Luffe 46 - kokemuksia

Luffe46

16

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbghh

      Kevyt vene ikäisekseen ja jalkaisekseen! Ihan ensimmäinen huomio!

    • beenthereseenthat

      Varmasti purjehtijan purjevene. Kannattaa kuitenkin huomata rungon suhteellinen kapeus. Vene kulkee varmasti uskomattoman hienosti, mutta on luonteeltaan ja käytökseltään aivan eri, kuin valtavirran tehdasveneiden "silitysrautamalli".

    • Simontemplar

      Ilmeisesti vielä "kevyemmin tehty kuin Diva 39/45

    • gdsag

      Kokemuksia ei täältä varmaan kannata kysellä, koska kyseessä on hyvin harvinainen venemalli, jota on valmistettu vain 12 kpl. Osatakila suorilla saalingeilla ja barduunapakko tekee purjehduksesta tehokasta, mutta haastavaa. Jos ei haittaa ja voimaa ja taitoja löytyy 50 m2 stooran ja lähes saman kokoisen genuan halintaan, niin mikäs siinä. Myöhemmin Luffeja tehtiin toppirikillä ja nykyään varmaan jollain 9/10. Diva kommentti ei liittynyt Luffeen muuten kuin painon osalta. Diva oli veneenä löysä letku ja Luffe on hyvinkin jäykkä. Tosin voimatkin ovat hyvin suuria, kun köli on syvä ja lyhyt ja saalingit ovat lyhyet, jotta genuan saa skuutattua sisään. Luffeissa on teräskehikko, johon vantit ja köli kiinnittyy.

      Tossa melko samantyyppisen blogi:

      http://www.luffe44.com/

      Både Oluf Jørgensen har bygget
      Luffe 37 – 220 solgte år 1979
      Luffe 44 – 45 solgte år 1983
      Luffe 54 – 4 solgte år 1986
      Luffe 40 – 60 solgte år 1987
      Luffe 46 – 12 solgte år 1989
      One Off 48 – 1 solgt år 1989
      One Off 73 – 1 solgt år 1990
      Luffe 43 – 46 solgte år 1993
      Luffe 43 DS – 9 solgte år 1996
      Luffe 48 – 12 solgte år 2001
      Luffe 40.04 – 63 solgte år 2005
      Luffe 45 – 9 solgte år 2009
      Luffe 3.6 – 4 solgte år 2014
      Følgende både bygges stadig:
      Luffe 37, 40.04, 45 og 3.6

    • Seglare2

      Omaa kokemusta ei ole täälläkään, mutta Luffen mainehan on ihan hyvä "Tanskalaisten Swan...". Luffe on tosiaan perinteisesti tehnyt kapeita, saaristovenetyyppisiä pursia. Eli sopii erityise hyvin Itämeren alueelle. Tuossa kokoluokassa barduunavene on sitten sellainne että huvikäytössä keski-ja kovantuulen jiipit voi unohtaa....

      • agfasdgf

        Kovalla tuulella iso on 2. reivissä, joten purje mahtuu barskan ali ja jiippailu onnistuu. Kun iso on kokonaan auki, maston menettämisen riski jiipissä on oikeasti olemassa. Se kuitenkin riippu vähän peräharuksen kalibeerista. Kryssiessä ei ole kiirettä barduunoiden kanssa, koska tiukalle skuutatun ja kokonaan auki olevan isopurjeen takaliesma toimii peräharuksena. Barskat laskevat hienojen veneiden jälleenmyyntiarvoa oikeasti aika paljon.


      • Sailor__

        Jiipissä isopurje tukee maston: ennen jiippiä skuutti kiristetään, sitten jiippi. Ennen skuutin löysäystä pitää ao. barduuna muistaa kiristää. On venekohtaista, miten kovassa tullessa jiipin voi tehdä näin.


      • asdgas

        Jiipissä se ison takaliikki juuri ei tue mastoa. puomia ei voi päästää vapaasti heilahtamaan puolelta toiselle, vaan iso kelataan keskelle ja samalla vedetään löysiä pois vapaasta barduunasta. vanhaa ei voi puhurissa kuitenkaan vapauttaa ennen kuin uusi barduuna on kiristetty, muuten menee riki mereen. Tässä on aika isot mahdoliisuudet tehdä virheitä ja paljon niitä mastoja on tullutkin alas. Pitää nimittäin olla tarkka perämies, että iso pysyy keskellä tämän kaiken säädön aikana.


      • Sailor__

        Ai jaa, itsellä on tuollainen takila ja teen ylläkuvaamallani tavalla. Ainakin vielä keskituulessa toimii ihan hyvin. Kyllä se ison takaliikki tukee mastoa jiipissäkin, silloin kun iso on skuutattu lähes keskelle. Ennen skuutin löysäämistä pitää barduuna kiristää.


      • noBard
        Sailor__ kirjoitti:

        Ai jaa, itsellä on tuollainen takila ja teen ylläkuvaamallani tavalla. Ainakin vielä keskituulessa toimii ihan hyvin. Kyllä se ison takaliikki tukee mastoa jiipissäkin, silloin kun iso on skuutattu lähes keskelle. Ennen skuutin löysäämistä pitää barduuna kiristää.

        Oli miten oli, vaimon kanssa matkapurjehduksessa ei isossa veneessä halua leikkiä. Eli ottaa riskiä maston kaatumisesta.

        Riskit hieman väärästä toiminnasta ovat turhan isot, kun barduunajiippi pitää tehdä yksinään: pakko jiipata nyt ettei mennä karille , tuulta on xx metriä (mikä nyt kullekin on riittävän kovaa tuulta) ja vaimo on WC:ssä eikä kuule avunpyyntöjä tulla auttamaan.

        Tai näin tekee tietysti kuka haluaa. Minä en halua.

        Kävin syksyllä katsomassa venettä, joka oli muuten nappi, mutta hento masto ja barduunat. Myyjä oli toissa kesänä katkaissut maston. En ostanut.


      • Kfkfkkfkg

        Lueskelin huvikseni sailing anarchyn sivuilta muutamista barskarikien muuntoprojekteista. Ei ole ihan helppo homma. Rustit pitäisi saada maston takapuolelle, mikä onnistuu joko mastoa tai rusteja siirtämällä. Maston siirtäminen pilaa veneen balanssin, joten rustit joutuu rakentamaan uusiksi. Varmaan samoilla rustin paikoilla voisi muuttaa rikin inline toppirikiksi. Luffe valmisti ainakin 40-jalkaistaan alkuun 7/8 takilalla ja myöhemmin toppirikillä. Voisi mennä samoilla rustien paikoilla. Masto ja purjeet maksaa varmaan sen verran ettei kannata.


      • Sailor__

        Rikin voisi halutessaan muuttaa esim. moderniksi 9/10 tai 19/20 rikiksi vanhoilla rustin paikoilla. Monissa tuollaisissa takiloissa saalingit ovat (lähes) suoraan sivulle. Haluttaessa voi jättää "vapaaehtoiset" alabarduunat, jolla voi kovassa aallokossa estää maston pumppaamisen. Jiipeissä ja vastakäännöksissä ko barduunota ei tarvita. Tuossa Luffessa on varmaan matkapurjehdukseen hiukan liikaa purjepintaa, joten ko modiksen voisi tehdä jopa maston vapaata toppia lyhentämällä esim yhden reivin verran.

        Myös lisäämällä viuluvantit voidaan vähentää barnuunoiden tarvetta tai poistaa barduunat jopa kokonaan. Olen nähnyt ainakin yhden 36 jalkaisen veneen, jossa oli näin tehty. Tällöin peräharusta on kyllä myös syytä vahvistaa, koska ilman barduunoita sen kuorma on ihan eri luokkaa kuin barduunoiden kanssa.


      • Broutsi
        Sailor__ kirjoitti:

        Jiipissä isopurje tukee maston: ennen jiippiä skuutti kiristetään, sitten jiippi. Ennen skuutin löysäystä pitää ao. barduuna muistaa kiristää. On venekohtaista, miten kovassa tullessa jiipin voi tehdä näin.

        Kovassa tuulessa jiippi on tehtävä aika sähäkästi skuutin kiristyksen jälkeen ja sen jälkeen skuutin pitää juosta täysin vapaasti tai muuten broutsataan komeasti ja äkkiä.


      • Jfkfkfnf
        Sailor__ kirjoitti:

        Rikin voisi halutessaan muuttaa esim. moderniksi 9/10 tai 19/20 rikiksi vanhoilla rustin paikoilla. Monissa tuollaisissa takiloissa saalingit ovat (lähes) suoraan sivulle. Haluttaessa voi jättää "vapaaehtoiset" alabarduunat, jolla voi kovassa aallokossa estää maston pumppaamisen. Jiipeissä ja vastakäännöksissä ko barduunota ei tarvita. Tuossa Luffessa on varmaan matkapurjehdukseen hiukan liikaa purjepintaa, joten ko modiksen voisi tehdä jopa maston vapaata toppia lyhentämällä esim yhden reivin verran.

        Myös lisäämällä viuluvantit voidaan vähentää barnuunoiden tarvetta tai poistaa barduunat jopa kokonaan. Olen nähnyt ainakin yhden 36 jalkaisen veneen, jossa oli näin tehty. Tällöin peräharusta on kyllä myös syytä vahvistaa, koska ilman barduunoita sen kuorma on ihan eri luokkaa kuin barduunoiden kanssa.

        Ymmärrän, että viuluvantit tukevat vapaata toppia, mutta en ymmärrä miten niiden avulla voitaisiin luopua barduunoista. Viuluilla voitaisiin käyttää vaikka mastonhuippuspinnua. Voidaanko hekki mitoittaa järeämmäksi ja luottaa pelkstään siihen maston tuennassa eteen taakse suunnassa? Varmaan 19/20 ja 9/10 toimivat myös koska ne ovat käytännössä mastonhuippurikejä. Suorilla saalingeilla tarvittaisiin varmaan checkstayt ja babystay.


      • Sailor__
        Jfkfkfnf kirjoitti:

        Ymmärrän, että viuluvantit tukevat vapaata toppia, mutta en ymmärrä miten niiden avulla voitaisiin luopua barduunoista. Viuluilla voitaisiin käyttää vaikka mastonhuippuspinnua. Voidaanko hekki mitoittaa järeämmäksi ja luottaa pelkstään siihen maston tuennassa eteen taakse suunnassa? Varmaan 19/20 ja 9/10 toimivat myös koska ne ovat käytännössä mastonhuippurikejä. Suorilla saalingeilla tarvittaisiin varmaan checkstayt ja babystay.

        Kun maston vapaata toppia saadaan jäykemmäksi, riki alkaa käyttäytyä kuten 19/20 tai 9/10 takila. Näin oli tehty eräässä 36 jalkaisessa veneessä. Voi olla että koviin puhureihin kannattaa pitää barduunat varalla.


    • öklsg

      Eikö barduuna-Luffeen voisi asentaa ylimääräiset alasivuvantit tukemaan mastoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      303
      7206
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      63
      5054
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      101
      4524
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      17
      4352
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      48
      3865
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      152
      3772
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      72
      3671
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3576
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      75
      3383
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      59
      2500
    Aihe