Sokerit päivällä

Diabeettikko94

1 tyypin diabeetikko täällä. Nyt influenssan jälkeen ilmennyt hiukan ehkä mahdollista vatsatautia ja näyttää sille että nimneomaan työpäivän aikana n. 9-14 välillä aamukahvien jälkeen sokeri lähtee nousuun, aina on puhuttu että n. 10 hiilarille ei tarvitse ottaa insuliinia. Onko tämä nyt vain yksilöllistä mutta jos esim aamukahvilla sokerini on 5-6, syön leivän ja juon kupin kahvia sokerit nousee ruualle 10 arvoihin. Insuliinitarpeeni on n. 1-5-2 yks/10 hh ollut aina. Aamuisin menee hiukan enemmän ja illalla taas luonnostaan vähemmän. Voikohan tuo työpäivän aikaan tapahtuva nousu johtua stressistä, vai onko insuliinitarpeeni vielä 9 maissa enemmän kuin muuten? Kun syön sitten kotona iltaruoan n. 16-18 väliin sokerini on hyvissä lukemissa koko loppu päivän. Insuliineina novorapid ja lantus.

9

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykköstyyppiläinen

      Itselläni myös aamupäivisin nuo sokerit tuppaa nousemaan. Kaksinkertainen määrä pikaa menee ihan pienillekin hiilareille (n. 5-15 grammaa). Joskus saa laittaa vielä tunnin päästä yksikön tai pari lisää. Varsinkin jos liikun enemmän tai muuten työ on fyysisempää, liikunta aamupäivällä nostaa sokereitani. Stressikin toki vaikuttaa nostavasti. Mihin aikaan pistät lantuksen? Vaikutushan on vasta kuuden ja taas kahdentoista tunnin kuluttua voimakkaimmillaan pistosta...

    • ei.aamupalaa.30.vuotta

      Luulen että aika ylienenkin ongelma tuo aamulliset sokerit.
      Itse lopetin aamupalojen syönnin kun en saanut toiminaan. Jotenkin elimistö minulla on vielä "yöasennossa" koko aamupäivän. Eli en syö mitään hiilihydraatteja aamulla, tai ylipäänsä mitään välipalaa, tahtoo mennä aamupala pelkällä kahvilla (ilman sokeria tietenkin).

      • Hoidat_väärin

        Ei ole yleistä ykköstyyppiläisillä jollainen ketjun aloittaja on. Kakkosilla voi "aamunkoittoilmiö" nostaa verensokeria heräämisen jälkeen. Jos vielä jättää aamiaisen väliin, maksa pumppaa entistä enemmän sokeria vereen ettei ihminen kupsahda siihen paikkaan. Vaikka minulla on aamusokeri korkealla, syön silti tavanomaisen aamupalan ja ennen lounasta verensokerit on täysin normaaleja (olen D2).


      • 1kkönen

        Kyllä ns. Aamunkoittoilmiö on tuttua ykkösillekin, ikävä kyllä...


      • Aamunkoitto_D_ykkösillä

        "Perusinsuliinin tarve vaihtelee jonkin verran eri vuorokaudenaikoina. Aikuisella insuliinintarve on pienin yleensä iltayöllä. Aamuyöllä – noin neljä tuntia ennen heräämistä – elimistö lisää kasvuhormonin ja kortisolin eritystä, ja insuliinintarve kasvaa (niin sanottu aamunkoittoilmiö). Lisääntynyt insuliinintarve kestää yleensä useamman tunnin heräämisen jälkeen."

        http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/tyypin_1_hoidon_abc/insuliinit


      • aamunkoitto.kestää

        Mulla ainakin tuo "aamunkoitto" kestää tosi kauan.


      • aamunkoitto.kestää

        Mulla ainakin tuo "aamunkoitto" kestää tosi kauan.


      • miksi.tuplaviestit

        tulee näköjään tuplana viestit.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe