seurauksena. Eli mä treenasin liian kovaa ja kehoni sitten reagoi siihen jättämällä menkat väliin, näin sanoi lääkäri. Kun kevensin treeniä, menkat palasivat normaaliin kiertoon.
- Huolestunut_tyttönen1
Niin no tuota liikuntaa olen miettinyt mut paino ei todellakaan ole kyllä pudonnut :/ päinvastoin
- ex_hoit_myös
Raskaana voi olla, vaikka välilllä olisi ollut vuoto. Se on voinut olla valekuukautiset. Osta raskaustesti. Kilpirauhasjutut voisi kontrolloida ainakin.
Liikkumisesi ei ole liiallista. Itse olen aikuisena vaeltanut reppu selässä yli 30 km:n päivämatkoja parin viikon ajan, eikä hormonikierto ole siitä miksikään muuttunut. Samoin välillä olen laihtunut, välillä lihonut ja ollut stressaantunutkin. Ollut asunnoton. Vuodot ennallaan. Nyt päivittäsiä kävelyitä tulee ehkä saman verran kuin sinulla.
Mielestäni nuorella naisella hormonikierto häiriintyy helpommin kuin vanhemmalla. Itsellänikin nuorena menkat jäivät laihdutuksen vuoksi pois. Laihdutuksessa ja liiallisessa liikunnassa menkkojen poisjääntimekanismina on leptiinihormoni (eli liian vähäinen rasvakudos) ja/tai stressihormonit. Jos rasvakudos on liian vähäinen, menkat eivät käynnisty keltarauhashormonilääkkeellä. Jos syynä on stressi, niin ne käynnistyvät. Keltarauhashormonivalmistetta voisi kokeilla hormonikiertosi korjaamiseen, jos muuta vikaa ei löydy. Itselläni hormonikierto käynnistyi nuorena keltarauhashormonilla. Eli painoni oli jo normalisoitunut.
Ruokamäärien kalorien laskeminen on mielestäni varsin järjetöntä. Se edellyttäisi punnitsemista. Järjevämpää on koota syötävät tarjottimelle ja syödä säännöllisinä aikoina. Silloin näkee silmämääräisesti, mitä syö. Painon mittarina voi käyttää mittanauhaa tai luotetavia housuja, joihin haluaa mahtua jatkossakin. Vaaka ei kerro kehonkoostumuksen muutoksista (lihasen lisäys treenissä tai rasvoittuminen laiskotellessa).
Käy rohkeasti opiskelijaterveydenhuollossa! Ongelmasi on ihan tavallinen ja normaali ja hoidettavissa. Sinulla on mahdollisuus saada vielä säännöllinen luomukierto. Itsellänkin vuodot säännöllistyivät vasta päälle parikymppisenä, ja sen jälkeen hormonikierto ei enää ollut altis häiriintymään stressitekijöistä. - Huolestunut_tyttönen1
Raskaana en voi mitenkään olla sillä tein testin hieman ennen parisuhteen päättymistä ja oli negatiivinen. Valevuotojakaan ei ole voineet olla, sillä vuodot ovat olleet aika runsaita silloin kun vuodot ovat tulleet. ( ja runsaus johtunee nimenomaan siitä että ovat olleet myöhässä) Lisäksi raskaus olisi kyllä jo oireillut tai näkyisi ainakin tällä hetkellä kropassa.
Viime viikolla vuotoa tuli kahtena päivänä muutama pisara ja vuoto loppui kuin seinään. Gynelle kai se on mentävä, ei asia muuten selviä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879