Onko kokemuksia kyseisestä veneestä ja/tai merkistä? Tietenkin makuasia mistä pitää mutta ainakin kuvien perusteella hieno vene.
http://www.yachtbasen.com/product/sejlbaade-1/luffe-46/sku-104i-178915/
Luffe 46 - kokemuksia
16
316
Vastaukset
- bbbbbbbbbghh
Kevyt vene ikäisekseen ja jalkaisekseen! Ihan ensimmäinen huomio!
- beenthereseenthat
Varmasti purjehtijan purjevene. Kannattaa kuitenkin huomata rungon suhteellinen kapeus. Vene kulkee varmasti uskomattoman hienosti, mutta on luonteeltaan ja käytökseltään aivan eri, kuin valtavirran tehdasveneiden "silitysrautamalli".
- Simontemplar
Ilmeisesti vielä "kevyemmin tehty kuin Diva 39/45
- gdsag
Kokemuksia ei täältä varmaan kannata kysellä, koska kyseessä on hyvin harvinainen venemalli, jota on valmistettu vain 12 kpl. Osatakila suorilla saalingeilla ja barduunapakko tekee purjehduksesta tehokasta, mutta haastavaa. Jos ei haittaa ja voimaa ja taitoja löytyy 50 m2 stooran ja lähes saman kokoisen genuan halintaan, niin mikäs siinä. Myöhemmin Luffeja tehtiin toppirikillä ja nykyään varmaan jollain 9/10. Diva kommentti ei liittynyt Luffeen muuten kuin painon osalta. Diva oli veneenä löysä letku ja Luffe on hyvinkin jäykkä. Tosin voimatkin ovat hyvin suuria, kun köli on syvä ja lyhyt ja saalingit ovat lyhyet, jotta genuan saa skuutattua sisään. Luffeissa on teräskehikko, johon vantit ja köli kiinnittyy.
Tossa melko samantyyppisen blogi:
http://www.luffe44.com/
Både Oluf Jørgensen har bygget
Luffe 37 – 220 solgte år 1979
Luffe 44 – 45 solgte år 1983
Luffe 54 – 4 solgte år 1986
Luffe 40 – 60 solgte år 1987
Luffe 46 – 12 solgte år 1989
One Off 48 – 1 solgt år 1989
One Off 73 – 1 solgt år 1990
Luffe 43 – 46 solgte år 1993
Luffe 43 DS – 9 solgte år 1996
Luffe 48 – 12 solgte år 2001
Luffe 40.04 – 63 solgte år 2005
Luffe 45 – 9 solgte år 2009
Luffe 3.6 – 4 solgte år 2014
Følgende både bygges stadig:
Luffe 37, 40.04, 45 og 3.6 - Seglare2
Omaa kokemusta ei ole täälläkään, mutta Luffen mainehan on ihan hyvä "Tanskalaisten Swan...". Luffe on tosiaan perinteisesti tehnyt kapeita, saaristovenetyyppisiä pursia. Eli sopii erityise hyvin Itämeren alueelle. Tuossa kokoluokassa barduunavene on sitten sellainne että huvikäytössä keski-ja kovantuulen jiipit voi unohtaa....
- agfasdgf
Kovalla tuulella iso on 2. reivissä, joten purje mahtuu barskan ali ja jiippailu onnistuu. Kun iso on kokonaan auki, maston menettämisen riski jiipissä on oikeasti olemassa. Se kuitenkin riippu vähän peräharuksen kalibeerista. Kryssiessä ei ole kiirettä barduunoiden kanssa, koska tiukalle skuutatun ja kokonaan auki olevan isopurjeen takaliesma toimii peräharuksena. Barskat laskevat hienojen veneiden jälleenmyyntiarvoa oikeasti aika paljon.
- Sailor__
Jiipissä isopurje tukee maston: ennen jiippiä skuutti kiristetään, sitten jiippi. Ennen skuutin löysäystä pitää ao. barduuna muistaa kiristää. On venekohtaista, miten kovassa tullessa jiipin voi tehdä näin.
- asdgas
Jiipissä se ison takaliikki juuri ei tue mastoa. puomia ei voi päästää vapaasti heilahtamaan puolelta toiselle, vaan iso kelataan keskelle ja samalla vedetään löysiä pois vapaasta barduunasta. vanhaa ei voi puhurissa kuitenkaan vapauttaa ennen kuin uusi barduuna on kiristetty, muuten menee riki mereen. Tässä on aika isot mahdoliisuudet tehdä virheitä ja paljon niitä mastoja on tullutkin alas. Pitää nimittäin olla tarkka perämies, että iso pysyy keskellä tämän kaiken säädön aikana.
- Sailor__
Ai jaa, itsellä on tuollainen takila ja teen ylläkuvaamallani tavalla. Ainakin vielä keskituulessa toimii ihan hyvin. Kyllä se ison takaliikki tukee mastoa jiipissäkin, silloin kun iso on skuutattu lähes keskelle. Ennen skuutin löysäämistä pitää barduuna kiristää.
- noBard
Sailor__ kirjoitti:
Ai jaa, itsellä on tuollainen takila ja teen ylläkuvaamallani tavalla. Ainakin vielä keskituulessa toimii ihan hyvin. Kyllä se ison takaliikki tukee mastoa jiipissäkin, silloin kun iso on skuutattu lähes keskelle. Ennen skuutin löysäämistä pitää barduuna kiristää.
Oli miten oli, vaimon kanssa matkapurjehduksessa ei isossa veneessä halua leikkiä. Eli ottaa riskiä maston kaatumisesta.
Riskit hieman väärästä toiminnasta ovat turhan isot, kun barduunajiippi pitää tehdä yksinään: pakko jiipata nyt ettei mennä karille , tuulta on xx metriä (mikä nyt kullekin on riittävän kovaa tuulta) ja vaimo on WC:ssä eikä kuule avunpyyntöjä tulla auttamaan.
Tai näin tekee tietysti kuka haluaa. Minä en halua.
Kävin syksyllä katsomassa venettä, joka oli muuten nappi, mutta hento masto ja barduunat. Myyjä oli toissa kesänä katkaissut maston. En ostanut. - Kfkfkkfkg
Lueskelin huvikseni sailing anarchyn sivuilta muutamista barskarikien muuntoprojekteista. Ei ole ihan helppo homma. Rustit pitäisi saada maston takapuolelle, mikä onnistuu joko mastoa tai rusteja siirtämällä. Maston siirtäminen pilaa veneen balanssin, joten rustit joutuu rakentamaan uusiksi. Varmaan samoilla rustin paikoilla voisi muuttaa rikin inline toppirikiksi. Luffe valmisti ainakin 40-jalkaistaan alkuun 7/8 takilalla ja myöhemmin toppirikillä. Voisi mennä samoilla rustien paikoilla. Masto ja purjeet maksaa varmaan sen verran ettei kannata.
- Sailor__
Rikin voisi halutessaan muuttaa esim. moderniksi 9/10 tai 19/20 rikiksi vanhoilla rustin paikoilla. Monissa tuollaisissa takiloissa saalingit ovat (lähes) suoraan sivulle. Haluttaessa voi jättää "vapaaehtoiset" alabarduunat, jolla voi kovassa aallokossa estää maston pumppaamisen. Jiipeissä ja vastakäännöksissä ko barduunota ei tarvita. Tuossa Luffessa on varmaan matkapurjehdukseen hiukan liikaa purjepintaa, joten ko modiksen voisi tehdä jopa maston vapaata toppia lyhentämällä esim yhden reivin verran.
Myös lisäämällä viuluvantit voidaan vähentää barnuunoiden tarvetta tai poistaa barduunat jopa kokonaan. Olen nähnyt ainakin yhden 36 jalkaisen veneen, jossa oli näin tehty. Tällöin peräharusta on kyllä myös syytä vahvistaa, koska ilman barduunoita sen kuorma on ihan eri luokkaa kuin barduunoiden kanssa. - Broutsi
Sailor__ kirjoitti:
Jiipissä isopurje tukee maston: ennen jiippiä skuutti kiristetään, sitten jiippi. Ennen skuutin löysäystä pitää ao. barduuna muistaa kiristää. On venekohtaista, miten kovassa tullessa jiipin voi tehdä näin.
Kovassa tuulessa jiippi on tehtävä aika sähäkästi skuutin kiristyksen jälkeen ja sen jälkeen skuutin pitää juosta täysin vapaasti tai muuten broutsataan komeasti ja äkkiä.
- Jfkfkfnf
Sailor__ kirjoitti:
Rikin voisi halutessaan muuttaa esim. moderniksi 9/10 tai 19/20 rikiksi vanhoilla rustin paikoilla. Monissa tuollaisissa takiloissa saalingit ovat (lähes) suoraan sivulle. Haluttaessa voi jättää "vapaaehtoiset" alabarduunat, jolla voi kovassa aallokossa estää maston pumppaamisen. Jiipeissä ja vastakäännöksissä ko barduunota ei tarvita. Tuossa Luffessa on varmaan matkapurjehdukseen hiukan liikaa purjepintaa, joten ko modiksen voisi tehdä jopa maston vapaata toppia lyhentämällä esim yhden reivin verran.
Myös lisäämällä viuluvantit voidaan vähentää barnuunoiden tarvetta tai poistaa barduunat jopa kokonaan. Olen nähnyt ainakin yhden 36 jalkaisen veneen, jossa oli näin tehty. Tällöin peräharusta on kyllä myös syytä vahvistaa, koska ilman barduunoita sen kuorma on ihan eri luokkaa kuin barduunoiden kanssa.Ymmärrän, että viuluvantit tukevat vapaata toppia, mutta en ymmärrä miten niiden avulla voitaisiin luopua barduunoista. Viuluilla voitaisiin käyttää vaikka mastonhuippuspinnua. Voidaanko hekki mitoittaa järeämmäksi ja luottaa pelkstään siihen maston tuennassa eteen taakse suunnassa? Varmaan 19/20 ja 9/10 toimivat myös koska ne ovat käytännössä mastonhuippurikejä. Suorilla saalingeilla tarvittaisiin varmaan checkstayt ja babystay.
- Sailor__
Jfkfkfnf kirjoitti:
Ymmärrän, että viuluvantit tukevat vapaata toppia, mutta en ymmärrä miten niiden avulla voitaisiin luopua barduunoista. Viuluilla voitaisiin käyttää vaikka mastonhuippuspinnua. Voidaanko hekki mitoittaa järeämmäksi ja luottaa pelkstään siihen maston tuennassa eteen taakse suunnassa? Varmaan 19/20 ja 9/10 toimivat myös koska ne ovat käytännössä mastonhuippurikejä. Suorilla saalingeilla tarvittaisiin varmaan checkstayt ja babystay.
Kun maston vapaata toppia saadaan jäykemmäksi, riki alkaa käyttäytyä kuten 19/20 tai 9/10 takila. Näin oli tehty eräässä 36 jalkaisessa veneessä. Voi olla että koviin puhureihin kannattaa pitää barduunat varalla.
- öklsg
Eikö barduuna-Luffeen voisi asentaa ylimääräiset alasivuvantit tukemaan mastoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1916722- 372434
- 1872139
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101433Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1201409- 731097
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241057Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,301035Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44961Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke13946