Aihe

Uusi BMW X1 ja rengasmelu

Skodakuski

Olen aikeissa ostaa uuden Xykkösen. Auto tuntuu kaikin puolin tarpeitani vastaavalta, mutta eri tahoilta olen lukenut häiritsevästä rengasmelusta puhkeamattomilla ensiasennusrenkailla.
Poistuuko ongelma esim. hyvillä kitkarenkailla ja kesärenkailla, esim. Micheliineillä?
Onko kenelläkään asiasta omaa kokemusta? Tuon hintaiselta autolta odottaisin siedettävää rengasmelua.

23

438

    Vastaukset

    • No kannattaisiko ensin käydä se vaikka koeajamassa, ennen kuin kyselee muiden mielipiteitä?...

      • Kiitos asiantuntevasta kommentista, todennäköisesti valitsen autoni asiantuntemuksesi siivittämänä...


      • Itsehän kyselit muiden mielipiteitä, ja sitten kun niitä annetaan, niin vedät herneen nokkaasi. Ajele mun puolesta vaikka sontakärryillä. Niihin sinunkaltaisellasi säälittävällä luuserilla on ehkä jopa varaakin.


    • Kannattaisko käyrä kojeajamassa joku auto ennenku tommosee paskaa kännys tunget

      • Olen käteni pitkän elämäni aikana tunkenut kännyni niin moneen paskaan, ettei BMW X1 suinkaan tuntuisi pahimmalta.


    • Ei ainakaan talvirenkailla(HP8) äänekäs. Kannattaa tosiaan itse käydä koeajamassa.

      • Olen ajanut, mutta etelän asfaltilla, enkä edes tiedä mitkä renkaat autossa oli. Ymmärrän kyllä, ettei yhteenymmärrystä mahdollisimman hiljaisista renkaista ko. autoon ole saavutettavissa...


    • Itsellä oli tuo yökylässä. Autossa oli Nokian kitkat alla. Melu oli aika sama kuin 3-sarjalainen (itsellä kolimi vuotias) nastakumeilla ja muistetaan että 3-sarja ei todellakaan ole hiljaisimmasta päästä autoja.
      Melun sävy oli silti aika sopuisa.

      Miettisin kaksi kertaa silti tuota X1stä. Se auto on aika levoton ajaa. Se vaeltaa jatkuvasti ja ohjaus on ainkain niillä renkailla mitä koeajoautossa oli, jotenkin ylinopea mikä teki ajamisesta rasittavaa. Myös 3-sarja on rasittava mutta erilailla.

      X1 hieno asia on maltillisesti hinnoiteltu business plus-paketti.

      TMn talvitestin mukaan BMW on luopunut lämmityslaitteesta turhana yleillisyysvarusteena. itse en tätä asiaa voinut varmentaa kun oli vain pari pakkasastetta.

      Pidin itsekin tuota vaihtoehtona mutta se suuntavakauden puute ja pikkuautoluokan kokoiset penkit ei oikein napanneet.

      • "Melun sävy oli silti aika sopuisa."
        Tämä oli jo kokemukseen perustuva mielipide, sellainen joita kaipailen. Ajoin ko. autoa, mutta siellä jossa nastat eivät tietä kuluta. Siksi haluaisin kotimaisia kommentteja. Ei auton äänimaailma ole tärkein auton ominaisuus, mutta tässä erityistapauksessa, jossa kuskin kuulo heikkenee alkaen samalla korostaa tietynkorkuisia ääniä rasittavuuteen asti, olisi tärkeätä pystyä tekemään valinta niin, ettei hallituksen puheenjohtajan kanssa tehdyt pitkät mökkimatkat tulevaisuudessa muodostuisi riitapainotteisiksi sen vuoksi, ettei esitettyjä mielipiteitä aina pysty kommentoimaan...


      • Melun häiritsevyys paljon riippuu siitä mihin on tottunut. Ehkä tuo X1 on melultaan samaa tasoa kuin farkku Octavia. X1den melussa on sellaista laadukkuuden tuntua vaikka sitä onkin liikaa. Monessa muussa cittarissa (RAV4) melu sellaista kahisevaa ja rohisevaa mikä häiritsee useampia enemmän.

        Ota auto vielä vähän pidemmälle koeajolle (mieluusti kaksi eri yksilöä) ja tutkaile sitä suuntavakautta paremmin. Ota referenssiksi koeajoon vaikka Passat tai A4 niin saat käsityksen mitä hyvä suuntavakaus tarkoittaa. Myös uusi Superb on käsittääkseni aika suuntavakaa. Se edellinen korimallinen ei ollut.
        Tarkoitan tällä vain sitä että olet varma että tiedät mitä olet ostamassa ettei tule ylläripylläriä. Jos mahdollista niin vältä Bridgestonen kesäkumeja Bemarissa. Esmes 3-sarjalaisen suuntavakaus pari rutkasti kun alle sai Nokian Hakka Blue kumekset. Oletettavasti myös Misukat toimii Bemarissa.
        Bemu tarvii pyöreä olkaiset renkaat missä on kohtuullisen joustava kylki, muutesn se souta ja huopaa pienissäkin urissa. Moni bemukuski ei vain tajua tekevänsä jatkuvaa korjailua ratilla.


      • 2.4STW_ kirjoitti:

        Melun häiritsevyys paljon riippuu siitä mihin on tottunut. Ehkä tuo X1 on melultaan samaa tasoa kuin farkku Octavia. X1den melussa on sellaista laadukkuuden tuntua vaikka sitä onkin liikaa. Monessa muussa cittarissa (RAV4) melu sellaista kahisevaa ja rohisevaa mikä häiritsee useampia enemmän.

        Ota auto vielä vähän pidemmälle koeajolle (mieluusti kaksi eri yksilöä) ja tutkaile sitä suuntavakautta paremmin. Ota referenssiksi koeajoon vaikka Passat tai A4 niin saat käsityksen mitä hyvä suuntavakaus tarkoittaa. Myös uusi Superb on käsittääkseni aika suuntavakaa. Se edellinen korimallinen ei ollut.
        Tarkoitan tällä vain sitä että olet varma että tiedät mitä olet ostamassa ettei tule ylläripylläriä. Jos mahdollista niin vältä Bridgestonen kesäkumeja Bemarissa. Esmes 3-sarjalaisen suuntavakaus pari rutkasti kun alle sai Nokian Hakka Blue kumekset. Oletettavasti myös Misukat toimii Bemarissa.
        Bemu tarvii pyöreä olkaiset renkaat missä on kohtuullisen joustava kylki, muutesn se souta ja huopaa pienissäkin urissa. Moni bemukuski ei vain tajua tekevänsä jatkuvaa korjailua ratilla.

        Tämä renkaiden noin suuri merkitsevyys on minulle aivan uusi asia, vaikka kilometrejä onkin takana paljon (48 vuotta ajoa). Olen ajanut aina suht´ hyvillä autoilla, renkaita on vaihdettu sopivin väliajoin, ainoa suurempi kysymys onkin ollut, ostaako nokialaiset vaiko misukat…
        Taitaa vaan olla se ongelma, että mitä enemmän lukee, kuuntelee tai kokeilee, sitä enemmän menee pyörälle päästään. Ehkä sanon automyyjälle, että "katto ny siihen jotkut hyvän renkaat" ja sitten ostan vaan löpöö...


      • Tarkoitin kesärenkaita. Bemari menee nätimmin talvikumeilla, ne kun ovat löysemmät. Tosin paineita pitää pistää eteen 20kpa j a taakse 10kpa enemmän kuin kirja sanoo ja huomaa että eteen pitää lisätä enemmän kuin taakse.
        Tämä sama pätee bemareihin myös kesäkumeilla, eli suosituksiin nähden 10kpa enemmän eteen.
        Syy tähän on se että BMWeissä on takana suhteellisen paljon sisään nojaavat pyörän kulmat (voimakkaasti negatiivistä camberia). Tämä saa takapään ohjaamaan vahvemmin kuin etupään ja se taas johtaa siihen että tien kallistuksissa auto valuu. Asiaa voi kompensoida lisäämällä eteen hitusen painetta.
        Tuollaisilla kulmilla BMW ilmeisesti pyrkii välttämään yliohjautumista ja niinpä auto onkin rullatessa aikas puskeva mutta parempi niin, niin pysyy vehkeet helpommin tiellä.


      • Taitaa mennä etu-, taka- ja nelivetoset sekaisin.


      • Täsmennä.


    • Oikeesti X1 on todella suuntavakaa.

      • es pärisee jonnet tärisee

        ps. bemarit on paskoi


      • Sorry, unohtu ottaa lääkkeet.


    • BMW X1 on tehty samalle pohjalle kuin Mini. Samalle pohjalle on tehty myös Active Tourer, jonka totesin (kuten mm. Tuulilasi) meluisaksi. Näin ollen en ihmettelisi, jos myös X1 olisi meluisa. Ainakin niillä Run Flat renkaille. Ongelma on, että autoliikkeissä ei tahdo olla koeajettavissa muita kuin jäykillä Run Flat renkailla varustettuja malleja, joten meluisuutta maltillisen kokoisella normirenkaalla ei tiedä ilman käyttäjäkokemuksian. Niissäkin on se ongelma, että jokainen meistä aistii rngasmelun eri tavalla.

    • Valitettavasti uusi X1 on laadultaan monelta osin eri kun esim 3-sarja. Kannattaa vertailla mm.muoviosien laatua. X1 on laadultaan (tuntumaltaan) vähän heppoisempi kun edellinen korimalli. Totuus on se että ensiasennus runflat renkaat ovat lähes kelvottomat suomen olosuhteissa. Kuten joku mainitsi, Nokian Renkaat toimivat hyvin, minulla taas eri kokemuksia, mutta ne ovat makuasioita. Rengasmelu on valitettavasti lähes kaikissa uusissa bemareissa kovempi kun edellisissä malleissa. Vertailukohtana 2005 530d on rengasmelultaan hiljaisempi kun 2014 530d, samoilla renkailla. Koskee myös 7-sarjaa. Esim vanha E46 korinen 3-sarja on tietyissä tilanteissa maltillisempi melun suhteen verrattuna esim E90 korisiin 3-sarjan malleihin. Ja niille jotka ei usko, kokeilkaa itse.

    • rengaat huutaaa, vaihelaatikko vinkuu, tuuli suhisee ovista siinä BMW PASKA LAATU.HÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

    • Siis BMW X1 ja Opel Mokka ovat käytännössä sama auto. Saman insinööriryhmän suunnittelemia, saman kokoonpanohihnaston tuotteita ja yhtä susia. Jos haluat Bemarisi Opelin katkuisena, niin valitse toki X1. Mikäli taas haluat oikeaa Premiumia, valitse jotain muuta.

    • totta jopa jopokin parempi kun bimmeri ja viat.hiiiiiiiiiiiii

    • Jopo on sentään laatumerkki, toisin kuin BMW.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      9914
    2. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      5131
    3. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      94
      3202
    4. Jättiselvitys: He saivat 100 000 euroa Business Finland tukea

      Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa, yli tuhat peruutti hakemuksensa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660
      Maailman menoa
      58
      3061
    5. Onkobmaisasta rikostutkinta päällä?

      Vauva palstalla oli lähipiirin viestit julkaistu mitä siellä täydellisessä pikku perheessä todellisuudessa tapahtuu... Aivan järkyttävää tekstiä jos p
      Kotimaiset julkkisjuorut
      153
      1448