Nettomittarointi Suomeen?

MarkkinaAB

Lakia pitäisi muuttaa. Tanskassa nettomittarointi räjäytti aurinkopaneelikaupan. Myynti lisääntyi rajusti.

10

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarkkinaAB
    • maksumieskö

      Kuinka tuo nettomittarointi toteutettaisiin, jotta kuluttaja ei joutuisi maksumiheksi?

      Saisiko myydystä sähköstä saman hinnan kuin ostamastaan eli sähkö siirto.
      Vai myydystä sähkösta aksamansa hinnan ilman siirtohintaa.
      Taikka saisiko sähköstä sen hinnan minkä porssisähkö sillä hetkellä maksaa?
      Kuka maksaa myynnin ja oston hallinnointikulut?

      Jos myyjälle maksetaan pörssisähköä kalliimpi hinta, niin kuka maksaa erotuksen? Eli maksammeko me muut sähkölaskussamme lisähintaa, että joka toinen pystyy myymään itsetuotettua sähköä.

      Minä en ainakaan halua maksaa Antero Rantasen" ilmaista" sähkötuottomista.

      • MarkkinaAB1

        Käytännössä verotus ja siirtomaksujärjestelmä estää nettomittaroinnin.


      • maksumieskö
        MarkkinaAB- kirjoitti:

        Nykyisin se ei tuo lisäkustannuksia.

        https://www.tem.fi/files/33435/Bionova-_selvitys_sahkon_pientuotannon_nettolaskutuksesta.pdf

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nettomittarointi-keventaa-sahkolaskua/uWn38h5T

        Totta kai nettolaskutuksesta aiheutuvat kustannukset joku nykyisinkin maksaa. Ei ole ilmaista ateriaa. Maksaja on sähköyhtiön omistaja, joka siirtää hinnan kuluttajalle, joka lopulta maksaa laskun tavalla tai toisella.

        Saadaan aikaiseksi toinen "Caruna" valitus, kun itse tuotettu ilmainen sähkö lisäsikin sähkön hintaa.


      • MarkkinaAB1

        Niin.. Valitettavasti olet oikeassa.


      • maksumieskö
        MarkkinaAB- kirjoitti:

        Nykyisin se ei tuo lisäkustannuksia.

        https://www.tem.fi/files/33435/Bionova-_selvitys_sahkon_pientuotannon_nettolaskutuksesta.pdf

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nettomittarointi-keventaa-sahkolaskua/uWn38h5T

        Lainaus nettolaskutustutkimuksen loppupäätelmistä:

        "Sähköenergian hyvitys vääristäisi markkinoita.
        Sähkönsiirron hyvitys johtaisi perusmaksujen osuuden kasvuun ja ei-pientuottajien tariffihintojen nousuun.
        Sähköverojen hyvitys vähentäisi valtion verotuloja.
        Mitä suuremmaksi pientuotanto kasvaisi, sitä suurempia olisivat vääristymät. Ruotsin esimerkissä negatiiviset vaikutukset ohitettiin sillä, että pientuotannosta ei kasva merkittävää energiamuotoa."


      • maksunpaikka

    • MARKKINAONLINKKIPELLE

      KATO LINKKI PELLE PÄÄSSYT VAUHTIIN TAAS !

      • jotainmuminaavainkuu

        Olisko sulla jotain asiaakin?

        suomalaiset on ihmeporukkaa. Kun joku tekee, siis TEKEE Jotain, koko loppukansa käy kimppuun ja haluaa lynkata, eikä kukaan osaa sanoa miksi niin tehdään!

        Olisko korpikansan sivistyksessä jokin riisitaudin tapainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe