Tunnelukko - skeematerapia

psykoottinen-

Kimmo Takanen: Tunne lukkosi

Tiedosta tunnelukkosi ja vapauta itsesi saamaan se, mitä todella tarvitset! "Tunnistamalla menneisyytesi vaikutuksen kasvat entistä eheämmäksi aikuiseksi.Vaaditko itseltäsi kohtuuttomia? Uhraatko omat tarpeesi? Joudutko toistuvasti hankaliin tilanteisiin ihmissuhteissasi? Tiedätkö järjellä, että jokin toimintatapasi on sinulle haitallinen, mutta et pysty muuttamaan itseäsi?Tunne lukkosi -teos auttaa sinua tiedostamaan tunne-elämän lukkosi ja niiden vaikutuksen elämässäsi havainnollisten kuvausten ja esimerkkien avulla. Se opastaa sinua uudella tavalla ymmärtämään menneisyytesi vaikutuksen nykyhetkessä ja auttaa sinua näkemään vaihtoehtoisia ratkaisumalleja elämäsi haasteissa. Kirja auttaa sinua vihdoin saamaan sen, mitä sisimmässäsi olet aina todella halunnut.Kirjassa on kattavat kuvaukset kaikkien 18 tunnelukon piirteistä sekä testejä, joilla voit kartoittaa tunnelukkosi ja niiden alkuperän. Kirja tarjoaa useita skeematerapiaan pohjautuvia käytännön harjoituksia, joilla voit itse auttaa itseäsi vapautumaan lukoistasi.Kirjan tekijä Kimmo Takanen on yksi skeematerapian edelläkävijöistä Suomessa. Hän toimii terapeuttina ja kouluttajana. "

http://www.adlibris.com/fi/kirja/tunne-lukkosi-9789510383124?utm_source=criteo&utm_medium=banner&utm_campaign=retargeting

"Kirja-arvio käyttäjältä matkalla | 01 nov 2014
Elämäni merkittävin kirja
Tämä on ollut elämäni merkittävin teos. Lämpimästi kirjoitettu ihmiseltä ihmiselle, ei kapulakieltä. Aukaisee oman elämän haasteita ihmissuhteissa, parisuhteessa, ystävyyssuhteissa ja vanhempana (mistä olen eritoten kiitollinen). Ja mikä parasta antaa myös keinoja auttaa itseä. Todella pysäyttävä teos, joka johti matkalle syvemmälle itseen ja sen matkan myötä elämäni on muuttunut paljon. Eikä väkisin väännettynä vaan itseä paremmin ymmärtäen. Olen tosi kiitollinen, että törmäsin tähän kirjaan. Käännekohta omassa elämässä. Muilta kuultu palaute myös positiivista. Suosittelen lämpimästi! "

Tämmönen kirja löytyi. Onko kukaan lukenut sitä? Mitä tykkäsitte? Itse olen huomannut elämässäni paljon tällaisia tunnelukkoja, joista olen jo parantunut. Kiitos Herralle. Harmi kun tätä kirjaa ei ollut silloin elämässäni. Mietin kannattaisko lukea ihan mielenkiinnosta? Mitä kokemuksia? Onko joku käynyt tuossa skeematerapiassa? Mitä se on?

8

2404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykoottinen-

      Suurella innostuksella avasin kirjan ensimmäisen sivun mikä kertoi kirjan kirjoittajasta. Tekijä on siis sekaantunut Mindfullnesiin ja sehän on Budhalaisuudesta eli epäjumalan palvontaa. Siihen jäi sen kirjan lukeminen! Tämä on ihan hirveetä miten nykypäivän kristittynä olet hyökkäyksen kohteena joka puolelta, sudet tulee lammasten vaatteissa! Varokaa siis kaikki kristityt näitä nykypäivän terapiamuotoja, ottakaa selvää niistä hyvin mihin ne perustuvat! Älkää siis kristityt lukeko tätä kirjaa!

    • IchLiebeMeinLeben

      Hei,

      Olen nyt käynyt skeematerapiassa kuukauden ajan, Saksassa. Menin sinne koska haluan lopettaa viinin tissuttelun. Se on räjähtänyt käsistä. Terapeutti totesikin, että alkoholisti en ole. Minulla kun ei ole hinkua ensimmäisenä tarttua viini- tai viinapulloon kun herään aamuisin jne. Ongelma on nimenomaan se, että kun menen baariin, juominen lähtee käsistä eli en osaa lopettaa. Niinpä päätin tehdä asialle jotakin. Käväisin paikallisessa AA-kerhossakin ja totesin, että ei ole minun juttuni. En talsi kodissani polviani myöten roskakasoissa yms. tarinoita mitä siellä sain kuulla alkoholistien elämästä. Se tuntui niin vieraalta, että en mennyt enää toista kertaa. Päätin siis mennä terapiaan ja tämä terapeutti ehdotti skeematerapiaa.

      Hän selitti aluksi hyvin, miten homma etenee. Arvostin sitä, että hän kertoi mitkä ovat menettlytavat ja miten edetään, eikä vain istuttanut minua tuoliin ja aloittanut jutustelua. Terapian kesto riippuu siitä, mitkä ovat ongelmasi ja kuinka paljon skeemoja (tunnelukkoja) sinulla on hoidettavanasi. Se ei välttämättä kestä kauan eikä ole sellainen pitkäveteinen, vuosikymmeniä kestävä raastava terapiamuoto kuten perinteinen psykoanalyysi. Minusta se siis kuulosti sangen hyvältä: halusin vain saada ratkaisun viinin litkimiselleni ja mahdollisimman pikaisesti!

      Terapiaan kuuluu mm. kotitehtäviä: kirjeitä tai kirjoituksia vanhemmille tai ihmisille, jotka ovat kohdelleet sinua kaltoin jne. TErapeutin kanssa käydään niitä läpi ja hän ikään kuin suojelee "sisäistä lastasi" ja antaa tukea, mitä et ole aikoinasi aikuisilta ihmisiltä saanut. Tämä on hyvin herättävä ja vapauttava kokemus: kerrankin joku on SINUN puolellasi, edes siinä terapiassa!

      Pari viime kertaa on ollut kuitenkin raskasta. On ollut ahdistavaa kirjoitella niitä "kirjeitä" ja tonkia mutia syvältä paskasta. Se on saanut minut pahalle tuulelle ja ahdistuneeksi, toden totta! Että ei tämä prosessi ole mitään ruusuilla tanssimista. Nyt minulle on alkanut herätä epäily ylipäätään tämän toimivuudesta. Kyllähän ihmisestä ja hänen elämästään kaikenlaista vikaa löytyy, kun oikein kaivelee. Onko se todellakin tarpeellista? Minusta alkoi jo tuntua siltä, että olin oikeastaan ihan onnellinen ennen tätä terapiaa viininjuonteineen kaikkineen. Eilen esimerkiksi paistoi aurinko ja oli ihana ilma ulkona, mutta olin tuon terapian takia niin ahdistunut, että makasin vain sängyllä aivan voimattomana. Meneekö tässä koko tuleva kesä piloille mokoman terapian kanssa? Onko ihan pakko pilata tämäkin hetki vain siksi että menneisyydessä on ollut jotakin kurjaa? Hmm. Suoraan sanoen, ehkä ei. Aloin todellakin kyseenalaistamaan koko touhua ja tuumin, että ehkä olisikin parempi oppia elämään ihan tässä hetkessä, NYT, ja se siitä.

      Otin selvää liiasta alkoholin käytöstä ja törmäsin tietoon Naltroxin-nimisestä lääkkeeseestä. Se saattaisi tepsiä ongelmaani. Minusta alkaa tuntua, että pidän kaikki tunnelukkoni ihan itselläni räpeltämättä, menen yleislääkärille hakemaan reseptin Naltroxia varten ja elän elämäni onnellisena loppuun asti. Jätän tunnelukkoni siihen missä ne ovat ja hoidan niitä mm. kuuntelemalla Louise Hayn videoita ja lukemalla kirjoja itsensä rakastamisesta. Ne nimittäin tuntuvat paljon paremmilta - tulee hyvä ja rakastava olo joka kerta kun niitä lukee ja kuuntelee - verrattuna tähän terapiaan joka saa aivan oksettavan olon aikaan!

      En voi kuin kehoittaa kokeilemaan, etsimään vaihtoehtoja ja ottamaan se, mikä tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta itse kullekin. Ei oikeastaan kokeilematta voi tietää, mikä olisi hyvä. Ja jos ei joku homma tunnu tepsivän, älä takerru siihen vaan etsi vaihtoehto!

      Itse voin todellakin suositella terapian ohessa tai ihan pelkästäänkin kirjallisuutta ja äänityksiä, jotka opettavat itsensä rakastamista ja hyväksymistä. Itsensä rakastamisen taito auttaa niin moneen ongelmaan: ongelmat katoavat kuin itsestään kun oppii rakastamaan ja arvostamaan itseään ja sitä myötä muitakin. Itsensä rakastamisen ja hyväksymisen opettelu on minulla itselläni elämässäni nyt pääteema, ei tämä terapia. Mutta terapiaan meneminenkin oli osa itsensä rakastamista: halu toimia itsensä hyväksi ja halu parantua.

    • Omena

      En tunne tuota, mutta "Päästä irti" tekestä olen vlkuillut. En luottaisi mieltäni tämän terapeutin vatkattavaksi. Kertoo nettisivuillaan suuresta oppineisuudestaan, mutta mainitsee vain teksisen koulutuksensa opinahjon. On houiuttelevaa ihmisistä, kun luvataan kirjan lukemalla saavuttavansa kaiken mahdollisen, mitä on halunnut. Eli Takanen kauppa haaveita, ei totuuksia.

      Pelkäämpä, että nämä opastukset saattavat apua tarvitsevia ihan oikean avun tarvitsijoiksi.

      • Ffgfg

        Ei Takanen olekaan psykoterapeutti eikä Valviran laillistama. Voi katsoa Terhikki-tietokannasta.


    • G5yio

      Ei psykoterapialla parannu, mutta se helpottaa ystävien elämää, kun heidän ei tarvitse kuunnella aina niitä samoja juttuja. Psykoterapeutti voi myös kertoa, mitä työstettävät ongelmakohdat ovat kunkin kohdalla, jos satut saamaan sellaisen psykoterapeutin, joka osaa puhua. Harvinaista. Psykoterapeutti myös seuraa vointiasi ja tarvittaessa passittaa psykiatrille.

      Ongelmansa on kunkin ratkaistava itse. Kasvettava vastuullisesti aikuiseksi.

    • Oobusta

      Takanen (tai alunperin Young ja Klosko) ovat aivan oikeilla jäljillä, mutta menetelmä ei välttämättä ole paras kaikille, koska yleispätevää, kaikille kaikkina aikoina ja kaikissa tilanteissa sopivaa terapiaa ei ole.
      Eivät myöskään kaikki tarjolla olevat nk. henkisen kehittymisen tai mielen kehittämiseen tarjotut menetelmät sovellu kaikille, vaikka jotkut henkilöt voivat saada niistä merkittäviäkin hyötyjä. Esimerkiksi
      monet tuttavani (hurahtamatta Maharishi-kulttiin tai hindulaisuuteen) ovat hyötyneet TM:sta paljon.
      Itselleni se ei sopinut ensinkään, mutta onnekseni niissä piireissä tapasin siihen aikaan TM-opettajana,
      sittemmin erittäin laaja-alaisena kouluttajana ja terapeuttina tunnetuksi tulleen John Pihlajan. Hänen
      opastuksellaan pääsin itselleni oikeaan suuntaan, joka tarkoittaa maata, mutaa, verta, paskaa, rautaa,
      metsätöitä, huutoa, raivoa, kaikkea maanläheistä konkretiaa. Sitä minä tarvitsin enkä loputonta erittelyä
      ja pohdintaa olemassaoloni oikeutuksesta ja merkityksestä. Summarum: etsi ja kokeile!

    • Hhhhyyy

      Takasen kirjoista puuttuvat suurelta osin tieteelliset viitteet, vaikka hänellä on yliopistotausta. Ottaa kunniaa muiden työstä?

    • Anonyymi

      En tiedä mikä ukko tää Takanen on mutta tunnelukko terapialla on ollut valtavan iso osuu siihen että puolisoni on nykyään onnelllinen..
      Hänen koko elämänsä on ollut sarja käsittämättömiä päätöksiä, asioita joita muut eivät voi ymmärtää. Tunnelukko terapia muutti hänet normaaliksi ihmiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe